Minkälaisessa pohjoismaisessa yhteistyössä oikeasti tarvitaan ruotsia?
Olen lukemattomat kerrat kuullut pakkoruotsia perusteltavan pohjoismaisen yhteistyön tärkeydellä.
Joo, pohjoismainen yhteistyö on varmasti tärkeää, ja minäkin olen työssäni ollut paljon tekemisissä norjalaisten, ruotsalaisten ja tanskalaisten kanssa. Mutta ei koskaan ole kenelläkään tullut mieleenkään, että pitäisi puhua ruotsia! Englanti on itsestään selvästi se pohjoismaiden yhteinen kieli ja sitä käyttämällä kaikki tapaamiset ja muut yhteydenpidot hoidettu.
Tämän vuoksi minua jotenkin aina vähän kummastuttaa nämä puheet ruotsin tarpeesta pohjoismaisessa yhteistyössä. Kuulostaa vähän jo tekosyyltä.
Kommentit (77)
Mutta se ei nyt ole oleellista vaan se, että esim. Pohjoismaiden neuvosto ei hyväksy suomea (Pohjoismaiden toiseksi suurinta kieltä) työkielekseen. Mutta pienemmät kielet kyllä kelpaavat. Miksi Suomi ei pidä puoliaan? Vastaan: koska RKP:läisille sopii oikein hyvin, että suomen kielellä ei ole mitään asemaa missään.
Suomi ja suomen kieli ovat lähinnä rasite RKP:lle. Halveksin sitä porukkaa...
Mutta se ei nyt ole oleellista vaan se, että esim. Pohjoismaiden neuvosto ei hyväksy suomea (Pohjoismaiden toiseksi suurinta kieltä) työkielekseen. Mutta pienemmät kielet kyllä kelpaavat. Miksi Suomi ei pidä puoliaan? Vastaan: koska RKP:läisille sopii oikein hyvin, että suomen kielellä ei ole mitään asemaa missään.
Suomi ja suomen kieli ovat lähinnä rasite RKP:lle. Halveksin sitä porukkaa...
se että lukee sanat. Ensin pitää kääntää kirjaimet oikeiksi. Se siinä kaikkein suurin ongelma on että kirjaimet unohtuu. Venäjän kielessä on seitsemän s-kirjainta. En muista niistä enää yhtään saati että onnistuisin suhauttamaan oikeat edes sinnepäin. Onnea vaan kaikille koululaisille joiden mielestä ruotsi on rasittavaa. Olette siirtyneet uudelle tasolle.
No miksi te pakkoruotsittajat sitten ette millään haluaisi antaa edes Itä-Suomessa mahdollisuutta valita ruotsin ja venäjän välillä? Jos venäjä on niin mahdottomana kamalan vaikea ieli, niin sittenhän kaikki valitsevat ruotsin. Ja koska se olisi sitten itse valittu, niin se ei olisi sitten enää pakkoruotsi. Kaikki voittaisi.
Eli miksi ei sallita venäjän tarjoamista vaihtoehdoksi?
meillä noita suosittuja ruotsalaisia yrityksiä, joiden pyörittämiseen tarvitaan Suomessakin paljon ruotsia taitavia henkilöitä. Käytkö koskaan Ikeassa, H&M:ssa tai Biltemassa?
No miksi te pakkoruotsittajat sitten ette millään haluaisi antaa edes Itä-Suomessa mahdollisuutta valita ruotsin ja venäjän välillä? Jos venäjä on niin mahdottomana kamalan vaikea ieli, niin sittenhän kaikki valitsevat ruotsin. Ja koska se olisi sitten itse valittu, niin se ei olisi sitten enää pakkoruotsi. Kaikki voittaisi.
Eli miksi ei sallita venäjän tarjoamista vaihtoehdoksi?
Kerroinpa vaan mielipiteeni siitä että minkälaista tuskastunutta valitusta on tiedossa sitten kun venäjä saapuu kouluihin :).
Kerroinpa vaan mielipiteeni siitä että minkälaista tuskastunutta valitusta on tiedossa sitten kun venäjä saapuu kouluihin :).
tuntuu välillä olevan melko hurmoshenkistä ruotsinkielen dissaamista ja siitä ollaan nyt tekemässä Kamala Vihollinen.
