Minkä verran asuntolainaa on n.35v. perheellisillä?
Olemme 5-henkinen perhe ja meillä tällä hetkellä asuntolainaa vähän päälle 72tuhatta. Pankissa kävin muutama vuosi sitten keskustelemassa, että lyhentäisimme lainaa enemmän ni siellä täti sanoi ettei kannata kun teillä on noin VÄHÄN lainaa... alkakaa eläkesäästäjiksi tms. No en innostunut ja lainan lisälyhentäminen jäi. Mun mielestä yli 70tuhatta on paljon lainaa...mut ei vissiin nykypäivänä olekaan. Mites muilla vastaavassa elämäntilanteessa olevilla?
Kommentit (87)
3 lasta ja ensiasunto ostettu 2,5 vuotta sitten, joten ei nyt ihan keretty vielä velattomaksi maksaa...
Omakotitaloa tosin kattellaan, joten vähän enempikin tulee varmaan lainaa jossain vaiheessa olemaan. Tässä välissä tosin on maksettu opintolainat melkein pois. Mulla nyt vielä vähän olis...
asuntolainaa vielä reilu 20tuhtta. Mökkilainaa 50tuhatta. Ja autolainaa 10tuhatta.
Lapset on 20, 18, 14 ja 7 v ja vauvaa odotan.
Mies on 49 :D Eli liian vanha tähän kyselyyn.
pieneltä lainalta. Meillä on lainaa yht. 120t e. Minä 33v/mies 35v. Asutaan 100 neliön rivitalossa hyvällä alueella pk-seudulla. Muita lainoja ei ole.
5-henkinen perhe, vanhemmat 4-kymppisiä.
Kun minä menen töihin, maksetaan laina 10 vuodessa pois.
Meillä on lainaa 330 tuhatta euroa, mutta emme muuten täytä sinun ennakkoluulojesi asettamia "standardeja", emmekä ole noin materialistisia kuin miltä sinä kuulostat?
Amiksestako noita Audi/BMW-brändeillä aivopestyjä tulee? Itse en ole akateeminen, mutta mieheni on, hänen itsetuntonsa ei tarvitse peltilehmään rahaa syytämistä, vaikka palkka onkin ihan kelvollinen ;D Emmehän muuten olisi saaneetkaan tällaista lainaa.
meillä on siinä vaiheessa lainaa 0 euroa (ellei sitten oteta uutta johonkin tarkoitukseen), ja omana iso valoisa asunto hyvältä alueelta. autona miehellä -09 bmw ja minulla -07 audi.
kammottava ajatus että keski-ikäisenä olisi lainaa 100te puhumattakaan että 200te.. vaan kai se on ymmärrettävää näissä av-mammojen tapauksissa jossa jokainen on käynyt ensin niitä vitun akateemisia tutkintoja mutta toki tehnyt lapset ennen kun täyttää 30 koska sitä vanhemmat ovat mummoja, ja työelämässä on esimiesasemassa oltu jo vuosikaudet (nettotulot väh 3000e). unohtamatta lukuisia ulkomaan matkoja..
KYLLÄ tänne vauva.fi palstalle kerääntyykin samanlaista sakkia ;)
Kolme lasta on. Olen luullut, että meillä on paljon lainaa muttei näköjään olekaan. Asutaan uudehkossa ok-talossa ja nettotulot 5000 e/kk. Yhtään en silti ottaisi lisää lainaa.
lapsia 2. lainaa 105 500e. Talon ostin lähes 7 vuotta sitten.
meillä on siinä vaiheessa lainaa 0 euroa (ellei sitten oteta uutta johonkin tarkoitukseen), ja omana iso valoisa asunto hyvältä alueelta. autona miehellä -09 bmw ja minulla -07 audi.
kammottava ajatus että keski-ikäisenä olisi lainaa 100te puhumattakaan että 200te.. vaan kai se on ymmärrettävää näissä av-mammojen tapauksissa jossa jokainen on käynyt ensin niitä vitun akateemisia tutkintoja mutta toki tehnyt lapset ennen kun täyttää 30 koska sitä vanhemmat ovat mummoja, ja työelämässä on esimiesasemassa oltu jo vuosikaudet (nettotulot väh 3000e). unohtamatta lukuisia ulkomaan matkoja..
