Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten pitäisi suhtautua, jos 14v teini aloittaa seksielämän?ov

Vierailija
24.10.2005 |

Siis kun tuntuu, että on vielä ihan lapsi ja POIKA...Näinkö nuorena sitä nykyään aloitetaan touhuilut?

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
24.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

voin olla 100 % varma että onnistun tehtävässäni!

Ja lapset kun oppivat parhaiten vanhempien hyvästä esimerkistä

t.11

Vierailija
22/47 |
24.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka olisi kuinka avoin suhde teillä. Tai silloin taidat olla " kaverivanhempi" ja se ei ole hyvä asia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
24.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva varmaan.... Lasten kanssa et voi olla koskaan 100% varma, aika näyttää...

Kuvittelin toki noin itsekin kun lapset olivat pieniä, niinkuin meistä varmaan jokainen...

Vierailija:

voin olla 100 % varma että onnistun tehtävässäni!

Ja lapset kun oppivat parhaiten vanhempien hyvästä esimerkistä

t.11

Vierailija
24/47 |
24.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ollut 15 täyttänyt ja ihan lapsi vielä henkisesti. Äiti puhui vain ehkäisystä. Omille lapsille aion puhua, että sitten kun ovat valmiita ottamaan vastaan sen mahdolliset seuraukset (raskaus), voivat minun hyväksynnällä harjoittaa seksiä. Ja joka tapauksessa eivät ennen lain sallimaa ikärajaa (joka on useimmille vielä liian alhainen sekin).

Vierailija
25/47 |
24.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, ettei hyväksy teini-ikäisen seksisuhteita ei pitäisi olla lapsen ja vanhemman välejä tai keskusteluyhteyttä heikentävä tekijä. Tässä tapauksessa tuomitsen seksin aloittamisen liian varhain, mutta en tuomitse teiniä, jonka mielessä asia liikkuu. Tyttäreni ovat kohta tulossa teini-ikään ja olen ehtinyt keskustella asiasta heidän kanssaan jo moneen otteeseen. En tosin siinä mielessä, että asia olisi aktuelli, vaan tilannetta ennakoiden. Tytölle kun ne seksin mahdolliset seuraukset ovat himpun verran konkreettisempia kuin pojille, poikia yhtään vähättelemättä.

Vierailija
26/47 |
24.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan yhtä älytön väite on se että ilman fyysistä kuristusta kasvava lapsi kasvaisi kuin elo pellossa ja olisi vapaata kasvatusta saava lapsi.

Kuten jo ainakin pariin kertaan olen maininnut niin pääpointtini oli ja on se että yksikään vanhempi ei yksinkertaisesti voi ehdottomalla 100%lla varmuudella kieltää lastaan toteuttamasta erinäisiä asioita, esimerkkinä toki voi ja pitääkin olla sekä asioista puhumalla selventää mikä olisi se toivotuin tapa asioissa toivoa mutta eipä pahemmin muuta niin valitettavaa?kuin se useastikin on. Jokainen tekee ne omat virheensäkin, niiltä ei voi täydellä varmuudella yksikään vanhempi lastaan suojella, voi vain suojella ja varjella mahd pitkälle omalla esimerkillään ja arvoillaan.

Ja muuten 11, minä en odottanut avioliittoon asti enkä suoraan sanottuna sitä erityisen toivottavana pidä kenenkään kohdalla vaikka se toki omaan päätökseen/arvoihin pohjaakin ja jos asia tuntuu itseltä hyvältä niin hyvä niin eikä muille kuulu mutta se ei tarkoita sitä että niitä seksikumppaneita olisi ollut useita...

Vierailija
27/47 |
24.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että puhuu teinin kanssa seksistä, ei tarkoita sitä, että hyväksyy sen.

Vierailija
28/47 |
24.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoret kehittyvät eri tahtiin..toiset ovat valmiita nuorempina ja toiset vanhempina.Sinuna tukisin ja antaisin ymmärtää ettet lastasi hylkää teki hän mitä vaan.Kaikista kamalinta on se että hylkää oman lapsensa..kantapään kautta sitä on opittava elämään..näin se vaan on!

