Uskovaiset: Miten perustelette, että Raamattu on 100% Jumalan sana?
Raamattuhan on kokoelma pyhiä kirjoituksia. Ihmiset ovat tehneet sen valinnan, että tiettyjä kirjoituksia otetaan mukaan Raamattuun. Tätä kanonisointia tehtiin asteittan satojen vuosien kuluessa. Ihminen päätti senkin, että toiset kirjoitukset jätetään Raamatun ulkopuolelle.
Ihminen taas on tunnetusti vajavainen, eikö niin? Miten perustelette sen, että
a) vajavainen ihminen on onnistunut saamaan paperille täydellistä Jumalan sanaa
b)kanonisointiin osallistuneet ihmiset osasivat valita täydellisesti juuri ne kirjoitukset, jotka olivat sitä Jumalan sanaa - ja jättämään loput pois?
Entä miten suhteutatte edellämainitun siihen kun Raamatussa sanotaan, että kirjoituksiin ei saa lisätä mitään eikä ottaa mitään pois? Entä jos kirkkoisät ottivat erehdyksessä pois jotain todella jumalallista?
Kommentit (37)
esim. Apostolien kirjat ole ihan suoraan heidän kuvaustaan Jeesuksen elämästä?
Ja joita tietenkin joku on kirkon toimesta aikojen saatossa moderonut.
Lisäksi raamatun eri osat on merkitty muistiin hyvinkin eri aikoina, siis ajallinen välmatka on eri osilla suuri.
Lisäksi Vanha Testamentti on juutalaisten kanssa yhteinen ja taas toisaalta Jeesus on yksi koraanin mainitsemista profeetoista.
Tero
esim. Apostolien kirjat ole ihan suoraan heidän kuvaustaan Jeesuksen elämästä?
Ja joita tietenkin joku on kirkon toimesta aikojen saatossa moderonut.
Lisäksi raamatun eri osat on merkitty muistiin hyvinkin eri aikoina, siis ajallinen välmatka on eri osilla suuri.
Lisäksi Vanha Testamentti on juutalaisten kanssa yhteinen ja taas toisaalta Jeesus on yksi koraanin mainitsemista profeetoista.
Tero
Raamattun kokosivat papisto. Niin ja mistä se koottiin, vanhoista pakanoiden tarustoista, jotka tulevat suurilta osin Egyptistä. Esim.risti on täysin pakanallista alkuperää. Vapahtajia neitsellisesti syntyneitä on kymmeniä. Kaikkien neitsyt tyttöjen nimet alkavat muuten M-kirjaimella. Väitän että Jeesus on kopioitu täysin egyptiläisiltä. Raamattu on täynnä numerologiaa, astrologiaa, astronomiaa, salatiedettä... Uskovaiset ei halua tutkia faktoja/totuutta, he ei kestäisi sitä. Helpompi on vain uskoa.
En tunne yhtään ainutta hihhuliuskovaista, joka olisi perehtynyt raamatun historiaan laajemmin. Eivät uskalla koska siinä pakostakin joutuisi kyseenalaistamaan liikaa ja oma maailmankuva joutuisi uhatuksi. 2000 vuotta sitten oli suorastaan MUOTIA uskoa tarinoihin neitseellisistä syntymistä, erilaisista profeetoista ja ihmisuhreista. Näitä tarinoita oli useita ja ne kuvastivat hyvin sen ajan ihmiskuvaa.
et meidän ei kuulukaan tietää vaan luottaa siihen et meidän ei tarvitse tietää. Mä en ainakaan uskalla ajatella mun omilla aivoilla. t. vapaaseurakuntalainen
Mieti hitusen kenen tarkoitusperiä se palvelee ettei sinun tarvitse tietää. Jos sinulla on täydellinen luottamus Jumalaasi, kyllä hän sallii sinun tutkia ja tarkastella asioita omalla järjellä. Jumalasi ei ole kaikkivaltias, jos hän kieltää sinua ajattelemaan itse kuutelemaa omaa itseään eikä muita joilla on muunneltua totuutta omaa väritysta asioissa.
Jeesus kehoitti etsimään tietoa Jumalasta. Ja kun Raamattua ei silloin ollut ei Jeesus kehoittanut etsimään Jumalaa raamatusta.
Sana oli Jumalan tykönä. Ja Sana oli Jumala.
Et uskalla, koska pelkäät että ne ajatukset tulee Saatanasta.
Olen juoppo ev.lut.
Raamattun kokosivat papisto. Niin ja mistä se koottiin, vanhoista pakanoiden tarustoista, jotka tulevat suurilta osin Egyptistä. Esim.risti on täysin pakanallista alkuperää. Vapahtajia neitsellisesti syntyneitä on kymmeniä. Kaikkien neitsyt tyttöjen nimet alkavat muuten M-kirjaimella. Väitän että Jeesus on kopioitu täysin egyptiläisiltä. Raamattu on täynnä numerologiaa, astrologiaa, astronomiaa, salatiedettä... Uskovaiset ei halua tutkia faktoja/totuutta, he ei kestäisi sitä. Helpompi on vain uskoa.
