Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä verran asuntolainaa on n.35v. perheellisillä?

Vierailija
21.03.2011 |

Olemme 5-henkinen perhe ja meillä tällä hetkellä asuntolainaa vähän päälle 72tuhatta. Pankissa kävin muutama vuosi sitten keskustelemassa, että lyhentäisimme lainaa enemmän ni siellä täti sanoi ettei kannata kun teillä on noin VÄHÄN lainaa... alkakaa eläkesäästäjiksi tms. No en innostunut ja lainan lisälyhentäminen jäi. Mun mielestä yli 70tuhatta on paljon lainaa...mut ei vissiin nykypäivänä olekaan. Mites muilla vastaavassa elämäntilanteessa olevilla?

Kommentit (87)

Vierailija
41/87 |
01.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarkkaa summaa en muista... itse asuntolainaa on 51 000+ remppalainat x2. Just oltiin vuosi lyhennysvapaalla, kun minä olin hoitovapaalla.

Minulla ikää 37, mies 40v

Vierailija
42/87 |
21.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

37v

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/87 |
21.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kohta 110t

t. 39v

Vierailija
44/87 |
21.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä on 200 000e lainaa, ja meitä on 3 henkeä (kohta 4), +30v pariskunta. Ja ei meilläkään paljoa ole lainaa, asutaan omakotitalossa, maksetaan 1200e lainoja pois (asunto+auto) kuukaudessa.. aikaisemmin maksettiin vuokraa 700e/kk kolmiosta.

Vierailija
45/87 |
21.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsia on kaksi, 4 v ja 1 v.

Meillä on PALJON velkaa eli tällä hetkellä 230 000 ja lisälupaus 60 000 euroon remonttien ym. yllättävien kulujen varalta.

Toisaalta meillä on velaton mökki ja kaksi velatonta autoa. Talon arvo oli 400 000 euroa ostohetkellä v. 2009 - nyt ehkä vähän noussut.

Olen itse hoitovapaalla, miehen nettotulot ovat n. 2500 euroa, ja kun menen töihin omat nettotuloni ovat samaa luokkaa tai hiukan vähemmän. Mies on osakas aika rahakkaassa yrityksessä ja saa vuosittain 10 000 -30 000 euron osingon. Ei meillä tiukkaa ole, vaikka ei matkustetakaan. Esim. ostan paljon luomuruokaa, mutta itselleni en sitten ostakaan juuri mitään. Isommalle lapselle ostan alesta ja kirppiksiltä vaatteita, mutta aina uuden veroisia. Rikkinäisiä tai paikattuja tai kuluneita en osta koskaan. Isommalla on kaksi harrastusta, yhteensä noin 600 euroa/vuosi. En näe meitä köyhinä enkä näe meidän ottaneen liian isoa lainaa. Kaikki on suhteellista.

Vierailija
46/87 |
21.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

6-henkinen perhe

Vierailija
47/87 |
21.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ollaan 6 henkinen perhe, minä 34 ja mies 41.

Vierailija
48/87 |
21.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta tämän kevään/kesän aikana pitäisi ostaa isompi asunto. Olemme laskeneet, että max 200k lainaa tai mieluummin n. 150 k yhteensä vaihdon jälkeen (meillä 4 hlön talous ja molemmat vanhemmat ollaan 35 v).

Vierailija
49/87 |
21.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talon laajennus ensi kesänä lisää lainan määrää. Minä 33v hoitovapaalla, mies 38v töissä. Lapset 7v, 4v ja 1v.

Vierailija
50/87 |
21.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

parin vuoden päästä ehkä 270 000. 34-vee ollaan, kaksi lasta. Nyt asutaan rivarissa, ehkä sitten joskus omakotitalossa.

Vierailija
51/87 |
21.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaa on 165k€

Tosin emme lyhennä lainaa vaan sijoitamme ne.

Eli sijoituksia on 170k€

Ja ikää on mies 36 vaimo 35.

En sitten tiedä olemmeko velattomia.

Sijoitukset tuottavat tänä vuonna 16k€ käteistä.

Lainan korot ovat 3k€

Musta tuntuu, ettemme lyhennä lainaa vielläkään :)

Vierailija
52/87 |
21.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

alunperin oli n 84 000 (markkoina silloin 500 000 mk), sittemmin omakotitalon remonttitarve nosti summaa ja nyt jäljellä vielä 100 000.

Molemmat ollaan 36v ja lapsia pian 6.

