Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Paha mieli: Suutahdin vauvalle.

Vierailija
10.03.2011 |

Eilinen miten kävi harmittaa mua vieläkin ja on todella paha mieli. Vauva huusi 5 tuntia melkeen putkeen. Syömisen ajan oli hiljaa, maito kun loppu rupesi huutamaan, tarjoin lisää maitoa se ei enää kelvannut. Vaippa oli vaihdettu, kuume mitattu, suunkin tutkin hampaiden tulemisen varalta. Pidin sylissä, hyssyttelin, halisin sun muuta. Itku ei vain loppunu, uni ei tullut. Yritin omaan sänkyyn, olin vieressä puoli tuntia, ei tullut uni. Yritin omaan viereeni nukkumaan, ei tullut uni. Loppujen lopuuks monen monen tunnin päästä karjaisin vauvalle että nyt perkele turpa kiinni.

Tilanteen tajusin jälkeenpäin ja itku tuli samantien. Vauva oli hetken hiljaa ja ihmetteli mitä se äiti mulle karjuu, ja sitten alko taas kova huuto. Nappasin samantien syliin lohduttaakseni vauvaa mutta mielessä pyöri vaan se huudahdukseni.

Muistaako vauva tollasia? Tämän päivän on ainakin ollu ihan pirtsakka nappula ja naureskellu minkä kerjenny. Itse en vaan saa mielestä tota huutamista, etenkin kun olen itse meidän perheessä painottanut nimenomaan sitä että tässä perheessä ei huudeta, asiat ratkotaan muulla tavalla ja nyt menin itse tekemään niin. Tunnen todella paljon syyllisyyttä tuosta.

Haukkuvaa vaikka pystyyn tai jotain..

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
10.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muakin kiinnostais tietää, jos seuraavalla kerralla meinaa napsahtaa niin menen toiseen huoneeseen purkaamaan tunteitani, miten kauan uskallan antaa vauvan huutaa ettei vaan tule mitään traumoja..

Yleensä rauhoittuu jo parissa minuutissa, riittää että saa vähän etäisyyttä ja hengähtää. Parempi astua pari askelta kauemmas kuin pihistä kiukusta siinä lapsen vieressä. Ei lapsi siitä traumatisoidu, että satunnaisesti joutuu huutamaan pikkaisen pidempään. Tärkeintä, että lapsi tietää että kyllä se vanhempi sieltä tulee kun tässä palkeita avaan. Minäkin joudun joka päivä itkettämään lasta, kun joudutaan tekemään sille sapuskat keitetystä vedestä ja jauheesta. Ei siinä voi pitää vauvaa sylissä, keittiön lattialle ei vauvaa voi tuoda (liikkuu jo sen verran), joten pakko jättää pinnasänkyyn, olkkariin tai johonkin ja vauvahan huutaa kuin syötävä aina kun nälkä iskee. Nopeammin se ruoka tulee, kun kipaisen laittamaan kädet vapaina, kuin jos retuutan vauvan mukaan ja yritän taiteilla pulloa mikroon ja jauhetta pikkuriikkisellä mitalla pulloon.

Tärkeintä on se jatkuvuus, luottamus siihen että 99 kertaa sadasta se äiti/isä tulee ja ottaa syliin. Jos se sadas kerta on se, jolloin pitää ottaa kaksi ylimääräistä minuuttia puhalteluun, niin lapsi ei siitä traumatisoidu.

Vierailija
22/35 |
10.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin silti se oli VÄÄRIN huutaa, joten on ihan hyväkin, että mielesi pahoitit..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
10.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin silti se oli VÄÄRIN huutaa, joten on ihan hyväkin, että mielesi pahoitit..

Vittu näitä vastauksia, mulla palaa käpy. :/

Vierailija
24/35 |
10.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

no täällä nyt joku lapseton käy näköjään kommentoimassa. En ole ikinä tavannut vanhempia jotka eivät olisi hermostuneet lapseen. Minun mielestäni on ainakin on luonnotonta olla koko ajan viilipytty vaikka lapsi huutaisi monta tuntia... ?! Kyllä hermo saa mennä ja menee, sitten vaan hyvität ja pyydät anteeksi. Kyllä lapsen pitää oppia tunnistamaan hyvät ja pahat olotilat. Jos aina vaan hymyillään, voi lapsella olla vaikeuksia kun astuu suureen maailmaan.

Vierailija
25/35 |
10.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

!

Vierailija
26/35 |
10.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hautoo kostoa vuosia ja iskee takaisin kun olet vanhus. Saat maata vaipoissa ja ilman ruokaa. Ja sanoo " sitä saa mitä tilaa".

No joo-o, EI MUISTA!. Hyvä, että kuitenkin havahdut, että nyt meni yli. Kun pinna palaa voi tapahtua jotain hurjempaa, mm ravistelu ja siitä sitten jääkin jo jäljet, kenties pysyvästi.

Jokainen äiti hermostuu joskus. Tilanteesta kannattaa mennä pois kun proput palaa. Vauva itkee kun ei muuta voi, hänelle ei auta kuitenkaan raivota, sillä tosiaan ei muuta pysty.

Voimia vauva-arkeen :)

Vierailija
27/35 |
10.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

noissa tilanteissa menemällä just vessaan ja laitan veden valumaan hanasta ja pidän käsiäni ja välillä koko päätä veden alla:D kuulostaa oudolta, mutta jotenkin siinä rauhottuu ja ulkomaailma häviää ja sit muutaman hengenvedon jälkeen pystyy taas jatkamaan.

(Mutta joo, menee mullakin hermot välillä, joten sen takia onkin pitänyt opetella joku rauhottumistapa.)

