Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

2,5-vuotias ei osaa nousta portaita

Vierailija
18.03.2011 |

Onko epänormaalia? Joskus on jotain leikkipuiston liukumäen portaita mennyt niin, että äiti/isä auttaa, mutta mitään korkeimpia ei edes uskalla yrittää - ei ylös, eikä alaspäin. Ei siis uskalla, ja kun ei ole kunnolla kokeillut, ei osaa. Minkä ikäisenä YLEENSÄ portaissa kulkeminen opitaan, ja mitäköhän meidän vanhempien kannattaisi tehdä? Myös monen korkeamman kynnyksen eteen jää vaan seisomaan ja vaatii, että pitää kantaa :/

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
18.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi on kyllä aika varovainen ja arka muutenkin, ja olen pitkälti sen piikkiin laittanut tämänkin. En tiedä, mitä tuon ikäiset normaalisti osaavat, mutta olettaisin, että on motorisesti muuten ihan normaalisti kehittynyt: oppi kävelemään normaaliajassa, osaa kävellä varpaillaan, hypätä tasajalkaa, jne. Tosin hän ei kyllä tietyllä tavalla ole kauhean liikkuvainen, lähinnä sisällä juoksentelee, mutta ulkona on ehkä toppavaatteistakin johtuen aika kömpelö ja paikallaan.

Siis normaalisti menee toki kynnyksen yli, mutta jos on joku korkea ja leveä kynnys, saattaa vaatia nostamaan. Olen yrittänyt houkutella menemään portaita niin, että pidän kädestä kiinni. Jossain vaiheessa vielä suostui, mutta varsinkin korkeita portaita tuntuu pelkäävän, ja alkaa ihan oikeasti HUUTAA jo houkuttelusta. Ollaan kannettu, vaikka olen miettinytkin, että onkohan se väärä tapa. Toisaalta tuntuu, että jos toinen on ihan kauhuissaan, niin voisiko pakottaakaan - jos sitten saa trauman eikä ikinä uskalla yrittää :/

Millähän lailla hänet voisi huokutella yrittämään itse?

Vierailija
2/8 |
18.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi alkoi kävellä kun oli 1 v 1 kk vanha. Portaita alkoi kiivetä niin, että otti seinästä tai kaiteesta kiinni 1 v 6 kk vanhana. Nyt tasan 2 vuotta vanhana kiipeää portaita ilman, että pitää mistään kiinni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
18.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käykää tarkistuttamassa lapsen näkö... jos silmä ei kykene hahmottamaan tilaa tarkasti, lasta voi todella pelottaa ja silloin ei mitkään houkuttelut ja opettelut auta

Vierailija
4/8 |
18.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä ei kai ole kotona portaita? Koitatte mennä aina mahdollisuuden tullen portaita, hissin sijaan. Meillä kotona yläkertaan jyrkähköt rappuset, ja huomaa vieraista lapsista kenellä on kotona portaat ja kenellä ei. Harjoitus tekee mestarin.

Vierailija
5/8 |
18.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä jo epänormaalia, jos 2,5-v ei mene itse kynnyksen yli =( Onko hänellä myös motorisia ongelmia vai johtuuko toi kiipeilemättömyys vain arkuudesta ja kokemuksen puutteesta? Liikkuuko muuten samalla tavalla kuin ikäisensä?

Omista lapsistani esikoinen oli pienenä arka kiipeilemään, mutta kyllä hän silti 2,5-vuotiaana osasi kiivetä. Eli pystyi ihan omatoimisesti kulkemaan esim. portaissa, mutta meni aika varovasti. Meillä ei silloin ollutkaan portaita, mutta esim. kylässä noita tuli kuljettua.

Kuopuksen pikkulapsiaikana asuttiin hissittömässä kerrostalossa ja kyllä hän 1,5-vuotiaana käveli portaat päivittäin ylös ja alas kädestä kiinni pitäen ja n. 2-vuotiaasta asti ihan itsekseen. 2,5-vuotiaana kulki noi rappuset edellä juosten ja odotti alhaalla rapun ovella.

Yrittäkää kannustaa sitä lasta liikkumaan ihan itse. Älkää vaan kantako portaita, nostako kynnyksen yli tms. Teette vain karhunpalveluksen lapselle.

Vierailija
6/8 |
18.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan ensimmäiseksi näkö. Jos siinä on vikaa, se kyllä vaikuttaa juuri tuohon. Kynnys saattaa tosiaan näyttää hurjalta, varsinkin jos varjo sattuu oikeaan kulmaan, se on kuin 2 metrinen este.

Minun keskimmäiseni ei huonon tasapainon vuoksi kävellyt vielä 3-vuotiaanakaan portaita. Pyöräilemään oppi todella myöhään ja liikunnallisesti aina ollut kömpelö. Nyt teininä on ihan kuin kuka tahansa saman ikäinen.

Vierailija
7/8 |
18.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lapsesi muutenkin kovin pelokas? Pelkääkö korkeita paikkoja? Voihan toki olla, että lapsesi on vain motorisesti kömpelö. Kysy neuvolasta asiaa.

Mun molemmat lapset on kiipeilleet portaat ylös jo 8kk iässä, vaikka meillä ei ole portaita.

Vierailija
8/8 |
18.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä portaiden kiipeäminen opitaan jo aika aikaisin. Vertailun vuoksi siis meidän 13kk osaa kivuta portaita, ei kävellen, mutta kipuaa ne nelivetoa, mutta vuorotahtia. Ei ole harjoitellut, osasi heti kun halusi.

Siis periaatteessa tuo on taito, jota ei tarvitse harjoitella, voi olla jonkinlainen kehon hahmotuksen/vuorotahtisuuden ongelma.

Älkää vain itseänne syytelkö!