Haisevat kengät, miten haju pois?
Ostin kalliit mokkakengät syksyllä ja ne haisee jo nyt ihan karmealle. Mulla on varmaan jotenkin normaalia pahempi jalkojen hikoiluongelma, kun kaikki kengät alkaa aina haisemaan. Olen aikaisemmin pitänyt sitä haisemista huonojen ja vanhojen kenkien merkkinä, mutta kyllä vaan näköjään kalliitkin kengät alkaa haista lyhyehkönkin käytön jälkeen.
Olisko kellään täällä av:llä hyviä vinkkejä, miten hajun vois saada pois? Käyttäisin mielelläni kenkiä myös ens talvena kun muuten ovat hyvässä kunnossa ja kalliitkin oli. Etikkaveteen noita ei voi upottaa kun ovat mokkanahkaa, lenkkareista olen saanut sillä tavalla hajut irti.
Kommentit (35)
Itse olen ottanut tavaksi noin kerran viikkoon laittaa kenkiin ruokasoodaa. Eli hieron sitä sinne sisälle, pohjalliseen ja reunoille. Haju lähtee välittömästi ja sooda ei sotke. Lisäksi: älä käytä samoja kenkiä peräkkäisinä päivinä, vaan vaihtele kenkiä ja anna niiden tuulettua välillä.
myös käytän soodaa ja muutaman tunnin vaikutuksen jälkeen imuroin kengät, koska mustissa sukissa sooda näkyy
Sanyo Air wash: http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=1876
Mies halusi elektroniikkaa ja sai. On muuten pessyt meidän perheen pyykit koneen tulosta lähtien (noin 3 viikkoa).
Laita palagrillihiiltä folioon. Pistät sitten kenkien sisälle ja annat olla siellä yön yli. Poika pelaa jääkiekkoa ja tämä toimii luistimien ja hanskojen kanssa.
hyvistä vinkeistä! Mulla on paha tapa käyttää aina samoja kenkiä, joten varmaan senkin takia ne alkaa haista normaalia nopeammin. En kyllä ole huomannut että muuten olisi hikoiluongelmaa jaloissa, siis ei ikinä ole jalat märät tms.
ap
Nostan tämän vanhan ketjun, koska tämä jälleen mulla ongelmana, enkä usko olevani ainoa. En siis ole Ap, vaan löysin tämän googlen kautta.
Olen siisti nainen, käyn suihkussa päivittäin. Jalkani vaan tuntuvat hikoavan ihan mahdottomasti, ja taas on yhdet saappaat pilalla ;( Eikö tosiaan kaupoista löydy kenkien raikastamiseen aineita? Jaloille saattaa löytää jotain apteekista? Mut noista vinkeistä, ei kyllä kahvinpurujen kaataminen kenkiin ja sitten niiden imuroiminen sieltä mitenkään houkuttele ;)
Nostan tämän vanhan ketjun, koska tämä jälleen mulla ongelmana, enkä usko olevani ainoa. En siis ole Ap, vaan löysin tämän googlen kautta.
Olen siisti nainen, käyn suihkussa päivittäin. Jalkani vaan tuntuvat hikoavan ihan mahdottomasti, ja taas on yhdet saappaat pilalla ;( Eikö tosiaan kaupoista löydy kenkien raikastamiseen aineita? Jaloille saattaa löytää jotain apteekista? Mut noista vinkeistä, ei kyllä kahvinpurujen kaataminen kenkiin ja sitten niiden imuroiminen sieltä mitenkään houkuttele ;)
Kokeilepas jalkadeodoranttia, saa marketeista. Loppuu se jalkojen hikoilu ja hajutkin neutralisoituvat.
Kokeilepas jalkadeodoranttia, saa marketeista. Loppuu se jalkojen hikoilu ja hajutkin neutralisoituvat.
haisee todella voimakkaasti, TODELLA JÄRKYTTÄVÄLLE, kuin joku vessanpesuaine... ja löyhkä ei edes peitä ummehtunutta hienhajua kovin tehokkaasti.
kenkä"dödöt" toimimattomuuden lisäksi haisee jo itsessään pahalle.
Jalkojen liottaminen mustassa teessä auttaa vähän hetken aikaa.
