Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Näkö sumentui toisesta silmästä, mistähän voi johtua?

Vierailija
12.03.2011 |

Tänään oltiin lasten kanssa uimassa ja siellä silmää alkoi kaihertaa. (käytän piilareita)

LÄhdettiin pois ja tuo kaiherrus vain jatkui.Ihan kuin roska olisi ollut silmässä,mutta mitään siellä ei näkynyt.

Kun lähdettiin ulos niin silmä oli todella valon arka (aurinko paistoi) en pystynyt pitämään silmää ollenkaan auki ja jopa luomen läpi tuleva valo sattui.

Kotiin tultiin ja otin piilarit pois ja silmää kaihersi edelleen. Menin pitkälleen ja painoin silmää tyyntyä vasten.

Otin myös särkylääkkeen.

Kipu hellittikin,mutta nyt tässä silmässä on näkö sumeana. Jos peitän tuo oireettoman silmän en tällä kipeällä silmällä erota esim. telkkarin tekstiä.

Nyt alkoi mietityttämään ,että mistähän tämä voi johtua?

Aikaisemmin ajattelin vain että jos silmässä oli joku roska tai ärsyyntyi uimissta tms. Mutta nyt tuo sumea näkö jäi.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
12.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sarveiskalvon haavaumaa. Soitti myös päivystävälle silmälääkärille jka oli sitä mieltä.

Huomenna on aika silmälääkrille sitten.

Laittoi puuduttavia tippoja ja sain antibiootisalvaa.

Nyt löysin netistä tällaisen jutun:

"Sarveiskalvon haavauma on melko helppo hoidettava, jos tiedetään haavauman syntyneen esimerkiksi pienen lapsen kynnen viillosta tai muusta selkeästä silmän pintaa vauriottavasta voimasta. Tällöin vaurio saadaan hoidettua samalla tavalla kuin vierasesineen poiston jälkeenkin eli laittamalla antibioottisalvaa sarveiskalvon pinnalle ja peittämällä silmä lapulla 24 tunniksi. Silmän pintaepiteelin uusiutumisen ehtona on kostea ja entsyymien täyttämä silmänpinta, jolloin haavauma menee kiinni vuorokaudessa. Jos lappuhoitoa ei käytetä ja haavauma "kuivuu", voi paranemien kestää hyvin pitkään.

Ongelmallisempi tilanne on, jos haavauman ei tiedetä aiheutuneen mistään ulkopuolisesta energiasta. Tällöin silmälääkärin tarkastus olisi tarpeen. Sitä edeltävästi tehdään samalla tavalla silmän antibioottivoiteilla hoito ja peitto vuorokauden ajaksi, jos silmälääkäriä ei ole välittömästi tavoitettavissa. Kroonisen sarveiskalvon haavauman syitä ovat mm. silmän herpestulehdus, joka hoidetaan voimakkaalla viruslääkityksellä. Antibioottisalva ei pahenna herpestulehdusta, mutta kortisonia sisältävien tippojen tai voiteiden käyttö voi pahentaa tulehdusta jonka takia sitä olisi ehdottomasti vältettävä. Kroonisen sarveiskalvon haavauman tai sen epäilyn hoito on silmälääkärin hoidettava sairaus."

Minulla ei siis mikään ole osunut tuohon silmään ja siksi silmälääkärille aika,mutta ei minulle mitään lappua tuohon silmään myöskään laitettu!

Silmä tuntuu aika kuivalta.

Onko kenelläkään ollut haavaumaa, onko teillä laitettu lappua?

-ap

Vierailija
2/18 |
13.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sarveuskalvon haavauma. Syynä on kuivat silmät. Mitään silmäoireita ei ollut, aamulla silmiä avatessa toisessa silmässä tuntui kovaa kipua. Silmää ei voinut pitää auki ja se vuoti kovasti vettä. Koska oli sunnuntai, kävin päivystyksessä ja pääsin silmälääkärille vasta seuraavana päivänä.

Tuo lappuhoito oli minulle hankalaa, sillä olen voimakkaasti likinäköinen. Silmälaseja en voinut lapun takia pitää, joten ainut, mitä pystyin tekemään oli sohvalla makaaminen ja radion kuuntelu. Parin päivän päästä pääsin lapusta eroon ja sain päiviksi silmägeeliä ja yöksi voidetta.

