Miten kertoa lapselle, että äiti on sairas ja lähtee leikkaukseen?
Tilanne on nyt sellainen, että olen vakavasti sairas ja joudun isoon leikkaukseen, toiselle paikkakunnalle, noin 600km päähän kotoa. :( Sairaalassa menee arviolta noin 2vk. Miten kertoa lapselle (3v) että äiti lähtee nyt pois joksikin aikaa? Mitä sanoa?
Itse en löydä sanoja kertoa tuota, kaipaan neuvoja? 
Kommentit (12)
joten multa vain oikein paljon lykkyä leikkaukseen ja toivottavasti toivut pian. Ole rohkea! ?
Tiedän että täällä puhutaan eri asiasta kun tämä on mutta Olen alle 20.v. ja omalla äidilläni on haavainen paksun suolen tulehdus ollut jo noin 3 vuotta nyt tänä vuonna ollut aktiivisin kuin koskaan joutuu leikkaukseen ja selitti vain että joutuu leikkaukseen koska ei pystyisi elämään enään tavallisesti ja käymään esim : uimassa veljeni ja isäni kanssa ja että sen jälkeen elämään taas aivan tavallisesti
Meillä n.3v isoveljelle on selitetty pikkuveljensä sairastelua juuri tuohon tapaan eli, että menee sairaalaan paranemaan (ja äiti menee mukaan hoitamaan) ja lääkärit tutkii ja auttaa. Olemme mys kertoneet arkisista asioista sairaalasta. Siis, että siellä ruokakärry tuo ruuan, joka on samanlaista kun kotonakin jne.
Meillä tärkeitä asioita on ollut myös selvittää lapselle kerta toisensa jälkeen miten hänen arki jatkuu. Siis isä vie päiväkotiin ja illalla voivat sitten isän kanssa tehdä sitä ja tätä jne. Eli lapselle on yllättävän tärkeää kuulla, yksityiskohtaisesti mitä hänelle tapahtuu sillä aikaa. Olemme yrittäneet keksiä isommalle aina jotain extraa näihin päiviin (lempiruokaa, retkiä leikkipuistoon jne) vaikka peruspäivärutiini onkin pidetty vakiona.
puhua ainakaan leikkauksesta! Lapsi voi ymmärtää konkreettisesti, että sinut leikataan kahtia tai jotain. Sanot että äiti on kipeä ja pitää mennä vähäksi aikaa sairaalaan jossa äitiä hoidetaan. Voiko lapsi tulla katsomaan? Jos voi niin kerrot sen lapselle ja että voitte soittaa. Voimia sinulle ja perheelle!
Mulla vastaava tilanne. Tosin en joudu noin kauas ja lapseni (myös 3v) pääsee siten käymään vierailuaikoina.
Ajatteli lainata lastenkirjoja joissa liikutaan aihepiirissä.
Kerrot vaikka niin, että äidin maha/selkä/käsi on kipeä. Menet sairaalaan ja lääkärit pyrkivät sen parantamaan. Äiti toivoo, että sairaalareissun jälkeen äiti voi paremmin.
Matka on niin kovin pitkä. :( Minulla tehdään aivoihin iso leikkaus ja leikkuaksen jälkeen olen ainakin kolme päivää nukutuksessa ja teholla ainakin viikon, joten tuone aikana ei varmaan kotia soitella. :(
Täytyy varmaan yrittää kertoa kirjojen avulla. En kyllä voi sanoa, että äidillä on pipi päässä, lapsi varmaan pelästyisi liikaa. :(
Lisä vinkit ovat tervetulleita.
ap
No jos leikkaus on aivoissa, niin kyllä siitä varmaan pitäisi puhua. Lapsi varmasti pelästyy kotiin palattuasi esimerkiksi mahdollisesti ajettuja hiuksia, päässä olevia siteitä tai arpia.
Aivoleikkauksen jälkeen voit olla pitkään huonona, esim. et siedä valoa tms. Kyllä lapselle pitää puhua.
Lapsihan ei osaa arvottaa vielä asioita. Aikuiselle aivoleikkaus on paljon pahempi asia kuin vaikka sormileikkaus. Lapselle ne kyllä on aika saman arvoisia.
Peittelyllä ja piilottelulla pelotat lasta vain turhaan.
