Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Meneekö ensimmäinen raskaus helpommin kesken?

Vierailija
11.03.2011 |

Olen lukenut jostain, että elimistö ikään kuin harjoittelee ensimmäisen raskauden kohdalla, ja siksi raskaus menee helposti kesken.

Pitääköhän paikkansa?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
11.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kukaan muu ole kuullut tälläistä väittämää?

Vierailija
2/18 |
11.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ei ole mitään hajua sen paikkansapitävyydestä. Omalla kohdallani eka raskaus jatkui loppuun saakka normaalisti, samoin toinen. Keskenmenoja ei ole (ainakaan tietääkseni) yhtään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
11.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei hajuakaan, pitääkö paikkansa.

Mun ensimmäinen raskaus meni kesken, toisesta syntyi sitten poika. Olen kyllä kuullut, että samaa on käynyt muillekin.

Vierailija
4/18 |
11.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin olen tuosta kuullut, ei hajuakaan, pitääkö paikkansa.

Mun ensimmäinen raskaus meni kesken, toisesta syntyi sitten poika. Olen kyllä kuullut, että samaa on käynyt muillekin.

ensimmäinen raskaus meni kesken tammikuussa. Raskausviikot noin 5+3.

Raskaus alkoi todella helposti, yhdestä ainoasta kerrasta.

Vielä emme ole aloittaneet uutta yritystä.

Toivotaan että sitten tärppää, kun taas aloitetaan yritys :)

T: Ap

Vierailija
5/18 |
11.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen jälkeen olen aina saanut 1-2 keskenmenoa ennen seuraavan täysiaikaisen vauvan syntymää.

Lapsia on kolme samoin kuin keskenmenojakin.

Vierailija
6/18 |
11.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin olen tuosta kuullut, ei hajuakaan, pitääkö paikkansa.

ensimmäinen raskaus meni kesken tammikuussa. Raskausviikot noin 5+3.

Raskaus alkoi todella helposti, yhdestä ainoasta kerrasta.

Vielä emme ole aloittaneet uutta yritystä.

Toivotaan että sitten tärppää, kun taas aloitetaan yritys :)

Muistan, että mieli on keskenmenon jälkeen maassa. :/ Toisaalta koitin ajatella, että hyvä että raskaus meni alussa kesken, jos sikiöllä ei kaikki ollut kunnossa. Eli ettei itse joutunut tekemään keskeyttämispäätöstä, jos jotain olis ollu pahasti pielessä. Mulla keskenmeno oli raskausviikolla 8, ja uus raskaus alko heti seuraavasta kierrosta.

Vierailija
7/18 |
11.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla eka raskaus jatkui täysiaikaiseksi, sen jälkeen olen aina saanut 1-2 keskenmenoa ennen seuraavan täysiaikaisen vauvan syntymää.

Lapsia on kolme samoin kuin keskenmenojakin.

Kuinkahan paljon ikä vaikuttaa keskenmenon todennäköisyyteen?

Itse täytän kesällä 30 v. ja mieleen hiipinyt pelko, että jos nuo keskenmenot toistuvat tulevaisuudessa, emmekä koskaan saa lasta :(

Vierailija
8/18 |
11.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

keskenmenon kokenutta ei tietenkään lohduta kovin paljoa se, että keskenmenot ovat todella yleisiä. Noin joka kolmannes raskaus päättyy keskenmenoon. Kaikkihan ei tule tietoonkaan, menkat ovat vain muutaman päivän myöhässä.

ALkuraskauden keskenmenot johtuvat useimmiten siitä, että hedelmöittyminen ei ole syystä tai toisesta onnistunut. ALkio ei kiinnity kunnolla kohdun limakalvolle tai alkiossa solut eivät lähde jakautumaan normaalisti.

Kromosomiperäiset ongelmat tulevat yleensä esiin myöhemmissä raskauden vaiheissa.

Olet kuitenkin ap erittäin hedelmällisessä iässä, joten yhden alkuraskauden keskenmenon perusteella ei kannata vetää liian suuria johtopäätöksiä mihinkään suuntaan.

Jouduitko jostain syystä kaavintaan vai miksi pidätte taukoa? Ohjehan on tosiaan, että varhaisen keskenmenon jälkeen ei nyt yleensä ole yhtä kiertoa enempää (eikä siis aina sitäkään) syytä pitää taukoa.

Vierailija
9/18 |
11.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten myös kolmas, neljäs ja viides. Että omalla kohdalla ihan yhtä helposti menneet kesken muutkin yhtä poikkeusta lukuunottamatta.

Vierailija
10/18 |
11.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

keskenmenon kokenutta ei tietenkään lohduta kovin paljoa se, että keskenmenot ovat todella yleisiä. Noin joka kolmannes raskaus päättyy keskenmenoon. Kaikkihan ei tule tietoonkaan, menkat ovat vain muutaman päivän myöhässä.

