Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Meille tulossa tytön kaveri kylään jolla kluteiiniton dietti.

Vierailija
17.03.2011 |

Olisko joku helppo leipä jonka vois tehdä? Kluteiinittomia jauhoja jo ostin, mutta kun kaikki ohjeet kertoo, että tarvitaan jotain "lisäainetta", jos käyttää hiivaa :(

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
17.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika vaikee tapaus, mutta jotenkin vaan on selvittävä. siksi kun on noita kaikkia allergioitakin, haluaisin itse leipoa, ettei sitte kuitenkin ole jotain joukossa...

Kääretorttu on myös aina varma, peruna- ja kaakaojauholla tehtynä.Tee pizzaa tai suolaista piirakkaa, onnistuu varmasti.

Vierailija
22/43 |
17.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja vaatii harjoittelua. Olen itse ollut kaksi vuotta gluteenittomalla dieetillä ja sämpylät ei vieläkään läheskään aina onnistu. Gluteenittomat jauhot eivät hiivan kanssa kohoa samalla tavalla kuin vehnäjauhot. Yleensä kannattaa käyttää lisänä gluteenittomia kaurahiutaleita (jos ko henkilö syö kauraa) tai Fibrexiä tai ksantaania tai psylliumia.

Suosittelen ostamaan näitä paistovalmiita sämpylöitä:

http://www.sempergluteeniton.fi/tuotteet/leivat/rouheiset-minipatongit

Googlettamalla voit toki katsoa gluteenittomia reseptejä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
17.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

[iSamoissa (leivonta)tiloissakaan ei saisi säilyttää vehnäjauhoja.]

[/quote]

letut peräjälkeen samassa keittiössä :) eri taikinasta vaan. ap.

Tyttömme on ollut heillä ja saanut aamupalalla lettuja, heidän tyttärelle tehty vaan eri taikinasta. Ei sitten kyllä ole tytölle omaa keittiötä, jossa oma lettutaikina olis tehty, eli elkää nyt ihan sairaita olko.

Vierailija
24/43 |
17.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika vaikee tapaus, mutta jotenkin vaan on selvittävä. siksi kun on noita kaikkia allergioitakin, haluaisin itse leipoa, ettei sitte kuitenkin ole jotain joukossa...

Kääretorttu on myös aina varma, peruna- ja kaakaojauholla tehtynä.Tee pizzaa tai suolaista piirakkaa, onnistuu varmasti.

Niin varmemmin saat sopivaa tarjottavaa ostamalla valmista. GLuteenittomuuteen liittyy paljon kompastuskiviä ja Suomessa kyllä tuoteselosteisiin voi luottaa.

Huomioi, että tytölle on oltava gluteenittomat pastat (tavallinen ei käy), gluteenittomat kaura- ja tattarituotteet (tavalliset isojen myllyjen tuotteet eivät käy, koska eivät ple puhtaita), jauhottomat liemivalmisteet, jne. Kaikki murot eivät käy.

Jos löydät kaupastasi Vuohelan Herkun tuotteita, niin ne ovat hyviä ja yleensä sekä gluteenittomia että laktoosittomia.

Vierailija
25/43 |
17.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen tarjonnut keliakiavieraille. olen korvannut ohrajauhot vaan gluteenittomilla jauhoilla, ihan hyviä on tullut. Lapset voivat tietysti olla hieman ronkeleita makujen suhteen...monesti vanhemmat laittavat myös omat leivät ja keksit mukaan.

Vierailija
26/43 |
17.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on helppo ja gluteeniton.

Vierailija
27/43 |
17.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kokeile vaan rohkeasti leipomista. Itse leivon aina ensin gluteenittoman, sitten tavallisen taikinan, niin ei jauhot sekoitu.

Korvaa tavallisen ohjeen vehjänauho gluteenittomalla, niin minäkin teen (katso paketista, minkä verran jauhoseosta tarvitsee vehnäjauhojen tilalle, se suhde ei ole 1:1). Joskus onnistuu, joskus ei, mutta useinmiten tulee vähintäänkin syötävää. Sämpylöitä yms. kohotetaan vain kerran.

Ei se niin vaikeaa ole, kiva että viitsit yrittää.

Yksi helppo ohje:

Turvota perunamuussijauhoa veteen (vettä vähän enemmän kuin muussijauhoa), lisää glut.jauhoseosta kunnes taikina on muotoiltavaa, painele rieskoiksi ja paista kuumassa uunissa. Nopea ja hyvä leipä, maistuu etekin tuoreena.

Vierailija
28/43 |
17.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gluteenitonta hiivalla kohotettavaa leipää ei ole kovin helppo tehdä. Siitä tulee helposti vaan kivikovaa jauhoista. Se johtuu siitä, että gluteenittomissa jauhoissa on hyvin vähän sitkoa, jota hiiva tarvitsee toimiakseen.

