uskotko että liikaa sääntöjä teinille = iso protesti
jossain vaiheessa? Mä oon aivan varma että se näin on. Jos esim kiellät täysin alkoholin kokeilua (vaikka tietää että lähes jokainen 16-17v testaa), voi käydä paljon pahemmin kun jos juttelet lapsesi kanssa, ja tiedät että on juhlassa missä juo vähän ja esim haet hänet kotiin. Nimim 3 teiniä talossa...
Kommentit (35)
Mutta uskon kasvatuksen olevan kokonaisuus. Eli teini voi kokea kasvatuksen reiluna, vaikka vanhemmat olisivat yksittäisessä asiassa tiukkoja.
Itseäni hirvittää tiukoilla ja ahtailla rajoituksilla "tyrannisoidut" teinit, joita kiristetään, uhkaillaan ja rangaistuksin ohjaillaan, ihan kaikessa siis. Alkaen koulusuorituksista netin käyttöön, kotitöihin ja niin pois päin. Mutta teiniin suhtaudutaan kuin kiusankappaleena, jonka pitäisi aina muistaa elää mahdollisimman säästeliäästi ja säntillisesti, jotta ei kuluttaisi vanhempiensa rahoja ja tuottaisi huolta. Samalla saatetaan pitää normaalina sitä, että teini "kapinoi koko ajan", kiroilee, haistattelee ja huorittelee, ei halua olla vanhempiensa kanssa, hakeutuu jonnekin turvataloon jne.
Mutta uskon kasvatuksen olevan kokonaisuus. Eli teini voi kokea kasvatuksen reiluna, vaikka vanhemmat olisivat yksittäisessä asiassa tiukkoja.
Itseäni hirvittää tiukoilla ja ahtailla rajoituksilla "tyrannisoidut" teinit, joita kiristetään, uhkaillaan ja rangaistuksin ohjaillaan, ihan kaikessa siis. Alkaen koulusuorituksista netin käyttöön, kotitöihin ja niin pois päin. Mutta teiniin suhtaudutaan kuin kiusankappaleena, jonka pitäisi aina muistaa elää mahdollisimman säästeliäästi ja säntillisesti, jotta ei kuluttaisi vanhempiensa rahoja ja tuottaisi huolta. Samalla saatetaan pitää normaalina sitä, että teini "kapinoi koko ajan", kiroilee, haistattelee ja huorittelee, ei halua olla vanhempiensa kanssa, hakeutuu jonnekin turvataloon jne.
Ja tuntuu, että usein tällaisten vanhempien ykköshuolenaiheena on, että mitä naapurit ja muut tuttavat ajattelee..
sille mahdollisuus osoittaa olevansa luottamuksen arvoinen
meillä ei ole kotiintuloaikoja teineillä ja aina ne kotiin tulee
mitkään vanhempien kielteiset suhtautumiset alkoholiin tai tupakkaan auttaneet siinä, joiko joku vai ei. Kyllä siihen vaikutti enimmäkseen se, millainen persoona muuten oli.
Jos teini haluaa sääntöjä kiertää, niin sehän kiertää, tavalla tai toisella. Teini-ikä on sitä aikaa, jolloin lapsi irtautuu vanhemmistaan ja opettelee itsenäistymistä. Sillekin pitää antaa tilaa.
ei ollenkaan tavatonta nähdä seiskaluokkalaisia ympäripäissään, kokeiluja saattaa olla jo ala-asteella. Valitettavaa mutta näin se vaan on.
minä uskon myös, että liian tiukat säännöt saa vain teinin kapinoimaan. mutta se missä joustan, on kyllä aivan eri juttu kuin sinulla. en tosiaankaan jousta esim alkoholissa ja tupakassa, koska en halua antaa lapselle mallia, että pieni lain rikkominen on ihan ok. sen sijaan joustan esim. kotiintuloajoissa niin kauan kuin ongelmia ei tule.
Vanhempien vastuulla ON kieltää alkoholikokeilut. Nuoret voiva yrittää rikkoa (ja usein onnistuvatkin rikkomaan) näitä rajoja. Ei siitä mitään isoa protestia nouse heti,kun nuori täyttää 18.
Vanhempien vastuulla on myös ylläpitää luottamuksellisia ja välittömiä suhteita nuoriin. Jos mokaa, kotiin saa aina tulla. Nuorten hakeminn bileistä on viisasta.
