Tyylisuuntauksia blogi suljettu..kiitos vain!!
Tämäkö oli teidän ilkeiden ämmien tarkoitus??!! Blogia ei pääse lukemaan kuin kutsut vieraat tällä hetkellä! Ikävää, jos blogin pitäjä on sulkenut nyt bloginsa ihan vain siksi, että katkerat ja inhottavat av-mammat täällä viime päivinä laukoivat mitä kamalempia asioita. Joo tämä on nyt lasten parhaaksi, kuten kohta joku vääntäytyy volisemaan, mutta siitä olisi voinut laitta ihan asiallisen palautteen ihan blogistin omaan sähköpostiin, eikä täällä jauhaa siitä. Mulla on niin paha mieli blogistin puolesta, jolla on nyt sellainen kuva, ettei hänen blogistaan pidetä. Minä pidin :(.
Kommentit (1781)
toki varmasti niitä mielenterveyspotilaita (joita itseasiassa löytyy blogisteistakin) masennushan on mielenterveyden sairaus.
Mutta täällä kirjoittelevat aikuiset ihmiset, jotka käyttäytyvät arkielämässä kauniisti, kasvattavat lapsensa aivan normaalisti(ei meidän monella lapsella ole mitään ongelmia käytöstapojen kanssa vaikka äiti käykin välillä provoilemassa av:llä=) Yläkolukikäisilläkin on käytöksestä kiitettävät numerot.
Tämä palstahan on viihdetta, myönnän välillä asiatonta ja ilkeää, mutta monet naurutkin olen täällä saanut. Ja nimien julkaiseminen on tietysti sikäli tylsää että silloin viestistä katoaa anonyymiys, viestin kohde muuttuu oikeaski henkilöksi ja silloin provoilua ei voi enää harrastaa.
Mutta anonyymiä nimimerkkiä voi myös arvostella. Ja varsinkin sellaisia jotka itse ehdoin tahdoin tuovat elämänsä esille, hehän päättävät mitä julkaisevat.
Netti on vaarallinen siinä että tietoja on liian helppo etsiä ja löytää. Toisaalta vaikka saisin toisesta ongituksi tietoja niin mitä sitten en niillä mitään tee. Kuten tämän blogistinkin kanssa, vaikka nyt teitäisinkin hänen nimensä en sillä tiedolla mitään tee. En tunne ko.henkilöä enkä tunne nyt yhtään paremmin vaikka nimen tieäisinkin. Asutaan suht lähekkäin eli varmasti joskus törmätään jossain, mutta mitä sitten lapset olisin tunnistanut aikaisemminkin kuvien perusteella, nyt tiedän äidin nimen.
Mutta aivan yhtä loukkaavaa on mainita kaikki av-mammat sairaiksi, mielenterveyspotilaiksi jne. MInä ainakin olen saanut opiskelun takia osallistuessani psykoterapiaan"terveen paperit" Ja työskentelen myös ihmisten kanssa ja saan kehuja empatiakyvystä. Tämä on minun keinoni purkaa stressiä ja viihdyttää itseäni. Joku muu juoruilee naapuristaan tai vetää pään täyteen. Voisi siinäkin kauhistella että kamala tuollakin bilettäjällä on lapsia mitäköhän niistäkin tulee=)
Kannattaa jättää palsta lukematta jos ei kestä. Minulla on itsellä erityislapsi ja myönnän että välillä riipaisee kun luen täältä kommentteja erityislapsista. Mutta pian onneksi tajua että tämä on av ja täällä päästellään höyryjä. Ja jätän yleensä ne ketjut lukematta.
Sai muistaakseni 200e joten tuskin tästäkään nyt vankeutta napsahtaa..
Eiköhän se poliisi tutki ja jos tutkinnassa löytyy sellaisia viestejä jotka täyttävät loukkauksen kriteerit, anoo poliisi lupaa avata tiedot näiden viestien osalta johon lupa sitten annetaan tai ei. Sitten selvitetään mahdollinen lähettäjä ja kutsutaan kuulusteluun joidenka jälkeen syyttäjä päättää syytetäänkö vai ei. Sitä en tiedä onko mahdollinen sovittelu mahdollista ja missä vaiheessa tämä tehdään jos tehdään.
koska joutuisihan selvittämään, onko nimen paljastaja itse myös loukannut kunniaa.
