Tota mä en tajua, että pitää ottaa omat liinavaatteet, jos menee yökylään!
Kommentit (67)
ottavat omat liinavaatteensa mukaan. Asian tärkeys korostuu, jos perhe on matkassa.
Ajattelemattomat, itsekeskeiset moukat eivät viitsi kantaa petivaatteita mukanaan.
Huomaavaiset, fiksut henkilöt ottavat omat liinavaatteensa mukaan. Asian tärkeys korostuu, jos perhe on matkassa.
Ajattelemattomat, itsekeskeiset moukat eivät viitsi kantaa petivaatteita mukanaan.
että odottaako toisilta samaa kuin itseltään? Jos itselleen ja lähipiirille on täysin itsestään selvää, että vieraille laitetaan kaikki viimeisen päälle valmiiksi, niin ei ole moukkamaista reissuun lähtiessä jättää omat petivaatteet kotiin. Ajattelemattomuutta ehkä enintään, jos ei huomaa kysyä isäntäperheeltä etukäteen varsinkin mökille lähtiessä. Mutta jos itse on vaan kertakaikkiaan tottunut siihen, että ei tarvitse.
Moukkamaista olisi odottaa, että omat vieraat tulee työleirille ja että heillä on kaikki tavarat mukanaan ja rahaa vielä siihen päälle, ja sitten itse lähtee kyläpaikkaan kuin hotelliin. Mutta tuskinpa tuollaisten ihmisten paljon tarvitsee vieraita kestitä tai itsekään yöpyä muiden nurkissa...
Säästää emännän hirmuiselta pyykkivuorelta, jos on esim. kokonainen perhe menossa yökyläilemään. Lasten kaverit tuo usein mukana oman tyynyn, peiton ja aluslakanan. Todella ajattelevaista ja helppoa. Itse annan omille lapsille usein mukaan makuupussin, aluslakanan ja tyynyn. Helppoa kaikille.
Vai tuo lasten kaveritkin tyynyt ja peitot ja patjat yms. mukanaan kun tulevat yökylään:D
Kyllä meillä onneksi on löytynyt vielä ylimääräinen peitto ja tyyny lapsivieraalle. Ja ei ole tarvinnut pojan tyttöystävänkään tuoda peittoja ja tyynyjä ja eväitä kun on yökylässä.
Mutta toisaalta kuulin kyllä tässä vähän aikaa sitten äidistä, jonka lapsen luona oli ollut kaveri yökylässä. Omalla lapsella oli megajumbopussi karkkia, mutta siitä ei oltu tarjottu yhtään karkkia sille vieraalle lapselle. Äitinsä oli vain tokaissut, että miksi et ottanut omia karkkeja matkaan. Meillä ei lasten tarvitse karkkipäiväkarkeistaan jakaa vieraille.
Säästää emännän hirmuiselta pyykkivuorelta, jos on esim. kokonainen perhe menossa yökyläilemään. Lasten kaverit tuo usein mukana oman tyynyn, peiton ja aluslakanan. Todella ajattelevaista ja helppoa. Itse annan omille lapsille usein mukaan makuupussin, aluslakanan ja tyynyn. Helppoa kaikille.
ollaan vain pari yötä vieraissa. Säästyy toinen perhe siltä, että parin nukutun yön jälkeen joutuisi meidän koko perheen käyttämät lakanat pesemään ja kuivattamaan - kaikilla ei tosiaan ole kuivausrumpua tai taloyhtiön kuivaustilaa vaan isoja lakanoita kuivatellaan milloin missäkin.
Jos lapsi lähtee yökylään, laitan mukaan oman lakanan, tyynyliinan ja pussilakanan/makuupussin. Kätevää mielestäni.
