Masentunut mies Meidän perhe-lehdessä
Luitteko jutun? En voi ymmärtää, että 40v. miehelle annetaan eläke masennuksen takia. Oli tyytyväinen, kun ei enää tarvitse käyttää aikaa turhiin psykiatrikäynteihin. Ajattelee siis makaavansa loippuikänsä kotona eikä edes halua tehdä mitään parantuakseen? En haluaisi, että verorahoja käytetään tuollaiseen. Vaimo raataa ja on palkannut lastenhoitajan, kun mies "ei jaksa" edes tehdä kotitöitä tai hoitaa lapsia. Kuvittelevat, ettei tilanteella ole mitään negatiivista vaikutusta lapsiin. Ymmärtäisi paremmin, jos elämässä olisi tapahtunut jotain kauheaa, ja toimintakyky menisi joksikin aikaa. Masennuksen syyksi kerrotaan se, että oli stressiä kun oli paljon töitä ja pienet lapset! Jos se on syy, niin yli puolet meistä olisivat eläkkeellä. Olen itsekin ollut masentunut, joten tiedän asiasta jotain. Itsellä syynä olivat erittäin traumaattiset elämänkokemukset, joten on todella vaikea ymmärtää, miksi joku masentuu kun elämässä on kaikki hyvin, kukaan ei ole kuollut eikä edes vakavasti sairas.
Kommentit (49)
Tuo ystävä on siis saanut kuntoutustuet ym. ja nyt odottaa hyväksyvää päätöstä kyvyttömyyseläkkelle!
en pilaisi ja uhraisi omaa, enkä varsinkaan lasten elämää kroonisesti masentuneen miehen kanssa, joka ei edes halua parantua. Onhan se alkoholismikin sairaus, miksi vain silloin olisi parempi lähteä?
Miten se nyt siitä pilaantuisi se elämä?
Paitsi jos tulot riippuisi miehestä :D
Eiköhän mies ole jo parantunut masennuksestaan. Masennus on vain rampauttanut häntä. Ei kykene enää samaan, kuin muut terveet. Moni masentunut menettää taitoja parantuessaan. On hienoa, jos selviää kauppaostoksista ja kotitöistä.
Eihän masennuksesta koskaan parannuta sataprosenttisesti. Osa taantuu. Ei se silti tarkoita parisuhteen tuhoa. Paitsi, jos perhe on ollut vain miehen tulojen takia koossa.
äidistä, jonka työ ja pienet olisivat masentaneet ja katkaisseet häneltä selkärangan?
Hyvä pointti. Miehiltä odotetaan hirveästi. Naiset kohtelevat miehiä, kuin roskaa.
Itse olin alta 30v kun olin vaikeasti masentunut eikä lääkkeet meinanneet tehota. Tyrkytettiin sairaseläkettä. En halunnut. Vaikka oli huonosti asiat, ajattelin kuitenkin lopulta, että joku ratkaisu löytyy ennemmin tai myöhemmmin.
Lopulta sopiva lääkitys löytyi kuin löytyikin, mutta se vaati myös sisua itseltä osata vaatia hoitoa ja lääkevaihdoksia. Nykyään elän aivan normaalia elämää työssäkäyvänä jne ja olen onnellinen.
Ymmärrän, jos joku ei jaksa käydä läpi tota, toiset on heikompia. Tiedän itsekin tuttavapiiristä erään miehen, joka on jäänyt sairaseläkkeelle alta 30v vastaavassa tilanteessa.
On hyvä, että on mahdollisuus sellaiseen Suomessa, kaikkialla ei ole näin.
Tuo ystävä on siis saanut kuntoutustuet ym. ja nyt odottaa hyväksyvää päätöstä kyvyttömyyseläkkelle!
Luultavasti taustalla on jotain hirveämpää. Äiti hakannut tai joutunut hyväksikäytön uhriksi. Ei näitä asioita tuollaisille ystäville kerrota.
eikä siihen mitään mullistuksia tarvita mutta apn kanssa samaa mieltä että aika naurettavaa on jos tuon takia annetaan eläkepaperit ja ns lupa loppuelämän lusmuiluun masennuksen kanssa...pälkähtipä päähän että miten moni perheenäiti olisi saanut eläkkeet samasta syystä!