Puolen vuoden päästä vaiva uusi, kun laiskuuttani jätin välillä lääkkeet väliin. Enää en sitä virhettä tee.

Piilareita en ole koskaan käyttänyt enkä enää saisikaan käyttää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
13.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tais kestää useita päiviä jopa viikkoja. Ja oireina hirveä päänsärky koko ajan ja näkö oli sumentunut kokonaan toisesta silmästä. Jotain lääkkeitä sai ja ne sitten auttoivat ja sairaslomaakin tais olla ainakin pari viikkoa.

Vierailija
4/18 |
13.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri pani kanssa puudutavaa aineta ja lapun silmille. Piti päivän ei mitään vakavaa. Miehellä on nytkin silmä ihan verinen, pudotti omenapuista lunta, oksa räpsähti silmään. Ei tietenkään mennyt lääkäriin, kuulemma näkee on kyllä pahan näköinen.

Vierailija
5/18 |
13.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näköhermon tulehdus. Alkoi juuri tuolla tavalla että silmässä oli sumu joka ei lähtenyt pois.Menin parin päivän päästä lääkäriin ja sieltä lähete silmäklinikalle ja magneettikuvauksiin poissulkemaan ms-tauti ja sitten olin 2yötä sairaalassa kortisoonitipassa. Ei kiva mutta kannattaa nopeasti hoitaa pois.

Vierailija
6/18 |
13.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. hoitsu

Vierailija
7/18 |
13.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei laitettu lappua kun en tajunnut menna ajoissa laakariin. Esikoinen pisti siis vauvana mua kynnella vahingossa silmaan. Nyt, 7 vuoden jalkeenkin, silma on kuivuessaan tuosta kohtaa kipea ja arka. Silmaklaakarin mukaan siina on pysyva arpi, ja kipu johtuu siita. Mutta jotain hyvaakin: mun hajataitto katosi tuosta silmasta tuon vamman seurauksena. ;-) Pieni laserleikkaus siis, vauvan toimesta...

Vierailija
8/18 |
12.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti on syytä lähteä päivystykseen.

Vierailija
9/18 |
12.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan siellä on varattua vaan. Jatkan soittamista.

En turhaan sinne kehtaisi lähteä,kun kolmen lapsen kanss ayksin olen kotona eikä autoa käytössä.

Vierailija
10/18 |
12.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo ei kuulosta hyvalta ollenkaan, eika vakavien nakohairioiden kanssa kannata odotella, koska tila voi jaada pysyvaksi.

Vierailija
11/18 |
12.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En turhaan sinne kehtaisi lähteä,kun kolmen lapsen kanss ayksin olen kotona eikä autoa käytössä.

jos sulla on noinkin vakava nakohairio. Eli lahde sinne vaan.

Vierailija
12/18 |
12.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut ns. silmamigreeneja, eli migreeni jonka AINOA oire on nakohairiot (mulla isot mustat palkit nakokentassa) eika paakipu ollenkaan. Mutta siihen ei kuulu tuo roskan tunne tai muu arsytys itse silmassa. Ma luulen etta ap:lla on joku ihan itse silmaan liittyva ongelma. Mutta paivystyksessa se selviaa.

Vierailija
13/18 |
12.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

otin tosin burana 600 n. kahden aikaan.

Näken silmällä vähän samallalailla kuin ilman laseja (näkö -2)ja nyt on kuitenkin silmälasit päässä.

Pitää kait tässä jotain kyytiö alkaa hankkia jos ei puhelimitse kiinni ketään saa.

-ap

Vierailija
14/18 |
12.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

googlaa.

Vierailija
15/18 |
07.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, mulle kävi samoin toisen silmän kanssa viime vuoden joulukuussa.

Päivystys soitti silmäpolille ja sieltä ohjeistuksena pikapikaa neurologille TYKSiin Kelataksilla. Koko päivä tutkittiin, kuvattiin ja sameuden syy jäi epäselväksi. Se toistui ei-säännöllisesti ja loppui sitten ilman lääkitystä tai syyn selviämistä.

Epäiltiin valtimotukosta,siksi kuvaukset ja neurologi.

2.6.-16 olin kaihileikkauksessa ja molemmissa silmissä on todettu sarveiskalvojen hapertuma, jonka vuoksi 16.6. taas TYKSiin.

Mutta kukaan ei ole kertonut syytä näön sumenemiseen tai sarveiskalvojen hapertumiin. Ehkä joku syy on ja kysyn taad uudelleen tutkimuksen yhteydessä.

