Lapsenlikalle apua!
Olen tässä lapsenvahtina ja ohjeena on, että neidin pitäisi syödä klo 17. Nyt on kuitenkin päiväunilla ja nukkunut sikeästi kohta 3h ja nukkuu edelleen! Ruuan jälkeen pitäisi palauttaa lapsi vanhemmilleen. Herätänkö syömään vai mitä teen? En saa vanhempia kiinni nyt ja tosiaan mulla vaan kirjalliset ohjeet. Haittaako, jos vauvan herättää kesken unien?
Kommentit (11)
ja laita vanhemmille viesti, että lapsi nukkuu ja kun herää syötte ja tulette sitten.
Jos puolivuotias tai yli, niin herätät. Jos alle, anna nukkua.
Itse herättelisin ja antaisin ruokaa. Muuten
a) vanhemmat saavat valvoa vauvan kanssa koko illan ja rytmi (uni- ja ruoka-) on sekaisin
b) saatat itse joutua kaitsemaan lasta yliaikaa.
Jos normaalisti on klo 17 mennessä hereillä ja ruokahalukin palannut (unien jälkeen), niin alkaisin varovasti herätellä. Eli valot päälle, peittoa pois ja lauleskele/kolistele siinä lähistöllä. :) Meillä 7-kuinen just nukahti väliunille, jotka nukkuu tähän aikaan ja kestävät max 30 min. Sen pidempään ei anneta nukkua, koska muuten nukahtaa yöunille vasta puolenyön jälkeen. Lyhyiden väliunien jälkeen nukahtaa 22.30 mennessä. Unirytmi on sen verran tärkeä, että yli puolivuotiasta tosiaan herättelisin minäkin.
Äitinsä vaan sanoi, että antaa nukkua päivällä niin pitkään kun nukkuu, mutta nyt tosiaan sitten lähenee jo neljättä tuntia nuo unet. Ei mua haittaa, jos joudun yliaikaa hoitamaan, mutta ajattelin lapsen kannalta, että onko ruokailu tärkeämpi, kun on kuitenkin jo pitkään nukkunut.
Itse asiassa oma 1v 4kk vetelee sikeitä, jo toista kertaa tänään. Ruoka-aika meni 2 tuntia sitten.
Itse asiassa oma 1v 4kk vetelee sikeitä, jo toista kertaa tänään. Ruoka-aika meni 2 tuntia sitten.
Jos ohje oli, että 17 syödään, niin varmasti toivoivat, että herää/herätät sitä ennen ja syö silloin.
Edellisen kerran syönyt väh 4 tuntia sitten
Unitutkijoiden eli neurologien mielstä, lapis kannataa herättä vain jos tala palaa.
Ei kannatakaan enää antaa nukkua, eihän tenava nuku illalla.