Yleensä hiivaleivonnaisissa kannattaa käyttää ksantaania, psylliumia tai sokerijuurikaskuitua, jolloin leivästä saa vähän ilmavamman.

sen sijaan leivinjauheella kohotettavat leivonnaiset yleensä onnistuvat helpommin.

Jos olet ensikertalainen ja haluat välttämättä leipoa itse, niin mä tekisin todella jotain teeleivän tyyppistä.

Muista sitten kontaminaatiovaara: lapselle omat levitteet eikä leivänmuruja ja jauhopölyä ei saa osua gluteenittomiin leivonnaisiin.

Kannattaa varmistaa vielä, että tarvitseeko lapsi gluteenittoman vai luontaisesti gluteenittoman dieetin.

Lettutaikina onnistuu gluteenittomana hyvin. Lisää 1-2 munaa normaaliohjetta enemmän ja anna taikinan seistä hyvin, vähintään tunti. Ei kannata alkaa kikkailemaan kahdella eri taikinalla kontaminaatiovaaran vuoksi, paistat kaikille samasta taikinasta jos olit jo sen jauhopussin jo ostanut.

Vierailija
29/43 |
17.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka tuolla joku muuta varoittelikin. Kun vaan on tosi tarkka (ei voi olla liian tarkka) sen suhteen ettei tule pientäkään kosketusta normaaleihin jauhoihin.

"lisäaineilla" tarkoitit varmaan psylliumia ja ksantaania, jotka helpottaa leipomista. Riippuen tietysti mitä leivot. Googleta nuo aineet.

Pastaa ja sen sellaista saa kätevästi valmiina kaupasta. Lisäksi tsekkaa kaupan pakasteet, niissäkin on kaikkea kivaa. :)

Huomaa, että soijakastike voi joillekin aiheuttaa oireita. Toisille ei, kuten minulle.

Vierailija
30/43 |
17.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt kuitenkaan mitään hirveän vaikeaa ole =)

Itsellä poika joka on gluteeniton, munaton sekä maidoton.

Ainut mitä en tahdo saada onnistumaan on pulla..jospa sekin kun aikansa harjoittelee.

Ihan sama mikä ohje, korvaat sen niillä vieraasi käyttämillä jauhoilla.

Pikkasen vähemmän jauhoja niin ei tule kivikovia.

Teet ensin gluteenittoman vaihtoehdon, sitten normaalin. Peset kattilat ja kapustat huolellisesti ennen käyttöä.

Se riittää kyllä =)

Jyttejauhot ovat sellaisia joilla saa loistavia leivonnaisia ja maistuvat lähes normaalilta =) Voi ruoanlaitossa helpottaa itseä ja tehdä esim. kastikkeen tähän. Luultavasti ei muu perhe edes huomaa eroa =)

Täytekakut, kääretortut onnistuu vallanmainiosti pelkästään perunajauhoihin tehtynä =) ja maistuu loistavalle.

Vierailija
31/43 |
17.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siihen että gluteenittoman leivonnaiseen (tai muuhun syötävään) ei saa joutua missään vaiheessa gluteenia. Jos leivot itse. leivo ensin gluteeniton ja vasta sitten tavallinen (ettei leivontaalustasta tai välineistä tartu jauhonrippeitä), tarjoile tuotteet omasta astiasta (ei siis koskaan samassa korissa kuin tavalliset e.sämpylät)joka on konepestävä. Ei siis myöskään leipäkorista jossa yleensä on tavallista leipää. Jos on levite niin se pitäisi olla omassa astiassa ja oma veitsi siihen ettei tavallisen (gluteiinia sis.) leivän muruja tartu veitsen/levitteen kautta jne....

Kuullostaa tarkalta mutta niin sen pitää ollakin jotta keliaakokon ohutsuoli säilyy terveenä. Ja se leipominen on haastavaa (olen ammattilainen). Gluteenittomat tuotteet myös kuivuvat paljon nopeammin kuin tavalliset, joten valmiiden pakastetuotteiden käyttö on järkevää ja taloudellista jos on vain yksi gluteeniton ruokailija. Mukavaa vierailua koko porukalle!

Vierailija
32/43 |
17.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

leipä.. on kinkkinen.

Tee perunarieskaa, se onnistuu. Kunhan muistat jättää ne jauhot vähemmälle. Saa olla hyvin tarttuvaa ja pehmeää kun taputtelet pellille. Käytä jauhoja apuna. Ja ne Jyttejauhot on leivänleivontaa parhaita. Tulee vähän muutakin kuin valkoista jauhoa.

