Vauvan yritys alkaa syksyllä! Miten valmistautua yritykseen ja vauvaan?
Seuraavia olen jo ajatellut:
- foolihappo: paljonko sitä pitäisi päivittäin syödä?
- säästäminen mahdollista hoitovapaata varten
Olisiko teillä konkareilla muita neuvoja alottelijalle vauvan yritykseen ja vauvaan valmistautumiseen?
Kommentit (15)
Ettei käy odottaminen liian pitkäksi. Mutta voisin alkaa harrastaa enemmän liikuntaa, syömään terveellisemmin ja ehkä aloittaisin myös jonkun vitamiinilisän. Niitähän on ihan siihen tarkoitukseenkin.
Eipä kannata kamalasti suunnitella. Asiat tapahtuvat omalla painollaan. Rahaa voi aina säästää mutta muuten valmistautuminen tulee siinä kaiken tapahtuman sivussa.
Jos oikeen valmistelee ja asiat ei menee niin kuin on ajatellut tulee vaan ahdistusta.
Muuten voi olla vioittuneita yksilöitä kierrossa.
kun vasta sit jos tärppi käy... Liikuntaa voisin tosiaan lisätä, terveellisesti syön jo nyt. Onko muita tärkeitä vitamiineja raskautta ajatellen kun tuo foolihappo? Tai keinoja lisätä hedelmällisyyttä? :)
No mä varmaan yrittäisin asennoitua yrityksen suunnitteluun vähemmän suunnitelmallisesti, vaikka varmasti vaikeaa onkin jos olet luonteeltasi kontrollihakuinen ja suunnitelmallinen.
Toki tarkoitat hyvää, mutta lasten saamisessa on paljon sellaista, että on vain mentävä flow'n mukana tai otettava vastaan mitä tulee.
Sanon tämän aika voimakkaasti näin, koska olen huomannut, että monet nuoret naiset pyrkivät hallitsemaan omaa elämäänsä juuri suunnitelmallisuudella ja kontrollilla. Se on tietty hyvä johonkin rajaan asti, mutta lapsia ei voi suunnitella etukäteen. Lapset ovat kuitenkin heti alusta itsenäisiä olentoja, joilla on oma tahto.
Sen lisäksi lasten saaminen ei tapahdu nappia painamalla. Eivätkä raskaudetkaan aina ole kuin ruusuilla tanssia, jos elämä on joskus haurasta niin juuri raskauden aikana.
Foolihapposuositus raskaana oleville on 0,4 mg.
Terveellisistä elintavoista ei muun elämän kannalta ajatellen ole tietenkään mitään haittaa. Samoin säästäväisyys on ihan hyvä asia.
Jos kerran olette jo päättäneet, miksi lykätä yrittämisen aloitusta?
ala silloin, kun suunnittelet. Myös keskenmenoja voi tulla. Ne ovat aika rankkoja kokemuksia. Foolihappoa voi käyttää vaikka monivitamiinitablettien muodossa tai vain syömällä monipuolisesti. Oikeasti neuraaliputken sulkeutumishäiriöt ovat Suomessa harvinaisia. On muita paljon yleisempiä sikiön ongelmia, joihin ei edes voi mitenkään itse vaikuttaa, esim. tietyt virusinfektiot.
Nauttikaa elämästä ja eläkää terveellisesti! Vauva on paljon ihanampi kuin ikinä olet ehkä kuvitellutkaan! Vauvan hoito on todella ihanaa!
Olen ehkä lievästi kontrollihakuinen, mutta ajattelen, että on parempi kuitenkin vähän miettiä asioita etukäteenkin. Esim. vaikka lapsi olisikin ihan erilainen kun kuviteltiin (jos sellaista nyt edes tulle), auttaa se kuitenkin elämää, että on rahaa säästössä pahan päivän varalle. Toki itse lapsen hoitamisessa ajattelin edetä tilanne kerrallaan suunnittelematta etukäteen (mies tosin on suunnitellut jo sitäkin... mutta ainahan suunnitelmat voi muuttua :))
Miksi yritys vasta syksyllä? Siksi, että kesälle on tehty sellaiset suunnitelmat, että raskaana ei oikein voi (tai en halua) olla (jos niin kävisi, että tärppi tulisikin heti...).
Edelleen neuvoista kiitollinen.
ap
Foolihappoa, terveellistä ruokaa ja liikuntaa.
Myös miehelle terveellistä ruokaa, parantaa sperman laatua. Ja onhan se nyt muutenkin hyvästä.
