Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

voiko paniikkihäiriössä tulla hetkeksi tunne, että ei tiedä, missä on

Vierailija
20.03.2011 |

tai keitä ympärillä on?

Lapsi tai oikeastaan teini saa kohtauksia, joita lääkäri ja psyklogi sanovat paniikkikohtauksiksi. Niissä maailma "menee liian nopeasti", tuntuu ettei pysy tasapainossa vaan pyörryttää, hengitys salpaantuu, jne. Yleesä on kuitenkin tajuissaan ja voi esim soittaa minulle kohtauksen aikana jutellakseen, koska se kuulemma helpottaa. TÄnään sai tas yhden. Kaveri oli ollut yökylässä, valvottu myöhään, jännää oli ollut jne. vaikka ehdottomasti kivaa. Sitten nukkui päiväunia ja heräsi johonkin pahaan uneen, jota heti seurasi kohtaus. Oli kyllä nytkin tajuissaan, mutta ei pystynyt kunnolla puhumaan siitä tai selittämään mistä kyse, ja ihan selvästi oli aluksi herätessään ihan pihalla siitä, missä on ja kuka minä olen, tuijotti vain minua varmaan kolme sekuntia aivan kauhuissaan. Sitten pyysi apua, muttei saanut rauhoituttua, ennen kuin käveli ulos terassille kylmään ja autoin hengittämään rauhallisesti ja syvään.

Mua aina pelottaa, että onko nämä todella paniikkikohtauksia, vai onko tää ehkä sittenkin jotain epilepsiaa tms? Kohtauksia voi tulla pari päivässä tai viikon joka päivä, kun ne alkavat, sitten on taas vaikka vuosi väliä ennen seuraavaa.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
20.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta siinä henkilö on kyllä yleensä tietoinen siitä, missä on, mutta ympäröivä maailma tuntuu kuitenkin jotenkin epätodelliselta. Kyllä tuo kuvailemasi aika paljon paniikkikohtaukselta muuten kuulostaa, mutta jos lapselle tulee oikeasti tunne, ettei tiedä missä on, niin se ei ymmärtääkseni ole ihan tyyppillistä paniikkikohtauksen aikana.

Vierailija
2/21 |
20.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin saa mielenrauhan.

Mulla oli teininä sellaisia unesta heräämiseen liittyviä kauhukohtauksia, olisko se sellaista?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
20.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän pojalla kuitenkin poissulkumielessä tehtiin magneetti ja eeg tutkimukset,paniikkihäiriöksi todettiin

Vierailija
4/21 |
20.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai tuo "maailma mene eliian nopeasti" on suora lainaus, samoin se, että pyörrytää ja on vaikea hengittää. Hengistyksen näkee joskus ihan päällepäinkin. Tuo, ettei tiedä, missä ja ketä ympärillä on, oli omaa tulkintaani tämänpäiväisestä tilanteesta.

Hänellä on nuorempana ollut myös noita uni/heräämiskauhukohtauksia, mutta ei enää ihan hiljan. TÄmä olisi tietysti voinut olla sellainen, josta sitten heräsi ja sai sen takia sen paniikkikohtauksenkin?

Normaalisti nuo kyllä erottaa helposti toisistaan, sillä kauhukohtauksissa on todella sekava ja näkee vielä unta, vaikka voi puhua ja kävellä. Paniikkikohtaukssessa ei yleensä ole mitään niin rajua.

Psykologi silloin sanoi, että kohtauksista ei saisi tehdä liian suurta numeroa, etteivät ne ala pelottaa lasta ja pelko tuottaa lisää kohtauksia. Siksi en mielelläni veisi mihinkään magneettikuvaan, jos tosiaan ei vaikuta aiheelliselta. Mutta toisaalta hirvittää.

Vierailija
5/21 |
20.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai tuo "maailma mene eliian nopeasti" on suora lainaus, samoin se, että pyörrytää ja on vaikea hengittää. Hengistyksen näkee joskus ihan päällepäinkin. Tuo, ettei tiedä, missä ja ketä ympärillä on, oli omaa tulkintaani tämänpäiväisestä tilanteesta. Hänellä on nuorempana ollut myös noita uni/heräämiskauhukohtauksia, mutta ei enää ihan hiljan. TÄmä olisi tietysti voinut olla sellainen, josta sitten heräsi ja sai sen takia sen paniikkikohtauksenkin? Normaalisti nuo kyllä erottaa helposti toisistaan, sillä kauhukohtauksissa on todella sekava ja näkee vielä unta, vaikka voi puhua ja kävellä. Paniikkikohtaukssessa ei yleensä ole mitään niin rajua. Psykologi silloin sanoi, että kohtauksista ei saisi tehdä liian suurta numeroa, etteivät ne ala pelottaa lasta ja pelko tuottaa lisää kohtauksia. Siksi en mielelläni veisi mihinkään magneettikuvaan, jos tosiaan ei vaikuta aiheelliselta. Mutta toisaalta hirvittää.