Muistaakseni kukaan ei arvostellut voimakkaasti kykyä olla hyvä äitinä, vaan sitä, että noin ei saisi omasta mielestä tehdä (kertoa niin paljon yksisyisasioita). Mulle jäi fiilis, että ne rumiksi haukkujat yms. oli satunnaisia "ilkeilijöitä", jotka ei välttämättä ole tienneet edes kenestä kyse. Viestejä oli varmaan yli sata, eli aika vaikea rajata mitkä pitäisi selvittää, ellei valitse niitä pelkkiä selviä haukkumisia + nimipaljastus.
Mutta todellakin, luulisi syyttäjällä vaikuttavan myös se tieto, että ensin on itse kerrottu varsin vapaasti monia asioita + kuvia. Kyllä siinä häilyy jo se raja, onko julkisuuden henkilö, jolla ei enää niin suuri yksityisyyden suoja ole kuin taviksella. Siinä on vaikeaa lähteä todistamaan, että toisaalta olen yksityishenkilö mutta toisaalta laitan kuvan lääkärin kirjoittamasta epikriisistä lapselleni jne. Eikä varmasti riitä se, että on tussilla peittänyt siitä lapsen nimen, jos lapsesta on kuitenkin kuvia.
Noh, en kylläkään tiedä paljonko viestejä on tullut nimenpaljastamisen jälkeen, tämä päättelyni on ainoastaan siihen asti..
että jos haukun anonyymiä henkilöä(tai itse asiassa lasta jonka nimi ei missään vaiheessa paljastunut) ja joku myöhemmin paljastaa nimen,niin näiden anonyymien haukkujienkin lausunnot muuttuisivat yht.äkkiä rikokseksi?
Miten voi tietää että nimi tulee julki jonkun toisen toimesta.
Mikäköhän logiikka tuossa on, varsinkin kun nämä haukkujat eivät välttämättä koskaan edes nähneet sitä nimeä.
Vai toimiiko suomen lainsäädäntö niin että kun rikos tapahtuu niin kaikki aikaisemminkin paikalla olleet tuomitaan=)
Vitsi kun tänne nyt saataisiin joku oikeasti asiasta tietävä niin helpottaisi tämäkin sota.
että jos haukun anonyymiä henkilöä(tai itse asiassa lasta jonka nimi ei missään vaiheessa paljastunut) ja joku myöhemmin paljastaa nimen,niin näiden anonyymien haukkujienkin lausunnot muuttuisivat yht.äkkiä rikokseksi?
Mikäköhän logiikka tuossa on, varsinkin kun nämä haukkujat eivät välttämättä koskaan edes nähneet sitä nimeä.
Vai toimiiko suomen lainsäädäntö niin että kun rikos tapahtuu niin kaikki aikaisemminkin paikalla olleet tuomitaan=)
Vitsi kun tänne nyt saataisiin joku oikeasti asiasta tietävä niin helpottaisi tämäkin sota.
joka vaikuttaa sinun toimintaasi. Alkaa olla aika hakoteillä jos minun pitää toimiessani ajatella tekeeköhän joku muu rikoksen ja minunkin teko muutttuu sitä myötä rangaistavaksi. kai sitä toimii niissä puitteissa jotka silloin ovat.
Ja nyt jos Jarna on anonyymi nimimerkki niin sen kunniaa ei voi loukata. Varsinkin kun mulle ei missään vaiheessa selvinnyt loukataanko lasta haukkumalla edes äidin kunniaa, eihän äiti ole sama kuin lapsensa.
Minä oikein odotan poliisitutkinnan valmistumista, tosin jos sieltä ei mitään paljastu niin eiköhän blogisti sen vähin äänin hautaa. Sitten jos syytteitä nostetaan saadaan niistä varmaan täälläkin kuulla. Tosin ei tietenkään nimillä, sillä silloinhan blogisti syyllistyisi samaan mistä muita syyttää. Varsinkaan kun Suomessa ollaan syyttömiä kunnes toisin todistetaan=)
Onko se syytteen arvoinen juttu että "paljastaa" yleistä blogia pitävän nimen (Blogistin joka ei yksityisyyttä ole muutenkaan juuri varjellut) vai sekö että luulee tietävänsä paikan missä ko henkilö ehkä asuu vai saako siitä syytteen että on arvostellut jonkun ulkonäköä tai tyyliä yleensäkkin.
Niin ja niinkuin joku tuolla ylempänäkin mainitsi tämä syytteellä uhkailu on sekin rikos!
Terveisin SYYTÖN kunnes toisin todistetaan
Rikoslain mukaan rikos vaatii AINA __tahallisuuden__ (pois lukien tieliikennerikokset)
Ketjun alkupäähän kirjoittaneet eivät voineet tietää että myöhemmin ketjussa henkilöllisyys paljastetaan.