ALkuraskauden keskenmenot johtuvat useimmiten siitä, että hedelmöittyminen ei ole syystä tai toisesta onnistunut. ALkio ei kiinnity kunnolla kohdun limakalvolle tai alkiossa solut eivät lähde jakautumaan normaalisti.

Kromosomiperäiset ongelmat tulevat yleensä esiin myöhemmissä raskauden vaiheissa.

Olet kuitenkin ap erittäin hedelmällisessä iässä, joten yhden alkuraskauden keskenmenon perusteella ei kannata vetää liian suuria johtopäätöksiä mihinkään suuntaan.

Jouduitko jostain syystä kaavintaan vai miksi pidätte taukoa? Ohjehan on tosiaan, että varhaisen keskenmenon jälkeen ei nyt yleensä ole yhtä kiertoa enempää (eikä siis aina sitäkään) syytä pitää taukoa.

meillä ei ole nyt ollut mahdollista "heilutella peittoja" tärppiaikaan, mutta vauva olisi siis kuitenkin tervetullut koko ajan :)

Itse olisin ollut valmis jo heti tammikuussa keskenmenon jälkeen (jolloin ovuloin varmasti, sillä merkit oli niin näkyvät ja tuntuvat) yrittämään.

Vierailija
11/18 |
11.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisen lapsen jälkeen yritimme saada toista raskautta alkamaan liki puolitoista vuotta. Kolmatta lasta yritimme kuusi kuukautta ennen raskauden alkua. Keskenmenojen jälkeen on aina mennyt 3-4 kuukautta ennen uuden raskauden alkamista.

Ensimmäinen raskaus alkoi heti (ilman yritystä), kun pillerireseptin uusiminen jäi liian myöhään ja pillereiden jatkamiseen tuli kuukauden hormonaalisen ehkäisyn tauko. Kondomit olivat käytössä, paitsi kerran mökillä, kun loppuivat kesken.

Pakko myöntää, että kahden peräkkäisen keskenmenon jälkeen ahdisti (toisaalta meillä oli jo yksi lapsi, mutta ei se helpottanut ahdistusta, koska halusimme myös toisen). Keskenmenojen vuoksi emme ole kertoneet raskauksista kenellekään ennen kuin ovat itse huomanneet tai kehdanneet kysyä :) . Yleensä noin rv. 20 tienoilla. Kyllä se pelko keskenmenemisestä värittää raskautta aika pitkälle. Itselläni ehkä siksi, koska ensimmäinen kesken mennyt raskauteni päättyi raskausviikolla 19. Sikiö oli kuollut jo viisi viikkoa aiemmin.

Kyllähän ikä vaikuttaa raskaaksi tulemiseen, mutta en tiedä sen vaikutusta sen jatkumiseen. Uskaltakaa reilusti vain luottaa onnistumiseen! Jos keskenmenot toistuisivat, kolmannen jälkeen pääsee tutkimuksiin ja jos uutta raskautta ei kuulu, vuoden päästä raskauden yrittämisen aloittamisesta saatte hakeutua tutkimuksiin (keskenmenoon päättynyttä raskautta ei lasketa tähän aikaan eli vuoden kuluttua siitä, kun aloititte yrityksen, vaikka ensimmäinen raskaus päättyikin kesken).

Rohkaisuksi: Kummilapseni äiti sai kaksi keskenmenoa ennen kuin raskaus jatkui ensimmäisen kerran täysiaikaiseksi. Hän oli silloin 37-vuotias. Toinen raskaus alkoi heti ensi yrittämältä ja jatkui syntymään asti.

Vierailija
12/18 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulla esimerkiks meni eka raskaus kesken 03/13. Raskaustestin näytettyä plussaa olin onnesta sekaisin mutta myös pelkäsin. Tein hirveesti duunia (jopa 14-tuntisia työpäiviä) ja poltin tupakkaa. Nämä ajattelen olleen keskeisimmät syyt keskenmenolle.  Sen jälkeen en ole raskautunut uudestaan (ainakaan vielä). Toiveissa kuitenkin vauva ja nyt jatkossa tiedän lopettaa tupakan ja rauhoittaa työtahtia, ihan vain pikkuruisen parhaaksi. Ja vitamiinit vois aloittaa kai jo ennen raskautumista(!) Joten se todellaki oli opiksi ainaki mun kohdalla. Saas nyt sitten nähdä, toivottavasti uus tilaisuus yrittää hoitaa homma finaaliin tulis pian!! :)

Vierailija
13/18 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen meni kesken rv 7 (38v) toista lähdettiin tekemään lääkitysten ym kaavintojen jälkeen kun saatiin lupa, siitä tärppäsi 5 kk kuluttua. Toinen kasvoi ja syntyi normaalisti, itsellä loppuun asti pelko että menee tämäkin kesken. Ja ei todella lohduta fakta että pääasia että raskautuu. Nyt mietinnässä uskaltaako vielä kerran yrittää.. :( ikää tulee lokakuussa 40v

