Oletko opiskellut ompelijaksi?
missä? Mitä teet nyt? Palkkasi, jos olet ompelija? hyvät ja huonot puolet? onko fyysisesti raskasta (niska, silmät)?
Kommentit (7)
missä? Mitä teet nyt? Palkkasi, jos olet ompelija? hyvät ja huonot puolet? onko fyysisesti raskasta (niska, silmät)?
ammattikoulusta. Tällä hetkellä teen ompeluhommia (korjaus ja tilaustöitä) pienimuotoisesti äitiyslomalla. Kiva on kun saa itse määrätä työtahdin ja toki että työ on mieleistä. Ergonomiaan pitää kiinnittää huomiota, selän päälle ottaa pitkät ompelusessiot.
tai siis vaatetusalan artesaaniksi, kai se on vähän kuin ompelija. Opiskelin Keski-Suomen Käsi- ja taideteollisuusoppilaitoksessa Petäjävedellä, n. 10 vuotta sitten. Päivääkään en ole ompelijan hommia tehnyt, tai no ihan jokusen tilauspuvun silloin valmistumisen jälkeen, mm. linnan juhliin. Nykyään en ompele enää mitään, en edes lyhennä housunlahkeita itse. Koulu tappoi innostuksen harrastukseen, ikävä kyllä. Tiedän saman käyneen muutamalle silloiselle luokkakaverillenikin.
Kukaan meiän luokalta ei tee niitä hommia nykyään.
kiitos vastauksista! Tuota vähän arvelinkin, mitä edellinen vastaaja sanoi, että ompelijan koulutus hankitaan ja sitten ei tehdä päivääkään sitä duunia. Mikä siinä ammatissa/työssä on niin kamalaa? Olen ymmärtänyt kuitenkin, et ihmisillä olis tarvetta ja halua teettää yksilöllisiä vaatteita, mutta ei ole tarpeeksi ompelijoita. Vai käykö suomalaiset jo niin paljon Aasiassa ja teettävät siellä halvalla vaatteita...?
Minä nimittäin hain juuri aikuiskoulutukseen ompelijaksi, meinaan vaihtaa alaa totaalisesti, olen 44 v. Jos joskus valmistun, niin osaanpahan ommella itselleni ja lapsille.
opiskellut kaksi ompelualan tutkintoa. En tee kuitenkaan tällä hetkellä ompelijan töitä. Työpaikkoja on aika vähän tarjolla ja tässä kaupungissa niitä ei ole. Kotona ompelen paljon lapsille ja itselle vaatteita.