Muut leivät kannattaa ostaa ensikertalaisen ihan kaupasta, Prismat ainakin myyvät tuorettakin leipää. (jos sattuu oikeana päivänä kauppaan)

Nuo pakasteleivät maistuu suurinosa melkoisen pahalle ja on kovia kuin kivet.

Vierailija
33/43 |
17.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joissa nyt aika usein on viljaa, tulee olemaan se suurin ongelma. Eli juuri ne pannarit, leivät, välipalasämpylät jne. Sellaiset itsestäänselvyydet ja en nyt aatellut kuitenkaan kaikkea valmiina ostaa, tai sitten koko viikonloppua keittiössä viettää, eli juuri tuota teen, että kaikille sitten siitä samasta jauhosta, en kahta eri lajia. ap.

Vierailija
34/43 |
17.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä otan aina puhtaasta paketista voit, sokerit, leivinjauheet, kaakaojauheet, jne. Sillä edellisellä leivontakerralla sokeripussiin on voinut pöllähtää jauhoa, tai ehkä olen ottanut leivinjauhetta lusikalla, jolla olin jo sekoittanut jauhoja.

Ja kaikki välineet pesen ennen käyttöä. Lusikkalaatikkoon on voinut tipahdella leivänmuruja, samoin vuokiin on voinut pöllytä jauhoja (no meillä vuoat ovatkin jauholaatikon alapuolella, joten varmasti ovat jauhoisia).

Todella työlästä on. Oon harjoitellut muutaman vuoden vierasleipomisia gluteenittomana, ja niinkin on käynyt, että olen uskonut gluteenittoman tortun resepitä, jossa torttupohja käskettiin tekemään riisimuroista. En sitten lukenut muropaketista mitään, kun luotin reseptin oikeellisuuteen. Onneksi keliakia-vieras oli aikuinen, joka osasi mulle sanoa, että niissä muroissa on kuitenkin ohraa. Taas opin, että yhtään mitään en laita gluteenittomaan ruokaan ilman, että tarkistan jokaisesta pussista ja paketista valmistusaineet.

Eli on se kokemattomalle oikeasti hankalaa ja työlästä.

Vierailija
36/43 |
17.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löytyykö hyväksi havaittya "G"luteiinitonta pannariohjetta? ap

Johon lisätään vain vesi. Löytyy jauhohyllystä hyvin varustellusta kaupasta, sellainen vähän maitopurkin mallinen purkki.

http://www.finax.com/fi/display/tuotteet/gluteeniton-lettu-mix-sis%C3%A…

Vierailija
38/43 |
18.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että teki kirjoitusvirheen, niin monen oli ihan pakko asia korjata.

Uskomatonta porukkaa. Ei kai tuo nyt maailmanloppu ole, jos keliakiaa sairastavalla oliskin yhtäkkiä Kluteiiniton dietti eikä Gluteiiniton. Moneltako jäi asia ymmärtämättä tuon takia? Miten se nyt niin monelle muodostui ketjun tärkeimmäksi asiaksi?

Muutenkin vaan samoja asioita näytettiin tositettavan vastauksissa. Minusta ap. koetti vaan kysellä ihan aidosti apua ja sitten sai kirjoitusohjeita ja saman asian toistoa. On siinä meillä asiantuntijoita taas palsta täynnä. LOL

Vierailija
39/43 |
18.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ihan oikeasti se gluteeniton leivonta ei ole mitään ydinfysiikkaa. Normaaleilla leipomistaidoilla siitä selviää.

Kohoaminen ei tosiaan ole samanlaista kuin normaaleissa sämpylöissä tai pullissa. Taikina on todella "tarttuvaista", eikä muokkaannu näteiksi pyöreiksi pulliksi ihan normaalin taikinan tapaan. Eivätkä myöskään ruskistu ihan samalla tavalla.

Reseptiä kun seuraa niin hyvin pärjää!

Mutta itse en kyllä tekisi esim. sämpylöitä kaikille gluteenittomista jauhoista. Ne ovat kuitenkin niin eri makuisia että ns. "tavallisilta" ne sämpylät saattavat jäädä syömättä.

Vierailija
40/43 |
18.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gluteeniittomien leipien teko on melko haasteellista. Eikä kaikki lapset välitä niistä kaikista. Aina voi tarjota myös hedelmiä ja jogurttia tms. Ei aina tarvitse olla leipää tarjolla.

Miten olisi aamiaiseksi vaikka munia, hedelmiä ja jogurttia? Minä tarjoan keliaakikoille aina luonnostaan viljatonta ruokaa. Niin on helpointa ja ruoka on sellaista, että sitä voi syödä itsekin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kolme