Graduseminaarin esitelmät
Pitäisi osallistua seminaariin, mutta gradun aiheesta ei ole mitään hajua. Onko seminaarin tarkoitus enemmänkin tutustuttaa tieteen tekoon vai pitääkö sen aikana tosiaan vääntää gradu valmiiksi? Voiko aihetta myöhemmin vaihtaa?
Muutenkin haluaisin kuulla kokemuksia seminaarista/gradun tekemisestä, miten helppoa tai vaikeaa yms. se on. (Itse olen humanisti.)
Kommentit (11)
Kandin suhteen mulla kävi niin, että olin ohjaajani kanssa niin eri aaltopituudella, että työn vääntäminen oli vaikeaa. Ehkä tästä syystä jäänyt traumat... Jo pelkästään aiheen sopiminen oli vaikeaa.
Haluaisin tosiaan gradun tehdä, mutta epäilen onko mulla aikaa, kun samalla pitäisi käydä töissä. Mutta toivotaan, että saan superinspiraation ja kirjoittelen gradua sitten yöt ja päivät burnoutin rajoille... ;)
ap
joillain laitoksilla tosin ns. laudaturseminaaria tai "syventävien opintojen seminaaria" kutsutaan graduseminaariksi. Silloi tarkoituksena ei kuitenkaan ole tehdä valmiiksi gradua, vaan vain seminaaritutkielma, jonka JÄLKEEN vasta tehdään gradun suunnitelma ja gradu.
Aihetta voi vaihtaa siihen asti kunnes gradun jättää, mutta ei välttämättä kuitenkaan kannata. Pikemminkin kannattaisi valita heti alkuun käyttökelpoinen aihe, työstää sitä ohjaajan kanssa toteuttamiskelpoiseksi ja tehdä se gradu siiitä, vaikka sen nyt ei orgasmia aiheuttaisikaan.
Gradun teko ei ole vaikeaa. Siitä on kirjoitettu satoja opaskirjoja joista joitain kannattaa ehkä vilkaista. Lyö hakukantoihin vaikkapa nimiä Juha, Hakala, Löyttyniemi tai Olli Mäkelä. Tia "graduopas".
Seminaarin aikana on ihan hyvä jos saa gradun valmiiksi, mutta mikään pakko se ei tietenkään ole. Omassa esitelmässä esitellään työtä siinä vaiheessa kuin se on, ei siis välttämättä valmista tutkielmaa. Itse sain graduni valmiiksi seminaarin aikana, mutta suurin osa ei saanut. Seminaarista sai silti sen tarvittavan arvosanan, jos oli tarpeeksi läsnä. Itse olen siis myös humanisti.
Ekaan keksimäänsä aiheeseen ei tarvitse tarttua, mutta aiheen vaihtaminen kovin myöhäisessä vaiheessa ei välttämättä ole fiksua, koska siinä on sitten mennyt aikaa hukkaan.
Jos olet perusjärjellä varustettu normaali yliopistoon päässyt ihminen, niin gradun tekeminen ja siitä ihan ok:n arvosanan saaminen on helppo juttu. Gradu on mielestäni aika ylimainostettu asia.
Suosittelen Kimmo Svinhufvudin kirjaa Gradutakuu. ks. esim. täältä:
http://www.gradutakuu.fi/kirjat/
Meillä ainakin (ja minäkin olen humanisti) seminaariesitelmä on 15-20 sivua pitkä tieteellinen paperi, josta voi jatkaa/laajentaa gradun (mutta ei ole pakko). Gradua ei siis tarvitse saada valmiiksi seminaarin aikana, vain se parinkymmenen sivun esitelmä. Järkevää on kuitenkin tehdä sellaisesta aiheesta, että työstä voi jatkaa gradun tai käyttää jotenkin osana sitä, muuten gradun joutuu aloittamaan sitten alusta, vaikka on sekin toki sallittua.
Meillä kyllä painotetaan sitä, että aiheen olisi hyvä olla piakkoin valittuna ja rajattuna (kurssi siis alkoi tammikuussa ja kestää kaksi lukukautta). Oma seminaarityö kattaa sitten lopullisen graduni teoriaosan. Seminaarin aikana on kuitenkin tarkoitus saada gradua tehtyä mahdollisimman pitkälle, jottei se sitten jää roikkumaan.
Mielestäni tekee vain itselleen hallaa, jos valitsee eri aiheen seminaarityöhön ja graduun. Hirveästi turhaa työtä, jota ei sitten voi käyttää hyödyksi. Mistä teit kandityösi? Voisitko laajentaa sitä tai valita aiheen samasta aihepiiristä?
seminaariesitelmä on kyllä aina osa gradua, siinä esitellään siis joko koko gradu tai (mikä yleisempää) sen joku luku. Ei voi siis pitää esitelmää / tehdä seminaarityötä aivan eri aiheesta kuin mitä gradu käsittelee. (Tai tottakai voi vaihtaa aihetta vielä esitelmän jälkeen, mutta eri juttu, kannattaako...) On kai siis alakohtaista, kannattaa tsekata oman alan käytännöt.
