Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Marsu lemmikiksi??

Vierailija
15.03.2011 |

Kokemuksia puolesta ja vastaan?

Minkä ikäisille lapsille sopii parhaiten, onko kovasti hommaa, haiseeko, karvaako, kaikki kokemukset tervetulleita!

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
16.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin saattavat käydä syömässä tai juomassa, mutta eivät "riehu" öisin.

Vierailija
22/47 |
16.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sun tytölläsi yksi marsu vain? onko se yksinkin "onnellisen oloinen"? Ristiriitaista tietoa siitä, onko niitä pakkopakko olla vähintään kaksi...

Marsu on laumaeläin ja kaipaa vierelleen lajitoverin. Esim. kani, saati ihminen, ei korvaa omaa lajia.

Kahden marsun hoidossa ei ole yhtään sen enempää hommaa kuin yhdenkään. Päin vastoin, marsut antavat itsellekin paljon enemmän kaksin kuin yksin ollessaan. Niiden keskinäistä leikkiä ja touhua on niin kiva seurailla. Yksin elävä marsu menee usein apaattiseksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
16.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

C-vitamiiniakin pitää antaa joka päivä ja se on vähän herkkä ja arka otus perheen äänillekin. Ehdottomasti 2 pitää olla, muuten ne kärsii. Sotkee aika lailla, eikä ole niin siisti kuin kani vaikka.

Mutta kuka mistäkin tykkää.

Vierailija
24/47 |
16.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, meillä on vain yksi marsu ja minulla itselläni oli aikoinaan vain yksi marsu. Ihan on onnellisen oloinen, koska tyttö pitää sille tosi paljon seuraa. Häkin luukku on aina auki kun tyttö on kotona ja hän juttelee marsulleen kokoajan. Olen huomannut, että kun tyttö on pois, esim. kesälomalla isällään tai mummolassa, marsu masentuu. Ihan selkeästi on flegmaattisempi kuin normaalisti. Olemme vineet marsun pari kertaa hoitolaan matkan ajaksi ja sen oikein huomaa, kuinka marsu on onnellinen omien lajitoveriensa joukossa, vaikkei ole samassa häkissä, mutta kuulee äänet. Eli yksi voi olla, mutta sitten sille kyllä pitää pitää seuraa paljon. Marsu on ihan selkeästi seura-eläin.

Vierailija
25/47 |
16.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

se oli kyllä ihana :) Viihtyi sylissä ja tunnisti askeleeni, kun tulin koulusta kotiin. Alkoi hillitön vingahtelu ja teputus :)

Marsut ovat melko rauhallisia ja vaativat rauhallista kohtelua ja huolenpitoa. Veto ei myöskään passaa marsuille, pitää olla vedoton, lämmin paikka. Mukavia eläimiä minusta, mutta vaativat myös sen aikuisen vastuun. Kynsien leikkuu ei ole lasten hommaa. Ja tietysti häkki on siivottava joka päivä.

Ei marsusta sisäsiistiä tule, lirauttaa tai tekee papanoita kun siltä tuntuu. Kani sen sijaa oppii oikeasti hiekkalaatikolle.

Vierailija
26/47 |
16.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, meillä on vain yksi marsu ja minulla itselläni oli aikoinaan vain yksi marsu. Ihan on onnellisen oloinen, koska tyttö pitää sille tosi paljon seuraa. Häkin luukku on aina auki kun tyttö on kotona ja hän juttelee marsulleen kokoajan. Olen huomannut, että kun tyttö on pois, esim. kesälomalla isällään tai mummolassa, marsu masentuu. Ihan selkeästi on flegmaattisempi kuin normaalisti. Olemme vineet marsun pari kertaa hoitolaan matkan ajaksi ja sen oikein huomaa, kuinka marsu on onnellinen omien lajitoveriensa joukossa, vaikkei ole samassa häkissä, mutta kuulee äänet. Eli yksi voi olla, mutta sitten sille kyllä pitää pitää seuraa paljon. Marsu on ihan selkeästi seura-eläin.

Minusta on rääkkäystä pitää vain yhtä marsua, vaikka ihminen sille seuraa pitäisikin. Ihminen ei kuitenkaan voi korvata omaa lajitoveria, kun kyseessä on laumaeläin. Mietipäs itseäsi jossain apinaseurassa aina...

Vierailija
27/47 |
16.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on rääkkäystä pitää vain yhtä marsua, vaikka ihminen sille seuraa pitäisikin. Ihminen ei kuitenkaan voi korvata omaa lajitoveria, kun kyseessä on laumaeläin. Mietipäs itseäsi jossain apinaseurassa aina...

Ja selvitettiinkin sitä yhdessä vaiheessa. Tuo meidän marsu on uros ja aika äkäistä sorttia ja ikääkin on jo. Eli ainoa vaihtoehto olisi naaras marsu. Toinen pitäisi siis leikata. Ei sinänsä ongelma. Alkuun marsuilla pitäisi olla omat häkit, koska voi hyvin olla etteivät sopeudu toistensa seuraan ollenkaan, eli tottuttelua pitäisi tehdä alkuun. Voi olla silti, etteivät tule ikinä toimeen keskenään. Olisi ollut parempi ottaa heti kaksi marsua. Tämän takia luovuttiin ajatuksesta.