Meilläkin mökillä oli vieraita juhannuksena lähes 10 henkeä - kiva lakanapyykki tuli kun vain kahdella oli omat lakanat mukana!
otetaan aina omat liinavaatteet, jos menemme autolla. Ei ne lakanat (ja pyyhkeetkään) nyt niin suurta tilaa siellä autossa vie. Junalla tai muilla julkisilla matkustaessa en ehkä ottaisi omia liinavaatteita, lasten kanssa liikkuessa on kuitenkin hankala saada yhtäkään ylimääräistä kassia kulkemaan mukana kovin helposti.
että yleensä ne vieraille annettavat liinavaatteet ovat jotain tuhanteen kertaan pestyjä nuhjuisia lakanoita ja tyynyliinoja, jotka on saatu jostain isoisoäidin kuolinpesästä. Kertaakaan en kylässä ole huomannut, että isäntäväki laittaisi vieraille siistit ja ajanmukaiset liinavaatteet - sen takia viedään aina itse mukana.
Ei kyllä ole tiedossakaan meidän piireissä, että kukaan vierailtaan moista odotaisi.
Juuei eikä tietenkään omia ruokia tuo kukaan =DDD
Itse pidän kyllä mökkiä eri asiana, siellä tuskin monella on hirveetä varastoa. Ja yleensä sinne on tapana viedä jotain tuliaistakin tai grillattavaa. Mutta että kun jonkun kotiin menisi vierailulle? Toki siis silloinkin voi tuliaisia viedä, mutten ole ikinä kuullut, että joku olisi vienyt omat lakanat.
Mulla oli ainakin opiskeluaikanakin pienessä soluhuoneessani patja ja petivaatteet yövierasta varten. Ja vein ne sitten kaverilleni, joka aloitti omat opintonsa opiskelupaikkakunnallani, kun itse muutin takaisin kotipaikkakunnalle. Ovat muuten vieläkin siellä kaverilla, vaikkei hän edes asu enää samassa paikassa :D Silloin opiskeluaikana joskus olin hänen luonaan yötä, mutta en nykyään. Kyllä se toimi puolin ja toisin, että majoitettiin toinen toistamme, eikä toisen tarvinnut mitään tuoda. Joskus saatettiin ruoka hakea yhdessä kaupasta, kun ei tuolloin tietenkään kummallakaan paljon rahaa ollut.
Nykyään ei kyllä tulis mieleenkään, että olettaisin vieraan ostavan itse ruokansa. Pyydettiin muuten kesällä (ulkomaalainen) ystävä pariskunta meille vierailulle, en edes tiedä, kauan olisivat. Totta kai tähän kutsuun sisältyy vieraanvaraisuus! Eli pistetään valmiiksi kaikki ja tarjotaan syötävät, näytetään kaupunkia, jne. Eikö tämä ole ihan normaalia? Jos meillä ei olis ylimääräistä huonetta, niin pistäisin kyllä vieraille varmaan meijän makkariin yösjian ja nukkuisin itse sohvalla/patjalla miehen kanssa olkkarissa. Vanhassa asunnossa meillä ei ollutkaan ylimääräistä huonetta, niin silloin nukuttiin välillä itse vuodesohvalla olkkarissa, jotta vieraat saivat nukkua rauhassa makkarissa.
edellinen oli todella FIKSU vastaaja, tässä tuli varmasti ,monelle eri taholle hyviä vastauksia .
Emmekä mekään vie ellei pyydetä. Ja meillä pyykit pesee pesukone, eipä tuo siis kovin suuri vaiva ole pyykätä isonkaan porukan jäljiltä liinavaatteita.
pyydän talvella vieraita ottamaan makuupussit mukaan, koska meillä on kylmä talo eikä kovin monta lämmintä peittoa. Liinavaatteita ei tarvitse ottaa, meillä on niitä aika vähän, mutta jos tulee isompi lössi kylään, lainaan vanhemmiltani lakanoita.
samoin kuin omat eväät kylään mukaan.