Mulla oli kandityö niin heppoista puppua, ettei siitä riitä sivunkaan verran aihetta jatkamiseen. Ahdistaa ehkä ajatus seminaarista enemmän kuin itse gradu, mutta kun monen opiskelijan valmistuminen on tuohon graduun jäänyt, niin aika peikko se gradukin on.
Jos seminaarityön ei tarvitse olla tasoltaan sellainen, jonka voisi julkaista graduna, niin sitten ei mitään hätää. (Tyyliin "tulinpa nyt harjoittelemaan tutkielman tekemistä.") Ei vaan välttämättä ole aikaa vääntää gradua loppuun juuri nyt.
ap
Tuolla tavalla et saa kurssista irti kaikkea hyötyä, ja varsinkin jos gradu pelottaa, kaikki se seminaarissa tarjottava apu ja tuki olisi todellakin tarpeen. Suosittelen siis, että menet seminaariin vasta, kun olet kypsynyt niin, että gradu tuntuu luontevalta askeleelta kohti opintojen päättämistä.
Saanko udella pääainettasi?
Olen pitänyt taukoa opinnoistani ja siksi haluaisin sen gradun saada väännettyä. Maisterin tutkinnosta ei paljon puuttuisi. Olisi nyt hetken aikaa inspiraatiota. Muutenhan sitä ei tule koskaan tehtyä. Ranskan kieltä olen lukenut. (Ja seminaari alkaisi siis syyskuussa, jos inspiraatio kantaa niin kauas.)
ap
Ei ainakaan meillä sen seminaarityön/-esitelmän tarvitse olla mitään niin ihmeellistä. Se siis vaan postataan kaikille ryhmäläisille etukäteen, sitten itse esittelee sen, sitten on opponentti, joka esittää siitä kysymyksiä ja sitten kaikki saavat keskustella aiheesta. 1,5 tunnissa ohi koko juttu ja esittely saa olla hyvin epämuodollista jutustelua. Ei sitä itse seminaarityötä siis julkaista missään ja se itse asia siinä on olennainen, ei viimeistely. Vaivaa pitää toki nähdä mutta ei siinä tarvitse mitään täysin valmiita tutkimustuloksia olla. Näin siis meillä, jossain muualla ehkä jotenkin muuten.
Mutta olen samaa mieltä kuin aiempi, jos sulla ei oikeasti ole edes aikomusta yrittää vääntää gradua valmiiksi, ei kannata mennä seminaariinkaan. Sieltä saa ryhmän tuen ja tsempin, ja jos et käytä sitä seminaarin aikana hyväksesi, niin ei se enää sitten myöhemmin niin paljoa kanna, kun alat puurtaa vuosia seminaarin jälkeen yksin gradukammiossasi. :)
Ehdit kyllä kerätä motivaation syyskuuhun mennessä, jos vain todella haluat saada gradun kasaan. Aihetta kannattaa ruveta pohtimaan ihan perusasioista aluksi: kielitiede, kirjallisuus vai kääntäminen? Mikä sua kiinnostaa niin paljon, että jaksat sen kanssa vääntää? Tutki gradutietokannasta, millaisia graduja laitoksella on ennen tehty, niistäkin saattaa saada inspiraatiota. Tai jos olet tehnyt alan töitä, niin ehkä jotain, josta olisi apua töissä.
Olen itsekin romaanisen kielen pääaineopiskelija ja tosiaan tällä hetkellä käännöstieteen seminaarissa, jossa on paljon teitä ransujakin. Tutkimusaiheina mm. Asterixin huumorin kääntäminen, suomen elatiivin kääntyminen ranskaksi, on-pronomini jne.
Älä tee gradusta itsellesi peikkoa. Varmaan monet sua pöllömmätkin on saaneet sen väännettyä. Ei kyseessä ole kuin vähän isompi tutkielma, ja apua on tarjolla, kunhan sitä pyytää. Sun ehkä kannattaisi tutustua esim. Hakalan Uuteen graduoppaaseen tai Chestermanin The Map -kirjaan, niin saisit ehkä oikean vaihteen silmään ja pohdinnan käyntiin. Myös ohjaajan kanssa keskustelu saattaisi auttaa.
Tässä vielä linkki, joka voisi jeesata:
http://blogs.helsinki.fi/valmistu-nyt/nain-se-tehdaan/gradun-rakenne/
Bonne chance!