Erityisesti suosittelen keskivartalon ja käsien lihasten vahvistamista. Myös miehelle. Jos sattuu tulemaan jatkuvasti huutava ja tempova koliikkipakkaus, siinä voi joutua miehelläkin kädet ja selkä koville lasta kanniskellessa. Meillä miehellä noi prakasivat ja sitten olin entistä pahemmin itse hajalla, kun mies ei kuukausiin pystynyt hoitamaan vauvaa oikeastaan ollenkaan. Kävi aika raskaaksi, kun vauva oli muutenkin huono nukkumaan ja itkuinen. (Miehellä on tosin tähän alttiutta, josta ei normaalielämässä ole haittaa, mutta tempovan vauvan kanssa kyllä.)
Se kannattaa tiedostaa, että raskaus ei välttämättä alakaan, tulee keskenmeno tai muuta ongelmaa. Näihin ei kuitenkaan mielestäni oikein voi valmistautua mitenkään, kova paikka ne ovat joka tapauksessa.
jos tolleen väkisin alkaa yrittämään.
Se kannattaa tiedostaa, että raskaus ei välttämättä alakaan, tulee keskenmeno tai muuta ongelmaa. Näihin ei kuitenkaan mielestäni oikein voi valmistautua mitenkään, kova paikka ne ovat joka tapauksessa.
Yritän pitää tämän mielessä... se on kieltämättä vaikeaa, jotenkin sitä kuvittelee että jouluna ollaan sitten viimeistään raskaana, vaikka eihän se välttämättä niin mee :/ Kiitos muutenkin hyvistä neuvoista!
Eli mentiin kesällä naimisiin ja sen jälkeen alettiin yrittämään lasta. Olin siis jo pitkään halunnut lasta, mutta halusimme ensin mennä naimisiin ja järjestää kunnon häät. Kun ensin oli yli vuoden järkänny häitä ja odottanu sitä että pääsisi odottamaan, niin sen jälkeen se puoli vuotta, joka kului ennenkuin tärppäsi, tuntui todella pitkältä.
Säästäminen nyt on ainakin ehdottoman hyvä asia, varmasti rahaa kuluu. (ja varsinkin, jos joudutte turvautumaan lapsettomuushoitoihin) Ja terveelliset elämäntavat kuulemma auttavat raskaaksi tulemista.
Itse pyrin välttämään esim. vauvanvaatteiden ostoa ja jopa av:llä palstailua ennen kuin olin raskaana, ettei vauvakuume nouse liian kovaksi. Oikeastaan ainoa asia on se, että tee nyt ihmeessä kaikki mahdollinen, mitä et raskaana voi tehdä ja nauti siitä (=> juo ja syö sydämesi kyllyydestä, matkustele) Nyt en vuoteen ole juurikaan (pari lasia punkkua vuoden sisään) juonut alkoholia, ja välillä kyllä tekis mieli. Lisäksi raskaudesta tulee kaikenlaisia rajoitteita, mitä ei saa syödä, esim. pehmeitä juustoja tuli ikävä raskausaikana). No matkustellahan voi raskaanakin, mutta ehkä vielä kivempaa on kun ei tartte miettiä niitä raskausasioita.
Toivotaan, että teillä tärppää nopeasti!
En tosiaan halua vielä lukea suuremmin synnytyksestä, vauvanhoidosta jne, koska ne vaan lisää vauvakuumetta ja ei ole mitään varmuutta millon edes tulen raskaaksi (jos millonkaan). Ehtii niitä raskausaikana sitten lukea... Ei tulis mieleenkään ostaa mitään vauvatarvikkeita tms valmiiksi!
Kesällä on todellakin tarkoitus matkustella, juhlia, jne (ja muutakin rempseää), joten aion nauttia kaikesta siitä nyt täysin sydämin, kun tämä saattaa olla viimeinen kesä kun voi elää täysin vapaana huolista ja nauttia elämästä kahdestaan!
Syksyllä saisi sitten kyllä tärpätä pian ;-)
ap
itse aloin syömään heti raskauden alussa maitohappobakteereja koska perheessä ollut ihottumaa, tuli vauvalle ihmeellisen hyvä iho, ei mitään ole ollut koskaan ja ikää on nyt kohta vuosi. suosittelen =)
Mitään ruusunpunaisia haaveita ei kannata viljellä. Ota vain rauhassa vastaan kaikki mitä vauva tuo tullessaan. Myös ne negatiiviset tunteet.