Minkä verran asuntolainaa on n.35v. perheellisillä?
Olemme 5-henkinen perhe ja meillä tällä hetkellä asuntolainaa vähän päälle 72tuhatta. Pankissa kävin muutama vuosi sitten keskustelemassa, että lyhentäisimme lainaa enemmän ni siellä täti sanoi ettei kannata kun teillä on noin VÄHÄN lainaa... alkakaa eläkesäästäjiksi tms. No en innostunut ja lainan lisälyhentäminen jäi. Mun mielestä yli 70tuhatta on paljon lainaa...mut ei vissiin nykypäivänä olekaan. Mites muilla vastaavassa elämäntilanteessa olevilla?
Kommentit (87)
mutta olin kieltämättä jo 36 kun viimeisimmän (toivottavasti viimeisen) asuntolainani otin. Tämä on ihan normaalia Helsingissä. Olisi ollut ihan utopistista kuvitella että olisin pystynyt ostamaan parikymppisenä sinkkuna tämän 400 000 euron omakotitalon. Ei sellaista voi Helsingissä tehdä kuin sellainen joka on saanut perintöä tai muuten on rikas jo valmiiksi.
t. se jolla on jäljellä nyt jotain 100 000 e lainaa (ja joka on 38 vuotta)
Kauhean vanhoina ihmiset täällä ovat asuntonsa ostaneet ja kauhean vanhana vielä kantavat suurta velkataakkaa.
ja tehnyt normaalin työuran eli noin 15 vuotta työtä, niin kyllä kai siihen ikään mennessä on jo ehtinyt tienata niin paljon ja saada säästöön ettei tarvitse kovin paljon ottaa lainaa.
sitä lainaa tarvitsee edelleen tuon 200 000, jos on ostamassa tai rakentamassa 300 000 euron taloa (tontteineen) tai asuntoa.
Sitä paitsi, siinä 25-30-vuotiaana useimmissa perheissä ollaan äitiyslomilla ja hoitovapailla, ja näiden perhevapaiden aikana säästäminen on usein hankalampaa.
ja tehnyt normaalin työuran eli noin 15 vuotta työtä, niin kyllä kai siihen ikään mennessä on jo ehtinyt tienata niin paljon ja saada säästöön ettei tarvitse kovin paljon ottaa lainaa.
On maksettuna Lapin pääkaupungissa n. 120 neliöinen okt. Ostettu jo jokunen vuosi sitten. Tiiä sitten jos innostuisi vaihtamaan, mut helpommalla pääsee jos ei ala velkaa tekemään. Ei se ylimäärin innosta. Viishenkinen perhe.
Se on tarkoitus maksaa 7 vuodessa pois. Olemme silloin 43v.
6 henkinen lapsiperhe pk-seudulta
Ihan tavallinen, ei erityisen hieno omakotitalo Vantaalla. Keskiluokkainen alue, ei hieno eikä kamala.
Pääkaupunkiseudun hinnat ovat sairaan kovat... : (
Olemme keskituloisia joten maksella saa.
Lainaa enää 135 000 e. Kymmenen vuoden päästä maksettuna nykyisellä tahdilla.
Olen nyt 37, mies 33, lapsi 10kk. Asutaan mun omistusasunnossa jonka ostin osakerahoilla 11v sit, iso kaksio hgin keskustassa. Kun lapsi tarvii oman huoneen, joudutaan varmaan ottamaan lainaa koska 'landelle' ei muuteta, säästöjä ei oo eikä osakkeet enää minkään arvosia. Ei ole autoja, ei tarvita. Käytetään mun vanhempien autoja ja mökkejä. Ollaan molemmat korkeakoulutettuja (mulla 3.tutkinto meneillään) mut mä hoitovapaalla ja mies pätkätöissä. Onneks ei siis lainoja!Olen nyt 37, mies 33, lapsi 10kk. Asutaan mun omistusasunnossa jonka ostin osakerahoilla 11v sit, iso kaksio hgin keskustassa. Kun lapsi tarvii oman huoneen, joudutaan varmaan ottamaan lainaa koska 'landelle' ei muuteta, säästöjä ei oo eikä osakkeet enää minkään arvosia. Ei ole autoja, ei tarvita. Käytetään mun vanhempien autoja ja mökkejä. Ollaan molemmat korkeakoulutettuja (mulla 3.tutkinto meneillään) mut mä hoitovapaalla ja mies pätkätöissä. Onneks ei siis lainoja!
Ilmeisesti nykypäivänä se on vähän. Meillä on pienehkö omakotitalo ja kolme lasta.
Asunnon arvo on n.250 000E
-pariskunta 35&37-
lainaa 307000e, ja kyllä se välillä ahdistaa. Mies 36, minä 33. Kolme lasta. Kämpän arvo varmaan n. 400 000e. Nettotulot vähän vajaa 6000e/kk, mutta miehellä tulot kyllä nousseet koko ajan tasaisen reippaasti, kuten mullakin, mutta mun ala on tuulisempi, joten mun palkan varaan ei voi kovin luottaa.
Meillä laina on yhteensä neljässä osassa, joista kahden lyhennykset (7ooe/kk) on ohi 2019. Eli kahdeksan vuoden päästä voi vähän funtsia, että haluaako sitä lyhentää lainaa huomattavasti rivakammin, vai elellä kaikessa rauhassa vielä leviämmin...
N35, M36 ja kaksi lasta, ja lainat maksettu.
Ja omistuksessa kaksi velatonta autoa (toinen uusi ja toinen vähän vanhempi).
Sekä omakotitalo, jonka myyntiarvo on tällä hetkellä vähintään 350 000€.
Muita lainoja meillä ei ole, mutta 1-2 kertaa vuodessa pankista kysellään tarvittaisiinko lisää lainaa remonttia, auton ostoa tms. varten.
Itse olen ollut kotiäitinä monta vuotta, miehen palkka keskitasoa, 4 lasta.
Tokihan pankki haluaa pitää asiakkaistaan kiinni ja kun on lainaa niin ei helposti lähde pankkia vaihtamaan...
Lapsia 3. Asuntolainaa 130 neliön omakotitalosta on jäljellä 26000 euroa. Eli ei paljon mitään. Talo voisi olla isompi, mutta ainakaan vielä emme halua ottaa lisää lainaa. Nyt mietitään, otetaanko lainaa keittiöremonttia varten vai maksetaanko tuo jäljellä oleva laina ensin pois. Auto on pari vuotta vanha Touran, josta ei velkaa.
Paritalo 100 m2 Helsingissä, 2 + 2 henkilöä.
Ollaan kyllä jo 40v. eli vähän vanhoja tähän kyselyyn. Lainaa ollaan maksettu jo yli 10v. vielä 4 vuotta lainanmaksua edessä, sitten on velaton asunto.
Päätä oikein huimaa kun ajattelen että n. 300 000 jo maksettu. Enpä ole tässä viime vuosina paljon muuta tehnytkään.