Asperger-aikuisia?
Katselin videoita itsestäni lapsena, ja täytyy sanoa että miten minusta ei sitä huomannut lapsena muka, niiin selvät oireet, sen lisäksi mitä itse muistan ja vanhempani muistavat minusta käytöksestä.
Tehtiin aikuisena diagnoosia, ja ei voi enää kuulemma asettaa sitä, mutta selviä oireita on yhä. Onneksi tiedän ne mitkä ovat puutteeni, ja osaan hyväksyä itseni nykyään.
Onko teillä ongelmia edelleen ihmissuhteissa tai työelämässä, jotka selvästi aspergerimaisuutta?
Minulla on myös lapsia, joista toisella on samaa vikaa.
Kommentit (50)
[quote author="Vierailija" time="16.09.2013 klo 06:30"]
[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 16:09"]
[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 15:40"]
Näin olen kyllä ihan tutkimuksesta lukenut, että assit ikääntyvät hitaammin kuin valtaväestö.
[/quote]
Mielenkiintoinen tieto. Lähtisin jo itsekin tutkiskelemaan aihetta, mikäli en olisi päättänyt, että varsinkin kun asiat on tutkimuksen alla, koitan olla harhailematta liikoja esim. juuri tämänkaltaiseen tiedohakuun. Kun olen törmännyt muutamiin lyhyisiin kuvauksiin asperger-ihmisten elämästään kertomana, ovat ne muistuttaneet omia kokemuksiani.
Siirränpä nyt itseni sinne, missä olin ja mikä on "työn alla", imurinvarteen "siivoamaan Mielelläni".
[/quote]
Minä olen ainakin henkisesti ihan kuin "iso lapsi", innostun uusista asioista todella helposti ja hetken ajan jaksan hehkuttaa erittäinkin intohimoisesti. Sitten se vaan lässähtää, eli en jaksa pitää mielenkiintoa yllä kovin kauaa.
Näytän myös todella nuorelta, koska en oikein ole kiinnostunut pukeutumaan kuin kunnon aikuiset.
[/quote]
Innostuminen on asseille tyypillistä koko elämänkaaren, välillä hurahtaa intohimoisesti johonkin, sitten kiinnostus lopahtaa, jne. Assit ovat siis dynaamisia ihmisiä, ja tuosta on myös hyötyäkin, itse tyhjensin paikallisen kirjaston filosofian kirjat yms. ja yliopiston opiskelijakirjaston myös kesän aikana, luin toistasataa tieteen filosofiaan liittyvää oopusta ja nyt homma on paketissa siltä osin.
joo, tuo haukkuminen on tuttua. Tiedän kyllä tasan tarkkaan mitä itse tein väärin, mutta en jaksanut enää kuunnella haukkumista.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="23.05.2013 klo 17:20"]
Olen suhteessa selkeään asperger-mieheen. Hän on kuin oppikirjasta. Meillä on ikäeroa likimain 10 vuotta enkä usko, että hänen ikäiselleen voidaan antaa mitään terapiaa, kyseessä kuitenkin 50 + ikäinen. Olen kysynyt häneltä diagnoosista ja hän on vastannut, että sitä ei ole asetettu mutta "mietitty on".. Emme ole olleet yhdessä vuosikymmeniä, mutta hermoni ovat aivan riekaleina kohta. Päällimmäinen tunne on ajottain iso viha, tuntuu, että hän kiusaa minua tahallaan, vaikka asia ehkä ei ihan niin ole. Itse hän ei näe mitään omituista käytöksessään, elämässään jne.
Vastaisin heille, jotka miettivät, että voiko assin kanssa suhde onnistua. Se onnistuu vain ja ainoastaan jos SINÄ itse muutat asennettasi. Jos on liian omapäinen, kuten taidan itse olla, ei onnistu. Itse olen vähitellen nostamassa käsiä pystyyn, kun en vaan jaksa. Jos olen jonku mielestä huono ihminen, sitten olen.
Jaksamista teille, jotka hakkaatte päätä seinään!
Assista eroaminen ei onnistu kovin helposti, sillä isolle osalle asseista tulee kumppanistaan pakkomielle, jota vainotaan ja piinataan kaikin mahdollisin tavoin. Assi kysyy sinulta eron syytä kaksisataa kertaa päivässä kellonajasta välittämättä, saa raivokohtauksia, huutaa ja haukkuu, saa itsetuhoisia kohtauksia ja maltinmenetysten jälkeen ylistää sinut taivaisiin ja anelee palaamaan takaisin. Saattaa mennä useampi vuosi ennen kuin pääset lopullisesti eroon vainoamisesta jonka assi on aloittanut :(
joo, tuo haukkuminen on tuttua.
Vierailija kirjoitti:
Helvetti pääsi irti suhteessamme kun mies vaihtoi matkapuhelinliittymänsä sellaiseksi, että siinä on rajaton käyttöoikeus (lähes). Pihinä ihmisenä hän ei aikasemmassaan liittymässä soittanut minulle koskaan, ei tekstaillut kuin aivan pakolliset, jos niitäkään. Toki puhuimme puhelimessa niin, että minä soitin tai hän pirautti ensin ja soitin sitten takaisin. Nyt kun vaihtui liittymä tähän uuteen ja ero on taas pinnalla (emme asu samoissa osoitteissa)...mksi valitinkaan sitä, että hän ei tekstaile jne. Nyt pommitus on pahimpina päivinä taukoamatonta. Väliin tulee asiallista ja kaipaavaa, jos en regoi, alkaa kettuilun kautta uhkailu. Näin meillä!