Eläkkeistä ja kuntoutustuesta kateellista???? :D
Kirjoittelee hänen asioitaan av:lla ilman lupaa. Tosi reilu kaveri. Taidat olla itse pahemman luokan kahjo :D, no olihan sun vanhemmat juoppoja että...
ja säälin kyllä sitä naista, miten se jaksaakin. Mä en varmaan jaksaisi.
Ja siis miten ihmeessä masentunut paranee sohvalla makaamalla? Sitä en tajua.
Riittääkö yli kymmenen vuoden kuntoutustuki/sairaseläkeputki? Vieläkö pitäisi nelikymppisenä käydä terapiassa ja pitää toivoa yllä että saa itsensä työkuntoon?
Jonoja on riittämiin asti. Kuinka monta vuotta pitää vielä rampata mt-hoitajien luona?
Eiköhän tuo mies ole ihan oikeista syistä saanut eläkkeensä. Moni kuvittelee olevansa lääkärin tasoinen. Tehän kritisoitte koko ammattikuntaa tuomioillanne. Kohta kuolleidenkin on opittava kävelemään. "Ei tuo kuollut ole, laiska vain".
ja säälin kyllä sitä naista, miten se jaksaakin. Mä en varmaan jaksaisi.
Ja siis miten ihmeessä masentunut paranee sohvalla makaamalla? Sitä en tajua.
Et vain koskaan ymmärrä näitä juttuja. Ehkä sinä olet jossain muussa asiassa hyvä. Älä kuitenkaan tule lääkärin tontille.
kuolemaansa saakka tai sitten itse miettiä miten elättää itsensä! Minusta on ääliömäistä olettaa nelikymppisenä, että yhteiskunta elättää hautaan saakka kun mies ei itse enää viitsi tehdä asialle mitään! Masennuksesta voi parantua!
on alle 40. Ja se haluaa eläkkelle, hinnalla millä hyvänsä. Se hakee sairaslomaa jatkuvasti milloin mistäkin syystä, välillä esittää masentunutta. Ajattelee, että kun tarpeeksi sairastaa, se työnnetään sieltä eläkkeelle. Ja voihan niin käydäkin. Mutta kyse on siis laiskuudesta. Ei se halua käydä töissä eikä halua velvoitteita. Kivempaa olisi olla kotosalla, tehdä jotain omia juttuja, harrastella yms. Ei se kotonakaan viitsi tehdä mitään, milloin on mikäkin kipeänä. Mutta sitten kun tulee niitä omia kivoja asioita, niin kyllä jaksaa. Voimia riittää, jalka nousee kuin 20 ikäisellä ja on niin ketterää että! Ja tuollaista sitä pitää kuulkaa lasten kanssa tässä katsoa loppuelämä!
ja säälin kyllä sitä naista, miten se jaksaakin. Mä en varmaan jaksaisi. Ja siis miten ihmeessä masentunut paranee sohvalla makaamalla? Sitä en tajua.
Et vain koskaan ymmärrä näitä juttuja. Ehkä sinä olet jossain muussa asiassa hyvä. Älä kuitenkaan tule lääkärin tontille.
Kai minä nyt saan kuitenkin ihmetellä asioita, vaikka en lääkäri olekaan?! Minä oikeastikin ihmettelen masennusta sairautena, en vain ymmärrä sitä, vaikkakin olen jonkin verran asiasta lukenut. Voiko sinä lääkärinä (?) kertoa sitten että miten masennus paranee sohvalla makaamisella?
kuolemaansa saakka tai sitten itse miettiä miten elättää itsensä! Minusta on ääliömäistä olettaa nelikymppisenä, että yhteiskunta elättää hautaan saakka kun mies ei itse enää viitsi tehdä asialle mitään! Masennuksesta voi parantua!
