TOUKOlaiset, uuteen odotusviikkoon. =)
Moi kaikille!
Kerrotaas taas tälläviikolla kuulumisiamme.
Odotan jo huomista kuin kuuta nousevaa kun puolen päivän jälkeen pääsee viimein ultraan. Onneksi sydänäänet kuultuun jo neuvolassa viime viikolla niin tietää että jotain siellä on. =)
Muuten täällä Savossa menee mukavasti, on ollut jo helpompiakin päiviä pahoinvoinnin suhteen eli jospa se siitä.
Lunta tuli eilen ja on edelleen maassa eli liukasta keliä tiedossa! Saas nähdä joko jää pysyviksi lumiksi, onkos muualla lunta jo?
Ihanaa maanantaita kaikille!
pid 11+2
Kommentit (85)
Voi kun on ulkona jo ihanan kirpeä ilma, hieman yli -6 täällä Oulun läänissä =) Kyllä se talvi tekee tuloaan, onneksi. ( joulua odottelen innokkaasti....)
Olo on itsellä oikein hyvä, vaikka ei ole tälle aamulle tullut vielä syötyä aamupalaakaan. Tai tottapuhuen se jää melkein aina väliin, vasta puolenpäivän maissa yleensä ehdin syömään....
Kahden viikon päästä olisi np-ultra. En niihin veriseulontoihin halunnut mennä, miten te muut?
Kristiina rv 10+6
Pakkasta ja aivan ihana ilma täällä!!!! Joulua minäkin odottelen jo todella kovaa, ihana laittaa jouluvalot ikkunoihin ja vaihtaa jouluverhot!!! Mä teen sen heti kun on 1. päivä joulukuuta.
Olo mullakin alkaa olemaan hyvä, kunhan vaan muistaa syödä, ettei vatta pääse ihan tyhjäksi, sitten kyllä tekee pahaa oikein kunnolla.
Mä kävin jo maanantaina siinä veriseulontakokeessa ja sain np-ultran ensi maanantaiksi. En millään jaksaisi odotella!!! Voi kun viikko menis nopeesti. Ja kunhan mieskin vielä saisi vapaata siksi aamuksi, niin olisi kiva päästä kahdestaan sinne ultraan.
Nyt kääntyi mullakin rv 13+0 jippii
Mahtava fiilis, loppuviikko on meikäläisellä syyslomaa, ja huomenna lähdetään ukkokullan kanssa Berliiniin! Tosi kivaa, olen jo odotellutkin tuota matkaa ja pientä hengähdyshetkeä töistä ja arkirutiineista. Jos vaikka innostuttais petipuuhiinkin hotellin romanttisessa ympäristössä, voin nimittäin tunnustaa, että aika hiljaista on ollut sillä rintamalla koko alkuraskauden ajan...
Mulla tunteet heittelehtii ihan laidasta laitaan samankin päivän aikana, välillä olen positiivinen ja varma siitä, että saan nyytin syliin toukokuussa, välillä taas ihan varma että jokin menee pieleen tälläkin kertaa. Itselleni olen luvannut, että lopetan tämän turhan hermoilemisen np-ultran jälkeen, jos silloin on kaikki kunnossa. Sitten on raskausviikkojakin jo sen verran, että keskenmenon todennäköisyys on aika pieni. Saa nyt nähdä pitääkö lupaukseni vai ei. En vielä tiedä, koska np-ultrani on, ajan pitäisi tulla postissa varmaan tän reissun aikana. Sitten mä voinkin tehdä sellaisen " joulukalenterin" siitä kuinka monta yötä ultraan on...
Nyt toivottelen pirteää loppuviikkoa, Auf Wiedersehen!
Minttuli79 10+5
Eli nyt siis pääsin käymään ultrassa ja kovasti pienokainen siellä potkiskeli ja pomppi, on jo viiden sentin mittainen meidän Myttynen. Miehellä oli niin kiirettä töissä ettei päässyt mukaan ja sitä harmitteli, mutta tyttö oli sitäkin innokkaampana katsomassa vauvaa.
Vauva oli jo ihan täydelleen ihmisen näköinen, nenän alku kädet ja jalat! =) Ihanaa!
Kun isi pääsee töistä niin katsellaan kuvaa leivoskahvien kera!
Että tällainen ihana tiistai.
Odotellaan nyt sitten seuraavaa (rakenne)ultraa Joulukuussa!
Pidelipom 11+3
PS: Pikku-Milli, miten teidän ultraus? =)
Nyt on np-ultra takana. Ultraan mennessä olo oli kyllä yllättävänkin rauhallinen ja tietty sit tosi huojentunut kun kaikki oli ihan ok. Jalat mukaanlukien vauveli oli hieman vajaat 10cm pitkä ja missään ei ollut mitään erikoista. Niskaturvotus ok, nenäluu ok, sydämessä näkyi kaksi eteistä ja kaksi kammiota, molemmat munuaiset näkyivät selvästi. Esittelipä vauveli meille sormiansakin. La:ta ei enää sieltä huhtikuun lopusta muuteta, mutta ihan tarkalleen se varmaan olis siellä vapun tietämillä.