KYLLÄ tänne vauva.fi palstalle kerääntyykin samanlaista sakkia ;)
Muiden ratkaisut ovat säälittäviä ja vain omasi ovat niitä parhaita. Sanonpa kuitenkin, että huipulla tuulee ja on yksinäistä tuolla asenteella...
Meillä ei ole bemareita eikä audeja vaan ihan halpisautoja. Autot on valittu vähäisen kulutuksen ja hinnan mukaan. Kyllä, minulla on "vitun akateeminen tutkinto" miehelläni ei. Lapset on tehty +30-vuotiaana, ei olla kumpikaan esimiesasemassa ja netto tulot molemmilla reippasti alle 3000 euroa. Lainaa on tuo reilu 200 000 euroa, koska ostimme omaksi juuri ison omakotitalon, josta tulee meidän loppuelämämme koti toivottavasti. Emme tee ulkomaanreissuja, meille riittää mökkireissut. Elämme muutenkin nyt +30-vuotiaina aika rauhaisaa ja vaatimatonta elämää. Meille statussymbolit eivät anna mitään eivätkä kerro ihmisestä mitään positiivista.
On mukavaa, että olet omiin valintoihisi tyytyväinen. Niin olen minäkin. Minulla tosin ei ole tarve lytätä muiden valintoja.
50000 euroa. Tosin tästä väliaikaiseksi tarkoitetusta asunnosta olisi aikomus muuttaa lähivuosina, jolloin lainaa tarvinnee ottaa 1-200000 lisää:(
rivariasunto pk-seudulla. Nyt pitäisi vaihtaa isompaan (2 lasta) mutta hirvittää. Talot on aivan järkyttävän kalliita täällä.
Velkaa tulisi asunnon vaihdon jälkeen noin 200.000 € emmekä näillä tuloilla oikein uskalla, netto on yhteensä 5.000 € / kk, siinä on jo pääomatulot ja lapsilisät huomioitu.
Jos korot nousee olisimme jo tosi tiukilla tuollaisen lainan kanssa.
Olemme 5-henkinen perhe ja meillä tällä hetkellä asuntolainaa vähän päälle 72tuhatta. Pankissa kävin muutama vuosi sitten keskustelemassa, että lyhentäisimme lainaa enemmän ni siellä täti sanoi ettei kannata kun teillä on noin VÄHÄN lainaa... alkakaa eläkesäästäjiksi tms. No en innostunut ja lainan lisälyhentäminen jäi. Mun mielestä yli 70tuhatta on paljon lainaa...mut ei vissiin nykypäivänä olekaan. Mites muilla vastaavassa elämäntilanteessa olevilla?
Me ollaan 33-vuotiaita, kaksi lasta, iso asunto Helsingissä ja 300 000 € lainaa. Sitten kun päästään alle 100 000 € tuntuu jo varmaan siltä että ei ole lainaa ollenkaan.
lainaa 80t, asumme kt-kolmiossa hgissä ja vaihto isompaan miel rivariin on ajankohtainen vuoden sisään. Tuolloin lainamäärä tulee olemaan max 200t mikä kyllä hirvittää. Mutta hyvällä alueella perheasunto maksaa. Olemme kumpikin 35, lapsia 2. Itse olen akateeminen, mies ei. Olemme keskituloisia.
tällä hetkellä. Mutta kun aloitamme talon rakentamisen, niin otamme n. 150000e lainaa.
Ja ison lainan ottaminen kauhistuttaa. Olemme keskituloisia ja 39v, lapsia meillä 5.
42-vuotiaana, 190 000 € 10 v maksuajalla
mä oon 38v, lainaa yhteensä 430 000 e, asunnon arvo tosin 1,1 milj.
Nyt olen jo 40v mutta kaikki on hankittu uutta omakotitaloa myöten SÄÄSTÄMÄLLÄ, että sellainenkin vaihtoehto on olemassa.
Molemmat ollaan vakituisissa kokopäivätöissä, yksi lapsi. Muutaman vuoden vanha omakotitalo ja pari uudehkoa autoa. Säästössä tälläkin hetkellä yli 60teur ja lisää kertyy =)
Kaksi lasta.
Tulot yht bruttona 3800, minä olen itse kotiäiti.