kun meen sikojeni luo, jos autolla liikumme. Mutta en oikein muualla. Esim usien kokoonnutaan mun yhden siskon luo, siellä voi olla 4-8 vierasta yhtäaikaa. On se jo paljon pyykkiä, yhden kahden yön vierailussa. Mä en pyydä tutomaan, mutta jos siskoilla on lakanat mukana, niin siitä vaan. Tai pyyhkeet...
ottaa aina omat lakanat mukaan, jos ollaan autolla liikenteessä. Julkisilla jos mennään, niin sitten ei kanneta ylimääräistä tavaraa mukana. Tää on tapana koko ystäväpiirissä.
ystävien kanssa vietetään aikaa muutenkin paljon ja isoissa porukoissa.
Sen mahdollistaa myös se että ollaan tosi rennosti ja tuodaan niitä omia lakanoita ja jaetaan ruuanlaittoa jos ollaan mökillä ettei kenenkään aika mene keittiössä seisomiseen tai pyykkäämiseen keskellä kaunista kesää.
Esim viime juhannuksena meitä oli 10 aikuista ja 8 lastan. kaikki toi omat lakanat ja jokainen perhe toi yhden ruuan lapsille. Näin saimme lapsille valmiit lounaat ja aikuisten illalliset teille yhdessä aineksista joita isäntäpari oli ostanut valmiiksi. Viinejä toi kaikki.
perheessä on 6 henkeä. Otan aina lakanat mukaan jos lähdemme yökylään. Minusta pyykin määrä on kohtuuton jos olemme vain yhden yön ja seuraavaksi saatamme jo vaihtaa paikkaa.
Meillä käy myös ( varsinkin kesällä) paljon lapsiperheitä kylässä.Yleensä joka viikonloppu. Oletan että ottavat lakanat mukaan varsinkin jos lapsia on enemmän kuin yksi.
Hyvin on toiminut.
Kun autolla liikkuu lakanat kulkevat hyvin mukana.
En jaksanut lukea koko ketjua, mutta luin niin pitkälle että aloin kyllä ihmetellä, miten kukaan ei mainitse asian ympäristönäkökulmaa.
Kuinka monta tuhatta suomalaista vieraileekaan YHDEN viikonlopun aikana jossakin, missä nukkuu. Mikä valtava pyykkimäärä tuleekaan kaikkien noiden ihmisten yhden-kaksi yötä käyttämistä lakanoista, jotka olisivat puhtautensa puolesta vielä täysin käyttökelpoisia!
Otamme puhtaat lakanat mukaan, kun lähdemme autolla vieraisille. Kotiin tullessamme laitan kylässä käytetyt lakanat sivuun, ja kun seuraavan kerran meillä vaihdetaan lakanat, laitan sänkyihin nuo yhden yön nukutut. Ne eivät ole miksikään matkalla pussissa menneet.
Jos meille tulee vieras ilman lakanoita (varsinkin junalla tms. matkustaville ilman muuta asian suomme), pesemme lakanat yhden käyttökerran jälkeen, sillä eihän niissä toisen ihmisen käyttämissä lakanoissa muut halua nukkua.
Siispä jos välität ympäristöstä ja vastustat turhaa sähkön ja veden käyttöä ja ympäristön kuormittamista pesuaineilla täysin turhaan, ota toki mukaasi lakanat, kun lähdet kylään. Peittoja ja tyynyjä harvemmin tarvitsee ottaa, joten muutama lakanapinkka pussissa auton takakontissa ei paljon tilaa vie.
Mä voin ottaa omat lakanat mukaan kun meen sikojeni luo, jos autolla liikumme.
Joo, sikojen luona vieraillessa kannattakin ottaa omat lakanat. Voi olla pahnoilla levätessä muuten aika ankeeta :D
Mun mielestä toooosi noloa passauttaa vieraita. Miksi kutsua ketään kotiinsa jos kokee siitä olevan liikaa vaivaa?
Eih, kyllä emännän tehtävä on huolehtia vieraista.