Vierailija
53/87 |
21.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä on siinä vaiheessa lainaa 0 euroa (ellei sitten oteta uutta johonkin tarkoitukseen), ja omana iso valoisa asunto hyvältä alueelta. autona miehellä -09 bmw ja minulla -07 audi.

kammottava ajatus että keski-ikäisenä olisi lainaa 100te puhumattakaan että 200te.. vaan kai se on ymmärrettävää näissä av-mammojen tapauksissa jossa jokainen on käynyt ensin niitä vitun akateemisia tutkintoja mutta toki tehnyt lapset ennen kun täyttää 30 koska sitä vanhemmat ovat mummoja, ja työelämässä on esimiesasemassa oltu jo vuosikaudet (nettotulot väh 3000e). unohtamatta lukuisia ulkomaan matkoja..

KYLLÄ tänne vauva.fi palstalle kerääntyykin samanlaista sakkia ;)

Vierailija
54/87 |
21.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksi lapsi, 1v - lainaa n. 195 tuhatta... itse olen vielä vajaa puoli vuotta hoitovapaalla, miehen nettotulot n. 2500 eur, tiukkaa tekee, mutta sinnitellään vielä syksyyn asti...

Vierailija
55/87 |
18.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tänä päivänä?

Meillä esim. lainaa on n. 220 000€, asumme pk-seudulla. Perheessä kolme lasta, olen ollut vuosikausia kotiäitinä. Asuntolainaa on lyhennetty vaihtelevasti, maksuaikataulu on pitkä ja lyhennysvapaita on pidetty useaan otteeseen. Säästääkö olisi vielä pitänyt pystyä?

No, työuraa meillä takana vasta n. 10 vuotta, mutta eipä tässä 5 vuoden päästäkään kovin paljon vähempää tuota velkaa ole.

Toki tilanne olisi eri jos meillä ei olisi lapsia,

olisi pienempi (=halvempi) asunto, ehkä jo velaton?

ja tehnyt normaalin työuran eli noin 15 vuotta työtä, niin kyllä kai siihen ikään mennessä on jo ehtinyt tienata niin paljon ja saada säästöön ettei tarvitse kovin paljon ottaa lainaa.

Vierailija
56/87 |
18.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on miehen kanssa ikäeroa aika mukavasti. Ostimme ensimmäisen asuntomme ollessani 27v. Meillä ei ollut mikään kaksinen palkka, ei ole vieläkään. Miehen palkka meni miltei kokonaan asumiseen ja elatusmaksuihin.

Minun palkkani asumiseen ja ruokaan. Tähän kasan päälle tuli kaksi lasta kolmessa vuodessa, suomeksi sanottuna 500€ hoitomaksuja.

Pakollisten laskujen jälkeen meillä jäi yhteensä ehkä 700€ ruokaan, bensaan ja vaatteisiin. Kyllä sillä pärjää, joidenkin on pärjättävä paljon vähemmälläkin, mutta ei siitä mitään 500€ kuukaudessa säästetä.

Ollaan tässä 11 vuoden aikana ostettu 4 asuntoa, pikkuhiljaa isompaan ja aina voitolla myyty edellinen.

Nyt oli vaan pakko muuttaa pääkaupunkiseudulle työn perässä ja täältä ei saa yhtään mitään asumiskelvollista alle 300 tuhannen..siitä sitä velkaa tulee..

Vierailija
57/87 |
18.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikää 36 ja 39 eikä ahdista yhtään. Kaikki on maksettu hyvin pois ennen eläkeikää eikä nytkään jouduta luopumaan mistään. Rahaa jää joka kuukausi elämiseen sellaiset 4000-5000t€ (riippuen erilaisista matkakorvauksista), joten ihan hyvin pystytään matkustelemaan yms. Talon arvo on yli 500t€ (ihan just ostettu, joten hinta siitä) ja mökkikin on lainaa kalliimpi, ei pelota että hinnat niin paljon romahtaisi. Säästössä rahaa muutama kymppitonni yllätävien menojen varalta ja kunnon henkivakuutuksilla hoidettu jäljelle jäävälle turvaa, jos jotain niin kamalaa tapahtuu. En ymmärrä, miksi meillä olisi jotenkin onnellisempaa lainattomana?

Vierailija
58/87 |
18.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuntolainaa muistaakseni vähän vajaa 60t., nelisen vuotta menee vielä, sitten ollaan velattomia ja asumme ns. loppuelämän asunnossa, 150 neliötä hyvällä alueella Hgissä.

Vierailija
59/87 |
21.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

30v ja 37v, lapsia kaksi.

Ei meillä ainakaan mitään paniikkia ole, talon arvo n. 300 000 e.

Vierailija
60/87 |
21.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse teen lisälyhennyksiä ihan silloin kuin haluan, useamman kerran vuodessa. En käy siitä mitenkään juttelmassa pankissa. Miksi sinä kävit? Onko teillä kiinteäkorko vai miksi? Saahan sitä asuntolainaa lyhentää ihan niin paljon kun haluaa ylimääräistä. Pankille se vaan on korkotulojen menetystä ellei sitten ole kiinteäkorko.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi neljä