Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia SI-nivelkivusta?

Vierailija
10.03.2011 |

Siinahan tuo tulikin: eli onko kellaan kokemusta, mika oli syy, ja mika hoito tepsi? Mulla on ollut viime synnytyksesta alkaen lievaa SI-nivelkipua, siita nyt kohat 2 v aikaa. N. viikko sitten holkkalenkilla kipu aityi todella paljon, saman paivan iltana en voinut kunnolla istua enka kavella kivulta. Tilanne nyt vahan parempi, eli istuminen onnistuu ja ibuprofeenin avulla myos arkikavely. Mutta ilman ibuprofeenia jo parin korttelin kavelymatkalla kipu aityy sietamattomaksi. Juoksemista ei voi ajatellakaan. Tama paheneminen oli siis sunnuntaina ja nyt on torstai. Kavin jo yleislaakarilla ja huomenna menen rontgeniin mutta ajattelin sita ennen kysya onko taalla kellaan kokemusta, kun taalla kerran kaikki tiedetaan?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
10.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

suosittelisin fysioterapeutilla käyntiä. Saisit ohjeet syvien vatsalihasten harjoitteluun, tämä usein ongelmana synnytyksen jälkeen, vaikka siitä onkin jo 2 vuotta! Noi jumppaohjeethan ei tietenkään auta akuuttiin kipuun mutta ennaltaehkäsevästi ettei tule uudestaan! Säteileekö kipu pakaraan tai reiteen?

Vierailija
2/19 |
10.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut. Ekalla kerralla oli "vaan" tulehtunut nivelpussi, joka parani kortisonipiikillä. Seuraavilla kerroilla kyseessä olikin sitten jo selkärankareuma :) Sekin lääkkeillä nyt kurissa ja saan zumbata mielin määrin eikä tunnu missään (siis nivelissä, ainakaan väärällä tavalla).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
10.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei niinkaan pakaraan. Mutta eniten tuntuu ihan siella lantiossa kun kavelen tai muuten varaan painoa jalkaan. Ja tosi on etta varmasti voisi fyssari auttaa, tuo oli sitapaitsi jo mun 3. synnytys silloin 2 vuotta sitten... Osteopaattia suositteli myos tuo laakari, kunhan nyt ensin katsotaan se rontgenkuva ettei siella ole mitaan kummallista. Onkohan osteopaatista apua tallaiseen vaivaan?

Vierailija
4/19 |
10.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla on otettu joskus selkarangan rontgen YLAselkakivun takia, ja siina nakyi etta mulla on muistaakseni 4. tai 5. nikaman valilevyssa pullistuma, joka kylla on ollut tahan asti ihan oireeton (tuosta rontgenista sisi useampi vuosi aikaa). Voisiko se vaikuttaa tohon SI-nivelkipuun?

Ja huh, reuma. Onko toi selkarankareumakin siis autoimmuunisairaus (mulla on jo yksi sellainen, ja suvusta loytyy myos niita)? Voiko olla reuma vaikka kipu tulee eniten liikkuessa, ei paikallaan?

Vierailija
5/19 |
10.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta fysioterapiasta kyllä! Hieman kuulostaa hermokivulta jos se säteilee reiteen ja sattuu kun kävelee...mutta käy ihmeessä röntgenissä että kaikki välilevyn pullistumat ja muut voidaan poissulkea. Sinuna ottaisin iisiti tuon kivun kanssa, en venyttelisi alaraajojen lihaksia nyt kun on kipuja, jos se on hermo se voi silloin ärtyä tosi pahasti, mutta tee kaikkea mikä ei satu ja toivottavasti kipu helpottaa pian! Mutta suosittelen lämpimästi fysioterapiaa, osteopaatista ei ole kokemusta mutta jos se tuntuu paremmalta valinnata niin käy semmoisen luona! Fysioterapiasta saa ainakin KELA korvausta 15% jos saat lääkäriltä lähetteen, en tiedä saako osteopaatista?!

