Onko teillä kenelläkään työpaikallanne riskiä saada tarttuvia tauteja, hepatiittejä tai hiviä?
Minulla alkamassa uusi työ ja siinä mahdollisesti joudun tekemisiin myös ko.tauteja sairastavien kanssa! Pelottaako teitä tautien tarttuminen? Onko kukaan saanut tartuntaa työpaikallasi? Tarttuvatko helposti? Mikä riskialttein tapa saada tartunta? Laittakaa myös millaista työtä teette ja miten estätte tartunnat!
Kommentit (17)
Nimenomaan käytetyistä neuloista ja sitten tietysti se minimaalinen, että potilaan verta joutuisi mun iholla olevaan avohaavaan.
Ensinnäkään Suomessa ei ole todettu yhtään työperäistä hiv-tartuntaa. Toisekseen, olemalla itse varovainen, voit vaikuttaa riskiin paljonkin. Jos työssäsi on oikeasti riski saada tartunta, työntantajan pitäisi tarjota sinulle hepatiittirokotukset (a ja b).
En tiedä mihin työhön olet menossa, mutta itse vältän työntämästä käsiäni sokkona kenenkään taskuihin, laukkuun jne. Käytetyt neulat huolehdin aina heti särmäjäteastiaan. En koskaan laita käytettyyn neulaan korkkia, koska suurin osa neulanpistotapaturmista tapahtuu juuri siinä kohtaa. Käytän riittävästi suojaavia käsineitä koskiessani potilaaseen tai hänen tavaroihinsa (käytännössä nitrillikäsineet).
Etsi valmiiksi tietoa toimintaohjeista koskien veritapaturmaa. Mihin otat yhteyttä, mitkä ovat ensitoimet (pirtukääre) jne. Työterveys on oikea paikka.
Ja jos olet tekemississä hiv:tä tai hepatiittia sairastavien kanssa, se ei ei vielä tarkoita, että olisit jotenkin erityisen suuressa riskissä. Taudit ei tartu roiskumalla ympäriinsä.
mutta varovainen on hyvä olla! muutenkin kun piikkien välityksellä taudin voit saada. jos esimerkiksi potilas/asiakas sylkäisee naamaan. ja tosiaan niistä neuloista..käytettyjä neuloja on narkeilla tapana piilottaa millon minnekin.
tartunta nyt ole kovinkaan todennäköinen. Hyvä on muistaa, että ehjän ihon tai limakalvon läpi tauti tuskin tarttuu.
Jos riski on työpaikalla todellinen, työnantajan tulee myös perehdyttää työturvallisuuteen siltä osin.
ja kyllähän sitä jonkinlainen riski on. Olen ottanut B-hepatiittirokotteen ja muuten ehkäisen omalla huolellisuudella.
sairaaloissa tai terveyskeskuksissa hoitohenkilökuntaan kuuluvilla tuo riski on olemassa. Oikein toimimalla tartunnoilta kuitenkin voi välttyä.
Itse teen töitä sairaanhoitajana turvapaikanhakijoiden parissa ja em. riskien lisäksi on jonkin verran myös tuberkuloositapauksia.
Jos sinulla ei ole terveydenhoitoalan koulutusta niin oikeista toimintamalleista kannattaa ottaa selvää.
ja siksi työnantaja onkin maksanut kaikille riskissä oleville työntekijöille hepatiittirokotteet.
Ja minä siis töissä kiinteistöalalla jossa käydään asunnoissa (vastaan tulee säännöllisesti narkomaanien asuntoja joissa vaarana astua / osua neulaan.) Turvakengät omistan myös, sellaiset naulan(ja neulan)kestävät. Muuten on vain pyrittävä olemaan koskematta mihinkään.
Kukaan ei ole työpaikallani saanut tartuntaa enkä oikeastaan pelkää itsekkään tartunnan saamista. Enemmän mietityttää narkomaanien käytös, ettei kukaan hyökkää kimppuun pöllyissään.
mahdollisia on hiv, hepatiitit yms.
en ole koskaan pelännyt ko tauteja mutta varovainen saa olla silti.
tavallisemmista jutuista, sillä hepatiitti/hiv tarttuu lähinnä esim. jos tökkää asiakasta ja sitten itseään perään samalla neulalla. Sitten taas moni vaarattomampi tauti voi levitä ihan pisaratastuntana.