Kerro vaikka että äiti on sillälailla sairas että lääkärien täytyy hoitaa äitiä sairaalassa. Voit näyttää jollain tasolla mistä äiti on sairas ( vaikka " täällä sisältä äidin mahasta/kädestä/jalasta") ja sairaalassa sinua hoidetaan juuri siitä kohdasta. Yritä tehdä jotenkin eroa tavallisen sairauden (flunssa, mahatauti tms) ja sinun sairautesi kanssa, muuten lapsi saattaa alkaa pelätä että kaikista sairauksista joutuu aina sairaalaan pitkäksi aikaa. Vastaa kysymyksiin ja salli myös itsellesi "äiti ei tiedä/kukaan ei tiedä" -vastaus.
Tsemppiä ja paranemista, toivottavasti leikkaus onnistuu 
Lapsihan ei osaa arvottaa vielä asioita. Aikuiselle aivoleikkaus on paljon pahempi asia kuin vaikka sormileikkaus. Lapselle ne kyllä on aika saman arvoisia.
Itsekin olen ollut aivoleikkauksessa, eikä 3 v tyttäreni asiaa mitenkään pelästynyt. Koululaisemme osasi jo ymmärtää asian vakavuuden (verrattuna vaikka siihen sormileikkaukseen). Päässä ollut kääre tietenkin hieman kummastutti, mutta olisi pelottanut enemmän jos asiasta ei olisi tiennyt etukäteen.
Ennen leikkaustani sanoimme lapsille että lääkärit korjaavat äidin päässä olevan huonon kohdan, eli parantavat äidin. Minulle leikkaus ei tullut mitenkään yllättäen, joten lapsia pystyi valmistelemaan leikkaukseen kunnolla. Muistelimme yhdessä saamiani kohtauksia (jotka kasvain aiheutti) ja puhuimme että niiden vuoksi leikkaus tehdään, että sellaisia ei enää tulisi.
Tsemppiä leikkaukseen.
kun miehelläni todettiin syöpä. Emme puhuneet syövästä, vaan kerroimme, että isällä on löydetty sairaus, joka vaatii leikkauksen, jossa sairas kohta otetaan pois. Syöpään liittyvät hoidot (ei sytostaattia) selitettiin samaan tyyliin.
Tänäpäivänäkään lapsemme eivät tiedä, että isällä on / on ollut syöpä. Halusimme välttää sen, että jonain päivänä joku sanoo "Jaa syöpä, sun isäs kuolee sitten."
Tarkoitan siis, että asian voi selittää yksinkertaisesti, vailla draamaa. Ei monimutkaisia sairaskertomuksia, lapsi ymmärtää kun näkee tilanteen. Sinun tilanteessa sanoisin, että äiti tarvitsee leikkauksen, jossa korjataan äidin sairasta osaa. Kun äiti palaa, menee vielä hetki, mutta sitten äiti on terveempi taas. Tms.
komppaan sitä että jos että asiasta pitää puhua etukäteen. Minä kertoisin että äidille on nyt tullut sellanen pipi että täytyy mennä sairaalaan hoitamaan sitä ja siellä pitää olla aika kauan että pipi paranee. Sitten kun pääsee kotiin niin täytyy myös olla rauhallisesti vähän aikaa että tulee oikein kunnolla terveeksi.Lisäksi JOS haluaa lisätietoja niin selittäisin lapsentasoisesti lisää, 3veestä ei oikein vielä välttämättä tiedä onko asia "sillä selvä" vai kuinka...
Omalleni kertoisin varmasti että sairaala on harmillisesti niin kaukana että sinne ei voi tulla käymään, mutta juuri siellä on taitavimmat lääkärit hoitamaan äidin pipiä. Näyttäisin mihin kohtaan tulee "iso laastari" sitten kun homma on hoidettu. Lisäksi hommaisin varmasti jonkun lapselle mieluisan esim. pehmolelun ennen leikkausta noinniinkun lohdukkeeksi.
Jos et itse pysty kertomaan niin voitko pyytää jotakuta muuta? Olen itsekin joutunut vähän etukäteen pohdiskelemaan noita juttuja koska oma sairauteni on myös sellaista laatua että leikkaus saattaa joskus olla edessä...
Tsemppiä!