Koira häkkieläimenä?!?!?!
Mulla on yks tuttu joka otti itselleen Am Staffin kesällä ja ostivat koiralle häkin. Luulin että häkki tuli heille opetustarkoitukseen, mutta nyt olen todennut että koira on häkissä lähes aina ja häkin ovi kiinni :(
Koira pääsee häkistä aina silloin tällöin leikkimään, syömään ja ulos, mutta muuten se on häkissä ja häkin ovi säpissä...
Mua jotenkin säälittää tuo koira. Olen muutaman kerran tuota ääneen ihmettellytkin, mutta en ole uskaltanut puuttua asiaan sen enempää.
Nyt taas käväisin tutullani eilen ja asia jäi mieleeni pyörimään. Mielestäni tuo alkaa olla jo eläinrääkkäystä. Tosi en tiedä kuinkapaljon vuorokaudesta tuo koira oikeasti häkissä viettää, mutta olen käsittänyt että olisi siellä aina lukuunottamatta noita aiemmin kuvaamiani toimistoja, häkki on kuulemma koiran "oma paikka" joo-o ymmärrän kyllä sen mutta miksi häkin ovi pitää sitten olla lukossa?
Mitä mieltä muut olette?
Kommentit (21)
että kuinka kauan se koira tosiaan on siellä häkissä vuorokaudessa.
Muuten en näe mitään pahaa siinä, koska koira tosiaan tarvitsee oman paikan.
Itse en ole häkkiä siinä kokenut tarpeelliseksi, koska koirallani on oma makuupaikka ja koira osaa olla siinä ihan ilman lukkoja.
Joskus olen itsekin ihmetellyt kylässä että miksi koira on häkissä ja syyksi olen saanut sen että koira halutaan pitää erossa vieraista.. Ei toki ole pakko olla häkkiä siihen tarkoitukseen, mutta kukin tavallaan. Ja koira ei siitä kärsi jos se ei ole jatkuvaa.
Eli on siis häkissä varmuudella aina koko yön + päivästä vähintään 2/3, ehkä jopa enemmänkin.
AP
Amstaffi on energinen ja eloisa koira, joka turhautuu jatkuvasta häkissä pitämisestä. Jos tuon tyyppinen työkoira ei saa tarpeeksi sosiaalisia kontakteja ja aktiviteetteja, tulee ongelmakoira. Ja sitten taas syytetään "tappajakoirarotua", pelkään pahoin.
Vai ovatko omistajat ottaneet itselleen liian haastavan koiran, ja pitävät koiraa häkissä esim. siinä pelossa etteivät saa sitä kuriin vieraiden kanssa... amstaffi on rotu joka vaatii johdonmukaisen ja napakan kasvatuksen. Kuten tietysti kaikki koirat.
vastaista on tuo. Jos koiran oleskelu "kaltereiden sisällä" on jatkuvaa, niin kuin tuossa tapauksessa jo on, on määritelty minimikoko, millainen häkki tulee olla kyseessä. Ja siinä häkissä pitää kyllä olla jo useampi neliö ihan pikkukoirankin kohdalla eli kyseessä on nk. aitaus. Otin aiheesta selvää, kun koiraamme piti pitää pentuaitauksessa sen yksin ollessa, kun olisi muuten tuhonnut kaiken. Selvisi, että tuo pentuaitauskin oli pikkukoiralle neliömäärältään jatkuvasti eli päivittäin oleskeltuna liian pieni.
Eri asia on sitten tapaukset, joissa koira täytyy häkittää oman turvallisuutensa tähden, esim. jalka poikki -tapaukset.
omistaja ihan selvästi hikeentyy asiasta, ankä haluaisi hänen kanssaan asiasta riidellä.
Sanoivat koiran ja häkin hankkiessaan että häkki tulee opetustarkoitukseen ja myös siksi ettei koira tuhoa paikkoja. Ihan ok, silloin kun omistajat eivät ole paikalla tai yöllä, mutta koira on tosiaan häkissä silloinkin kun omistajat ovat kotona ja koira olisi myös vapaana ollessaan omistajien silmien alla.
Mielestäni he toimivat koiran kanssa samoin kun ihmiset yleensä toimivat esim. kanin tai rotan tmv. lemmikin kanssa. Eli "juoksuttavat" koiraa häkin ulkopuolella :D jos noin voi sanoa, mutta pääasiassa koira siis oleilee häkissä...
Voisiko tuosta tehdä nimettömänä ilmoituksen jonnekkin, siis siten ettei omistaja koskaan saisi tietää kuka ilmoituksen teki, koska tiedän että omistaja suuttuisi verisesti jos tietäisi että olen ilmoituksen tehnyt :( Säälittää vaan tuo koira....
kannattaa ilmoittaa. Käsittääkseni voi tehdä nimettömänä.
jos tiedät kuitenkin noin tarkasti että miten koira on häkissä?
