"Meille voi tulla kipeänäkin" - mitä mieltä?? Itseäni ottaa päähän
Parikin perhettä on tuollaisia, että heille saa tulla flunssassa ja vaikka kuumeessa, ei kuulemma haittaa - flunssan voi saada vaikka ruokakaupasta, he sanovat. No periaatteessa toki voi, mutta on se paljon epätodennäköisempää kuin pienet lapset yhdessä imeskelemässä samoja leluja, Tuossa on nimittäin kääntöpuolena se, että niissä samaisissa perheissä on usein muitakin lapsia käymässä eikä ikinä tiedä, kuka on sitten kipeä! Tai ovatko isäntäväen omat lapset ihan vaan vähän vielä kuumeessa, kuten viimeksi. Nyt sitten meillä sairastetaan, huoh.
Olemme tästä puhuneet, mutta ei mene jakeluun. Tuota marketti-mantraa hietaan ihan tosissaan. Ja nyt sitten heiltä saadun taudin kanssa pitäisi mennä heille kyläilemään, kun ei haittaa flunssat. En vaan tajua tällaista. Meillä on viikko mennyt ihan poskelleen tämän takia ja korvatulehduskin tuli kaupan päälle, eli mukavasti taas saa antibioottia syöttää lapselle, kun mitäs ne flunssat nyt haittaa, hehheh. MUUURH! :(( Onko muilla tällaisia tuttuja tai oletteko itse samoilla linjoilla?? Miksi ihmeessä?
Kommentit (18)
Kun perheessä on monta lasta niin talviaikaan koko ajan jollakin nenä vuotaa, ei me voitaisi ikinä kutsua meille ketään tai käydä missään jos alettaisiin tosi tarkaksi. Ja uskon kyllä että se tuttavaperhe itse tietää missä mennään - jos heillä on lapsi kunnolla kipeä niin kyllähän he varmaan haluavat levätä kotona eikä kyläillä meillä. Vatsataudit on poikkeus, niissä pidän kunnon varoajan.
Mutta joskus lasten yskät ja nuhat kestää viikkotolkulla sen jälkeen, kun kuume on laskenut ja lapsi parantunut. Mun puolesta meille saa tulla, vaikka joku tällainen kaksi viikkoa kestänyt yskä edelleen olisikin.
En mä kyllä kuumeisia lapsia alkaisi mihinkään kylään edes raahata.
Pitäkää Nico-Petteri ja Janica-Jecmeralda tynnyrissä, niin ei pöpöt iske.
siina asiassa, etta noita tavallisia flunssia ja vatsatautejahan ei voi valttaa, vaan ne voivat tosiaan tulla ihan mista tahansa. Tietenkin ne ovat hankalia, etenkin meidan kaltaisessamme perheessa, jossa molemmat vanhemmat ovat kodin ulkopuolella toissa. Mutta eihan teidan ole pakko tuon perheen luona kylailla, jos tuo arsyttaa noin paljon. Itse aikoinani jatin kaymatta tuttavien luona, jotka ilmoittivat, ettei heidan lapsiaan ole rokotettu kuin poliota vastaan, kun meilla oli pieni, rokottamaton vauva. Mutta se on minusta jo hiukan eri kokoluokan ongelma...
Miksi sitä nyt vartavasten menis tartuttaan itseensä?? Vähän sama asia ollut HopLopin kanssa. Joka kerta kun käyty (4x) nyt vuoden ja 8 kk aikana, niin 1-3 pv sisällä ollut lapset jossain taudissa. Näiden lisäksi ei ole ollut kipeänä. Tottakai voi olla, että ovat saaneet esim. tarhasta. Mutta toi ajoitus on vaan aina ollut niin älytön.