Vierailija
28/47 |
16.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä kyllä ymmärrä, miksi pitäisi ostaa vain yksi. ei meillä ainakaan montaa tuntia päivässä marsujen kanssa olla.

Ruokinta on tosi helppoa, heinää täytyy olla tarjolla aina, ja tuoretta ruokaa päivittäin. Laadukas ruokaseos ok, mutta ei pakollinen.

Itse syötän rabbit royle nimistä sekoitusta, josta syövät ihan kaiken. Ei sisällä väriaineita.

c-vitamiinia suositellaan annettavaksi joka päivä, itse lisään sen veteen enkä koe että veisi liian paljon aikaa.

Vierailija
29/47 |
16.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kaksi marsua, ihania ovat. Käyttävät häkkinsä yhtä nurkkaa pissipaikkana, ja sieltä vaihdan purut päivittäin. Ovat sosiaalisia, puheliaita, kivoja kavereita ja helppoja hoitaa.

Meillä on myös kani. Mukava sekin, mutta ei ihan niin koominen kuin marsut. Kani on sisäsiisti (kissan vessassa asioi) mutta tuhojaan se tekee paljon marsuja enemmän.

Vierailija
30/47 |
16.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

muutkin eläimet. Meidän yksilö ei kylläkään pure. Ainoastaan saattaa näykkästä jos esim. säikähtää ku oot ruokaa laittamassa tai muuta eikä ole huomannu sitä. Meillä oli alunperin yks marsu. Jossain vaiheessa otettiin toinen kaveriks. Tästä kakkosesta aika jätti aika pian, ja tuo ensimmäisenä tullut porskuttelee vaan eteenpäin yksin. ikää herralla kohta 7v. kaks krt ollaan jouduttu eläinlääkärissä käymään, siinä kaikki. Ja tämä on siis ihan pienestä asti ollut meillä. Tää meiti karvavauva lattialla ollessaan tekee pissat ja kakat aina samoihin nurkkiin. Paitsi jos on aihetta osottaa mieltään tai on ehtiny tehdä tarpeensa häkkiin. Meidän häkki on 120cm leveä ja 50cm korkea eikä ole yhtään liian iso. Marsulla tarvii olla häkissäkin tilaa temmeltää. Varsinkin jos ei ole mahdollista pitää luukkua auki, jotta se pääsee ittekseen sieltä ulos kun siltä tuntuu. Ja meiti marsu syö aika lailla kaikkee mitä vaan antaa. Ja kaikkee mitä ei välttämättä tarttis syödä kuten kaikki puu mihin pääsee lattialla ollessaan kiinni ni varmana saa hammasta.

Vierailija
31/47 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ollut gerbiilejä, rottia ja hamstereita. Tällä hetkellä meillä on kolme marsua. Ovat aivan äärettömän ihania otuksia :) Ne ovat myös todella helppohoitoisia, kunhan perehtyy hoitamiseen etukäteen. Marsuilla on jonkin verran erityistarpeita esim ruokinnan suhteen, kuten c-vitamiinin päivittäinen tarve. Jos marsut on kesytetty kunnolla ja niiden kanssa vietetään aikaa, niistä on todella paljon iloa. Vaivaa ei ole oikeastaa ollenkaan, ainoastaan häkin siioaminen. Minun marsuilla on 70x180 cm kokoinen häkki. Kuivikkeena käytän fleece-kankaita, joten siivoaminen on helppoa ja nopeaa. Ei tarvitse muuta kuin nostaa kankaat pois, pyyhkiä pesuainevedellä häkin pohja, ravistella kankaat ulkona ja laittaa pesukoneeseen. Häkin siivoamisesta on tullut minulle rutiini, jonka teen joka toinen päivä.

Marsut ovat olleet meillä reilun vuoden. Sinä ainana olen todennut, että marsut eivät haise, vaan häkki haisee, jos sitä ei siivoa tarpeeksi usein.

Kesällä niitä voi pitää ulkona vaikka koko päivän, jolloin hökkiäkän ei taritse siivota niin usein :)

Vierailija
32/47 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ollut gerbiilejä, rottia ja hamstereita. Tällä hetkellä meillä on kolme marsua. Ovat aivan äärettömän ihania otuksia :) Ne ovat myös todella helppohoitoisia, kunhan perehtyy hoitamiseen etukäteen. Marsuilla on jonkin verran erityistarpeita esim ruokinnan suhteen, kuten c-vitamiinin päivittäinen tarve. Jos marsut on kesytetty kunnolla ja niiden kanssa vietetään aikaa, niistä on todella paljon iloa. Vaivaa ei ole oikeastaa ollenkaan, ainoastaan häkin siioaminen. Minun marsuilla on 70x180 cm kokoinen häkki. Kuivikkeena käytän fleece-kankaita, joten siivoaminen on helppoa ja nopeaa. Ei tarvitse muuta kuin nostaa kankaat pois, pyyhkiä pesuainevedellä häkin pohja, ravistella kankaat ulkona ja laittaa pesukoneeseen. Häkin siivoamisesta on tullut minulle rutiini, jonka teen joka toinen päivä.