lääkitystä paniikkihäiriöön? Ikä saattaa olla este lääkitykselle, mutta toisaalta ajoissa aloitettu lääkitys voi estää tautia pitkittymästä ja kroonistumista. Kun psykologi sanoi, ettei kohtauksista saa tehdä liian suurta numeroa, hän puhui siinä mielessä viisaita, ettei kohtausta saa paisutella. Lasta pitää rauhoitella ja kertoa, ettei mitään hätää ole. Itse pitää olla rauhallinen ja itsevarma. Jos kuitenkin on viitteitä siihen, että jotain somaattista sairautta voisi olla taustalla, ei ole mielestäni liioittelua, että tutkimuksilla muut sairaudet suljetaan pois. Tutkimuksiin voi suhtautua itse ihan rauhallisesti ja neutraalisti, ei kauhistellen. Missään nimessä et saa näyttää lapselle sitä että sinua hirvittää. Anna lapselle se kuva, että homma on hanskassa, tapahtui mitä tahansa.

Vierailija
6/21 |
20.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla oli joskus, kun oli häröt pahimmillaan niin myös sellaisia tuntemuksia, etten tiedä missä olen tai mihin olen menossa, jos tiesin mihin oli matka saatoin kuitenkin unohtaa miten sinne mentiin mm. omaan kotiin.. Ja voin sanoa että kyllä ne kohtaukset on pelottavia itselle vaikka miten suhtaudut, helpottavaa toki on jos paikalla on joku joka rauhallisesti vain toistaa ettei hätää ole ja se on "vain" paniikkihäiriö, tosin sen luultavasti oppii jossain vaiheessa itsekin itselleen kertomaan. Tsemppiä teille! on kyllä niin ärsyttävä sairaus ja tuntuu että nää vuodenajan vaihdokset vielä pahentaa tilannetta, häntää siis pystyyn :)

Vierailija
7/21 |
20.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ahdistuskohtauksiin liittyi kyllä voimakas epätodellisuuden tunne, sellainen että on koko ajan vähän pihalla ja oman mielen ja maailman välilä on joku puolimetrinen lasiseinä. Joskus oli sellainen olo, että oli tosi pöhkö olo, ei ollut ihan varma että kuka on ja missä, piti oikein skarpata. Ei sitä pysty selittämään.

Vierailija
8/21 |
20.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poissaolokohtaukset on pelottavan samanlaisia, ja paniikkikohtauksen saadessani olen myös soittanut jollekin koska juttelu on auttanut ja ns. palauttanut maan pinnalle/todellisuuteen. Kantsis nyt kuitenkin viedä magneettikuvaan/eeg:hen ihan vaan varmuudeksi. Parempi sulkea fyysinen sairaus pois (tai todeta se) ku jättää viemättä tutkimuksiin lapsen reaktion pelossa... Äläkä äitinä ole kauhuissasi, ihan lepposta on epileptikkona ja paniikkihäiriöisenä eläminen :)

Vierailija
9/21 |
20.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen verran, että tutkimuksiin viemisen voi tehdä ilman suurta numeroakin. Pelko ja jatkuva kohtausten miettiminen todellakin aiheuttaa uusia kohtauksia, mutta esim. mulla paniikkikohtaukset loppui lähes kokonaan kun kävin uusiksi eeg:n ja magneettikuvan ja sain tiedon, ettei epilepsiasta näy enää jälkeäkään. Tutkimusten on tarkoitus auttaa, ei lietsoa pelkoa. Sanoisin, että tässä tapauksessa tieto EI lisää tuskaa.

Psykologi silloin sanoi, että kohtauksista ei saisi tehdä liian suurta numeroa, etteivät ne ala pelottaa lasta ja pelko tuottaa lisää kohtauksia. Siksi en mielelläni veisi mihinkään magneettikuvaan, jos tosiaan ei vaikuta aiheelliselta. Mutta toisaalta hirvittää.

Vierailija
10/21 |
20.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

onneksi meillä lapsi tietää ja tunnistaa itse, mistä on kyse, ja usein jopa saa homman itse hallintaansa tai ainakin osaa pyytää apua ja selittää silloin aina että "Mulla on taas Sellainen". Kyllä ne selvästi isoja juttuja on.

Onko piristeillä osuutta paniikkikohtauksiin? Eilen olivat juoneet myös energiajuomaa kaverin kanssa?

Vierailija
11/21 |
20.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen verran, että tutkimuksiin viemisen voi tehdä ilman suurta numeroakin. Pelko ja jatkuva kohtausten miettiminen todellakin aiheuttaa uusia kohtauksia, mutta esim. mulla paniikkikohtaukset loppui lähes kokonaan kun kävin uusiksi eeg:n ja magneettikuvan ja sain tiedon, ettei epilepsiasta näy enää jälkeäkään. Tutkimusten on tarkoitus auttaa, ei lietsoa pelkoa. Sanoisin, että tässä tapauksessa tieto EI lisää tuskaa.

Minulla on helpottanut kun on todettu, että mitään fyysistä sairautta ei ole. Kunhan äiti itse on rauhallisella mielellä tutkimusten suhteen, niin rauhallisuus välittyy lapseen.