Blogia en ole lukenut, enkä haukkumaketjua. Kysynyt olen moneen kertaan, miksi äidit, jotka olette huolissanne blogistin lapsista, ette ole huolissanne sadoista muista perheistä, joista tehty kuvien ja koko nimien kera juttu lehtiin? Ja ovat käsitelleet arkojakin aiheita ja monia sairauksia jne? Miksi ette ole niistä huolissanne? Voisiko joku vastata? Minulla ei ole omaa blogia, en ole edes facebookissa ja mitään en perheestäni itse laittaisi nettiin enkä lehtiin, MUTTA toivon, että joku kommentoisi viestiäni.
Voin yrittää lyhyesti kommentoida, vaikka en ole ottanut osaa alkuperäiseen ketjuun enkä tähänkään tätä aiemmin. Näkisin yhtenä ongelmana tiedon yhdistettävyyden. Lehdessä artikkeli on yksi kokonaisuus, jonka sisältöön haastateltavat ovat voineet vaikuttaa ja rajata sen. Lehti katoaa aikanaan. Toki sen perusteella voidaan hakea tietoa perheestä, mutta se on hankalampaa. Verkossa sen sijaan tieto säilyy välimuisteissa tai missä nyt säilyykään pitkän ajan. Blogisti pitää blogia ja todennäköisesti unohtaa ainakin osan siitä, mitä on aiemmin kirjoittanut. Häneltä saattaa hävitä kokonaiskäsitys kaikkien tekstiensä sisällöstä, koska blogit ovat niin pitkäikäisiä. Blogistista löytyy myös tietoa muualta. Hän on kommentoinut muiden kirjoituksia ja ne on helppo hakea vaikkapa Googlella nimimerkin perusteella. Muut henkilöt kommentoivat blogistin tekemisiä vaikkapa täällä av:llä. Blogistin nimimerkillä on saatavissa hänestä tietoa enemmän kuin vain se, mitä hän on omaan blogiinsa kirjoittanut. Asia paisuu entisestään, kun joku blogisti alkaa myydä vaikka blogikirppiksellä tavaroitaan. Kuka hyvänsä saa hänen nimensä selville, kun vain tarjoutuu ostamaan jotain. Nimen avulla saa tietää osoitteen ja sen avulla samassa osoitteessa asuvien perheenjäsenten oikeat nimet. Oikeilla nimillä voi hankkia lisää tietoa. Monet ovat mukana yhdistystoiminnassa, ja siitä löytyy tietoa heidän nimillään. Joillain on esim. LinkedInissä koulutus ja vanhoja työpaikkoja. Jollain voi olla Facebookissa avoin profiili tai ainakin on kommentoinut jotain julkista asiaa, mikä taas kertoo jotain. Kun näitä tietoja hakee perhenjäsenten nimillä, niin tietoa on todella paljon. Sitä on taatusti enemmän kuin mitä blogisti on alunperin kirjoittanut. On sitten ihan eri asia, hakeeko kukaan tuota tietoa ja mitä sillä tekee, mutta itse en ainakaan haluaisi tuota mahdollisuutta kenellekään tarjota. Blogien sisältöä on lehteen verrattuna helpompi käyttää muissa yhteyksissä, mikä on aika itsestäänselvää. Lisäksi sisällön saattaa hakukoneella löytää joku sellainen, jota sitä ei ehkä muuten löytäisi. Vielä yksi asia on sitten se, että jonkun blogistin lapsi voi löytää blogin vanhempana. Jos blogisti on esimerkiksi kirjoittanut, että lapsi on vahinko, niin miltä se mahtaa lapsesta teini-ikäisenä tuntua. Että vanhemmat eivät halunneet lasta? Tai vanhempien mielestä perhe oli hyvä ennen lasta? Lapsi voi myös aikuisena päätyä rooliin, jossa tiedot lapsuudesta voivat olla kiusallisia. Niiden kaivaminen verkosta on taatusti helpomaa kuin lehdistä. Olen kerran illanvietossa tavannut henkilön, jonka blogia luin säännöllisesti. Blogi kiinnosti minua käsitöiden takia, mutta blogisti kirjoitti myös elämästään. Tilanne oli kiusallinen. En siinä small talkin lomassa kehdannut kertoa, että tiedän hänen eronsa, sairautensa sairaalassa oloineen, suolentoimintansa, heikon taloudellisen tilanteen ja kinat naapurien kanssa. Henkilö olisi taatusti ollut vaivautunut, jos olisi tiennyt minun tietävän hänestä paljon, mutta hän ei tiennyt minusta muuta kuin nimen. Kirjoitus on nopeasti kirjoitettu, sillä joudun lähtemään, mutta kysyjä toivoi, että joku kommentoi. Tekstini on kirjoitettu ihan yleisellä tasolla, eikä liity mihinkään tiettyyn blogiin tai edes lastenvaateblogeihin. Lopussa mainitun esimerkin blogistilla ei edes ole kotona asuvia lapsia.