Marsut ovat olleet meillä reilun vuoden. Sinä ainana olen todennut, että marsut eivät haise, vaan häkki haisee, jos sitä ei siivoa tarpeeksi usein. Kesällä niitä voi pitää ulkona vaikka koko päivän, jolloin hökkiäkän ei taritse siivota niin usein :)

Ja vielä oma kommenttini marsujen määrästä:
Miksi pitäisi ottaa yksi marsu, kun samalla vaivalla hoituu kaksikin? Kaksi marsua saavat seuraa toisistaan, jolloin niiden kanssa ei ole pakko olla niin paljoa, jos ei halua. Marsun hankkija luultavasti haluaa ajatella marsunsa parasta (ainakin toivottavasti), joten silloin hän luultavasti myös hankkii marsulleen lajitoverin.

Vierailija
33/47 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

kenellä on kaksi poika marsua onko ne arkoja mulla on kaksi poika marsua ja ne on aika arkoja mut koitan kesyttää jos jollain teistä olis vinkkejä kesyttämiseen niin vastakkaa käyn täälä joka päivä.

Vierailija
34/47 |
15.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi poika marsua kesyyntyvät siinä missä, kaksi tyttöäkin, kun jaksaa niitä silitellä, kutitella leuan alta ja houkutella käden lähelle esim. syötävillä herkkupaloilla. Pikku hiljaa tulevat aina lähemmäs syömään kädestä ja lopulta antavat ottaa itsensä kiinni.Nostettaessa kannattaa tukea aina toisella kädellä pepun alta, ettei marsu pääse luiskahtamaan kädestä ja putoamaan, kun putoaminen on sille kohtalokasta. Purevat kyllä ainoastaan silloin, kun tuntevat itsensä uhatuiksi tai ovat pelokkaita. Kuivat papanat eivät haise tai ole veteliä, jos ravinto on kohdallaan eli paljon kuivaa heinää saatavilla sekä c-vitamiinilisää juomavedessä.

Vierailija
35/47 |
16.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko 2marsua maksaa enemmän kuin 1? Entä laadukkaan häkin hinta kuinka iso häkki pitää olla 2 marsulle? Paljonko pelletit ja muu ruoka maksaa??

Vierailija
36/47 |
16.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahden marsun ruokinta ei ole merkittävästi kalliimpaa kuin yhden. Hyvälaatuinen pelletti maksaa parikymppiä/pussi, esim Oxbow. Pussi riittää pari kuukautta. Heinää kuluu paljon, jopa pussi/viikko. Tuoreruuan hinta riippuu vuodenajasta.

Kahdelle marsulle sellainen 140x60cm häkki on hyvä. 120cm taitaa olla ehdoton minimi.

Vierailija
37/47 |
16.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää ehdottomasti sitten ottaa kaksi. Tarvitsee kaverin

Vierailija
38/47 |
16.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ainakin marsujen kakka oli usein tahmaista ja pitkäkarvaisten marsujen turkki oli usein niin likainen toisten marsujen ulosteista, että turkkia piti leikata, vaikka vaihdoin heiniä ja olkia lähes päivittäin. Asumme maalla ja marsut asuivat tallissa.

Teillä on kylllä ollut pahasti vikaa marsujen ruokinnassa, marsun papanoiden nimittäin kuuluu olla selkeästi kiinteitä papanoita! Ei koskaan tahmaista tai vettelää! Silloin marsulla ei ole suolistoasiat kunnossa. Normaalin papanan voi vaikka heti napata sormin lattialta tai häkistä eikä se tahmaa yhtään.

Vierailija
39/47 |
02.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marsuja kannattaa ottaa 2 kerralla koska ne on lauma eläimiä. En suosittele poikaa ja tyttöä hankkimaan koska ne voi saada poikasia ja emä voi (menehtyä). Tyttö tyttö on ihan sama kuin poika poika. En tiiä ymmärsittekö mutta no jaa....

Vierailija
40/47 |
12.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marsu sopii oikein hyvin ensimmäiseksi lemmikiksi! Omat marsuni eivät pure josseivat luule esim. Sormea ruuaksi. Ei lähde karvaa paljoakaan. Marsut itse tuoksahtavat kyllä hieman mutta häkki huomattavasti paljon enemmän. Häkki pitäisi siivota vissiin n. 3 kertaa viikossa mutta itse siivoan aina kun rupeaa haisemaan. Vesi vaihdetaan kerran päivässä (vaivaton homma). Tuoreruokaa itse annan aamulla ja illalla (on tullut tapa). Heinää pitää olla KOKO AJAN tarjolla.

Marsu kuulostaa hyvin vaivattomalle mutta vaatii hoitoa ja huolenpitoa. Pitää olla valmiina olla huolehtimaan lemmikistä ja kohtaamaan suuri menetys. Marsut ovat luonteeltaan iloisia ja vilkkaita ja heihin rakastuu helposti.