Vierailija
29/47 |
24.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä 14-v on liian nuori katsoi asiaa miltä kantilta tahansa. Minäkin aloitin liian aikaisin, n. 16-vuotiaana. Seurustelin sen pojan kanssa seuraavat kahdeksan vuotta eli ei ollut mikä tahansa pano, mutta kaikesta huolimatta olisin mielestäni tehnyt fiksusti jos olisin odottanut vielä vuoden tai pari. Mikä hiton kiire sitä on päästä nussimaan? Kyllä sitä ehtii tehdä ihan kyllästymiseen asti vanhempanakin. Lapselle tiukka EI ja perustelut päälle. jos ei sillä ymmärrä niin omapa on asiansa, onpa ainakin yritetty valistaa.

Vierailija
30/47 |
24.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyvanhemmat tuntuvat harvemmin puuttuvan jämäkästi lapsensa asioihin ja minkä viestin se sitten lapsille antaakaan. Sen kai, että lapsi saa lopulta tehdä niin kuin itse parhaaksi katsoo. Ei teini-ikäisellä ole tarvittavaa elämänkokemusta tehdäkseen moisen päätöksen. Vanhemmilla sitä on ja se tulee tuoda julki.

Vierailija
31/47 |
24.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivon, että olisin odottanut vielä pidempään, sillä mitään muuta kuin hyväksyntää en sillä hakenut.

Vierailija
32/47 |
24.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja laki on tehty LASTEN parasta ajatellen. 16-vuotiaatkin, varsinkin pojat, ovat vielä varsin lapsia monessa suhteessa. Mielestäni nuorena seksin aloittavien lasten vanhemmilta on vanhemmuus kadoksissa, jos he eivät pysty tai kykene varhaisen seksin henkisiä haittoja lapsilleen tarpeeksi uskottavasti selittämään. Suomessa on valitettavasti vallalla ajattelutapa, että nuorena (lapsena, minun mielestäni) erityisesti pitää tehdä kaikkea hölmöä ja kokeilla kaikkea tyhmää. Mielestäni vanhempien pitäisi pystyä oman ymmärryksensä perusteella ja omalla kokemuksellaan pahasta maailmasta varjelemaan lapsiaan mahdollisimman suurelta osalta tältä törttöilyltä. Kaikkea ei toki voida välttää, mutta minusta ap on esimerkiksi jo ihan väärillä teillä siinä, jos sallii lapsensa oleilun tytön luona niin, että se johtaa seksiin. Tuon ikäisen terveellisempi paikka viettää aikaansa olisi äidin ja isän kanssa kotona, urheiluharjoituksissa tai vaikka partiossa, jotta aikaa ei ole hortoilla vain seksiä ajatellen.

Vierailija
33/47 |
25.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

laki ei todellakaan kiellä alle 16-vuotiaiden sekstailua! kaksi alle 16-vuotiasta saa panna niin paljon kuin sielu sietää eikä siihen voi kukaan puuttua!

Sitten, kun toinen on merkittävästi yli, ja toinen alle 16 niin sitten voidaan sanoa että sen kieltää laki. Aika harvassa kyllä taitaa olla ne oikeusjutut mitä noistakaan ois ikinä nostettu.

Mä alotin 14-vuotiaana vaikka vanhemmat ei oikein tykännyt, mutta mitäs hittoa ne sille ois voinu tehdä? Mä olin vastuuntuntoinen ja huolehdin itselleni pillerit, ja sitä ennen käytettiin kortsua joka kerta. Neitsyys meni jonkun nimettömän huithapelin kanssa, mutta ihan hyvä maku siitä jäi, en oikein ymmärrä näitä jotka sitä niin kovasti katuvat että ois voinu vielä odottaa...mitä sitä sit ois pitänyt odottaa? Onko asiat nyt niin huonosti sitten, ja just sen neitsyyden " menettämisen" takia? Mitä joku 17 vuoden takainen asia nyt enää voi mihinkään vaikuttaa??! En ymmärrä (okei, raiskaus- tai muut vastentahtoiset ei nyt kuulu tähän)

Ihme vauhkoilua. Ettekö te tosiaankaan muista millasta oli olla teini? Kaikki mitä vanhemmat yritti kieltää oli pakko kokeilla, jos ei muuten ni siksi ku halus tietää mitä ihmeellistä ja kauheaa siinä kiellettävässä asiassa siten on (ja kävi ilmi, ettei mitään :))

Parempi kertoa siitä ehkäisystä nyt vaan ja varmistaa että ne kumit on siellä taskussa ja että niitä kans sit käytetään jos semmoiseen tilanteeseen ajaudutaan.