Itsekkin olen kotihoidossa hoitanut tietämättäni hepatiitti ja hiv potilaita:(
Sairauksista ei ole työntekijöitä infottu, etteivät pelkää turhaan tai kieltäydy jostain hoitotoimenpiteestä missä riski ja toimenpide ei välttämätön. Ei sairaan ole pakko kertoa sairaudestaan häntä hoitaville. Se yksityisyyden suoja
Työpaikka rokotti B-hepatiittia vastaan. C-hepatiittiin ei rokotetta olekkaan. Olen Hammaslääkärissä töissä, ja puudutusneuloja käytetään lähes jokaisella potilaalla, ja kaikki täytyy käsitellä tartuntavaarallisena neulana. Kaikki ihmiset eivät todellakaan tiedä kantavansa tautia. Se kun leviää niistä yhdenillanjutuistakin. Ei tarvi olla nisti saadakseen tauti, niinkuin monesti ajatellaan, että "se näytti ihan normaalilta ihmiseltä" jne. Näitä kuulee.
Muutaman kerran olen neulalla pistäny omaan sormeen. Kyllä se kauhistuttaa. Toisella kertaa neula tuli korkin läpi ja toista en muistakkaan..
Raskausaikana pomoni sanoi, että saan kieltäytyä tartuntavaarallisten ihmisten hoitamisesta. Reilua minusta. Hygienia vaan pitää olla niin niin hyvää. Ja huomioida se, että kenellä tahansa saattaa tauti olla. myöskin tietämättään.
harva käy säännöllisesti testeissä, ja kuitenkin enää esim. hiv ei ole homojen/narkomaanien tauti, vaan suurin osa saa sen "tavallisena ihmisenä" "tavallisessa heteroseksissä". Eli joku on joskus vaikka ollut seksisuhteessa ex-narkin/em. ex-puolison kanssa, tai sellaisen ihmisen kanssa joka on maksullisesta seksistä saanut tartunnan ja ei välttämättä edes tiedä saaneensa tartuntaa =saattaa levittää eteenpäin jne.
olen kosmetologi..en tiedä missä puumat on vehdannu viikonloppuna..vakavasti,mulla on ystävä jolla hiv,ei ole tarttunut=)
koska minuakin kiinnostaa......minulla myös työ hoitoalalla missä riski!
Kannattaa käydä aids-tukikeskuksen sivuilla hakemassa asiallista tietoa.
Jos et ole töissä paikassa, jossa harrastetaan suojaamatonta seksiä, riski saada AIDS tai hepatiitti on pieni. Tokihan sen voi saada käytetyistä neuloista tai muutenkin verikontaktissa mutta näihin voi vaikuttaa omalla käyttäytymisellä. Työnantajan tehtävä on huolehtia riittävästä tiedonsaannista ja suojautumisesta mikäli siihen on tarvetta.
Työn riskeistä on vaikea sanoa, koska et kerro enempää työstäsi. Mutta AIDSia tai hepatiittia sairastavaan ihmiseen tulee suhtautua kuten keneen tahansa. Ei se tartu samaa vessaa käyttämällä tai kättelemällä. Ja ethän muutenkaan voi tietää kenellä se tauti on, vaikka sinun lääkärilläsi tai kaupantädillä voi olla AIDS, ei se näy päälle.
Mitäköhän mahdat tarkoittaa niillä muilla tarttuvilla taudeilla joista aloituksessasi puhut? Influenssa, vesirokko, noro-virus?
AIDSista puhuessani tarkoitin tietenkin HIViä :D
mutta kaipa sen nyt ainakin neulanpiston välityksellä voi saada, mutta jos et ole mikään hoitsu niin varmaan lähinnä niin, että potilaan verta joutuisi haavaiselle ihollesi tai silmään.