Jos se tosiaan on siellä melkein koko ajan, niin tee eläinsuojeluilmoitus. Ilmoituksen voi tehdä niin, ettei eläimen omistajalle kerrota kuka on ilmoittaja. Oman nimen kyllä joutuu kertomaan. Itse tein joskus ilmoituksen ex-appiukosta, joka piti ajokoiraa ulkona kesät talvet lyhyessä narussa, maalattiaisessa kopinrähjässä. Appiukko ei ikinä saanut tietää, kuka sen ilmoituksen oli tehnyt.
Pyysin eläinsuojeluilmoitusta tehdessä, että haluan ettei nimeni tule ilmi ja näin luvattiin.
Minä kyllä ilmottaisin eläinsuojeluun nimettömänä ja pyytäisin tarkistamaan tilanteen. Ei koiran paikka ole sisällä häkissä ja omistajien ollessa kotona. Minun koira on tasan kerran hajottanu paikkoja pentuna, ihan normaali koulutus siihen on riittäny.
toivottavsti siinä on riittävästi vastausta sp:lle
niin yleistä että siitä on oikein mediatiedotekkin tehty...
Voi hitto kun saisin tuon tiedotteen jotenkin helposti ujutettua tutulleni....
ei kyllä kuulosta kivalta. En oikein tajua mikä järki sitten on ollut heillä edes koiraa hankkia:/
Monet ns. tosi harrastajat käyttävät sitä. Itselleni ei ole selvinnyt, miksi. Jotain puhetta olen kuullut koiran rauhoittumisesta ja omasta tilasta. Nämä ihmiset jotka siis välillisesti (nettimaailmasta, en oikeasti) tiedän, ovat kyllä sellaisia että harrastavat koirien kanssa paljon ja koirat siis saavat runsaasti aktiviteetteja.
En suhtaudu positiivisesti tuohonkaan, ja jos koira on ns. normaalina kotikoirana joka pääsee korkeintaan pari tuntia päivässä lenkille, on kyseessä eläinrääkkäys.
Sanoivatpa harrastajat mitä tahansa, niin kyllä koira pitäisi minun mielestäni ottaa nimenomaan perheenjäseneksi. Voin jotenkin ymmärtää koiran pitämisen isossa häkissä lyhyiden poissaolojen ajan, mutta en tajua miksi joku haluaisi pitää koiraa häkissä perheen ollessa kotona.
Meillä on koiralla kova kuri (rotukin sitä vaatii), mutta kyllä hän on myös oma persoonansa ja perheemme rakas jäsen. Ei todellakaan mikään häiriö jonka läsnäololta haluamme välttyä. Kunnolla kasvattettu aikuinen koira oppii kyllä kodin säännöt, jotka esim. meillä menee niin että kotona ei riehuta tai tehdä tuhoja.
Todella ikävää.
että tee ilmoitus eläinsuojeluviranomaisille, jos et muuten saa vaikutettua ystäviesi toimintaan.
Ilmoituksen voi tehdä ilman että nimesi pajastuu. Ja vaikka jostain kumman syystä paljastuisikin, niin mielestäni yksi kaverisuhde on oikeasti pieni hinta toisen elämästä. Koiralla on oikeus siihen, että sinä välität.
joku oma paikka ?? meidan koiralla on kylla oma peti, mutta ei se ole siella oikeen ikina, oleskelee missa haluaa (sangylla, sohvalla, olkkarin matolla..). ma en tajua tota selitysta ollenkaan ton hakin tarpeellisuudesta.
ilmoittaisin elaintensuojeluun.
kun ihmiset kohtelevat lemmikkejään huonosti. Ihan selvästi eläinrääkkäystä! Missä koiran mahdollisuus lajityypilliseen käytökseen?
Kuulostaa eläinrääkkäykseltä. Pyydän sinua ap, tee ilmoitus eläinsuojeluun!
Eläimiä ei saa rääkätä, sinulla on mahdollisuus vaikuttaa asiaan.
Aina pitäisi vaan muistaa, että tosiaan SUOMESSA se on ehdottomasti laissa kiellettyä. Jenkeissä ei, siksihän siellä eläinkaupoissakin voi koiranpentuja pitää häkeissä/terraarioissa, täysin vastaavissa kuin meikäläisten eläinkauppojen jyrsijä-/kani-/marsu-seinämät. Jotenkin sitä vaan "harrastajalla" voi se näkemys sumentua, varmaan sitä oikeasti ajattelee että eläinsuojelumääräykset koskee niitä MUITA, jotka pitää eläimiä huonosti, ei suinkaan HARRASTAJAA.
Kuitenkin Suomenkin lainsäädännön vaatimat minimimitat koiran häkille/aitaukselle on tosi pienet, silti näyttelyhäkki on todella väärin. Se on nimenomaan tarkoitettu oikeasti väliaikaiseen käyttöön, eikä esimerkiksi se, että koira tuhoaa asuntoa päivisin, ole riittävä syy häkittää sitä sellaiseen laatikkoon joka päivä. Jos koira ei pärjää asunnossa vapaana, sille täytyy rakentaa niin iso häkki tai aitaus, että se voi siinä aitauksessa hyvin, sitä ei työnnetä naurettavan pieneen häkkiin ja ajatella että koira sopeutuu.
Siis sellainen näyttelyhäkki, oliskohan koko ehkä 80cmx150cm ja korkeus ehkä metrin.