Vierailija
16/18 |
07.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

punkin purema

Vierailija
17/18 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tälläsee vaan kannattaa ottaa ihan tosissaan.

Keskiviikko iltana yht'äkkiä huomasin, että nyt toisella silmällä ei näe kunnolla. Tunne hieman samanlainen kuin silmälasin linssi olisi tosi rasvainen, eli näkö oli toisella silmällä hyvin sumea ja nenän puolelta paljon tummempi, eli siellä oli ikään kuin varjo. Silmäklinikan päivystys kiinni kun ovat lopettaneet yö-päivystyksen, joten Torstaina työterveyteen josta sain lähetteen silmäklinikalle.

Siellä tutkimuksia joissa sain diagnoosiksi; verkkokalvon irtoaman. Kotiin odottamaan soittoa silmäklinikalta.

Perjantaina klo. 10 sain soiton, että "tuu tänään klo. 13 tänne, niin leikkaava lääkäri tutkii silmän ja päättää, että koska leikataan"

Mustuainen laajaksi ja lekuri stekkas silmään mikroskoopilla. "Irronnut on ja leikataan. Ei ole vielä makulassa saakka."

Osastolle odottamaan leikkausta joka olisi saman päivän aikana tai Lauantaina viimeistään.

Klo. 17 tuli hoitsu ja sanoo, "että nyt mennään."

Sillä puudutettiin tipoilla ja kanyyli käteen josta pumppasivat rauhoittavaa. Sitten tuli anestesialääkäri ja puudutti silmän. Yks piikki sisäkulmaan ja toinen ulkokulmaan.

Leikkaus salissa vielä yks piikki ulkokulmaan, koska silmä reagoi liikaa liikkeeseen.

Pari tuntia meni leikkauksessa. 18-20 about. Aina sai lisää kipulääkettä suoneen kun sanoi, että nyt sattuu. Lopussa vielä lisäsivät yhden puudutuspiikin ulkokulmaan kun otti runsaasta kipulääkkeen määrästä melko kipeetä.

Yö osastolla. Aamulla vitullinen särky johon muutama särkylääke onneks auttoi. Mittas silmänpaineen joka oli ok ja laittoi antibiootti / kortisoni tipan silmään jota pitää laittaa silmään 4krt. päivässä. Lääkäri vielä tutki silmän ja sano, että vaikuttaa ihan hyvälle. Päästi kotiin lepäämään ja hoitamaan silmää.

Leikkauksessa pääsi nestettä verkkokalvon alle, mutta sitäkin oli jo hieman poistunut yön aikana. Yleensä tuon pitäisi lähteä pois ja asentohoito auttaa siinä. 3 viikkoa oli suositus olla oikealla kyljellään. Vittu. 8 tuntia päivässä oli suositus / minimi aika.

Lekuri sanoi kun kysyin, että miten autolla ajaminen? "Kahen viikon päästä saat ajaa henkilöautoa" Hehe. Tällä hetkellä ei ihan tunnu siltä.

Kohta 48h leikkauksesta ja luomet todella turvonneet edelleen. Ei saa kunnolla silmää auki. Aamuisin yleensä särkee, mutta kipulääkkeet auttaa. Silmällä näkee pääosin hahmoja sumeana, mutta joskus jotain olen nähnyt sillä myös selvästi tietokoneen ruudulta ja se tuntuu hyvälle...:)

Sain helvetin hyvää hoitoa ja nyt osaa kyllä arvostaa näköään uudella tavalla sekä lääkäreitä ja myös hoitajia unohtamatta!

Paikalla oli kuitenkin usea ihminen leikkaussalissa jotka kaikki teki parhaansa sen eteen, että leikkaus menisi hyvin ja, että oloni olisi mahd. hyvä.

Unohdin siinä lääke pöpperössä kiittää henkilöitä leikkaus salissa, mutta täytyy kertoa tämä kun menen kontrolliin näyttämään silmää, että olen todella tyytyväinen ja kiitollinen saamaani hoitoon.

Niin joo ja ikää minulla on 24. Laseissa kuitenkin "vain" -3.75. Ei iskua / yms silmään, eli tuo todellakin tuli ihan yht'äkkiä. Ei mitään ennakko oireita.

Vierailija
18/18 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

diabetes, näkö menossa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä seitsemän