En tunne yhtään ainutta hihhuliuskovaista, joka olisi perehtynyt raamatun historiaan laajemmin. Eivät uskalla koska siinä pakostakin joutuisi kyseenalaistamaan liikaa ja oma maailmankuva joutuisi uhatuksi. 2000 vuotta sitten oli suorastaan MUOTIA uskoa tarinoihin neitseellisistä syntymistä, erilaisista profeetoista ja ihmisuhreista. Näitä tarinoita oli useita ja ne kuvastivat hyvin sen ajan ihmiskuvaa.
et meidän ei kuulukaan tietää vaan luottaa siihen et meidän ei tarvitse tietää. Mä en ainakaan uskalla ajatella mun omilla aivoilla. t. vapaaseurakuntalainen
Todella, todella pelottavaa muuten.
sekoitan mun ajatukset mun omilla ajatuksilla. silloin sielunvihollinen saa tilaa itselleen mun ajatuksiin kun ne on sotkussa. Mä tavallaan sotken silloin sen puheyhteyden sinne Jumalaan. t. vapaaseurakuntalainen
Komppaan aiempaa kirjoittajaa, joka muotoili hyvin, että Raamattu on pikemminkin sanoja Jumalasta kuin Jumalan sanaa. Raamattu sisältää paljon puhetta Jumalasta, puhetta joka on totta ja kaunista. Mutta siinä on myös paljon tämänpuoleista, aikaa kestämätöntä materiaalia, jonka alta meidän on löydettävä se Jumalan ääni. Raamatusta tulee Jumalan sanaa vasta sitten, kun se puhuttelee lukijaansa. Silloin sen kautta puhuu itse Jumala.
Fundamentalismi on (ainakin Suomessa) äärimmäisen harvinaista nykyään.
sekoitan mun ajatukset mun omilla ajatuksilla. silloin sielunvihollinen saa tilaa itselleen mun ajatuksiin kun ne on sotkussa. Mä tavallaan sotken silloin sen puheyhteyden sinne Jumalaan. t. vapaaseurakuntalainen
Tuossa täyttyy jo jonkinasteisen ahdistuneisuushäirön kriteerit. Siihen saa kyllä helposti apua! Omaa itseään, ajatuksiaan ja tunteitaan ei kukaan voi alkaa väkisin pelkäämään ja torjumaan, siitä seuraa vaan paniikkihäiriöitä ja muuta mukavaa.
T:Been there, done that
Jeesus ei kirjottanut sanan sanaa ei tehnyt muistiinpanoja. Ei kehoittanut muitakaan kirjoittamaan hänestä tarinoita. Suurin osa Jeesuksen sanomista on laitettu hänen suuhunsa eikä ole hänen itsensä lausumia totuuksia.
Fundamentalismi on (ainakin Suomessa) äärimmäisen harvinaista nykyään.
Missähän piireissä oikein pyörit, jos et näe niin monessa paikassa rehottavaa fundamentalismia?
Minulla ei ole antaa tieteellisiä perusteluita. Jumalan antama usko on armolahja ja sen olen ilolla ottanut vastaan.
Ei Raamattua olisi osattu kirjoittaa ja koota ihan vain ihmisten voimin. Pyhä Henki on vaikuttanut ihmisissä niin, että tuo on onnistunut.
Täytyy sanoa, että tuollainen kuulostaa todella naiivilta ajattelulta. Oletetaan jonkun vaikuttaneen johonkin ilman minkäänlaisia vaatimuksia perusteluihin. Tajuatteko, miten helppoa teitä uskovaiset on vedättää Jumalan nimen avulla.
Esimerkkinä eilinen ohjelma kahdesta uskovaisesta miehestä. Siinä uskovaisperhe mietti George Bushin osallisuutta Irakin sotaan. Heidän vastauksensa oli, että vain Jumala on voinut valtuuttaa hänet(Georgen) tähän pyhään sotaan. Hah.
Kaveri on itse piru?
Missähän piireissä oikein pyörit, jos et näe niin monessa paikassa rehottavaa fundamentalismia?
Sorry, olin vähän epätäsmällinen. Tarkoitin, että Suomen evlut. kirkossa ei juurikaan enää tapaa varsinaista fundamentalismia. Vapaita suuntia en tunne.
Minulla ei ole antaa tieteellisiä perusteluita. Jumalan antama usko on armolahja ja sen olen ilolla ottanut vastaan.
Jos sinulla ei olisi näitä ajatuksia et olisi uskossa.
Jos olisit syntynyt budhalaiseen yhteisöön et olisi kristitty.
Raamattu todellakin on syntynyt pitkän ajan kuluessa. Vuosituhansien aikana eri kirkkokunnat ja ihmiset ovat tulkinneet sitä eri tavalla.
Ns. fundamentalistiteologia on sitä mieltä, että Raamattu on kirjaimellisesti Jumalan sanoittamaa.
Ns. historiallis-kriittinen Raamatuntutkimus taas katsoo, että se aika ja kulttuuri, missä Raamattu on kirjoitettu, heijastelee oman aikansa uskomuksia ja oppeja. Ja että Raamattua ei voi suoraan sanasta sanaan sijoittaa esim 2011-vuodelle, vaan sen ydinsanoma - armollinen ja rakastava Jumala on silti "käypää valuuttaa" tänäkin päivänä, vaikka esim tiedollinen taso on muuttunut.
Miksi Raamattua yhä luetaan? Se on iso kysymys. Mutta etenkin Uuden Testamentin kertomukset Jeesuksesta ovat vielä tänäkin päivänä radikaaleja. Hän oli nimenomaan köyhän, syrjityn, sairaan, halveksitun puolella. Niitä riittää tänäkin päivänä. Raamattu opettakoon meitä rakastamaan, armahtamaa, tuomaan toivoa ja puolustamaan heikkoja.
Sen sijaan esim biologian oppikirja Raamattu ei ole.
terveisin diakoni Meiju
Tikkurilan seurakunta
Vantaan seurakunnat