300 + tämänkin ketjun viestien kohdalla kahlata kaikkia uusia loppuun, mutta tässä viestissä on mun mielestä se ensimmäinen järjen ääni tässä keskustelussa, jota olen yrittänyt jossain vaiheessa tuoda esiin, en näin fiksusti. Mun mielestä blogin nimenomaan erottaa lehtijutusta tässä esitetty pointti ja yksityisyydensuojasta ihan täysin anonyyminä elävän ihmisen intimiteettisuojaan se, kuinka moni bloggaaja todella voimakkaasti tuo esiin huuto.netissä myymäänsä tavaraa ja jopa perustaa ihan oman kirppiksen blogiinsa, jonka kautta taas henkilötietoja on aivan äärettömän helppo saada selville - ne tulee sulle suorastaan automaattisesti kun jotain euronkin kohdetta huudat ja voitat. Blogi on keino nostaa hintoja huutiksessa ja huutis taas vie intimiteetin, ei voi mitään. Jos on vaikka yli tuhat kauppaa huutiksessa niin omat tiedot on aika laajasti jaossa tilinumeroa myöten ja jos blogi on linkitetty omaan huutistunnukseen ollaan aika hataralla maaperällä yksityisyyden suhteen.
Itse selvitin just yhden bloggaajan koko elämän, (myönnän, ihan vaan uteliaisuudesta: Pääsin ensin pitkälle ja sitten vielä pidemmälle ja pidemmälle), yhden pienen detaljin avulla jonka hän blogissaan paljasti. Ymmärsin mm. ettei se hohdokas elämä ole ainakaan sillä omalla yritystoiminnallla rahoitettu ;). Tajuatteko te edes, että esim. liiketoimintaa harjoittavan tyypin yrityksen taloustiedot saa uskomattoman helposti selville. Ihan maksuttomista palveluista kuten Fonecta/Inoa. Jos on työn puolesta käytössä hyvät rekisterit saa todella yksityiskohtaista tietoa ko. henkilön yrittäjyyshistoriasta.
Keskustelu jota nyt käydään on oikeasti ihan hyvä!
Minulta on kyllä oikeasti päässyt nyt nämä netin vaarat unohtumaan *lähtee heti googlaamaan omaa nimimerkkiään ja nimeään*
, että kumpi on rikollisempaa, arvoitus vai nimen toistaminen, koska olin ihan paniikissa. Ja sitten lopulta tunnustin, että minä olin se nimen toistaja. En ole esittänyt lainopillisessa mielessä kiinnostunutta ym. Tiedän kyllä mitä viestejä tarkoitat tuolat aiemmilta svuilta. Enkä ole kirjoittanut tuota ylempää, vaikka siinäkin on kolme pistettä ja sellainen hymiö, jonka itsekin teen, jos hymiön teen... :) En ole käynyt lukemassa blogeja, koska minuakin ärsytää niiden imelyys.
Esim. jos ostat varastettua tavaraa, tietämättäsikin, sinut voidaan tuomita rikoksesta.
että jos haukun anonyymiä henkilöä(tai itse asiassa lasta jonka nimi ei missään vaiheessa paljastunut) ja joku myöhemmin paljastaa nimen,niin näiden anonyymien haukkujienkin lausunnot muuttuisivat yht.äkkiä rikokseksi? Miten voi tietää että nimi tulee julki jonkun toisen toimesta. Mikäköhän logiikka tuossa on, varsinkin kun nämä haukkujat eivät välttämättä koskaan edes nähneet sitä nimeä. Vai toimiiko suomen lainsäädäntö niin että kun rikos tapahtuu niin kaikki aikaisemminkin paikalla olleet tuomitaan=) Vitsi kun tänne nyt saataisiin joku oikeasti asiasta tietävä niin helpottaisi tämäkin sota.