Kai siellä on tälläisiä samanlaisia ihmisiä, jotka menevät kylään kipeänä, tai eivät mainitse olevansa kipeä ,jos menee kyläileen.
todella että meillekään ei tulla. Se on tosi rankkaa kun meilläkin 3 lasta ja jos kaikki sairastavat vuorotellen ja kun mahataudista lyse niin siinä sit aikuisetkin kohta sairasta. Kerran sanoin kaverille aika pahasti kun kutsui meidät sinne kylään ja oltiin siellä monta tuntia oltu niin kertoi "ai niin meillä lapset muuten eilen vielä oksentelivat"...onneksi ei saatu tartuntaa mutta suoraan sanoen kyllä otti päähän! Just ollaan sairastettu koko perhe tosi paha mahatauti ja pidin todella huolene ttei turhan päiten menty heti toisten luo kyläilemään!
eli ei missään tapauksessa vie sairaita tai edes toipilaita lapsia kyläilemään.
Sattuipa naapurustossa niinkin, että kylään tultiin vatsatautisen pojan kanssa. Poika oksenteli koko ajan ja muutamaa päivää myöhemmin sitten isäntäväen lapset olivat kipeinä.
Tämä tämänkertainen tauti tuli sieltä viimeksi niin että heillä oli sukulaislapset yllättäen kylässä myös - kipeinä tietenkin! Räkä valui ja oli kuulemma kuumetta. Perheen isä kertoi että ovat kipeitä siinä vaiheessa kun olivat jo imeskelleen samoja legoja jonkun aikaa. Olin tosi kiukkuinen, mutta ilmeisesti sitä ei tajuttu, kun nyt tuli kutsu että heille vaan, vaikka tauti on nyt meillä!! En kyllä oikeasti tajua tällaista, mielestäni tuo on oikeasti vastuutonta.
ap
todella että meillekään ei tulla. Se on tosi rankkaa kun meilläkin 3 lasta ja jos kaikki sairastavat vuorotellen ja kun mahataudista lyse niin siinä sit aikuisetkin kohta sairasta. Kerran sanoin kaverille aika pahasti kun kutsui meidät sinne kylään ja oltiin siellä monta tuntia oltu niin kertoi "ai niin meillä lapset muuten eilen vielä oksentelivat"...onneksi ei saatu tartuntaa mutta suoraan sanoen kyllä otti päähän! Just ollaan sairastettu koko perhe tosi paha mahatauti ja pidin todella huolene ttei turhan päiten menty heti toisten luo kyläilemään!
eli flunssassa ainakin, pienessä kuumeessakin, mutta EI oksennustaudissa. Syynä se, että pojallamme on supervahva vastustuskyky eikä näytä sairastuvan ns. koskaan, joten ei haittaa meitä, jos vieraat eivät ole ihan terveitä.
MUTTA me emme vieraile toisten luona, vaikka olisi edes flunssaa, koska tiedän, että toisille taudit tarttuvat helpommin ja haluan muutenkin olla mahdollisimman huomioon ottava ja kohtelias vieras.
Mä ainakin aina kerron ihan rehellisesti, onko meillä jotain tautia päällä tai ollut vastikään. Tai vaikka joku olisi vain oksentanut kerran edellisenä päivänä todennäköisesti jostain ihan muusta syystä kuin vatsataudista, ja jätän sitten toiselle osapuolelle päätettäväksi, haluavatko tullakylään/ meitä kylään.
Ja tietysti jos on jotain sellaista päällä, että lapset ovat oikeasti kipeitä, kuumetta tms. niin silloin ei kukaan mene tai tule. Mutta joku nuha ja yskä on kyllä just sellaisia, että kun lapset on päiväkodissa ja koulussa, ei niitä vaan voi välttää, joten meidän menoa ne eivät haittaa.
Ne ei edes tajua, että lapsi on kipeä vaikka yskii limaa pahemmin kun mun oma on koskaan yskinyt. Olen laittanut illalla viestiä, että meillä ollaan flunssassa niin vastaus tuli: "Ei haittaa, ei syytetä sua jos xxx sairastuu :)) Eli hymynaamat perään. No, onneksi meidänkin lapsella on myös vastustuskyky näköjään tosi hyvä. Ei ole koskaan ollut rään valumista vakavampaa.
että jos jokaisella on tiedossa, että talossa on sairaita, niin silloin voi itse valita, että haluaako altistaa lapset sairauksille. Mutta jos ei edes kerrota, niin siinä päätetään toisten puolesta sellaisia asioita, joita ei muilla ole oikeutta päättää.
