Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mua on kerran tarkoituksellisesti kelassa harhautettu

Vierailija
07.03.2011 |

Kerran nimittäin soitin sinne ja kysyin että miten tuo veroprosentti menee ja virkailija sanoi mulle selvin sanoin että se on alimmillaan 20% ja koskee kaikkia...ei mitenkään tuonut ilmi että sen veroprosentin voi muuttaa sosiaalietuutta varten. Ei oikein voi vedota tietämättömyyteenkään jos sanoo varmaksi että se min 20% koskee kaikkia...onneksi itse älysin soittaa verottajalle ja varmistaa. En vaan tajua mitä ideaa on huijata tällaisessa? Luuliko se virkalija että palkkansa nousee jos mä maksan liikaa veroa :D

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
07.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä se virkailija oli uusi ja ei tieto vielä ollutkaan niin laaja kuin kuuluisi olla?

Vierailija
2/6 |
07.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain siis työttömyyskorvausta vartrn verokortin jossa oli veroprosennttina 17%.

Virkailija väitti, että kassa perii sen vähintään 20%.

Soitin verotoimistoon jossa sanottiin että mikäli vero% on varta vasten laskettu se saa olla alempi kuin 20 %.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
07.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ainakin oppinut että kelan virkailijoihin ei oo kauheesti luottamista. Tuskin ne tahalleen harhauttaa mutta jossain mättää.

Viimeisin käyntini kelassa koski kun hain äitysavustusta ja rahaa. Kysyin että, "onko nyt kaikki kohdat täytetty"? Kyllä on, vastasi virkailija.

Meni 2 viikkoa ja kelasta tuli lappu kun äitiyspäivärahahakemus oli puutteellinen. En mä voinut kuin nauraa.

Ees tollaset pikkujutuissa eivät onnistu siinä luukulla.

Vierailija
4/6 |
07.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän, että lohkasee tuesta aika ison osan kuukaudessa, mutta se on takasinpäin loppuvuodesta veronpalautuksissa. Minä olen ollut kohta jo 3v. työttömänä ja kun olen pitänyt 20% niin palautuksia on tullut aina reilut 500€. Alle 20% olevat saavat mätkyjä, näin monilla tutuillani kunnes ovat ottaneet opikseen!

Vierailija
5/6 |
07.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta JOS aikomuksena on esim. työllistyä niin silloin kannattaa olla tarkkana että maksaa oikein veroja.

Moni "unohtaa" saamansa palkkatulot, eli jos vaikka lukion jälkeen menee yliopistoon, niin tulorajat lasketaan koko vuoden mukaan, ne eivät "nollaudu" misään vaiheessa. Moni luulee ettei saa opintotukea kun syksyn, ja jos tekee samalla töitä niin takaisin maksuun voi tulla paljon.

Samaan tapaan moni ei laske Kelan etuuksia "tuloksi", eli jos on kelanrahoilla ja silloin vero% riittää pieni% ja tätä jatkuu esim. kaksi vuotta. Sitten menee töihin vaikkapa elokuussa ja miettii että riittää pieni% mutta todellisuudessa (jos palkka hyvä) saattaa tulla äkkiä mätkyjä paljon.

Kelalla 20 vero% siksi suosituksena, niin ei tule yllätyksiä kenellekkään +saahan liikaa maksetut takaisin.

Vierailija
6/6 |
07.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen monta vuotta ollut kotona osittain ja tehnyt lisäksi töitä. Joka vuosi olen laskettanut eri verokortit työtuloja ja sosiaalietuuksia (äitiyspäiväraha, kotihoidontuki ym.) varten. Ja joka vuosi olen saanut palautuksia eli en ole joutunut mätkyjä maksamaan. Sosiaalietuuksia verotetaan eri tavalla kuin palkkatuloja, joten jos tätä ei ota huomioon, voi hyvinkin joutua maksamaan mätkyjä. Edelleen monet luulevat, että tuo 20% on minimi veroprosentti, ja niinhän se on jos sitä ei muuta ja lasketa verokorttia varta vasten sosiaalietuuksia varten.