Onko koirani RASSSSISSTI?
Viikko takaperin olin koiran kanssa kävelyllä ja vastaan tuli afrikkalaistaustainen mies, pikimusta väriltään. Parin metrin päässä koira hyökkäsi (niin pitkälle kuin hihna antoi myöten) ja alkoi haukkua vihaisesti. Mies hyppäsi ilmaan ja askeleen taaksepäin.
Jatkoimme matkaa. Vastaan tuli vaalea, nuori ja nätti tyttö. Koira meni rauhallisena hänen luokseen ja nuolaisi ojennettua kättä.
Tänään olin taas kävelyllä koiran kanssa ja vastaan tuli aasialainen mies, sama agressio toistui ja jouduin taas nuhtelemaan koiraa. Vähän ajan kuluttua tuli vastaan afrikkalaistaustainen nainen,
pikimusta väriltään hänkin ja taas koira hyökkäsi. Olen ymmälläni. Koiraa ei ole mitenkään koulutettu kohtaamaan eri taustaisia ihmisiä ja silti se hyökkää aina vierasmaalaisten kimppuun.
Pitäisikö pyytää Astrid tai Biaudet apuun? Onko koirani on vakavasti asennevammainen? Toisaalta koirilla ja eläimillä yleensä ei ole ennakkoluuloja, ainoastaan vaistoja. Yrittääkö koira kertoa minulle jotain?
Koirat nyt voi suhtautua vähän oudosti "ihmistyyppeihin", joita eivät usein näe. Muutettuani maalta seudulle, jossa tulee vastaan tummaihoisia huomasin aluksi, että koirani tuijottivat näitä ihmisiä ikään kuin ihmeissään. Samoin vammaisia. (Kotimme lähellä on jonkinlainen hoitolaitos.) Myös musliminaisia ihmeteltiin, kaavut hämmästyttivät.
Omat koirani ovat siis vain uteliaita ("mikäs ihme se tuo on?"), eivät aggressiivisia näitä heille ei niin tavanomaisia vastaantulijoita kohtaan. Mutta kyllä koira tällaiset erot voi huomata. Koira ihmettelee ja pelkää tuntematonta, aivan kuin me ihmisetkin. Se ei siis yritä viestittää sitä, että esim. tummemmanihoiset ihmiset olisivat sen huonompia kuin vaaleatkaan. :) Se ei vaan ole niihin tottunut. Erilaisiin ihmisiin totuttelemalla tuosta pääsee.
Toinen koiristani myös kavahtaa, jos laitan naamion kasvoille - emäntä onkin yhtäkkiä ihan eri värinen :) (Toki myös eri hajuinenkin, mutta samaa efektiä ei tule esim. kasvorasvan laittamisesta...)