Alkoholinkäyttö alaikäisenä on tyhmää ja väärin jo ihan biologiselta pohjalta. Vanhemmuuteen kuuluu se, että aikuinen on välillä ikävä ja tylsä tyyppi, joka kieltää hauskanpidon.
Kahden aikuisen nuoren äitinä olen tyytyväinen siihen, että jaksoimme vetää aikoinaan riittävän tiukkaa linjaa. Kumpikaan nuorista ei odottanut 18-vuotiaaksi asti alkoholikokeilujen kanssa. Joten oli hyvä, että tiukan nollatoleranssin lisäksi, kerroimme asiallisesti, miten alkoholia käytetään viisaasti, esim. miten alkoili imeytyy elimistöön, alkoholi tuottaa mielihyvää, mutta mielihyvä ei lisäänny juomalla, tyhjään vatsaan ei pidä juoda jne. Siitä olen erityisen iloinen, ettei kumpikaan ole edes maistanut tupakkaa.
teineille ostaa muutaman siiderin tms. niin ne vaan juovat ne luvalliset juomat itse hankittujen päälle.
Eli: älkää ostako lapsille alkoholia.
jos vanhempi kunnioitta lastaan ja siten lapsikin kunnioittaa vanhempaansa ja silloin on halukkaampi miellyttämään tätä ja siten totteleekin pyyntöjä mielummin.
ja en silti vetänyt viinaa, enkä tupakkaa. Ihan kävin koulut kunnolla läpi ja opiskelin hyvään ammattiin. Aika paljolta säästyin tiukkojen rajojen vuoksi kun näin myöhemmin olen seurannut, mihin vapaan kasvatuksen kaverini joutuivat.
ja en silti vetänyt viinaa, enkä tupakkaa. Ihan kävin koulut kunnolla läpi ja opiskelin hyvään ammattiin. Aika paljolta säästyin tiukkojen rajojen vuoksi kun näin myöhemmin olen seurannut, mihin vapaan kasvatuksen kaverini joutuivat.
sääntöjä kotona, ja hän veti viinaa, poltti tupakkaa ja nussiskeli aika holtittomasti vähän kenen kanssa vaan.
Muuten, älkää pliis käyttäkö tuota termiä "vapaa kasvatus" ihan mistä vaan. Vapaa kasvatus on ihan oma filosofiansa, ja se on kuitenkin Suomessa ollut suht harvinaista.
sääntöjä kotona, ja hän veti viinaa, poltti tupakkaa ja nussiskeli aika holtittomasti vähän kenen kanssa vaan.Muuten, älkää pliis käyttäkö tuota termiä "vapaa kasvatus" ihan mistä vaan. Vapaa kasvatus on ihan oma filosofiansa, ja se on kuitenkin Suomessa ollut suht harvinaista.
Jos teinillä ei ole mitään sääntöjä, ei tietenkään synny tarvetta protestoida sitten niin ollenkaan. Jos vanhemmat kannustavat nuorta viinakokeiluihin, ei tietenkään synny tarvetta protestoida, mutta eipä toisaalta synny tervettä suhtautumista alkoholiinkaan.
Jos kotona on viinaa aina vapaasti tarjolla, ja sen juomiseen kannustetaan "kokeiluun" vedoten, tuloksena ei ole iloinen ja reipas nuori vaan armoton krapula.
sääntöjä kotona, ja hän veti viinaa, poltti tupakkaa ja nussiskeli aika holtittomasti vähän kenen kanssa vaan.Muuten, älkää pliis käyttäkö tuota termiä "vapaa kasvatus" ihan mistä vaan. Vapaa kasvatus on ihan oma filosofiansa, ja se on kuitenkin Suomessa ollut suht harvinaista.
ehkä kaverillesi yritettiin laittaa niitä rajoja, koska hän oli niin kauhea murkku
Sillä oli jo ala-asteella tosi tiukat rajat. Oli monella muullakin kotona tiukat säännöt, mutta ei nyt yhtäkkiä tule ketään mieleen, joita vanhempien antamat rajoitukset olis estäneet kokeilemasta alkoholia.
kun on teinejä talossa. Jos on niin rauhallinen kotihiiriteini joka ei ikinä tee mitään pahaa / väärää niin sitten on joko vanhemmat sokeita tai sit on kyseessä nuori jolla ei kavereita eikä kuulu oikein jengiin. Meillä 5 teiniä, ja saa mieluummin hieman kapinoida ja olla yksi jengistä kuin että olisi yksinäinen ulkopuolinen nuori.