Koira häkkieläimenä?!?!?!
Mulla on yks tuttu joka otti itselleen Am Staffin kesällä ja ostivat koiralle häkin. Luulin että häkki tuli heille opetustarkoitukseen, mutta nyt olen todennut että koira on häkissä lähes aina ja häkin ovi kiinni :(
Koira pääsee häkistä aina silloin tällöin leikkimään, syömään ja ulos, mutta muuten se on häkissä ja häkin ovi säpissä...
Mua jotenkin säälittää tuo koira. Olen muutaman kerran tuota ääneen ihmettellytkin, mutta en ole uskaltanut puuttua asiaan sen enempää.
Nyt taas käväisin tutullani eilen ja asia jäi mieleeni pyörimään. Mielestäni tuo alkaa olla jo eläinrääkkäystä. Tosi en tiedä kuinkapaljon vuorokaudesta tuo koira oikeasti häkissä viettää, mutta olen käsittänyt että olisi siellä aina lukuunottamatta noita aiemmin kuvaamiani toimistoja, häkki on kuulemma koiran "oma paikka" joo-o ymmärrän kyllä sen mutta miksi häkin ovi pitää sitten olla lukossa?
Mitä mieltä muut olette?
että liian pieneen häkkiin eläimen voi laittaa väliaikaisesti, ja se tarkoittaa tyyliin juuri automatkaa tai tuntia paria enintään näyttelyissä/kisoissa. Tai eläinlääkärissähän niitä häkkejä on myös, jotkut pahasti loukkaantuneet joutuu olemaan useampiakin päiviä, silti se on sallittua koska eläimen terveydentila niin vaatii, ei saa päästä siis liikkumaan yms.
Sama koskee koiran kiinnisitomista (siis hihnasta) sisällä tai ulkona, sitä voi tehdä lyhyen ajan satunnaisesti, mutta se ei saa olla jatkuvaa/toistuvaa. Ei saa esimerkiksi joka yö sitoa koiraa tavallisella remmillä mihinkään sängyn kulmaan (olkoonkin että tarkoitus olisi opettaa koiraa vaikka sisäsiistiksi pitämällä sitä rajatussa tilassa muutaman yön), tai joka päivä laittaa koiraa hihnassaan pihalle puuhun kiinni. Pitkäaikaiseen tai toistuvaan kiinnipitoon koiralle täytyy vetää asianmukainen (laissa määrätty mitat) juoksunaru, jossa se pääsee liikkumaan turvallisesti. Tällaisia juttuja harvoin ns. perushyvä koiranomistaja tulee ajatelleeksi, koska olettaa että itseä ne ei koske.