Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Itsemurhan tehneiden omaisille on liian vähän apua saatavilla.

Vierailija
18.03.2011 |

Tämä on ihan oma kokemukseni, kriisin keskellä jää liian yksin kun ei osaa hakea apua jos ei sitä kukaan tarjoa.

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
18.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähdetään tästä maailmasta oman käden kautta, kun ei jakseta ottaa vastuuta omasta elämästä ja ajattelaan vain sitä omaa napaa ja omaa pahaa oloa, muista viis.

Millainen ihminen kirjoittaa tällaista? On tainnu sulla olla aika helppo elämä tai sitten olet psykopaatti (=empatiaan kykenemätön henkilö). Sääliksi käy läheisiäsi, varmaan sun mielestä masennuskin on itsesäälissä rypemistä?

Jos jonkun olo on niin paha, että mieluummin kuolee, niin sä meet sanomaan, että onpa itsekästä?

Vierailija
22/32 |
18.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta taas oli ahdistavaa, kun kriisiryhmä ramppasi joka viikko jaarittelemassa ja tenttaamassa samat asiat....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
18.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi en niitä ajatuksia ottanut todesta ja osannut auttaa? Olisiko kaikki toisin jos olisim tehnyt niin ja niin, ymmärtänyt kun hän sanoi niin. Minäkin vihaan itseäni kun en ymmärtänyt helpottaa hänen taakkaansa.

Nyt se on minun taakkani.

ap

Itsesyytökset on ilman muuta täysin ymmärrettäviä, tällaisessa tilanteessa on aina. Mä yritin paljon, luoja tietää, että yritin. Mulle lääkäri sanoi, kun olin sitten tunnistamassa siskoani, että joskus kuoleman väliin ei vaan voi mennä, vaikka kuinka yrittäisi. Suutuin/loukkaannuin siinä tilanteessa tästä kommentista ihan hirveästi, mutta näiden neljän vuoden aikana mä olen saanut siihenkin ajatukseen jotain tolkkua...

2, 12 ja aika monta muutakin viestiä tässä ketjussa

Vierailija
24/32 |
18.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kannata syyttää itseään, koska syvässä masennuksessa ei kenenkään, ei edes ammattiauttajien mitkään sanat auta. Ja sitten jos lääkkeetkään tai muukaan hoito auta, niin sitä ei vain näe muita vaihtoehtoja. Koska todella puhuminen ei ratkaise kaikkia ongelmia (tiedän kun terapioissa olen monta vuotta ravannut), ja kun koulutetut ammattilaisetkaan eivät kaikkia osaa auttaa, niin miten sitten läheinen. Kun ei sekään riitä, että tietää, että ihmiset välittää, vaikka itsekin välittäisi näistä ihmisistä, se tunne jonkun välittämisestä ei vain välttämättä tunnu miltään tai on niin pieni pisara semmoisessa tuskaisessa meressä, ettei se valitettavasti riitä.

Vierailija
25/32 |
18.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävää kuulla menetyksistänne, tiedän tunteenne ja otan osaa.

Satuin osumaan sivuille, tässä opiskelutehtävien lomassa -onko todellakin teidän kokemuksenne se, että apua ei ole tarjottu kriisi tilanteessa. On hämmentävää lukea, koska avun kuuluisi tulla automaattisesti viranomaisteitse. Kriisiapu on tärkeä saada tapahtuneesta 3 vrk:n sisällä, koska muuten saattaa jäädä(yleensä) pitkäkertoisempia haittoja arkeen ja siihen "normaaliin minään".

Jälkiviisaus... apua voi itse pyytää terveyskeskuksen päivystyksestä, ellei sitä ole muuten tarjottu. Tätä kautta pääsee myös jatkohoidon piiriin, tarpeen niin ollessa.

Työterveyshuolto auttaa myös, varsinkin pitkittyneessä kriisissä.

Jaksamista teille kaikille, ja minäpä koitan urhollisesti pusertaa tämän ns.automaattisenavun saamisen eteen =)

Vierailija
26/32 |
18.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta taas oli ahdistavaa, kun kriisiryhmä ramppasi joka viikko jaarittelemassa ja tenttaamassa samat asiat....

Sanoisin, et huonot ryhmänvetäjät....