Vierailija
12/21 |
20.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko piristeillä osuutta paniikkikohtauksiin? Eilen olivat juoneet myös energiajuomaa kaverin kanssa?

itsellä pieni kuume on kaikkein herkin olotila saada ahdistuskohtauksia. Samoin kankkunen ja unenpuute...

itse olen muuten huomannut että e-epan syöminen säännöllisesti helpottaa oloa. Ei ole kyse lumevaikutuksesta, koska olen kokeillut muitakin luontaistuotteita ja niistä ei ole mitään apua. Itsellä on paljon selkämpi olo kun syön tuota. Kannattaa ainakin lukea lisätietoa. Ja huom, en ole mikään ituhippihörhö ;)

Vierailija
13/21 |
20.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

onneksi meillä lapsi tietää ja tunnistaa itse, mistä on kyse, ja usein jopa saa homman itse hallintaansa tai ainakin osaa pyytää apua ja selittää silloin aina että "Mulla on taas Sellainen". Kyllä ne selvästi isoja juttuja on. Onko piristeillä osuutta paniikkikohtauksiin? Eilen olivat juoneet myös energiajuomaa kaverin kanssa?

henkilöillä, joilla on siihen alttius. Muutenkaan ei suositella noita juomia alle 15-vuotiaille. Pidäpä huolta, ettei lapsesi juo enää energiajuomia ja kerro myös _rauhallisesti_ lapselle, miksi ei kannata niitä juoda.

Vierailija
14/21 |
20.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

itsellä pieni kuume on kaikkein herkin olotila saada ahdistuskohtauksia. Samoin kankkunen ja unenpuute... itse olen muuten huomannut että e-epan syöminen säännöllisesti helpottaa oloa. Ei ole kyse lumevaikutuksesta, koska olen kokeillut muitakin luontaistuotteita ja niistä ei ole mitään apua. Itsellä on paljon selkämpi olo kun syön tuota. Kannattaa ainakin lukea lisätietoa. Ja huom, en ole mikään ituhippihörhö ;)

eikä sitä ainakaan paniikkihäiriön käypänä hoitona käytetä.

t. toinen paniikkihäriöstä kärsivä

Vierailija
15/21 |
20.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja aiheuttaa kohtauksia, kaipa energiajuomilla on sama vaikutus.

Kuulostaa kyllä ihan mun aiemmalta elämältä. Osasin myös joskus kertoa, että nyt on taas hassu olo (epilepsian poissaolokohtauksesta) tai sitten myöhemmin paniikkikohtaukset sain jotenkuten kuriin joko soittamalla jollekin tai esim. haromalla hiuksia tms.

onneksi meillä lapsi tietää ja tunnistaa itse, mistä on kyse, ja usein jopa saa homman itse hallintaansa tai ainakin osaa pyytää apua ja selittää silloin aina että "Mulla on taas Sellainen". Kyllä ne selvästi isoja juttuja on.

Vierailija
16/21 |
20.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Ihan jo liika kahvi pahentaa oireita monella. Energiajuomia en käytä, mutta voisin kuvitella, että vaikutus on vähintään samaa luokkaa. Lapsen tosin en antais muutenkaan mitään energiajuomia juoda...

Minkä ikäinen lapsi?

Vierailija
17/21 |
20.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinhän ne sanoo, eli cokikset ja energiajuomat kannattaa jättää pois, tai ainakin vähentää. Tuskin vielä kahvia juovat?

Omastakin kokemuksesta voin sanoa, että kyseessä on perin v'ttumainen sairaus, mutta onnneksi täysin vaaraton. Olen itsekin ihmetellyt monta kertaa että miten ihminen voi pelätä täysin vaaratonta juttua näin paljon :o

Vierailija
18/21 |
20.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinä, olla on sekä epilepsian poissaolokohtauksia että paniikkikohtauksia, miten ne eroavat toisistaan? Vaikutat tietävän, kummasta kulloinkinon kyse, mistä tiedät?

Vierailija
19/21 |
20.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä sitä ainakaan paniikkihäiriön käypänä hoitona käytetä.

t. toinen paniikkihäriöstä kärsivä

eikä korvaa mitään lääkkeitä tms. Mutta itsellä se vei ahdistuksesta ja väsymyksestä sen pahimman terän ja on enemmän voimia skarpata pahaa oloa vastaan. Mutta eipä siitä sen enempää ettei viedä tätä ketjua ihan sivuraiteille.

Vierailija
20/21 |
20.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus olen "nähnyt" itseni makaamassa sängyssä ja olen sitten lähtenyt "haihtumaan" jalkopäästä käsin pois. Oli pakko pakottaa itsensä peilin eteen toistelemaan että olen oikeasti olemassa. Kuolemanpelkoa, vaikea hengitää, pyörryttää, pistelee ja kihelmöi mm. käsistä, näkö sumenee, pelkää tulevansa hulluksi. Siinä minun oireita=) Onneksi ei ole ollut aikoihin.