Vierailija
28/35 |
10.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä tein saman viime yönä, vauva on oppinut konttaamaan n.kk sitten ja siitä lähtien yöt on ollut ihan hirveitä, heräilee n.2 kertaa tunnissa, eikä meinaa rauhottua millään, viime yönä oon sit väsyksissäni möykänny täällä, ite en ees muista sitä kovin hyvin, mutta mies kertoi heränneensä siihen että ärisen keittiössä maitopullojen kanssa ja oon kanssa sanonu että oisit edes joskus hiljaa ja nukkusit ja tää siis oli lasten versio.. tosiassa suusta on tullu kaikki kirosanatki ja mikä järkyttävintä oon kuulemma huitassu miestäki noustessani.. että semmosta! oon mäkin aika järkyttyny käytöksestäni, koska en "selväjärkisenä" ikinä sanois vauvastani tommosta tai hutkis mun miestä, ihmeitä se väsymys teettää.. mut tää siis ihan vertaistueksi, tsemppiä ap!

Vierailija
29/35 |
10.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi että tässä niin kauniisti ja armollisesti tuetaan toista kun sitä tukea tarvitsee. Mä säästän tän pahan päivän varalle.

Vierailija
30/35 |
10.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla auttaa kans toi vessatekniikka. Kerran kun olin varma että kohta ihan oikeesti kuristan vauvan, menin vessaan, pesin (jo kerran pestyt) hampaat oikein huolella ja huuhtelin vielä kasvotkin kylmällä vedellä, jonka jälkeen olin sitten ihan eri tavalla rauhallinen ja valmis kohtaamaan lapsen rakastavalla tavalla. Kokeilepa jotain vastaavaa ensi kerralla, jos röökaaminen ei ole sun juttus. Luulisi että traumatisoi kuitenkin vähemmän :)

Vierailija
31/35 |
10.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi että tässä niin kauniisti ja armollisesti tuetaan toista kun sitä tukea tarvitsee. Mä säästän tän pahan päivän varalle.

Vierailija
32/35 |
10.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parhaimmillakin ihmisillä katkeaa jossain vaiheessa pinna. ei vauva muista että mamma suutahti. Tiedän tunteen kun pienokainen on huutanut 5h putkeen eikä mikään auta huudon loppumiseen, tullut itsekkin karjaistua kerran pari suuren väsymyksen takia. Parasta kuitenkin oli että tajusit itse mitä teit :)

Vierailija
33/35 |
10.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä en voi ymmärtää tuollaista. Ja kyllä, lapsia on 4 ja tosi huonounisia, on allergiaa ym, olen useamman kerran kokenut sen, että lapsi huutaa koko yön eikä rauhoitu tai nuku. Mutta en voi kuvitella sen takia huutavani. Itkenyt olen väsymystäni noissa tilanteissa. Ongelma on se, että jos noin helposti - ja joo, mun mielestä kyllä liian helposti huusit - huutaa nyt, niin mitä se on sitten kun lapsi oikeasti on hankala. Ja kyllä se yksikin kerta jättää jälkensä vauvaan. Ei se sen elämää pilaa, mutta jälkensä jättää. Miten voit taata, ettei niitä kertoja tule useampia?

Vierailija
34/35 |
11.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä en voi ymmärtää tuollaista. Ja kyllä, lapsia on 4 ja tosi huonounisia, on allergiaa ym, olen useamman kerran kokenut sen, että lapsi huutaa koko yön eikä rauhoitu tai nuku. Mutta en voi kuvitella sen takia huutavani. Itkenyt olen väsymystäni noissa tilanteissa. Ongelma on se, että jos noin helposti - ja joo, mun mielestä kyllä liian helposti huusit - huutaa nyt, niin mitä se on sitten kun lapsi oikeasti on hankala. Ja kyllä se yksikin kerta jättää jälkensä vauvaan. Ei se sen elämää pilaa, mutta jälkensä jättää. Miten voit taata, ettei niitä kertoja tule useampia?

Ihmisiä vaan sattuu olemaan erilaisia niin lapsissa kuin aikuisissakin. Suhtaudumme asioihin eri tavoilla ja tässä kun toinen äiti päästää höyryt ulos itkemällä ja niin toinen tekee sen huutamalla. En minä ainakaan tiedä, kumpi tapa lopulta on parempi.

Sama pätee uhmaikäisiin ja teineihin, on helpompia tapauksia ja todella haastavia ihan saman perheen sisälläkin. Meillä ainakin esikoinen on aina, vauvasta asti, ollut draamakuningas ja nostanut kaikista vaikeista asioista ihan hirveän mekkalan. Nuorempi lapsi on onneksi huomattavasti rauhallisempi tyyppi. En tiedä, olisinko jaksanut tosta täpäkkää tyyppiä... tai no, pakkohan se olisi ollut :)

Niin että terveisiä kovasti vanhemmille, jotka aina vetoavat omiin kasvattajan taitoihinsa, kun perheessä on rauhalliset lapset.

Ihmisillä on erilaisia temperamentteja, jopa samassa perheessä...

Jaksamista!

Vierailija
35/35 |
11.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vauva huutaa 5 h putkeen, vaikka äiti on lähellä, niin nyt sopii lähteä sitten miettimään, että mikä sillä vauvalla oli.

Pitäisiköhän vauva viedä lääkäriin? Minkäikäinen on vauva? Mitä äiti itse luulee, mitä huusi? Kuulostiko kipuitkulta? Mitä oli syönyt/juonut sitä ennen? Olikohan mahakipuja?

Tosissaan, nyt pitäis miettiä, että vaivaako vauvaa jokin? Allergia? Refluksi? Joku muu? Korvatulehdus?

Meinaan, ei terve vauva itke 5 h putkeen, vaan siihen on joku syy.