hanki uusi liittymä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helvetti pääsi irti suhteessamme kun mies vaihtoi matkapuhelinliittymänsä sellaiseksi, että siinä on rajaton käyttöoikeus (lähes). Pihinä ihmisenä hän ei aikasemmassaan liittymässä soittanut minulle koskaan, ei tekstaillut kuin aivan pakolliset, jos niitäkään. Toki puhuimme puhelimessa niin, että minä soitin tai hän pirautti ensin ja soitin sitten takaisin. Nyt kun vaihtui liittymä tähän uuteen ja ero on taas pinnalla (emme asu samoissa osoitteissa)...mksi valitinkaan sitä, että hän ei tekstaile jne. Nyt pommitus on pahimpina päivinä taukoamatonta. Väliin tulee asiallista ja kaipaavaa, jos en regoi, alkaa kettuilun kautta uhkailu. Näin meillä!
hanki uusi liittymä
Tai: jos sulla on älypuhelin, siinä on todennäköisesti häiriköinnin esto -toiminto. Ota se käyttöön.
Allekirjoitan täysin nuo kohtaukset. Raivokasta huutoa ja syyttämiskohtauksia, sekä todella kekseliästä kiusaamista, esim. haukkua nolaamistarkoituksessa naapureiden kuullen. Valehtelu sujuu vaivattomasti. Aina oikeassa olemisen mentaliteetti. Vainoaminen on koettu. Välillä suuret katumusharjoitukset. Pitää olla varustettu hyvällä itsetunnolla tuon kestääkseen. Kyse on ilmiselvästä asperger-henkilöstä, joka on myös täysin vedätettävissä ja huijattavissa.
Vierailija kirjoitti:
Aspergerit ei monesti edes tajua loukkaavansa kanssaihmisiään. Heillä vaan ei eleet, ilmeet eikä vuorovaikutus aina toimi kaikkien kanssa.
Tämä juuri pinnalla omassa elämässä. Pelkään kuollakseni ja olen miettinyt unettomat yöt, olenko loukannut sitä harvinaista ystävääni, kenestä niin kovin pidän. Tai faktoihin perustuen hänellä on vain kova kiire. Olen usein niin jäätävän tyhmä, että oksettaa. Joutunut esimerkiksi kysymään suoran, että pokasitko mut ja en vaan tajunnut :) Ketjussa on tullut esiin paljon tuttuja asioita. Ristiriitaisuutta. Järjestelmällisyys, joka toisaalta tuntuu välillä vaativan kovasti työtä. Kiristävien vaatteiden inho. Olen mielummin alasti aina kuin mahdollista. Esimerkkejä on niin paljon, etten viitsi luetella. Minulle on tehty testejä, mutta diagnoosia ei ole, koska elämä on peruspiirteiltään ihan järjestyksessä. Tarvitsen hyvin paljon tilaa, mutta olen toisaalta varmaan ärsyttävä takertuja. Moni pitää minua jääkimpaleena. Onneksi muutama ihminen on viitsinyt katsoa julkisivun taakse. Olen kauhean arka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aspergerit ei monesti edes tajua loukkaavansa kanssaihmisiään. Heillä vaan ei eleet, ilmeet eikä vuorovaikutus aina toimi kaikkien kanssa.
Tämä juuri pinnalla omassa elämässä. Pelkään kuollakseni ja olen miettinyt unettomat yöt, olenko loukannut sitä harvinaista ystävääni, kenestä niin kovin pidän. Tai faktoihin perustuen hänellä on vain kova kiire. Olen usein niin jäätävän tyhmä, että oksettaa. Joutunut esimerkiksi kysymään suoran, että pokasitko mut ja en vaan tajunnut :) Ketjussa on tullut esiin paljon tuttuja asioita. Ristiriitaisuutta. Järjestelmällisyys, joka toisaalta tuntuu välillä vaativan kovasti työtä. Kiristävien vaatteiden inho. Olen mielummin alasti aina kuin mahdollista. Esimerkkejä on niin paljon, etten viitsi luetella. Minulle on tehty testejä, mutta diagnoosia ei ole, koska elämä on peruspiirteiltään ihan järjestyksessä. Tarvitsen hyvin paljon tilaa, mutta olen toisaalta varmaan ärsyttävä takertuja. Moni pitää minua jääkimpaleena. Onneksi muutama ihminen on viitsinyt katsoa julkisivun taakse. Olen kauhean arka.
Oletko mies vai nainen ja minkä ikäinen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
nainen n 50v
Oletko mies vai nainen ja minkä ikäinen?
[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 16:09"]
[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 15:40"]
Näin olen kyllä ihan tutkimuksesta lukenut, että assit ikääntyvät hitaammin kuin valtaväestö.
[/quote]
Mielenkiintoinen tieto. Lähtisin jo itsekin tutkiskelemaan aihetta, mikäli en olisi päättänyt, että varsinkin kun asiat on tutkimuksen alla, koitan olla harhailematta liikoja esim. juuri tämänkaltaiseen tiedohakuun. Kun olen törmännyt muutamiin lyhyisiin kuvauksiin asperger-ihmisten elämästään kertomana, ovat ne muistuttaneet omia kokemuksiani.
Siirränpä nyt itseni sinne, missä olin ja mikä on "työn alla", imurinvarteen "siivoamaan Mielelläni".
[/quote]
Minä olen ainakin henkisesti ihan kuin "iso lapsi", innostun uusista asioista todella helposti ja hetken ajan jaksan hehkuttaa erittäinkin intohimoisesti. Sitten se vaan lässähtää, eli en jaksa pitää mielenkiintoa yllä kovin kauaa.
Näytän myös todella nuorelta, koska en oikein ole kiinnostunut pukeutumaan kuin kunnon aikuiset.