Vierailija
6/19 |
10.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sama ongelma ja diagnoosiksi paljastui (10vk uluttua ensioireista!!!) selkärankareuma

Vierailija
7/19 |
10.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

silloin sen ei kyllä pitäsisi säteillä reiteen tai tuntua lantiossa, mutta tietenkin kaikki varamsti liittyvät yhteen jollain tavalla=(

Vierailija
8/19 |
10.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

silloin sen ei kyllä pitäsisi säteillä reiteen tai tuntua lantiossa, mutta tietenkin kaikki varamsti liittyvät yhteen jollain tavalla=(

on siis ihan alhaalla, lahella hantaluuta. Eli tuollapain missa tuo kipukin on. Oli ihan satunnaisloydos silloin kun etsittiin ylaselkakivun syyta.

AP

Vierailija
9/19 |
10.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sama ongelma ja diagnoosiksi paljastui (10vk uluttua ensioireista!!!) selkärankareuma

eika ekaksi aamulla heratessa (senhan pitaisi kai olla se tyypillinen reumakipu)?

Vierailija
10/19 |
10.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo sinun vaivasi on kyllä todella yleinen, varsinkin naisten keskuudessa, puhumattakaan synnyttäneiden naisten keskuudessa! En kyllä usko sen olevan selkärankareuma, oireista päätellen. Voi kyllä olla välilevyn pullistuman oireet, en osaa sanoa onko samassa kohtaa kun tuo löydös mutta sekin on mahdollista! toivottavasti saat vastauksen lääkäriltä, en kyllämurehtisi tuota reumaa, kuulostaa hyvin epätodennäköiseltä!

Vierailija
11/19 |
10.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli synnytyksestä toivuttuani kipua "häntäluussa". Osteopaatti sanoi heti, että kipu johtuu lantion luista ja tuosta nivelestä. Kertakäsittely poisti kivut.

(Olen hoidattanut pari selkäsärkyäni osteopaatilla: yksi taitava on saanut kivut pois heti, mutta toinen, jolla kävin, ei saanut vaivaa parennettua.)

Vierailija
12/19 |
10.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin tuon selkärankareuman takia niitä pääasiassa olikin;-)

Akuuttiin kipuun minulla auttoi säännöllinen ja kova lantionpohjan jumppa. Edellä jo joku mainitse ne syvät vatsalihakset, mutta siis juuri lantionpohjan treenaaminen auttoi eniten.

Minulla nuo SI-nivelet ovat nyt jo paljon "paremmat" (no, ikää on enemmän ja ne ovat suht luutuneet), mutta sekä niiden, että muutenkin alaselän kanssa minulla kipu ilmeni/ilmenee pahimpana juuri kauemmin liikkeellä oltuani tai seistyäni. Aamuöistä särkyä oli ja on joskus edelleenkin, mutta se on erilaista.

Osteopaatilla olen käynyt myös, edes kokeilemista suosittelen sinullekin.

Vierailija
13/19 |
10.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

minäkin suosittelen. Aivan ehdottomasti. En usko, että saat mitään apua asiaan yleislääkäriltä

Mutta ota vähän selvää, kenelle menet.

Kaikki varmaan kunnon koulutuksen saaneita, mutta joskus kannattaa kokeilla toista, jos ensimmäinen ei tunnut osaavan juuri sinua auttaa.

Osteopaatin hinta Hgissä n. 70 kerta.

Vierailija
14/19 |
10.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitteko laittaa niitä ensioireita mitä teillä on ollut? Ja löytyikö reumafaktoria? Oliko tulehdusarvot koholla? Onko muita reumaa sairastaville tyypillisiä ominaisuuksia (esim. hypermobiilit nivelet)?

