Mikä ruokavaliomuutos on vaikuttanut eniten positiivisella tavalla hyvinvointiisi?
Itsellä se taitaa olla maitotuotteiden vähentäminen minimiin. Vatsa toimii paremmin ja iho näyttää paremmalta. Ruisleivän vaihtaminen kauraleipään vähensi turvotusta.
Kommentit (18)
Ryhdyin kiinnittämään huomiota siihen, että joka aterialla on runsaasti kasviksia / hedelmiä. Kuidun lisäksi hyviä ravintoaineita. Tuntuu siltä, että nälkäkin pysyy paremmin loitolla - kunhan muistaa vähän proteiinia joka aterialla myös.
Se, että lopetin aamupalan syömisen. Yritin vuosia syödä suositusten mukaisesti runsaan aamupalan, runsaan lounaan ja vähentää syömistä iltaa kohden.
Sitten puolivahingossa päädyin viikon syömään niin, että jätin aamupalan välistä, söin vain kevyen lounaan ja illalla runsaammin. Vointi oli paljon parempi! Otin se tavaksi ja hups, huomasin, että liikakilot alkoivat karista.
Nyt myöhemmin olen järkeillyt, että tää liittyy mun luontaiseen rytmiin. Olen aamu-uninen, aktiivisuuteni kasvaa iltaa kohden. Tässäkin vaan meitä iltaunisia on pakotettu aamuvirkkujen rytmiin suosituksin.
Vierailija kirjoitti:
Se, että lopetin aamupalan syömisen. Yritin vuosia syödä suositusten mukaisesti runsaan aamupalan, runsaan lounaan ja vähentää syömistä iltaa kohden.
Sitten puolivahingossa päädyin viikon syömään niin, että jätin aamupalan välistä, söin vain kevyen lounaan ja illalla runsaammin. Vointi oli paljon parempi! Otin se tavaksi ja hups, huomasin, että liikakilot alkoivat karista.
Nyt myöhemmin olen järkeillyt, että tää liittyy mun luontaiseen rytmiin. Olen aamu-uninen, aktiivisuuteni kasvaa iltaa kohden. Tässäkin vaan meitä iltaunisia on pakotettu aamuvirkkujen rytmiin suosituksin.
Vähän sama homma! Syön lounasajalla aamiaisen n. klo 11-12, töiden jälkeen klo 16-17 lounaan normi kotiruokaa ja illalla sit kevyemmin klo 21-22. Ei tuu naposteltua ja kilot karissu. Treenaan yleensä klo 19-21 välillä, viikonloppuisin ennen aamupalaa.
Vierailija kirjoitti:
Iltaihmisenä haluan syödä iltapainotteisesti. Olisi kamalaa syödä illan viimeinen ateria klo 18, kun aktiivista hereilläoloa on vielä 6-7 tuntia edessä. Ja väkisin puolinukuksissa yrittää niellä yhtään mitään aamulla klo 5.
Minäkin siis jätän aamupalan, joskus jopa lounaankin välistä ja aloitan kiinteät vasta iltapäivällä.
Kalorioiden saanti on näin pienempi kuin silloin, kun syö aamusta iltaan.
Sokerit, jauhot, perunat ja riisit pois!
Hamppusmoothie. Mulla on vissiin ollut rauta-arvot pielessä, kun olen tuota smoothieta juonnut, niin olen paljon pirteämpi.
Lopetin vegaanisen ruokavalion ja olen nykyään sekaruokailija.
FODMAP, ihan kertaheitolla katosi turvotus ja närästys
Vegaani. Terveys koheni huomattavasti.
Vilja ja maito pois, johan loppui ns. IBS.
Kolmen tunnin välein syöminen. Syön, vaikka ei olisi nälkä. Tästä kolmen tunnin säännöstä yritän todella pitää kiinni. Jännästi se säännöllinen syöminen on lisännyt virtaa iltoihin, eikä makeanhimo pääse enää yhtä vahvasti vaikuttamaan.
En kuitenkaan kiellä itseltäni tiukasti mitään tai päätä syödä niin poikkeavasti, etten pystyisi samaa jatkamaan loppuelämääni. Jos rajaisin tai muuttaisin liikaa, en jaksaisi noudatta sitä aina ja huonot ruokatottumukset ja kilot palaisivat ja ehkä moninkertaistuisivat
Alla mun ruokarytmistä esimerkkiä:
1.aamupala
2.lounas
3.välipala
4.päivällinen
5.iltapala
Aamupalalla voileipä ja terveellinen, rahkapohjainen smoothie suomalaisista marjoista + kahvia
Lounas: koululounas (työsuhde"pakko"), juomana vesi
Välipala: pieni kourallinen pähkinöitä ja hedelmä tai hedelmä ja sokeroimaton ja makeutusaineeton rahka.
Päivällinen: kasviksia ja proteiinia (kasviksia ja kalaa/kalaa/lihaa...)
Iltapala: leipäpala ja hedelmä
Lisätyn sokerin ja muiden huonojen hiilareiden syönnin lopettaminen, liiallisen rasvan syönnin vähentäminen ja kasvisten ja marjojen syönnin lisääminen (syön näitä yli kilon päivässä).
Suolisto voi hyvin, olen hoikistunut lähes normaalipainoiseksi, olo on energinen, elimistö on oppinut käyttämään rasvaa energianlähteenä (ei enää nälkäkiukkua) ja kaikin puolin olo on parempi.
Olen oppinut syömään iltaisin ennen unia kunnon välipalan, jolloin verensokerini pysyy tasaisena ja nukun aamuun asti. En yleensä välitä syödä enää niin myöhään, mutta pakotan itseni ja se oli kyllä hyvä päätös.
Jättänyt perunan, riisin ja pastan pois ja tilalle kasviksia reilusti.
Masennusoireet vähentyneet ruokavaliomuutosten jälkeen, kiinnitän enemmän huomiota että ruokavaliossa päivittäin hyviä rasvoja, marjoja/vihanneksia joka aterialla, sokerin vähentäminen arkisin ja iltaisin pätkäpaastoa, lisäksi b- ja vahva d-vitamiini päivittäin. Olen oikeastaan vasta havahtunut tähän etten enää reagoi niin herkästi masennusoireilla vaikka käynytkin uusia ikäviä tapahtumia elämässä viime aikoina, uskon että ruokavalio on auttanut myös mieltä jaksamaan paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä samoin, iltaihminen myös olen.
Tosin mun aamiaisaika venyy noin klo 14:sta.
Aikasemmin ei vaan ole nälkä. Pääruuan syön vasta illalla n. klo 18.
Pieni iltapala ennen nukkumaanmenoa. Maitoa ja voileipä.
Ja tosiaan, kuten joku täällä sanoi erittäin paljon vihanneksia ja hedelmiä jonkun verran (myös sipulia ja valkosipulia) joka ruokailulla.
Aamiaisella myös aina kananmuna ja täysmehua pieni lasillinen kahvin ja parin kalkkunaleivän kanssa.
Sikaa ja nautaa en syö koskaan, ne tekee vatsan kipeäksi ja ummetuksen.
Kwasniewskin Optimal diet, suomalaiseen lähiruokaan muokattuna.