Jos pienet lapset on jätetty kaupan eteen autoon nukkumaan, soitatko poliisille?
Kommentit (33)
itkuhälytin. Mutta asia ymmärretty, ei tarvitse tehdä mitään.
kyseli nukkuvista lapsista... ei hätääntyneesti itkevistä.
t. ohis
...oli nainen, joka vaahtosi, ettei MISSÄÄN NIMESSÄ koskaan jättäisi lastaan autoon. Selitti, että jos vie kirjeen postilaatikkoon (eli ajaa laatikon viereen ja heittää kirjeen sinne), hän ottaa aina lapsen pois autosta - vaikka siis on itse siinä auton vieressä ja pois autosta ehkä 5sek. Siinä sitten menee lopulta yhteensä vartti, että ensin irrotat sen nukkuvan lapsen istuimesta, lapsi herää, rauhoittelet, lukitset auton, viet sen kirjeen, rauhoitat vauvaa, laitat vauvan takaisin...Huh huh. Hyvä jenkit ja hysteeria! Itse kävin eilen kaupassa (15min) ja vauva nukkui koko ajan autossa mistään tietämättä. Eikä se lapsi siihen kuole, jos esim. 5min siellä itkeekin. Vähän tilannetajua, kiitos!
sitä on katottu vähän telkkua. amerikassa on vähän eri rosvot kun täällä suomessa. tiedän pienen paikkakunnan missä lapset jätetään autoon ja auto käyntiin kauppareissun ajaksi.
Ihan voisi vaikka marssia sinne kauppaan ja pyytää kuuluttamaan vanhempia. Mutta ai niin,silloin jäisi itse kiinni että sekaantui asiaan..
Näin mieheni kerran juoksevan postiin viemään kirjettä ja ostamaan kotiin postimerkkejä kun lapsi nukkui autossa! 3v. Ja auto oli käynnissä! Ajelin itse omalla autolla postin ohi ja meinasin tehdä miehelle sellaisen jekun että jätän oman auton siihen tilalle käymään ja otan miehen auton lapsineen ja ajan sillä kotiin ihan vaan demonstroidakseni miehelle kuinka helppoa se olisi, jospa sitten muistaisi seuraavalla kerralla edes sammuttaa auton ja lukita.
Itse en jätä lasta edes kaupassa käynnin ajaksi vaikka lapsi pyytäisi että äiti minä odotan autossa. En vaan uskalla, olen jotenkin varmaan hermoheikko... ?
nukkuuko lapsi autossa 15 minuuttia siihen, että nukkuu pihalla vaunuissa 4 tuntia.
Itse asiassa, Suomessa vauvoja onkin kaappailtu vaunuista ja omalta pihalta, autosta en tiedä että olisi viety yhtäkään.
Mutta en jättäisi omia pieniä lapsiani autoon kuin juuri ehkä kirjeen laatikkoon jättämisen tai automaattiasioinnin ajaksi, jos nämä olisivat auton lähellä. Pahin uhkakuva on auton tuleensyttyminen. Tunnen äidin, jonka 2v paloi autoon Ruoholahdessa v.1995. Hänkin oli pois vain 5 min.
Omat lapseni ovat jo 11-15v joten heidät uskallan jättää.
Muuttaako se tilannetta mitään? Tiedän perheen, jonka äiti käy aina kaupassa niin, että jättää autoon 5 lasta. Vanhin lapsista on 6v ja hän saa avata turvavyön. Pienemmät (2kk-4v) istuvat turvaistuimissaan odottelemassa; hätätapauksessa tuo vanhin saa mennä kauppaan äitiä hakemaan. Vauva yleensä nukkuu tuolloin. Kauppa ei ole mikään hypermarket mutta kestää se äidin kauppareissu vähintään vartin - usein parikin.
