Kiinteiden aloittamisen aikataulu(tus)
Hei!
Vauvani on hiukan päälle 6 kk, ja nyt puolisentoista viikkoa on maisteltu kiinteitä soseita. Haluaisin kuulla mielipiteitä ja neuvoja siitä, että kuinka nopeasti te muut olette lisänneet soseen määrää per ateria ja/tai aterioiden määriä per päivä. Tavoitehan on kuitenkin se aamupala, lounas jne iltapuuroon saakka, mutta minkä verran tähän on hyvä käyttää aikaa totutellen. Tytölleni on hyvin soseet maistuneet, vaikka pieniä määriä on vasta saanutkin. Nyt olemme kaksi edellistä päivää syöneet reilun ruokalusikallisen sosetta lounaaksi, päivällä/iltapäivällä välipalaksi hedelmäsosetta maisteltu muutamia teelusikallisia ja kahtena iltana on maisteltu kauravelliä/vellimäistä puuroa muutama teelusikallinen.
Jotenkin olen mieltänyt tämän ihan hyväksi, mutta koska tyttöni on kuitenkin jo yli 6 kk niin pitäisikö kiirehtiä vai jatkaa samaan "rauhalliseen" malliin? Onko ok kokeilla jo kolmeakin ateriaa/päivä, vaikka ateriakoot ovat vielä melko pieniä? Tällä tavalla ajattelisi päivän rytmittyvänkin kivasti? :) Alkuun tosiaan sai ekat päivät pelkän lounaan (pari teelusikallista), kuten on suositeltu aloitettavan.
Vinkeistä kiitos!
Kommentit (2)
Minusta nuo määrät kuulostaa hyvältä. Ideahan on antaa uutta makua vajaa viikko (4-5 päivää riittää) ja katsoa tuleeko allergisia oireita. Mutta nykyään ei suositella minkään ruoka-aineen pois jättämistä kokonaan vaikka lieviä oireita tulisikin. Joten hyvin voi olla kaksikin uutta makua vaikka päivässä.
Voit mielestäni hyvin antaa kolme ateriaa päivässä jos haluat. Ei siitä mitään haittaa luulisi olevan. Olennaista on ettei maitoa vielä kokonaan syrjäytetä. Eli kiinteitä ruokia annetaan sen verran "vähän" että maitoakin kuitenkin menee. Kerta ruokamääriä voi pikku hiljaa lisätä rauhalliseen tahtiin kunhan pitää huolen, että maito maistuu. Itse olen ainakin huomannut, että jos on antanut enemmän sosetta jollain aterialla entä aiemmin, ei maito olekaan maistunut soseen jälkeen.
Jatkakaa vain samaan malliin!:)
Meillä pikkupoika 6,5kk ja kiinteät aloitettiin reilu viikko sitten. Ensin perunaa, sit riisipuuroa ja nyt maistettiin myös omenasosetta. Ajatuksella 1-2 uutta ruokaa viikossa oon aikonut mennä ja tästä oli just neuvolassakin puhetta. Oman neuvolantätimme mukaan kiirettä ei tarvitse pitää vaikka aloittaakin kiinteät "vasta" 6kk iässä. Vauvan kestää tottua uusiin makuihin sekä allergioita havaitakseen kannattaakin varmaan pitää uudet maut hitaasti tuoden.
Kysäisin neuvolasta myös tuosta ateriarytmien määrästä. Hänen mielestään alkuun 1-2 ateriaa päivässä ja pikkuhiljaa pyritään siihen 5 ateriaan päivässä. Sitä luokkaa olisi kuulemma hyvä olla 8kk iässä. Puhuimme nyt alkuun sellaisesta, että lounasaikaan kasvislihasössöä ja sit päivällisellä/ alkuillasta esim. puuroa. Minulla omaa maitoa tulee vielä hyvin ja poika 9kg, joten sen vuoksi ainakaan meillä ei ole kuulemma kiirettä tässä ruokatouhussa. Määrät täälläkin aika pieniä, mutta uskoisin alkuun enemmänkin tottumisen tuohon syömistouhuun olevan olennaisempaa kuin määrät. Meillä soseiden täytyy olla aika hienoja, vähänkin jos on ollut paakkuja niin kakoo. Tämäkin varmaan helpottuu pikkuhiljaa.
Tällaista täältä, tosin kaikkihan on yksilöllistä. Tsemppiä ruokailuihin :)