koska asunto pitää irtisanoa, jos haluaa muuttaa pois toukokuun lopussa?
Tyhmä kysymys, pitäisi tietää. En tajua miten voi olla mahdollista, että joka kerta muuttaessa tuo asia tuntuu sekavalta, vaikka olen muuttanut useita kertoja ja olen ihan aikuinenkin.
Eli irtisanomisaika on kuukauden. Haluaisin olla pois kämpästä toukokuun lopussa, niin, että toukokuu on vipa kuu josta maksan vuokran. Irtisanonko asunnon huhtikuun vipa päivä, vai eka? Vai joskus huhtikuussa? Vai koska?
Myönsin että kysymykseni on tyhmä ja mun pitäisi jo tämä muistaa, joten en tarvitse siitä huomautuksia.
Kommentit (7)
Mutta tosiaan siis huhtikuun viimeisenä päivänä irtisanomisilmoitus oltava vuokranantajalla.
Voit kyllä vaikka tänään irtisanoa vuokrasopimuksen päättymään toukokuun lopussa.
Irtisanomisaika on aina täysi kalenterikuukausi.
Eli vastaukseni huhtikuussa on ja pysyy. Googlettakaa huoneenvuokralaki.
2
mutta kesäkuusta lähtien asua muualla. Eli siis huhtikuun aikana irtisanottava?
Eihän se kai niin mene, että jos laitan irtisanomisilmoituksen vaikka 15. huhtikuuta, niin minun olisi myös häivyttävä asunnosta 15. toukokuuta? Vaikka irtisanomisaika on kuukauden, niin voiko se siis olla enemmänkin, eli määrittää itse, milloin muuttaa pois, vaikkakin lähettäisi irtisanomisen "etuajassa" :O?
ja alkaa aina irtisanomiskuukauden viimeisestä päivästä.
Eli jos irtisanot asuntosi huhtikuun aikana, maksat vielä toukokuusta. Sillä, irtisanotko 1 vai viimeinen päivä huhtikuuta, ei ole mitään merkitystä, koska irtisanomisaika alkaa kulua kuun viimeisestä päivästä.
Ymmärsitkö?
Muista vain että irtisanomisilmoitus täytyy todistettavasti olla vuokranantajalla viimeistään silloin huhtikuun viimeinen päivä, tai muuten joudut mahdollisesti maksamaan vielä kesäkuulta. Eli varmuudeksi tee irtisanominen heti huhtikuun alussa ja pyydä vuokranantajalta allekirjoitus irtisanomisilmoitukseen.
Jos olet vuokrannut ko. asunnon välittäjän kautta, voit pyytää välittäjää tekemään irtisanomisilmoituksen kanssasi.
Asia selvisi (taas kerran) ja tiedän, miten toimia. Asunto on OVV:n kautta vuokrattu, eli ilmeisesti heille laitan ensin irtisanomisen, ja he välittävät sen vuokranantajalle.
Neuvoista viisastuneena laitan sen heti huhtikuun alussa, niin ettei välikäsien määrästä johtuen sitten pääse viivästymään liikaa.
Ei stressiä. Kun muistaa tehdä irtisanomisilmoituksen kirjallisena ja ottaa siitä vaikka kuvan ennenkuin toimittaa sen vuokranantajalle,niin se riittää,kun on jätetty viimeinen päivä. Se ei ole enää vuokralaisen päänsärky,muistaako vuokranantaja listata kämpän uudelleen vuokraukseen tms, -pääasia on että olet todistettavasti jättänyt kirjallisen irtisanomisilmoituksen kuun viimeiseen päivään mennessä.
En ehkä odottaisi virka-ajan ulkopuolelle paperin toimitusta ja lisäksi minä käyn toimittamassa tällaiset aina henkilökohtaisesti. Olen myös ilmoittanut asiasta vielä sähköpostitse ihan kohteliaisuuttani (ja lisä todistuskin se on). :)
OVV:n kanssa tein siten,että ensin ilmoitin irtisanomisen heille ja vuokranantajalle meilitse ja sen jälkeen paperilla, -jonka toimitin OVV:n toimistoon.
on jo myöhäistä, koska irtisanomisaika on yksi kokonainen kalenterikuukausi. Eli jos maaliskuussa sanot asuntosi irti, huhtikuusta pitää vielä maksaa vuokra.
Jos odotat huhtikuuhun, toukokuulta pitää vielä maksaa vuokra.