Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Neljävuotiaan pojan käytös

Vierailija
17.03.2011 |

Kirjoittelen nyt tänne, kun ei oikein muualta ole vertaistukea. Olen miettinyt tätä asiaa paljon ja pelkään, että olen tehnyt jo pysyvää vahinkoa pojallani. Minulla on siis pian neljävuotias viikari kotosalla kanssani. Poika on koko ikänsä ollut lähinnä aikuisten kanssa tekemisissä. Olen itse ehkä hieman jopa antisosiaalinen persoona eikä ole tullut käytyä missään lasten kerhoissa tai muissakaan juuri. Oman pihan lasten kanssa ollaan pihalla leikitty välillä. Miten teidän muiden noin nelivuotiaat käyttäytyvät muiden lasten seurassa? Omani osaa ottaa pienet ihan kohtuu hyvin huomioon, mutta omanikäisten ja vanempien lasten kanssa tulee ongelmia. Poika on jotenkin tosi kilpailuhenkinen ja aina pitää vähän muita töniä tms. kun on joku leikkitilanne, jossa voi vähänkään kilpailla. Esim. kiipeilytelineelle kiivetessä poikani yrittää aina päästä toisista ohi tai jalkapalloa potkiessa ei lainaa palloa muille ja helposti tönii pelatessa. Kiellättekö omianne tällasessa tilanteessa heti? Itse olen kieltänyt ja yritänyt selittää, ettei kukaan tykkää, jos tönit eikä leiki sitten sinun kanssasi. Mutta ei tunnu menevän perille.

Poikani on melko isokokoinen ikäisekseen. Sekin aiheuttaa välillä ongelmia. Poika on myös kotona ollessaan todella passiivinen keksimään tekemistä itselleen. Aina saisi aikuinen olla viihdyttämässä. Esimerkiksi jos leikin pojan kanssa jotain, niin poika lähinnä katsoo, kun minä leikin. Ongelmana on osittain myös se, että itselläni ei kovin montaa ystävää ole ja heillä ei ole vielä lapsia. He ovat myös muuttaneet kauemmas, joten emme näe kovinkaan usein. Pelkään, että siirrän tämän lapselleni. Ettei hänkään osaa sitten olla muiden lasten kanssa eikä saa ystäviä.

Kertokaa viisaammat, että miten neljävuotiaan tulisi osata käyttäytyä. En tiedä lapsen kehityksen normaalista kulusta kovinkaan paljoa eikä lähipiirissä tosiaan ole muita lapsia. Vertaistuki olisi tarpeen.

Kommentit (10)

Vierailija
2/10 |
17.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa vähän mallia lapsiryhmän toiminnasta, oppii leikkimään muiden kanssa. Kohta on kuitenkin jo eskari edessä ja sitten koulu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
17.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkin jos on isokokoinen ja tönii muita, niin siihen pitää puuttua ja se toiminta estää.

Noin muuten mäkin suosittelen lapselle harrastusta ja kerhoilua nyt vähintään. Voi tulla aika kovat paikat, jos viet vasta 6-vuotiaana eskariin, ja sielläkin kuvittelee vielä pärjäävänsä tönimällä ja kilpailemalla joka asiassa.

Vierailija
4/10 |
17.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hänellä jotain ongelmaa sosiaalisissa suhteissa päiväkodissakin (nyt vuoden ollut), me vanhemmat mietimme SI-häiriötä tai jopa aspergeria. On taitava tekemään mm. palapelejä, keskustelee aikuisen kanssa hyvin ja sanavarasto on todella laaja, mutta...lapsessa on jotain "off".

Meillä on ollut tapana kehua kaikkea, mitä joku perheenjäsen tekee (suositeltiin päiväkodissakin koska puolisen vuotta sitten lapsen itsetunto oli surkea, nyt taas hyvä). Esim. ruoasta: "onpas X laittanut hyvää ruokaa!" No...tänään lapsi sanoi mekaanisesti "onpas X laittanut hyvää ruokaa" ilman että oli vielä edes saanut lautasta eteensä. On tehnyt tuon pari kertaa aiemminkin. Samoin esim. kiittää "välipalasta" vaikka olen korjannut jo miljoona kertaa että nyt on LOUNASAIKA. Yleensä nopeasti (ja kerrasta!) asiat tajuava...

Toinen juttu on esim. tuo leikittäminen: päiväkodissa kuulemma pyörii lähinnä aikuisten jaloissa tai sitten kirmaa pihalla yksin. Tervehtii muita tönäisemällä eikä vieläkään käsitä, etteivät muut tajua sitä kutsuksi leikkiin. Joutuu kiusatuksi helposti, alan ymmärtää miksi. Sisäleikeissä tahtoo päättää kaikesta ja käy väkivaltaiseksi, ähkii tuskaisena jne. jos joku ei tee kuten sanotaan ja hermostuu. Ei osallistu yhteislauluihin/leikkeihin, väittää ettei osaa. Osaa kuitenkin hienosti kunhan kukaan ei näe...suuttuu, jos häntä kehuu näistä.

