Mistä voi johtua äitini luona oleva haju, joka tarttuu vaatteisiin, huonekaluihin.. kaikkeen!
Kun olemme äitini luona, en haista sitä hajua, mutta kotiin tullessamme kaikki vaatteet, jopa laukussa olevat haisee sille. Se on voimakas ja tunkkainen haju. Tulee mieleen homeen haju, vaikka en tiedä miltä hometaloissa haisee. Saan päänsäryn siitä hajusta.
Äitini asui ennen rivitalossa ja sieltä tarttui ihan sama haju vaatteisiin. Sain äidiltäni erään huonekalun, kun se ei mahdu hänen taloonsa, johon muutti äskettäin. Sekin haisee sille! ja mies valittaa myös, että se haisee.
Aina kun äitini ja siskoni tulevat meille he haisevat sille hajulle. Olen haistattanut vaatteitani kavereillani, sen jälkeen kun olen ollut äitini luona käymässä ja kaikki sanovat, että onpa voimakas haju.
Mistä siis voi johtua, että äitini molemmissa asunnoissa, sekä rivitalossa, että pienessä omakotitalossa on sama haju? Molemmissa on tehty kuntotarkastukset ihan hiljattain, eikä mitään ole löytynyt. Voiko home olla jossain huonekalussa? Miten sen löytää?
Kommentit (36)
lasten vaatteet haisee kauhealle viikonloppuloman jälkeen jos ovat ollleet siellä,
Jos kaikki paistetaan rasvassa ja käristetään tulee semmonen inhottava haju. Ainaki meidän mummolla... Voimakas on ja tunkkanen. Jos ei siis hometta.
Tulen varmaan lähikuukausina olemaan paljon äitini luona 2 vuotiaani ja pienen vauvan kanssa.. enkä todellakaan halua, että lapseni sairastuvat siellä..
vaikka siellä ei mitään vaaraa olisikkaan niin kyllä tuo haju on todella epäilyttävä ja ärsyttää aina itsekkin haista siltä, kun tulee sieltä.. kaikki vaatteet on pakko pestä ja tuulettaa, jotka on olleet laukussa mukana. :(
sieltä tullessa kotiin pitää kaikki vaatteet pestä ja laukutkin tuulettaa kun haisee. niillä oli joku pihakasvi/pensas kasvattanut juuret talon alle ja ne mätäni siellä. Nyt ne on poistettu, mut vielä on hajua jäljellä, joten en oo varma johtuko just siitä. niillä ei pitäis olla hometta. ite ne ei sitä haista, mut haju on tosi inhottava.
ei se voi molemmissa asunnoissa olla, varsinkin kun molemmissa on kosteusmittaukset ja kuntotarkastukset tehty muuttamisen yhteydessä.. ja miolemmat asunnot on todettu terveiksi..
Voisiko olla vanhoissa huonekaluissa..
Erään tuttavani luona haisee myös hyvin voimakkaasti semmoinen jännä tunkkainenkin haju, kyseessä rintamamiestalo. Ilmeisesti myös hometta löytyy mutta hajun ilmeisin syy lienee seinän väleissä eristeenä oleva kutteri- tms puru! Haju on todella voimakas ja epämiellyttävä! Itse eivät haista mitään vaikka ovat välillä pitkiäkin aikoja poissa sieltä. Suuttuivat kun en halunnut viedä vauvaani turvakaukalossa sisään ettei haju tartu siihen kaukaloon...(ja vaatteitakin saa pestä useamman kerran että haju lähtee!)
Ihminen alkaa haista erillaiselta kun vanhenee ja kun vanhukset ovat miltei koko ajan kotona, niin haju tarttuu kaikkialle.
voi olla kostunut lastulevy - niin voin kertoa, että lastulevyn ei tarvii olla pariakaan päivää kostunut kun siinä TAKUULLA on hometta.
Minusta lähes jokaisessa kodissa on ominaishaju, joissakin lievempi joissakin voimakkaampi. Olen tosi herkkänenäinen ja voisin silmät kiinni pelkästään nuuhkimalla sanoa kenen tuttuni talosta edessä seisova ihminen tulee. Jos haju on voimakas niin yleensä jotain on pielessä - millainen ilmanvaihto tuossa talossa on? Sinnehän voisi rakentaa lisäräppänöitä seiniin ilmanvaihtoa tehostamaan tms?
