Tarvitseeko alakoulujen "apuopet" jonkun tietyn koulutuksen? Millaista työ on?
Olen kotiäiti mutta mieli tekisi tehdä jotain sijaisuuksia esim. viereisellä koululla. Joskus esikoisen luokassa ei ole ollut opettajaa ollenkaan kun opettajia on ollut sairaina. Mietin että itse voisin hyvin viedä nopeallakin varoitusajalla kuopuksen mummulaan ja lähteä tuuraamaan, kai se että paikalla olisi edes joku parempi kuin lapset kokonaan ilman valvontaa? Piristäisi kotiäidin arkeakin päästä töihin edes silloin tällöin. Koulutukseltani olen merkonomi, riittäisikö se? Luokanopettajaksi en tällä koulutuksella edes haaveile. Jos tuuraajaksi sattuisin pääsemään, niin millaista työ olisi?
Kommentit (13)
sijaiseksi ei ole määriteltyjä kriteereitä, sellaiseksi voidaan väliaikaisesti palkata epäpäteväkin. Soita rehtorille ja tarjoudu hommaan.
huomaa kuitenkin, että se, ettei sijaista ole, ei välttämättä johdu siitä, ettei sopivaa henkilöä löytyisi. Se voi johtua myös siitä, että sellaista ei säästösyistä saa palkata.
Mun kaverilla oli samanlainen tilaisuus tulla tuuraamaan milloin vain ja ilmoitti siitä koululle, sillä hänen lapsensa kertoi pelkäävänsä niitä päiviä kun ei ole opea ja meno luokassa saattui äityä ahdistavaksi. Kaveri sanoi tulevansa vaikka ilmaiseksi poikansa luokkaa valvomaan, mutta rehtori ei antanut lupaa.
ole sijaista, jos ope kipee??
Hgissä saa aina sijaisen. Tietysti!
t. Ope hgistä
ainakin Lohjalla olisit sopiva. Niin kirjavaa sakkia koko sijaitoiminta.
Kunhan on joku koulutus kelpaa
Meillä on kyllä koulussa ihan vakitöissäkin oppilaiden vanhempia, opettajina, avustajina ja siivojina, keittäjinä jne. Pienehkö kylä kun on, niin ei sitä voi välttää. Viime vuonnakin mun an luokassa oli kollegan lapsi, avustajan lapsi ja siivoojan lapsi. Ei siitä nyt niin hirveästi ongelmia tule, jotain pientä ehkä välillä.
T: Ope
siis ei mikään an luokassa vaan ihan mun luokassa :)
Esimerkiksi Tampereella on jatkuva sijaiskielto. Vain erityisluokille ja opettajien palkattomille vapaille saa ottaa sijaisia. Muuten ei.
Eli ap, tilanne voi todellakin olla se, että teillä ei saa ottaa sijaisia. Sijainenhan tarvii palkkansa ja kunnat säästää. Sijaisia sinänsä on tarjolla ihan mukavasti yleensä, mutta voithan kysyä rehtorilta asiaa.
Tampereella tunnen muutamia sijaisuuksia tekeviä ja täällä ne pakkaa olemaan ihan päteviä opettajia tai juuri valmistuvia, koska on yliopistokaupunki ja tarjontaa on sijaisiksikin. Joskus sijainen ei ole just sen aineen opettaja, mutta läheltä kuitenkin. Esim. ruotsin ja saksan ope tuuraa ruotsin ja enkun opea.
Jos asut pienemmällä paikkakunnalla tai sinulle on suhteita, niin tietenkin mahdollisuudet sijaiseksi on hyvät.
Sijaisen homma on kyllä muuten hirveää. Riippuu tietysti, jos ei välitä oman osaamisen puutteesta, materiaalien etsimisestä, oppilaiden tuntemattomuudesta jne., niin voihan se olla kevyttäkin siellä palloilla päivä ilman vastuuta. Mutta jos on tottunut ottamaan luokasta vastuun, saamaan oppilaat kuriin ja hanskaamaan hommaa, niin onhan sijaisuudet tosi raskaita.
Tunnen parikin opettajaa, jotka ovat olleet vuosia virassa ja kumpikin lähti opiskelemaan. Opintojen ohessa tekevät sijaisuuksia. Kumpikin sanoo suoraan, että yksi päivä sijaisuutta on rankempi kuin oli viikko silloin virassa hoitaa samaa opetustyötä. Sijaiset on vaan niin pihalla, joissain paikoissa ei vakihenkilökunta noteeraa ja oppilaat hyppii silmille, vaikka vakituisena opettajana olisi tottunut pärjäämään ja saamaan muksut kuriin.
Vai tarkoititko jotain henkilökohtaista avustajaa jollainen esim.vammaisella on? Harvemmin nekään lähihoitajia ovat. Koulunkäyntiavustajan tutkinto on ihan erikseen,kestää vuoden. Tunnen useammankin pätevän koulunkäyntiavustajan mutta töitä eivät saa koska sijaisia ja avustajia ei palkata. Siellä sitten yksi ope ravaa kahdessa luokassa jne
sijaiseksi suoraan, epäpätevä voidaan tosiaan tilapäisesti palkata. Sitä voi sitten miettiä onko hyvä ajatus tehdä sijaisuuksia oman lapsensa koulussa, opettajanhuoneessa saattaa tunnelma olla vähän jäykkä kun sinne joku vanhempi änkee :D
Minä olen kohta valmis aineenopettaja sekä koulunkäyntiavustaja, mutta eipä vaan ole ollut tarvetta, koska mulla ei satu olemaan yhtään kummin kaiman serkkua rehtorina..
ainakin Lohjalla olisit sopiva. Niin kirjavaa sakkia koko sijaitoiminta.
Kunhan on joku koulutus kelpaa
että oppilaiden vanhempia ei mielellään oteta sijaisiksi, etenkään merkonomin koulutuksella.
koulutusta ei tarvita. Rehtori päättää ottaako sijaiseksi vai ei...