Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Masentunut mies Meidän perhe-lehdessä

Vierailija
13.03.2011 |

Luitteko jutun? En voi ymmärtää, että 40v. miehelle annetaan eläke masennuksen takia. Oli tyytyväinen, kun ei enää tarvitse käyttää aikaa turhiin psykiatrikäynteihin. Ajattelee siis makaavansa loippuikänsä kotona eikä edes halua tehdä mitään parantuakseen? En haluaisi, että verorahoja käytetään tuollaiseen. Vaimo raataa ja on palkannut lastenhoitajan, kun mies "ei jaksa" edes tehdä kotitöitä tai hoitaa lapsia. Kuvittelevat, ettei tilanteella ole mitään negatiivista vaikutusta lapsiin. Ymmärtäisi paremmin, jos elämässä olisi tapahtunut jotain kauheaa, ja toimintakyky menisi joksikin aikaa. Masennuksen syyksi kerrotaan se, että oli stressiä kun oli paljon töitä ja pienet lapset! Jos se on syy, niin yli puolet meistä olisivat eläkkeellä. Olen itsekin ollut masentunut, joten tiedän asiasta jotain. Itsellä syynä olivat erittäin traumaattiset elämänkokemukset, joten on todella vaikea ymmärtää, miksi joku masentuu kun elämässä on kaikki hyvin, kukaan ei ole kuollut eikä edes vakavasti sairas.

Kommentit (49)

Vierailija
41/49 |
13.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä helvetin maanisdepressiivinen. Laiska se on, uskokaa vain! Sitä ole koskaan diagnosoitu, eikä ole tarpeellinen av-diagnoosikaan. Kyllä se kuulkaa nuo omat räpellykset jaksaa tehdä loppuun, ei ole kyse mistään maniasta. Että välillä innostuisi ja välillä ei. Tasaisen innostunut on harrastuksista, reissaamisesta, kavereiden kanssa saunailloista jne. Ja mies kyllä rakentaa vaikka helikopterin, kun vaan itse tykkää siitä tekemisestä ja saa tehdä rauhassa ja saa kuitenkin rahaa jostain siltä ajalta. Mielummin siis sairaslomapalkkaa, joka on työpalkkaakin parempi. Ja ilman muutahan "sairaan" on saatava tehdä kaikkea kivaa, työ on epäkivaa ja hyvä puoliso kannusta todella siihen, että sieltä työstä saa jäädä pois, jotta voi sitten puuhastella kotona. Paitsi että tikullakaan ei koske muuten kotitöihin, kuka nyt muistaa viedä täyden roskapussin tai vetää imurilla ne pölypallot, nyt on muuten käsi niin perhana kipeä, että ei pysty imuroimaan. Viiden minuutin kuluttua mies korjaa naapurille autoa pihalla ja vääntelee sillä "kipeällä kädellä" pultteja ja ruuveja...

Olen kai sitten ihan epänormaali itse, kun ajattelen että ihminen tekee eläkeikään asti työtä ja ansaitsee sitä kautta eläkkeen ja sitten tekee mitä tekee. Ei niin, että ei koskaan tarvitsisi tehdä töitä, kun ei vaan huvita... Mutta toki tuossa yhdessä tekstissä minut käänteisesti laitettiin masentuneeksi ja laiskaksi kotosalla vetelehtijäksi. :D

Onko sinusta mukavaa vetelehtiä kotona? Oletko itsekin masentunut ja laiska?

Kyllä terve ihminen käy mielellään töissä. Olisi kamalaa tuollainen ymmärtämätön ihminen läheisenä. Oletko käynyt hänen kanssaan yhteisessä perheterapiassa. Et taida ymmärtää miehesi sairauden vakavuutta. Haukut laiskaksikin. Käy sääliksi miestäsi. Tuollaista kohtelua ei kukaan ansaitse. Pahennat vain hänen oloaan tuolla syyllistämisellä. Hieno asia on että häntä kiinnostaa harrastaminen. Ehkä hän sittenkin vielä parantuu? Ja jättää tuollaisen ihmisen. Olet pahinta mitä masentunut ihminen voi saada kumppanikseen.

Vierailija
42/49 |
13.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko hyvännäköinen? Pidän liikunnallisista miehistä.

on alle 40. Ja se haluaa eläkkelle, hinnalla millä hyvänsä. Se hakee sairaslomaa jatkuvasti milloin mistäkin syystä, välillä esittää masentunutta. Ajattelee, että kun tarpeeksi sairastaa, se työnnetään sieltä eläkkeelle. Ja voihan niin käydäkin. Mutta kyse on siis laiskuudesta. Ei se halua käydä töissä eikä halua velvoitteita. Kivempaa olisi olla kotosalla, tehdä jotain omia juttuja, harrastella yms. Ei se kotonakaan viitsi tehdä mitään, milloin on mikäkin kipeänä. Mutta sitten kun tulee niitä omia kivoja asioita, niin kyllä jaksaa. Voimia riittää, jalka nousee kuin 20 ikäisellä ja on niin ketterää että! Ja tuollaista sitä pitää kuulkaa lasten kanssa tässä katsoa loppuelämä!