Rikoslain mukaan rikos vaatii AINA __tahallisuuden__ (pois lukien tieliikennerikokset) Ketjun alkupäähän kirjoittaneet eivät voineet tietää että myöhemmin ketjussa henkilöllisyys paljastetaan.
tutkimus voidaan aloittaa vasta tämä arvoituksen jälkeisistä viesteistä, mutta mikä takaa, että mahdollinen herjaaja on lukenut koko ketjun ja näin tietoinen mahdollisesta nimestä?
Minusta tässä on nyt todellakin tehty kärpäsestä härkänen! Ketään ei ole uhkailtu tai mitään muutakaan vastaavaa.
Hauskinta tässä on juurikin se, että Jarna itse on ollut aikoinaan haukkumassa muiden lapsia silloisissa blogeissa. Voisi mennä itseensä ja todellakin miettiä onko tämä nyt ihan tarpeellista.
koska tuon arvoituksen olisi varmasti lapsikin osannut ratkaista.
Tuosta pelkästä nimenjulkaisun rikollisuudesta sitten voidaan olla taas montaa mieltä, koska ko viesti ei sisältänyt herjaavaa tekstiä ja nimi on varmasti monen tiedossa jo ennestäänkin, pitäähän henkilö blogia jossa esittelee perhettään ja kauppaa samalla vanhoja vaatteita kirppisblogissaan ja huutiksessa.
Tuo blogissa huutiskohteiden mainostaminen on muuten ollut joltain ihan loistoidea! Kohteet saavat rutkasti ilmaista mainosta ja hinnat kohoavat joskus jopa samaan mitä ovat uutena maksaneet.
, eli tosiaan, varokaa bloggaajat, olette saaneet viime päivinä paljon uusia ilkeämielisiä lukijoita.... :)
Yhden blogin kommenttipalstalla oli hyvin kiteytetty se, mikä blogeissa ärsyttää: Niiden kommentointi on imelää! Siinä poistetussa kohuketjussa ikävä kyllä myös katosi yksi tosi hyvä parodia blooggaajien keskinäisestä keskustelusta. Se oli ihan parasta huumoria, joille luulisi bloggaajien itsensäkin nauravan... Muistatteko sen?
En ole siis tätä kirjoittanut. Koko tämän ketjun olen pysynyt hyvin ystävällisenä ja asiallisena, koska opin siis läksyni. (Vaikkakaan yllä oleva ei ole mielestäni kovin lkeää.)
t. edelleen se nimen toistaja (418), jonka mielestä tää ketju on myös jo ihan parasta huumoria
t. tämän ketjun hulluksi tekemä
Onkohan tyylisuuntauksia-edelleen kiinni?
että tälläiset turhat tutkimukset vievät resursseja ihan oikeiltakin rikoksilta, enkä nyt ollenkaan yritä vähätellä näitä kunnianloukkausjuttuja, mutta siltikin pistää miettimään onko tämä nyt ihan tarpeellista jauhantaa?
jo iltalehteen niinkuin satuhäät-ketju!
Olet kirjoittanut tässä ketjussa useita viestejä, ja osassa olet näytellyt vain aiheesta kiinnostunutta ("en ole itse arvostellut tai tehnyt mitään väärää, olen vain kiinnostunut asiasta lainopillisessa mielessä"), osassa taas paljastanut, että olet se, joka paljastettua nimeä toisti aikaisemmassa ketjussa. Mietin vaan, että mahdatkohan itse huomata, että sinun viestisi erottuvat aika selvästi...? :)
, eli tosiaan, varokaa bloggaajat, olette saaneet viime päivinä paljon uusia ilkeämielisiä lukijoita.... :)
Yhden blogin kommenttipalstalla oli hyvin kiteytetty se, mikä blogeissa ärsyttää: Niiden kommentointi on imelää! Siinä poistetussa kohuketjussa ikävä kyllä myös katosi yksi tosi hyvä parodia blooggaajien keskinäisestä keskustelusta. Se oli ihan parasta huumoria, joille luulisi bloggaajien itsensäkin nauravan... Muistatteko sen?
Sai muistaakseni 200e joten tuskin tästäkään nyt vankeutta napsahtaa..
Eiköhän se poliisi tutki ja jos tutkinnassa löytyy sellaisia viestejä jotka täyttävät loukkauksen kriteerit, anoo poliisi lupaa avata tiedot näiden viestien osalta johon lupa sitten annetaan tai ei. Sitten selvitetään mahdollinen lähettäjä ja kutsutaan kuulusteluun joidenka jälkeen syyttäjä päättää syytetäänkö vai ei. Sitä en tiedä onko mahdollinen sovittelu mahdollista ja missä vaiheessa tämä tehdään jos tehdään.