Vierailija
27/32 |
18.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta! Itsemurha on raukkamainen teko ja omaisia syyllistetään turhaan. Näin on lähes aina, toki poikkeuksia löytyy

Itskästä se varmasti on, mutta eniten mua musertaa ajatus, että mun läheiselläni (siskolla) on ollut kertakaikkiaan niin hirvittävän paha olla, niin suuri tuska ja ahdistus, että on katsonut kivuttomammaksi kuolla. Aika harvalla olisi rohkeutta tehdä sellaista, joten jos siihen todella on pystynyt, on pakko ollut olla ihan kamalaa ja totaalisen musertavaa siinä ahdistuksessa ja elämäntilanteessa. Siksi mun on niin kamalan kipeää ajatella, että mun pikkusiskoni on joutunut elämään sellaisten tunteiden kanssa, että kuolema on ollut hänestä parempi vaihtoehto. Ihan, ihan, ihan sydäntämurskaavaa ajatella sellaista.

ymmärrys. Olen itse monesti harkinnut itsemurhaa mutta en sitä läheisten takia tee. Aivan helvetillinen olo oli aikaan vuosia ja voin vaan kuvitella miten kauheaa on niilä jotka itsemurhaan pystyvät. Tuntuu pahalta tollasen kokeneena lukea syytöksiä itsekkyydestä. Kukaan ei varmasti syyttäisi itsekkääksi sellaista ihmistä joka tekee itsemurhan kauhean, loppumattoman fyysisen kidutuksen edessä. Mutta henkistä tuskaa ei jotenkin lasketa vaikka se kestää vuosia ja taas vuosia ja sieltä sairaan näkökulmasta ei ole mitään toivoa.

Minusta se ajattelutapa, että itsemurhan tekemistä pidetään vain ja ainoastaan itsekkäänä tekona, on itsekeskeinen ajatusmalli. Ei noin radikaalia tekoa tehdä tuosta vain, ilman pitkäaikaista kärsimystä. Kärsimys taasen ei ole vain itsekkyyttä... vaan se on elämäntilanne, johon on ajauduttu monen eri tekijän johdosta.

Osanottoni ja myötätuntoni kärsiville. Siitä selvinneille, siinä pyristeleville, ja niillekin, jotka siitä eivät selvinneet.

Vierailija
28/32 |
19.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikö sitten ole läheiseltä itsekästä vaatia toista elämään helvetillisessä kärsimyksessä vuodesta toiseen vain siksi, ettei itse joutuisi suremaan? Kuin kuitenkin usein sitä eletään eri talouksissa ja eri elämää ja nähdään ehkä muutaman kerran vuodessa, niin näiden tapaamisten ja puhelinsoittojen vuoksi, jotka vie sen kärsijän ajasta 1% pitäisi sinnitellä hengissä vaikka mitään ei ole jäljellä..se on itsekästä!

Vierailija
29/32 |
19.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikö sitten ole läheiseltä itsekästä vaatia toista elämään helvetillisessä kärsimyksessä vuodesta toiseen vain siksi, ettei itse joutuisi suremaan? Kuin kuitenkin usein sitä eletään eri talouksissa ja eri elämää ja nähdään ehkä muutaman kerran vuodessa, niin näiden tapaamisten ja puhelinsoittojen vuoksi, jotka vie sen kärsijän ajasta 1% pitäisi sinnitellä hengissä vaikka mitään ei ole jäljellä..se on itsekästä!

Vierailija
30/32 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä.

Kun siskoni teki itsemurhan, poliisit kysyivät suru-uutisen kerrottuaan, tarviiko kenenkään lähteä sairaalaan(wtf?). Silloin kaikki sanoi että ei. Minusta aivan helvetin typerää, koska olimme varmaan kaikki jonkinlaisessa shokissa, ja shokissa oleva ihminen ei toimi normaalisti. Tai tavallaan kyllä, mutta liioitellun normaalisti, kun tilannetta ei vielä tajua.

Myöhemmin kun apua lähti hakemaan(1-3kk jälkeen), tk:ssa väheksyttiin koko asiaa("vanha juttu, mitä enää surkuttelet") ja tarjottiin mahdollisuutta puhua seurakunnan ihmisten kanssa.

Vierailija
31/32 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

jjjjji

Vierailija
32/32 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälainen apu sinua auttaisi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi yksi