Itsellä ollut 15-vuotiaana tulehdus SI-nivelissä ja nyt taas vaivannut viime aikoina (kolmenkympin kriisiä poden nykyään). Minulla auttaa SI-vyön käyttäminen kipuun, kävely on oireetonta eikä tule jälkeenpäinkään kipua. Nyt myös muissa nivelissä oireilua, esim. yksi sorminivel turvoksissa ja kipeä. Juuri tsekattu reuma-, kihti- ja kilpirauhaskokeet sekä tulehdusarvot, kaikki normaaleja. Yleislääkärin mukaan ei siis voi olla reumaa...Tosin netistähän helposti googlettaa ettei noissa tarvitsekaan vikaa olla eikä se silti sulje pois reumaa.

Vierailija
15/19 |
10.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

minäkin suosittelen. Aivan ehdottomasti. En usko, että saat mitään apua asiaan yleislääkäriltä Mutta ota vähän selvää, kenelle menet. Kaikki varmaan kunnon koulutuksen saaneita, mutta joskus kannattaa kokeilla toista, jos ensimmäinen ei tunnut osaavan juuri sinua auttaa. Osteopaatin hinta Hgissä n. 70 kerta.

reseptin osteopaatille, jonka sitten korvaa vakuutus... ;-) eli ainakin sen avun saa taalla yleislaakarilta. Ja kylla musta on ihan hyva idea ottaa se rontgen, ettei siella ole mitaan omituista taustalla, kasvainta tms.

Vierailija
16/19 |
10.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Si- nivel joskus jumissa, kipu säteili pakaroihin, ja jumitti myös pakaralihakset. Sain lähetteen fysioterapeutille, joka sattui olemaan fysioterapeutti omt, eli vastaava kuin osteopaatti tai naprapaatti. Hän käsitteli niveliäni kolmena eri kertana ja jo ensimmäisellä kerralla kivut hävisivät. Sain myös jumppaohjeita syvien vatsalihasten vahvistamiseksi ja venyttelyohjeita. Röntgenissä kannattaa ehdottomasti käydä, ettei ole mitään sellaista vikaa, mihin esim. osteopaatti ei voi auttaa. Välilevyn pullistumat ei näy tavallisessa röntgen kuvassa.

Kannattaa muuten pyytää lääkäriltä lähete fysioterapiaan, osteopaatille tai mihin hoitoon nyt päädyttekin, sillä saa kelalta korvauksen hoidosta, kun on lääkärin määräämä.

Vierailija
17/19 |
10.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun tietojeni mukaan Kela ei korvaa mitään osteopaatin hoitoja.

Jos joku vakuutus sen maksaa, niin se on eri asia. Suurimmalla osallahan aikuisista ei varmaan ole vakuutusta.

Vierailija
18/19 |
10.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun tietojeni mukaan Kela ei korvaa mitään osteopaatin hoitoja.

Jos joku vakuutus sen maksaa, niin se on eri asia. Suurimmalla osallahan aikuisista ei varmaan ole vakuutusta.

en asu Suomessa, meilla osteopaatin korvaa vakuutus (ihan "julkinen" vakuutus siis).

Vierailija
19/19 |
10.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oireet alkoivat heti käynnistetyn synnytyksen jälkeen. Menin tk-lääkärille ja sain vain panacodia kouraan, eikä puhettakaan mistään fysioterapiasta. Mulla kipu oli aivan järkyttävää, säteili reiteen ja pakaralihakset aivan lukossa myös. Kipu alkoi liikkuessa.

Omalla rahalla olen sitten käynyt kaksi kertaa osteopaatilla. Osteoppaatti paikansi kivun kohteeksi ärtyneen SI-nivelen, joka on turvonnut. Kipu on lähtenyt huomattavasti paranemaan. En tiedä auttoiko aika vai osteopatia?

Ikävä vaiva ja pelästyin, kun luin reumasta. Miten sen sitten tietää, kun mulla lääkäri ei ottanut röngteniä eikä muutenkaan ollut kiinnostunut vaivastani. Antoi vaan parin minuutin keskustelun jälkeen sen reseptin käteen ja ulos...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi neljä