Ei tajua roolileikkiä kunnolla, toistaa toistamistaan paria oppimaansa kaavaa. Yhteisleikeistä ei tule mitään, ei välitä ikäistensä seurasta. Ilkeä ei ole, mutta satuttaessaan muita ei näytä välittävän tippaakaan. Juoksee ja koheltaa kaikkialle. Rikkoo tavarat, repii lehtiä/kirjoja, puree sormiaan.

Anteeksi vuodatus.

Vierailija
5/10 |
17.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohdin ensimmäiseen viestiini kirjoittaa, kun hieman kiireessä kirjoitin, että poika menee siis syksyllä tarhaan. Olemme käyneet nyt kerran viikossa kerhossa, mutta siellä ei oikein muiden kanssa leikki aina onnistu ja on helposti provosoitavissa. Pojalla on paljon energiaa ja jollei häntä kotona viihdytä, niin alkaa riehuminen. Siis sohvalla painiminen, meteli ja juokseminen.

Edellisen kirjoittajan pojan käytös kuulosti osittain tutulta. Saa nähdä nyt, että miten alkaa tarhassa sitten meidän pojalla sujua. Jotenkin tuli vaan tarve kirjoittaa, kun on muutaman päivän painanut mielessä. että olenkohan tehnyt peruuttamattoman virheen vai oppiiko poika vielä luomaan sosiaalisia suhteita ja olemaan muiden ikäistensä kanssa. Huoh! Jatkuva syyllisyys painaa jostain asiasta.

Vierailija
6/10 |
17.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

no oma kokemus on se, että 4-vuotiaat osaavat kyllä yleensä jonkin verran leikkiä toisten lasten kanssa. Monesti se kyky tulee jo 3-vuotiaana.

Entä jos tekisitte niin, että pyytäisitte sieltä kerhosta vaikka jotain muita lapsia teille leikkimään. Varmasti sujuu helpoiten niin, että kutsutte ensin vaikka yhden lapsen + vanhemman kerralla.

Mä siis pyrkisin totuttamaan toisten lasten leikkiseuraan ennen päiväkotiin menoa. Ainakin meillä päin 4-vuotiaat on usein samoissa ryhmissä 5-vuotiaiden kanssa, joilla voi olla aika monimutkaisia leikkejä jo.

Vierailija
7/10 |
17.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei kyllä kolmevuotiaana poika osannut muiden kanssa leikkiä. Se oli hiekkalaatikollakin enemmän sellaista, että nää on mun leluja, älä koske. Ja sitten, kun pakotin jakamaan ja selitin, että on kiva antaa muidenkin lainata, kun itsekin haluat sitten lainata muilta, niin lapset lähinnä leikkivät vierekkäin omia leikkejään. Tai sen oman vanhemman kanssa.

Poika on siis vasta täyttämässä neljä (parin viikon päästä), mutta vieläkin on sitä näkyvissä, että omii leluja eikä osaa muiden kanssa leikkiä. Koskakohan sen yhteisleikin sitten pitäisi viimeistään alkaa kehittyä/sujua? Täytynee kutsua joku leikkikaveri vaikka kylään tosiaan.

- ap (unohtui edellisestä viestistä)

Vierailija
8/10 |
17.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

no ei se taito kehity ellei siihen ole mahdollisuutta.

Meillä sattui niin, että naapurissa oli samanikäinen lapsi, joten leikkihetkiä oli helppo järjestää. He kyllä alkoivat selkeästi 3 v leikkiä yhdessä. Siis vaikka rakentavat legoilla yhteistä eläintarhaa tms.

Vierailija
9/10 |
17.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta, ettei taito kehity ellei siihen tarjota mahdollisuuksia. Sitä tässä pelkäänkin, että olenko munannut ja onko jo liian myöhäistä. Täytyy yrittää nyt jostain löytää sopiva leikkikaveri. Ja äkkiä.

- ap

Vierailija
10/10 |
17.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei nyt varmastikaan mitään peruuttamatonta ole tapahtunut. Nyt vaan leikkikavereita, niin päiväkodin aloitus ei ole niin iso muutos.

Kannattaa tehdä niin, että aluksi sisäleikkejä, ulkona lapset helpommin juoksentelevat ympäriinsä.

Eikä se leikki lähde ilman ohjausta liikkeelle. Mietit jonkun mieleisen leikin leikkikavereille valmiiksi, vaikka nyt legot, junarata tms. josta aloittavat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kolme