Kyllä minä katselisin loppuelämäni mikäli tuo pitää paikkansa. Kunhan on muuten mukava ja komea.

T: 2 lapsen yh

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/49 |
13.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taisi sanoa jotain siihen suuntaan, että eläkepäätös on helpotus, koska ei tarvitse enää yrittää tai käydä pakkoterapiassa tms. En muista tarkkaan, mutta jotenkin tuollainen kuva jäi. Miehellä ei tuntunut olevan minkäänlaista suunnitelmaa tulevaisuuden varalle, aikoi vain möllöttää masennuksessaan. Kertoi, että jaksaa ehkä satunnaisesti viedä lapsen hoitoon, jos hoitaja on kotona pukenut lapsen valmiiksi. Ihan hyvä, mutta siinä olisi esimerkillinen tapa kuntouttaa itseään: viedä lapsi AINA hoitoon, vaikka sitten hoitajan avustamana. Jos lähtee siitä, että tekee jotain sitten kun joskus jaksaa, niin ei varmasti ikinä jaksa mitään. Pienistä askelista pitää aloittaa ja vaikka se päivittäinen valmiiksi puettujen lasten vieminen päiväkotiin voisi olla sopiva askel ja arjessa kiinni pitävä voima.

En käsitä, miten voidaan jättää ihminen tuolla tavalla sairauden keskelle ilman minkäänlaista suunnitelmaa ja yritystä. Minäkin olen ollut masentunut ja oli tosi rankkaa rämpiä sieltä ylös, mutta tuolla asenteella en varmasti olisi rämpinyt yhtään mihinkään. Tuskin olisin edes hengissä.

Vierailija
44/49 |
13.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

On melko turhauttavaa hakea apua ongelmiinsa mikäli ei ole auttavaa läheistä. Puhelinsoitto ja terapiaan lähtö ominavuin on masentuneelta saavutus.

Eläkkeellä saa kalliita lääkkeitä, ei kyllä jää paljoa käteen rahaa. Eikä se terapia tehoa mikäli lääkkeiden turvin kykenee joskus viemään lapset hoitoon tai siivoilemaan. Luultavasti eläkepäätös on aivan aiheellinen. Teistä moni ei ymmärrä eikä tule ymmärtämään millaista on olla masentunut. Tuo lehden mies on luultavasti rampautunut masennuksesta ikuisesti.

Hänelle on ponnistus onnistua muussa, kuin sohvalla makailussa.

Vierailija
45/49 |
13.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkitys auttaa erilaisilla ihmisillä eri tehoisesti. Toiset palautuvat ennalleen ja toiset kykenevät työskentelemään rajoitetusti. Osa ei palaudu koskaan ennalleen.

Osa selviytyy juuri ja juuri arjen askareista. Eiköhän tuo mies ole juuri sellainen, että juuri ja juuri selviää arjesta.

Ei se ole laiskuutta jos lääkityksen turvin kykenee pesemään hampaansa ja syömään jotain tai peseytymään. Parempi sekin kuin ei mitään.

Vierailija
46/49 |
13.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitoa on vaikea saada.

Vierailija
47/49 |
13.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi olen itse niin älykäs ja hyvä ihminen etten viitsi sairastua kroonisesti. En tosiaankaan käsitä ihmisiä jotka ensin hankkivat lapsia ja sitten hankkivat itselleen vakavan, kuolemaan johtavan sairauden. Itse en ainakaan aio ikinä sairastua.

Vierailija
48/49 |
13.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvaus sopi täsmälleen isääni. Älkää ihan oikeasti viitsikö puhua jos ette asiaa tunne tuon paremmin! Tämä ketju ihan oikeasti loukkasi ihmistä, joka tietää mitä masennus on.

Vierailija
49/49 |
13.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi olen itse niin älykäs ja hyvä ihminen etten viitsi sairastua kroonisesti. En tosiaankaan käsitä ihmisiä jotka ensin hankkivat lapsia ja sitten hankkivat itselleen vakavan, kuolemaan johtavan sairauden. Itse en ainakaan aio ikinä sairastua.

Eihän silloin voi ajatella noin. Lueppa se perhelehden artikkeli ensin, ennenkuin tulet tänne kommentoimaan.

Saahan sairaskin tehdä lapsia. Ei se ole pelkästään terveiden oikeus, muuten ne vehkeet ei toimisi ;)

Terveisin perhelehden fani

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kuusi