Voinnissa ei oikeastaan ole muutoksia ollut. Pahoinvointia enää ihan silloin tällöin ja saattaa mennä monta päivää ennekuin taas huono olo yllättää. Masu on kyl oikeesti jo ihan järkky ja ei varmaan jää kovin epäselväks, että asukki löytyy. Ennestäänkään ei oo ihan pikkunen masu, mutta nyt se on jo aika huippu. Mihinhän mittoihin tää oikein ehtii kasvaakaan.
Täytekakkupohja on uunissa ja kohta on lähdettävä vielä leipomistarvikkeita hakemaan kaupasta. Huomenna on poitsun 1v synttärit, joten täytyyhän sitä jotain herkkuja leipoa. Huomiselle onkin ohjelmaa yllin kyllin. Aamupäivällä neuvola ja sit ekat vieraat. Välillä vauvauintiin ja sit kummit tulee synttäreille. Lauantaina tulee viel isovanhemmat ja sedät ja tädit.
Mutta nyt on mentävä katsomaan, ettei pohja kärähdä...
Vaahtis, poitsu ja masu-Iines rv 13+6
Tulin sanomaan hyvästit nyt toukokuisille vihdoinkin kun siihen kykenen. Eli kekskenmeno tuli kaksi viikkoa sitten. Tämä oli jo kolmas menetys meidän perheelle eli voitte kuvitella ettei helppoa ole. Onneksi saan olla vielä tämän viikon kotona ja miettiä asioita ja käydä ne rauhassa läpi. Hyvää odotusta kaikille!
Olin tosiaan ekalla lääkärikäynnillä tänään siis toisin sanoen gynellä. Ei ollut mikään mieltä ylentävä kokemus.
Sain okein puristaa tädiltä tietoa,että onko kaikki hyvin. Sydänääniä ei vieläkään saatu kuulumaan, joka laittaa kyllä hiljaiseksi. Etittiin ainakin vartin verran. Täti tosin että kohtu on suurentunut. Senkin sain irti kovalla kyselemisellä. Sain sitten uuden ajan ensi viikoksi ääniä kuunteleen. Sanoivat että olisi pitänyt jo nyt kuulua,mutta jos ensi viikolla ei kuulu niin aletaan sitten katsomaan mitä tehdään. Siinä vaiheessa olin kyllä jo tosi vakava.
Tästä innostuttuani en voinut enää olla soittamatta yksityiselle. Varasin ajan ultraan. Sain sen heti huomiseksi. Oli pakko kertoa sitten pomolle kun tulee nyt niin paljon kaikkia menoja työaikana.Se otti sen iloisesti vastaan. Olen meinaan ensimmäinen meidän solussa varmaan 40-vuoteen joka saa lapsen. Pomo lupasi pitää omana tietonansa asian ja sanoin vielä että jos haluan tulla juttelemaan niin voin tulla milloin vain.
Pitää kuulemma heti sanoa jos työ tuntuu raskaalta niin se uudelleen oranisoi mun töitä sitten.
Minäkin uskaltaudun tälle puolelle vihdoin ja viimein. Meillä kotosalla -98 & -03 syntyneet ppjat, sekä tyttö -04. Tämä olis sitten se hännänhuipukka.
Pahin huonous loppui jo reilun viikko sitten. Tosin aamulla yökkyyttää varsinkin hampaita pestessä. Väsymyskin on vähemmäs väistyny. Sairastan kilpirauhasen vajaatoimintaa ja lääkitystä nostettiin vasta. Meni tosi huonoksi sen takia olotila.
Alkuraskauden ultra oli ja meni. 3cm mittainen ihmisenalkuhan siellä potkiskeli. Np ultra olis 2pvä. Vähän hirvittää. Kuopuksen kanssa kun oli niskaturvotusta ja sitten niitä jatkotutkimuksia. Onneksi kaikki oli kuitenkin ok. Kuulimpa silloin myös sen että tyttövauvoilla olis kuulemma yleisempää se turvotus. Tiedä häntä siitä liekkö perää.
Jaahans. Tämä jäi lyhkäseksi, kun näkyy vieraita tulevan...