Mutta ikävä fakta: kun jalat on haisemiseen tavipuvaiset, ei sille kyllä mitään voi.
Sosiaalisesti inhottava pikkuvaiva.
Terveisin: flipflopitkin haisee kaatopaikalle (voiko ilmavampia kenkiä olla?)
Nostan tämän vanhan ketjun, koska tämä jälleen mulla ongelmana, enkä usko olevani ainoa. En siis ole Ap, vaan löysin tämän googlen kautta. Olen siisti nainen, käyn suihkussa päivittäin. Jalkani vaan tuntuvat hikoavan ihan mahdottomasti, ja taas on yhdet saappaat pilalla ;( Eikö tosiaan kaupoista löydy kenkien raikastamiseen aineita? Jaloille saattaa löytää jotain apteekista? Mut noista vinkeistä, ei kyllä kahvinpurujen kaataminen kenkiin ja sitten niiden imuroiminen sieltä mitenkään houkuttele ;)
Kokeile talkkia niihin jalkoihin, jos auttaisi hikoiluun.
Kahvinpuruja ei välttämättä tarvitse kaataa kenkään, luin sellaisen vinkin että laitat niitä suodatinpussiin ja taittelet/niittaat kiinni, ja sitten kenkään yöksi. En kyllä tiedä onko yhtä tehokasta.
Haisevissa kengissä hajun aiheuttavat nimenomaan bakteerit, jotka saa hengiltä tehokkaasti pakastimessa.
Mitkään hajusteet tai kenkädeodorantit ei poista sitä ongelmaa eli kengässä majailevia bakteereita.
Käsittelen omat kenkäni säännöllisesti näin, mieskin on oppinut olemaan nauramatta kun näkee kengät pakastimen hyllyllä...
Itse kärsin samasta vaivasta, kannan aina käsilaukussa varasukkia ja hajuvettä, jos saatan joutua jonnekin kyläilemään...
Jostain syystä parhaat sukat on ohuet nailonsukat, kaikki puuvilla- tai yhdistelmäsukat on ihan kaameat.
markkinoilla on sellainen uusi tuote kuin stuffits - se on nimenomaan suunniteltu pahan hajun ja kosteuden poistamiseen. Ilmeisesti sen pintakin on käsitelty jollain aineella, joka nimenomaan tappaa pahanhajuisia kengän sisäpintaan jääneitä bakteereja. Mielestäni joku toinenkin kirjoitti tästä tuotteesta. Itselläni se toimii ainakin työkengissä ja lenkkareissa. Omani sain www.sportnex.fi sivuilta.
Mä oon ostanut ihan jostain sittarista Woly shoe deo -nimistä suihketta kenkiin
Ihmetteli miksi jalkapohjista ja varpaista irtoaa/kuivuu iho. Tajusin, että sillä on jalkasilsa.
Se on muuten tosi yleinen vaiva ihmisillä! Eli, jos kuivaa ihoa näkyy, niin Lamisilia apteekista. Kun iho ei enää irtoudu, niin sieni on poissa.
Enää eivät miehen kengätkään haise läheskään niin paljon, kun sieni-infektio on hoidettu.
Laitat pieneen muovipussiin kummankin kengän ja yön yli pakkaseen!
paljon maksaa hajukengät?
Jos kyse on jalan hajusta ja jalanhikoilua Absolut Torr tosikuiva. Autta välittömästi siitä saa apteekista.
Nopealla googlettamisella löysin Shoefreshin: http://striker.fi/kauppa/index.php/shoefresh/shoefresh-desinfioiva-kengankuivain.html
Kengänpohjallisina on aktiivihiili-pohjalliset oman kokemukseni mukaan parhaat. Niitä saa citymarketista, Prismasta, kenkäkaupoista jne. Maksaa ehkä 5€ ja ne on sellaiset muotoon leikattavat. Auttaa aika hyvin ja estää hajujen muodostusta, kunhan jättää ne ilmavasti tuulettumaan/kuivamaan, kun ei käytä kenkiä. Ja uusii kuukauden, parin välein.
Mietin juuri miten pojan uudehkoista sisäpelikengistä saataisiin haju pois.
Unohdin laittaa sinne alussa vaihdettavat sisäpohjalliset ;-(