Sitä paistetun/ käristetyn ruoan hajua ei muuten välttämättä tunnista sellaiseksi en' ä kun se on piintynyt joka paikkaan. Anopillani haisee sellaiselta ja mietin kauan mikä se hirveä haju on. Paistaa kaikki ruoat niin, että ne palaa kiinni pohjaan.
kylppärinseinässä, pattereiden alla jne.
Home on salakavala ja vaikeasti huomattavissa. Meillä oli vesivahinko, kun sadevesi tuli sisälle (rivitalo) ja siinä huomattiin, että talo on kallion kolossa, joten kaikki vesi pakostakin valuu suoraan sokkelia vasten. Korjausten jälkeen loppui meidän tunkkainen haju. Toki sitä hometta voi olla vielä muuallakin, mut toi oli se mikä hajun toi
huonekaluissa, kirjoissa, vaatteissa, aivan KAIKESSA mukana!
Se on sellainen selvästi erottuva, hiukan homeelle vivahtava, makeahko tuoksu. Mutta EI siis liity homeeseen ollenkaan, vaan eristeen ominaishajuun. Ja tuoksuu juuri MUUALLA, sitä ei huomaa yleensä talossa itsessään, jollei korkeintaan sisään astuessaan (nenä tottuu nopeasti tuollaiseen ominaishajuun).
En sitten tiedä, miten tuollaista voi olla rivarissa, mutta kai sekin on mahdollista, jos äitisi huonekalut ovat olleet aimmein sellaisessa rakennuksessa, jossa on pellavaeristettä.
Meidän vanhempien luona haisee kanssa ihan kamalalle. En usko että siellä on mitään hometta tms. Olen vain vasta nyt tajunnut ettei äitini tajua pestä kodin tekstiilejä kunnolla. Siis alkaahan asunnossa haista ihan kamalalle jos tyynyjä, verhoja, mattoja ei pestä kunnolla. Mikään ulkona tuuletus ei auta. Lisäksi kaikki komerot on ihan täynnä tavaraa ja tuo haju on tarttunut ihan kaikkeen. Pitkän ajan tulos kun hygieniasta ei ole pidetty tarpeeksi huolta.
Valitettavasti siis AP:n tapauksessa on kyse sairasta talosta enkä minä suostuisi asumaan sellaisessa päivääkään oman saatikka lasteni terveyden kustannuksella......
TOISTAN: mitkään epllavaristet tms vanhojen talojen erityisjutut ei saa vaaqtteita haisemaan pahalle... Ainostaan sairas talo!!
tunkkainen eikä kyseessä ole mikään home, vaan sellainen vanhan haju, jos joku tajuaa...
Vierailija:
tunkkainen eikä kyseessä ole mikään home, vaan sellainen vanhan haju, jos joku tajuaa...
Joskus ne pellavaeristeet tuoksuvat jo sellaisenaan. Olin esim. yksillä asuntomessuilla talossa, jossa esiteltiin pellavaeristeitä, ja haju oli melko tyrmäävä...
Vierailija:
Valitettavasti siis AP:n tapauksessa on kyse sairasta talosta enkä minä suostuisi asumaan sellaisessa päivääkään oman saatikka lasteni terveyden kustannuksella......
TOISTAN: mitkään epllavaristet tms vanhojen talojen erityisjutut ei saa vaaqtteita haisemaan pahalle... Ainostaan sairas talo!!
Kun menen sinne, ja olen siellä, en haista sitä. Mutta jos lähdemme sieltä pois, vaikka kauppaan vähänkin kauemmaksi aikaa. Haistan sen heti. Ja mua nolottaa kaupassa kun haistaan pahalle.
Itse asiassa siellä ollessa haistan sen lakanoissa ja pyyhkeissä. Oikein inhottaa käyttää niitä, vaikka ovatkin juuri pesusta tulleet.
Aina kun tullaan omaan kotiimme, pesen ihan kaiken mitä meillä on ollut mukana, koska kaikki haisee.
Olen kertonut siitä monta kertaa vanhemmilleni, mutta he loukkantuvat asiasta, ja väittävät ettei mikään haise.
ehkä jopa sädesieni. Ja se ei lähde millään pois huonekaluista, huonekalut täytyy vaihtaa.