Ja meilläkin tilanne on se, että pojalla on ollut tänä talvena kuusi antibioottikuuria korva- ja poskiontelotulehduksiin, kun sillä mitättömätkin nuhat menevät tulehdukseksi. Ja mä en nyt TODELLAKAAN halua, että se lapsi saa enää mitään nuhaa, joka mahdollisesti taas leviää korvatulehdukseksi. Totta kai se lapsen nuha voi silti tulla, mutta miksi ihmeessä en edes yrittäisi vältellä turhia nuhalähteitä.
Joten jos joku meillekin ihan tahallaan jotain tartuttaa, ja saa aikaan lapselle taas lääkekuurin ja seuraavaksi kitarisapoistoleikkauksen, niin ei sellaisen ihmisen kanssa enää ystävyys kukoista. Aikuisen pitää tajuta, ettei ne pienet nuhatkaan ole kaikille ihan mitättömiä juttuja.
että kun on monta lasta, niin koko ajan joku on sairaana. No ihmekös tuo, että koko ajan sairastetaan, jos haalitaan kaikki taudit, eikä välitetä mistään mitään.
Päiväkodista niitä tauteja tulee, vaikea sitä on välttää. Kerron kyllä aina jos joku on meille tulossa jos jollain valuu räkä tms. Enemmän nyt ihmettelen sitä että joku tahtoo kulkea kyläilemässä kuumeisen lapsen kanssa, en ole ikinä sellaiseen törmännyt? Enkä itsekään toki mihinkään lähtisi. Mutta pienet yskät ja nuhat on eri juttu.
että kun on monta lasta, niin koko ajan joku on sairaana. No ihmekös tuo, että koko ajan sairastetaan, jos haalitaan kaikki taudit, eikä välitetä mistään mitään.
tai itse mene kylään jossa sairastetaan. Kuopuksella on infektioastma, jos ja kun saa tartunnan, olemme päivystyksessä kuluttamassa aikaamme. Tuon ajan mielelläni käytän toisin kuin päivystyksessä istuen.
Kaikki kuitenkaan eivät ole kunnioittaneet tuota kielteistä pyyntöä olla tulematta meille kylään esim. Juuri flunssaisena
En tunne ketään joka oikeasti kipeän lapsen kanssa lähtisi mihinkään, mutta siis nuhasia ja yskäsiä voi kyllä tulla.
Olin kutsunut kaverin kylään perjantaiksi, on sovittu että jos jotain tulee, ni soitellaan, mitään ei kuulunut, oletin kaiken olevan hyvin ja oltuaan meillä pari tuntia, perheen äiti mainitsee ohimennen tyttärensä oksentaneen edellisenä yönä kaksi kertaa; "ei sillä kuumetta ole ja oli tarhassakin aamupäivällä, vähän taitaa olla vatsa löysällä nyt.." Eikä kyseinen tyttö halua pestä käsiä ennen kahvipöytään menoa saati vessakäynnin jälkeen...! Meidän lapset on jo sen verran isoja, ettei enää survo leluja suuhunsa, mutta tarttuuhan se pisaratartuntana jos on tullakseen ja äitinsä ei itsekään pessyt käsiään pyyhittyään tytön pyllyn, mutta milläs sanot aikuiselle ihmiselle moisesta?!
Olen raskaana ja en nyt hirveesti välittäis saada mitään vatsatautia, ei sillä että sitä meidän lapsellekaan sen kummemmin haluaisin, mutta olen itse sairastanut jo riittävän monta flunssaa viimisen puolen vuoden aikana ja pikkuhiljaa riittää... Etenkin kun ei etukäteen mitään ilmottanu, se ottaa pattiin!
Kyseessä on aika uusi tuttavaperhe, saa nähdä kuin usein jatkossa kyläillään (nähdään muissa yhteyksissä parin viikon välein)...
että meille ei tulla kipeänä emmekä mekään kyläile toisilla sairaana emmekä mene kylään jos siellä ollaan sairaana.