Mistä anoreksia johtuu?
Kommentit (5)
toisilla on taipumus sairastua mieleltään helpommin kuin toisilla
syinä voivat olla: perimä (äidin anoreksia, perheen muut mielenterveysongelmat), perheongelmat, trauma (esim. vanhempien avioero), masennus, epävarmuus, minäkuvan rakentumattomuus ja heikkous, kontollifriikkiys jne.
totuus kuitenkin on, että jos esim. luisteluvalmentaja huomuttaa nuorille syömisistä ja vaatii terveellisyyttä, niin suurin osa ei sairastu anoreksiaan, mutta yksi sairastuu... jokin altistava tekijä hänellä on
Siskoni, kympin tyttö, 6 laudaturia, akateeminen.
Syömisongelmaa ollut aina. Nyt kuivakka 172cm pitkä 49 kg, vahtii painoaan, vaikeuksia ihmissuhteissa.
Mielenterveysongelmissakin on "trendejä", niin oudolta kuin se kuulostaakin. Paha olo voi purkautua semmoisena oireiluna, jolle on tuttu kaava. (Esim. itse kärsin teini-iässä masennuksesta, ja aloin viillellä, kun luin jostain amerikkalaisesta lehdestä, että niinkin voi tehdä.)
Anoreksia on siitä paha sairaus, että sen fyysiset oireet aiheuttavat myös psyykkisiä oireita, eli se on kliseisesti ilmaistuna noidankehä. Henkilöllä on paha olo, hän oireilee pahaa oloaan laihduttamalla, mutta syömättömyys aiheuttaakin yllättäen ihmisessä lisää semmoisia psyykkisiä oireita, jotka aiheuttavat syömättömyyttä.
Itse en ole sairastanut anoreksiaa, mutta mulla on kokemusta tuosta syömättömyydestä, ja voin kertoa sen pitävän paikkansa: akuutissa masennusvaiheessa en oikein pystynyt syömään, ja kun en syönyt, oireet pahenivat ja aloin tuntea syyllisyyttä syömisestä. Jos taas jostain syystä kykenin syömään paremmin, olo parani ja seuraava ateriakin oli helpompi.
Mä siis uskon, että anoreksia voi johtua hyvin monenlaisista asioista. Monestihan siihen sairastunut haluaa jostain syystä kontrolloida oman elämänsä edes jotain osa-aluetta, mutta päätyykin sairauden tiukkaan kontrolliin.
että on kysynyt av-palstalta että onko oma paino sopiva ja kun kaikki on täällä haukkunut läskiksi alkaa itsekin pitää itseään läskinä.