Vierailija
34/47 |
25.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tuo vastaaja joka aloitti 16-vuotiaana ja seurusteli seuraavat 8 vuotta.

Eihän siinä seksissä itsessään ole mitään pahaa, mutta teini-ikäinen ei osaa käsitellä asiaa aikuisen tavoin. Minäkään en tuntenut kehoani, olin hieman ujohko, seksi oli yhtä räpellystä. Miksi en olisi siis odottanut siihen asti kunnes olisin ollut aikuinen nainen joka tietää mitä haluaa ja osaa pyytää sitä. Yhä edelleen olen liian tietoinen itsestäni enkä 30 vuoden ikään mennessä ole koskaan saanut orgasmia yhdynnässä. Uskon vakaasti, että tilanne johtuu noista teinivuosien räpellyksistä. En vain osaa rentoutua ja nauttia.

Liian aikaisin aloitettu seksielämä SAATTAA aiheuttaa ongelmia erityisesti seksin saralla ja psyykkisiä ongelmia muutenkin, mikäli kaikki ei sujukaan kuten oli tarkoitus. Suuret pettymykset teini-ikäisenä voivat elinikäisesti tuhota mahdollisuuden nauttia seksistä. Seksi on kuitenkin merkittävä osa parisuhdetta ja on surullista, mikäli sen suhteen tulee ongelmia. Tiedän tämän omasta kokemuksesta.

Vierailija
35/47 |
25.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla 11-v eka poikaystävä, ja 14-v eka sellainen jonka kanssa olisi voinut harrastaa seksiä. Tai siis vähän painostusta oli vanhemmalta (17v) poikaystävältä ja minäkin olisin vähän halunnut, mutta en kuitenkaan vielä uskaltanut. Kun lopulta se neitsyys meni 18 v. niin kyllä sitä oli jo pantattukin. 17v. olisi minusta ollut hyvä ja luonnollinen ikä.

Vierailija
36/47 |
25.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuon ikäisille ei kuulu nuo asiat ja todellakin erittäin moni on neitsyt vielä 18-vuotiaana että ei sitä kaikki aloita noin nuorena.

Vierailija
37/47 |
25.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkähän voit heitä estää :S Et mitenkään!

enkä itse oikeasti moista hyväksy

Vierailija
38/47 |
25.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinaatteko aivopestä lapsenne ja lukita heidät tiukasti kotiin kunnes 18v? Miksi otatte mallia amerikkalaisesta " idyllistä" jossa näin toimitaan, mutta todellisuudessa teiniraskauksia on huomattavasti enemmän koska kielletty hedelmä vetää puoleensa.

Aion toimia samalla tavalla omien lasteni kanssa kuin mitä vanhempanikin tekivät: kannustan heitä luomaan hyvän ihmissuhteen - se on tärkeintä. Seksi ilman turvaa ja rakkautta on vain pintaliitoa jossa voi satuttaa itsensä pahasti.

Näillä neuvoilla pidättäydyin seksistä 22-vuotiaaksi ihan omasta tahdostani.

Kaverillani oli tiukka kuri, ei saanut edes treffailla ennen kun oli 16v. Menetti neitsyytensä 14-vuotiaana 25-vuotiaalle kännissä. Oli niin kova tarve todistaa jotain...

Vierailija
39/47 |
25.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuletko että jos yksi aloittaa niin sitten kaikki muutkin? Joka ikisessä tutkimuksessa joita on tehty on käynyt ilmi että 17-vuotiaista yli 50% on neitsyitä.

Vierailija
40/47 |
25.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta sitäkin katsoessa kannattaa muistaa että siinä on vain se seksiä harrastava joukko ja neitsyet sun muut eivät ollenkaan mukana koko ohjelmassa