Vierailija
14/18 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 19:15"]No mulla esimerkiks meni eka raskaus kesken 03/13. Raskaustestin näytettyä plussaa olin onnesta sekaisin mutta myös pelkäsin. Tein hirveesti duunia (jopa 14-tuntisia työpäiviä) ja poltin tupakkaa. Nämä ajattelen olleen keskeisimmät syyt keskenmenolle.  Sen jälkeen en ole raskautunut uudestaan (ainakaan vielä). Toiveissa kuitenkin vauva ja nyt jatkossa tiedän lopettaa tupakan ja rauhoittaa työtahtia, ihan vain pikkuruisen parhaaksi. Ja vitamiinit vois aloittaa kai jo ennen raskautumista(!) Joten se todellaki oli opiksi ainaki mun kohdalla. Saas nyt sitten nähdä, toivottavasti uus tilaisuus yrittää hoitaa homma finaaliin tulis pian!! :)

[/quote]

Suosittelisin kyllä lopettamaan tupakoinnin ja vähentämään stressiä jo nyt! Terveelliset elämäntavat ovat tärkeät raskautta suunnitellessa ja muutenkin sulle hyväksi. Miksi siirrät tupakoinnin lopettamista? Tsempoiä!

Vierailija
15/18 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häntä pystyyn ap! Tunteesi kuulostavat tutuille. Minäkin sain ensimmäisessä raskaudessa keskenmenon alkuraskaudessa. Sen jälkeen mieli oli maassa ja epäilykset kalvoivat mieltä. Olin tuolloin 31-vuotias.

Odotimme yhdet kuukautiset välistä ennen kuin yritimme uudelleen. Seuraavat kaksi raskautta alkoivat ekasta yrityksestä ja menivät hienosti loppuun asti. Yksi keskeskenmeno ei ennusta vielä huonoa. Toki minuakin stressasi vielä ensimmäisen lapsen raskausajan ns. turvallisille viikoille asti, mutta kuopuksen kohdalla en enää stressannut juurikaan.

Enkä enää sure keskenmenoa. Jos niin ei olisi käynyt, ei meillä olisi juuri tätä lasta esikoisena.

Vierailija
16/18 |
11.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei aikaisempia raskauksia vs keskenmenoja.

Myöhemmin sain pari keskenmenoa ja kolmannesta raskaudesta syntyi kuopus

Vierailija
17/18 |
11.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitään tilastolukuja, mutta omassa odotusryhmässäni (jossa oli esikoisen äitejä) oli varhainen keskenmeno ollut neljällä kymmenestä ennen kuin esikoinen oli saanut alkunsa. Siis juuri sellainen, että oli tehnyt positiivisen testin ja siitä parin viikon sisään oli alkanut vuoto. Nyt moni on samasta ryhmästä odottamassa toista lastaan, eikä kenelläkään ole ollut varhaista keskenmenoa.Voihan tietenkin olla sattumaa, koska tää meidän ryhmä käsittää vain kymmenen ihmistä, mut itse olen aika taipuvainen uskomaan tuohon, että elimistö tosiaan jotenkin harjoittelis ekan alkion kohdalla ja siinä voi mennä useampi juttu pieleen. Toisaalta voi olla niinkin, että ainakin itse odotin ekaa raskautta kovasti, ja testasinkin heti kun menkkojen piti alkaa, joten tiesin että olin raskaana kun vuoto alkoi. Tästä toisesta en edes muistanut minä päivänä menkkojen piti alkaa, joten en ois tajunnut vaikka ne oiskin olleet myöhässä..

Tsemppiä ap:lle uuteen yritykseen. Varhainen keskenmeno on surullinen asia,ainakin itse surin sitä paljon, mut minä pyrin ajattelemaan niin, että ensimmäinen jotenkin petaa sitä tietä toiselle, että toinen lapsi sais paremman alun elämään. Nyt vaan plussaonnea seuraaviin kiertoihin!:)

Vierailija
18/18 |
11.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne kaksi kappalta oli raskauden nro 4 ja 5. sitten tuli se kuudes raskaus. Ikää oli siinä vaiheessa n. 31 v. niiden kahden keskenmenon välissä tuli yhdet kuukautiset ja tokan keskenmenon ja vikan raskauden välissä yhdet kuukautiset. Äidilläni oli keskenmeno ekan ja vikan välissä, n. 7 v esikoisesta ja n. 4 v ennen mun syntymää. Kaverilla oli keskenmeno toisen ja kolmannen lapsen välissä. Toisella kaverilla ensimmäisen ja toisen lapsen välissä. Kolmannella kaverilla kahden lapsen jälkeen. Yhtään en tunne, jolla keskenmeno ensimmäisessä raskaudessa.