Alkuperäiseen kysymykseen vastaan, että ei ole tullut mieleen, että poliisit pitäisi soittaa jos näen nukkuvan lapsen autossa. Ehkä jos tilannetta jonkun aikaa seurattuani ketään ei näy ja/tai lapsi/lapset itkee kovasti, niin ehkä yrittäisin tavoittaa äidin/isän sieltä kaupasta (eikös kaikissa ole jokin kuulutusjärjestelmä tms?). Kynnys soittaa poliisille tällaisessa tapauksessa olisi kuitenkin melko korkea, koska en usko vanhemman viipyvän kauan asioillaan.
*Täällä "sen-ja-sen-kaupan parkkipaikalla on auto, jossa on kaksi nukkuvaa lasta takapenkillä, vanhemmat ovat ilmeisesti kaupassa, lähettäkää poliisit paikalle*
Taatusti sanottaisiin, että jos ei ole mitään varsinaista hätää, lapset eivät itke, ei ole hellettä eikä pakkasta ja ilmoittaja ei ole tarkkaillut tilannetta kovin kauaa, niin ei tule poliiseja ton takia. Käskettäisiin odottaa kunnes vanhemmat tulevat, jos lapset alkavat itkeä tai tilanne muuten muuttuu, niin soittaa sitten uudelleen. Ehkä ottaisivat varan vuoksi rek. numeron ja auton tuntomerkit, ei muuta.
Muuttaako se tilannetta mitään? Tiedän perheen, jonka äiti käy aina kaupassa niin, että jättää autoon 5 lasta. Vanhin lapsista on 6v ja hän saa avata turvavyön. Pienemmät (2kk-4v) istuvat turvaistuimissaan odottelemassa; hätätapauksessa tuo vanhin saa mennä kauppaan äitiä hakemaan. Vauva yleensä nukkuu tuolloin. Kauppa ei ole mikään hypermarket mutta kestää se äidin kauppareissu vähintään vartin - usein parikin.
Alkuperäiseen kysymykseen vastaan, että ei ole tullut mieleen, että poliisit pitäisi soittaa jos näen nukkuvan lapsen autossa. Ehkä jos tilannetta jonkun aikaa seurattuani ketään ei näy ja/tai lapsi/lapset itkee kovasti, niin ehkä yrittäisin tavoittaa äidin/isän sieltä kaupasta (eikös kaikissa ole jokin kuulutusjärjestelmä tms?). Kynnys soittaa poliisille tällaisessa tapauksessa olisi kuitenkin melko korkea, koska en usko vanhemman viipyvän kauan asioillaan.
6 v ei ole kykenevä vahtimaan sisaruksiaan millään lailla. Entäs, jos hänen mennessään kauppaan äitiä hakemaan joku pienemmistä lähtisi turvaistuimestaan ja alkaisi räplätä autoa? Saisi sen käynnistymään? Tai häipyisi johonkin?
Toi on jo edesvastuutonta, että jättää tollaisen sakin keskenään autoon ja on pois puolikin tuntia.
vauva nukkui autossa, kun kävin 2-vuotiaan kanssa ostamassa Agrimarketissa kukansiemeniä. Minulla on aina itkuhälytin, tai oikeammin Cobran radiopuhelin itkuhälyttimenä. Toimivuus aika takuuvarma, ja jos jätän, niin aina niin, että auto on mahdollista jättää ihan kaupan oven lähelle. Asun siis pikkukaupungissa, jossa auton oven luo jättäminen onnistuu useimmissa paikoissa, missä asioi.
En kuitenkaan jätä esim. ruokaostosten teon ajaksi, sillä ideanahan on, että jos itku alkaa kuulua, niin saman tien pihalle.
KANSSA TODELLA HYVÄ "ITKUHÄLYTIN"
Uskallan jättää lapset autoon ,kun vaan soitan autossa olevaan puhelimeen ja jätän siihen penkille.
KUULUU TODELLA HYVIN JA SUOSITTELEN MUILLEKI!
jossa hätääntynyt vauva itkee yksin. Jatkan matkaa tekemättä mitään.