Samaa mieltä.
töitä ja haluaa eläkkeelle mahdollisimman pian. On jatkuvasti saikulla ja viettää saikut kaikenmaailman manikyyreissä ym. hoidoissa juosten. Toivottavasti ei tee koskaan lapsia, ei kykene hoitamaan niitä kun ei pysty edes normaalistu käymään töissä.
on alle 40. Ja se haluaa eläkkelle, hinnalla millä hyvänsä. Se hakee sairaslomaa jatkuvasti milloin mistäkin syystä, välillä esittää masentunutta. Ajattelee, että kun tarpeeksi sairastaa, se työnnetään sieltä eläkkeelle. Ja voihan niin käydäkin. Mutta kyse on siis laiskuudesta. Ei se halua käydä töissä eikä halua velvoitteita. Kivempaa olisi olla kotosalla, tehdä jotain omia juttuja, harrastella yms. Ei se kotonakaan viitsi tehdä mitään, milloin on mikäkin kipeänä. Mutta sitten kun tulee niitä omia kivoja asioita, niin kyllä jaksaa. Voimia riittää, jalka nousee kuin 20 ikäisellä ja on niin ketterää että! Ja tuollaista sitä pitää kuulkaa lasten kanssa tässä katsoa loppuelämä!
Välillä jaksaa, mutta masennus iskee niin jää projektit kesken. Siksi se saattaa näyttää näyttelyltä. Maanisdepressiivisyys on yksi masennuksen vakavimpia muotoja. Pahinta on, jos läheiset eivät ymmärrä.
ja säälin kyllä sitä naista, miten se jaksaakin. Mä en varmaan jaksaisi. Ja siis miten ihmeessä masentunut paranee sohvalla makaamalla? Sitä en tajua.
Kai minä nyt saan kuitenkin ihmetellä asioita, vaikka en lääkäri olekaan?! Minä oikeastikin ihmettelen masennusta sairautena, en vain ymmärrä sitä, vaikkakin olen jonkin verran asiasta lukenut. Voiko sinä lääkärinä (?) kertoa sitten että miten masennus paranee sohvalla makaamisella?
Toisinaan voi tehdä pieniä kävelylenkkejä hämärässä. En ole lääkäri. Sen verran arvostan koulutusta etten kyseenalaista lääkärin päätöstä. Mikäli olisin itse lääkäri niin minulla olisi mahdollisuuksia kyseenalaistaa, sillä tuntisin vähän asiaa.
Onko sinusta mukavaa vetelehtiä kotona? Oletko itsekin masentunut ja laiska?
Kyllä terve ihminen käy mielellään töissä. Olisi kamalaa tuollainen ymmärtämätön ihminen läheisenä. Oletko käynyt hänen kanssaan yhteisessä perheterapiassa. Et taida ymmärtää miehesi sairauden vakavuutta. Haukut laiskaksikin. Käy sääliksi miestäsi. Tuollaista kohtelua ei kukaan ansaitse. Pahennat vain hänen oloaan tuolla syyllistämisellä. Hieno asia on että häntä kiinnostaa harrastaminen. Ehkä hän sittenkin vielä parantuu? Ja jättää tuollaisen ihmisen. Olet pahinta mitä masentunut ihminen voi saada kumppanikseen.
Ongelmana työelämään pääsemisessä hänellä on se, että hän on niin herkkä. Työ ei saisi olla yhtään vaativaa ja kaikkien työkavereiden ja pomon pitäisi olla aina mukavia. Hän sai kerran työn, joka itsessään sujui (nettitilausten vastaan ottamista ja pakkaamista), mutta sitten pomolta tuli kritiikkiä. Ystäväni itki sen takia koko illan ja irtisanoutui seuraavana päivänä.
Minusta ystäväni ongelmaa pahentaa puoliso, joka hoitaa kaiken hänen puolestaan ja ymmärtää loputtomiin.
Minulla on paljon traumaattisia tapahtumia takanani (mm. väkivaltaiset, alkoholisoituneet vanhemmat, jotka kuolivat varhain) mutta en ole päässyt edes kuntoutustuelle. Ystäväni, joka on kohta nelikymppinen, käy kunnan hoitajalla itkemässä vaikeaa suhdetta äitiinsä (äiti nimitteli joskus lapsena tätä pullukaksi, voi iik...minun äitini pyyhki minulla lattiaa!!). Joskus sitä miettii että mitä vittua...