Olin muutama vuosi takaperin tuuramassa eräässä kahvilassa Kauklahdessa.
Työntekijät olivat erittäin huolissaan ruotsinkielen taidoistani jotka ulottuivat vain ymmärtämiseen ei puhumiseen. Ravintola-alasta minulla sen sijaan oli kokemuksia ja hoidin hommat mielestäni hyvin ja sukkelasti. Kanssani töissä ollut työntekijä antoi minulle hyvää palutetta.
Sisään asteli pappa joka katsoi minua kummaksuen jo heti ovelta asti. Se astui sisään ja alkoi polottaa ruotsia. Kaikissa leivissä oli tekstit joten ymmärsin miltei heti mitä leipää mies haki. Otin leivän hyllyltä sanoin hinnan ruotsiksi ja mies nosti hirveän haloon. Alkoi huutaa työtoverilleni; viisikymmentä vuotta olen tässä kahvilassa käynyt eikä koskaan aikaisemmin ole ollut suomea puhuvaa tarjoilijaa. Pyysin anteeksi suomerutsailuuttomuttani ja mies ohitti minut, kysyi työtoveriltani (joka oli suomeruotsalainen) kauan olen töissä. minä vastasin miehellä kuten asia oli, kaksi päivää johon mies sitten: selvä minä en tule tänne kahteen päivään!
Kummaa toimintaa näkövinkkelistäni, mies ymmärsi suomea aivan hyvin, eikä antanut edes pisteitä yrittämisestä. Sori suomenruotsalaiset näitten takia teidän kuva on vähän kauniisti sanottuna surkea meikäläisten näkövinkkelistä kun edes yrittämistä ei huomioida.
Ei kannata yhden typeryksen takia ruveta koko ruotsinkielisiä vainoamaan.
tuntuu välillä olevan melko hurmoshenkistä ruotsinkielen dissaamista ja siitä ollaan nyt tekemässä Kamala Vihollinen.
Tuota tuota. Jos asiallisesti pohditaan, onko ruotsin kieli todellisuudessa ihan niin tärkeätä pohjoismaisessa yhteistyössä kuin politiikot antavat ymmärtää, niin mikä siinä on "hurmoshenkistä dissaamista"?
Tuota tuota. Jos asiallisesti pohditaan, onko ruotsin kieli todellisuudessa ihan niin tärkeätä pohjoismaisessa yhteistyössä kuin politiikot antavat ymmärtää, niin mikä siinä on "hurmoshenkistä dissaamista"?
"Suomi ja suomen kieli ovat lähinnä rasite RKP:lle. Halveksin sitä porukkaa... "
Joopa joo ja terveisiä sinne maata kiertävälle radalle. Eikä tämä ketju tietenkään ole ainoa, tuntuu siltä että joillakin ihmillä pitää olla aina joku elämää suurempi vihollinen.
että itärajalla todella varmasti tarvittaisiin venäjän osaajia, mutta että onko venäjä viisas valinta laajemmaksi strategiaksi? Pikkasen epäilyttää. Just siksi että se on niin vaikea kieli josta ei oikeasti jää välttämättä hirveästi käteen suhteessa sen aiheuttamaan hammasten kiristelyyn. Vähän sama kuin laitettais kaikki lapset soittotunneille soittamaan viulua pianon sijaan. Pianoa pimputtamalla kielellisesti lahjattomampikin voisi oppia ukko-noan, mutta viulu on ihan turhaa kidutusta massoille.
Minusta ehkä kielen opetusta voisi kaikenkaikkiaan vähän miettiä toisin. Ehkä poistaa kokonaan moninaiset kielet ja käyttää ne tunnit siihen että kaikki osaa englantia paremmin.
Kieliä on hieno osata, niin myös ruotsia. Sen pakko-opiskelussa ei vaan ole mitään järkeä, ei vaan ole ja se on fakta. Missään pakossa ei ole mitään hyötyä, eiköhän 2000-luvun ihmiset osaa valita itse sellaisen vieraan kielen koulussa mistä on jotain hyötyä juuri itselleen ja on parhaiten motivoitunut opiskelemaan sitä. On ollut hauska havaita, että ainakin omassa tuttavapiirissäni joka ikinen suomenruotsalainen on sitä mieltä, että pakko pitää poistaa. Maassamme tulee jatkossakin olemaan todella paljon ruotsintaiajia, koko rannikko täynnä, niitä emme tarvitse lisää.
Koko hommahan perusuu enemmänkin siihen, että Suomessa on iso lauma virkamiehiä ja muita viranhaltijoita, joilta loppuu työ kun toi typeryys loppuu, sitähän noi pelkää eli ajavat itsekkäästi omaa asiaansa. Korostan vielä kerran, että nuoremman polven suomenruotsalaiset eivät todellakaan kannata pakkoruotsia. Terveisiä Pargasista.
että itärajalla todella varmasti tarvittaisiin venäjän osaajia, mutta että onko venäjä viisas valinta laajemmaksi strategiaksi? Pikkasen epäilyttää. Just siksi että se on niin vaikea kieli josta ei oikeasti jää välttämättä hirveästi käteen suhteessa sen aiheuttamaan hammasten kiristelyyn.
No jatkuvastihan on uutisoitu sitä, että pakkoruotsinsa hammasta kiristellen opiskelleet eivät todellisuudessa osaa edes yhtä lausetta sanoa. Eli miten tämä kauhuskenaariosi venäjästä eroaisi nykyisestä tilanteesta ruotsin suhteen?
"Suomi ja suomen kieli ovat lähinnä rasite RKP:lle. Halveksin sitä porukkaa... "
Joopa joo ja terveisiä sinne maata kiertävälle radalle. Eikä tämä ketju tietenkään ole ainoa, tuntuu siltä että joillakin ihmillä pitää olla aina joku elämää suurempi vihollinen.
RKP on kyllä äänekkäimpänä kieltämässä englannin ottamista yhteistyökieleksi pohjoismaisessa yhteistyössä. Se on RKP:lle isompi ongelma kuin muille Pohjoismaille. Jos RKP ajattelisi suomalaisten etua, niin se ei haluaisi sulkea suurinta osaa suomalaisista yhteistyön ulkopuolelle kielen vuoksi. Englantia suomalaiset osaavat, mutta ruotsia ei. Olisi suomalaisten etu vaatia englantia yhteistyökieleksi. Mutta eihän RKP:tä koskaan Suomen etu ole kiinnostanut.
Muuten, nuorten pohjoismaiden neuvostohan otti jo englannin työkielekseen.
No jatkuvastihan on uutisoitu sitä, että pakkoruotsinsa hammasta kiristellen opiskelleet eivät todellisuudessa osaa edes yhtä lausetta sanoa. Eli miten tämä kauhuskenaariosi venäjästä eroaisi nykyisestä tilanteesta ruotsin suhteen?
ja turhempaa hammasten kiristelyä. Koko tänä aikana sen jälkeen kun venäjää luin lukiossa, en ole tarvinnut sitä ikinä. Ruotsintaidosta se sijaan olen hyötynyt vähän väliä. Juuri jokin aika sitten oltiin miehen kanssa minilomalla Tukholmassa.
No pakkovenäjä olisi vielä paljon kamalampaa ja turhempaa hammasten kiristelyä. Koko tänä aikana sen jälkeen kun venäjää luin lukiossa, en ole tarvinnut sitä ikinä. Ruotsintaidosta se sijaan olen hyötynyt vähän väliä. Juuri jokin aika sitten oltiin miehen kanssa minilomalla Tukholmassa.
Tarkoitus olisi sallia ruotsille vaihtoehtona vähintään venäjä, mutta mieluiten myös saksa ja ranska. Jokainen siis saisi edelleen lukea ruotsia jos haluaa.
se että lukee sanat. Ensin pitää kääntää kirjaimet oikeiksi. Se siinä kaikkein suurin ongelma on että kirjaimet unohtuu. Venäjän kielessä on seitsemän s-kirjainta. En muista niistä enää yhtään saati että onnistuisin suhauttamaan oikeat edes sinnepäin. Onnea vaan kaikille koululaisille joiden mielestä ruotsi on rasittavaa. Olette siirtyneet uudelle tasolle.