S@ga rv:llä 11+3
Ensin kimulille pahoittelut keskenmenosta :(
Meilläkin ultrassa oli hyviä uutisia :) Siellä se vauveli pötkötteli jalat ristissä, toinen nyrkki pään vieressä. Niskaturvotuksetkin oli normaalit. Kyllä tuleva isukkikin hymyili taas niinkuin naantalin aurinko. Laskettua aikaa meillä aikaistettiin. Se on nyt sitten 28.4. mutta enpäs silti kyllä lähde toukokuisista mihinkään. Oli se vaan niin ihana taas nähdä pikkuinen... Ai niin, pää-perämitta oli 7,2cm. Onnittelut mukavista ultrakuulumisista pidelipomille ja vaahtiksellekin :)
Just muuten kun pääsin hehkuttamaan, että pahoinvointi on hävinnyt niin enkös sitten eilen illalla oksentanut kaaressa... hip hei.
ja taas syömään =D
[color=red]pikku-milli & paco 13+4[/color]
Kirjoittelen tähän pinoon ihan ensimmäistä kertaa... Olo on mitä mainioin, jos ei oteta lukuun sitä että kaikki oireet ovat kerta kaikkiaan jääneet pois. Jotenkin heti aavistelee pahaa, vaikka alkuraskauden ultrassa näkyi toukka ja reilu viikko sitten kuului sydänäänetkin... Mutta täytyy vaan pysyä positiivisena! Pahoinvointia ei ole ollut yhtään koko alkuraskauden aikana (onneksi...). Viikkoja on koossa nyt 12+6.
Eli toista meille odotellaan ja la on 18.5. Tänään käytiin ekassa neuvolassa ja heti hiipi pelko mieleen kun sydännääniä ei kuultu ja rv pitäis olla nyt 10+3.. =( Onkohan syytä huoleen?! Alkuraskauden ultrassa kävin rv7+4 ja sillon syke näkyi ja pahoinvointi on ollut ainoa oire koko aikana. Että sellasta tänne.. Hyviä vointeja kaikille! =)
Ihana aurinkoinen syyssää ollut ainakin täällä Kaakossa=)
Viikkoja nyt 11+6 ja kolmen yön päästä olis sitten se kauan odotettu np-ultra. Jännittää ihan kauheesti, vaikka viime viikolla kuultiinkin neuvolassa vahvat sydänäänet.
Ja sitten vähän masuongelmaa... Kuinka ihmeessä toiset saa peitettyä raskauden esim. puoleen väliin asti? Tai pidemmällekin?En olis millään halunnu " paljastaa" tätä raskautta yleisesti esim. työmaalla ja oonkin yrittäny pukeutua mahdollisimman väljästi. Siitä huolimatta massu näkyy jo ihan selvästi ja mua on tultu onnittelemaan ja kyselemään koska jään äitiyslomalle!
Toisaalta aika ärsyttävää sitten selitellä että aika alussa mennään ja eihän tässä vielä tiedä kuinka käy...
Monta keskenmenoa on kuiteskin taustalla aiheuttamassa mustia varjoja ajatuksiin...
Mitäs kuuluu muiden masuille =)?
Iisamaari 11+6
Mullakaan ei ole vielä kuulunut sydänääniä. Ja se huolestuttaa todella. Ekan kerran kokeiltiin kuunella rv 11+4 ja ei kuulunut, tänään kuunneltiin uudestaan rv 12+4 ja ei kuulunut mitään. En pysty enää odottaan joten menen huomenna ultraan yksityiselle. Ensi viikolla rv 13+4 yritetään kuunella uudestaan äitiysneuvolassa. Joku kertoi joskus täälä että hänellä oli kuulunut vasta tuolloin äänet.(13 viikon paikkeilla) Ja sen masiinan valmistajakin lupaa että äänet kuuluvat vasta rv12 eteenpäin. Jotta ihan turhaan murehdit. Koita jaksaa vaan odottaa sinne seuraavaan kertaan. Kyllä se siitä. Tiedän että ei ole helppoa,mutta ei paljon muutakaan voi!
Tsemppiä
Lilli81 12+4
Mulla kans ollut hankalaa peitellä masua. Olen käyttänyt jo monta viikkoo mammahousuja kun ei muut oikeen mahdu jalkaan. Onneksi olen saanut vaivihkaa vaihdettuu työpaidan koon suurempaan niin ei näy niin helposti. Kylässä mulla oli auki kauluspaita t-paidan päällä niin masu ei niin paistanu. Mutta sekään ei toimi kauaa. Ajattelin kertoa sitten kun joku kysyy totuuden raskaudesta. Ei kait muuta voi.
Mun ystävä pystyi kans peittään raskauden aina 6kk asti. Mulla ei kyllä tule toimimaan kun pitää ostaa uus takkiki kun talvitakki ei mene masusta kiinni.
Nyt täytyy lähtee nukkuun kun päätä särkee ihan himona
Lilli81 12+4
Pahoittelut Kimulille!!!! :(
Ja täällä on muilla paljon jo ihania ultra yms. kuulumisia! Epistä! Mä kun vasta odottelen ekaa neuvolaa! Haaveilen vasta jostain niin hienosta kun ultra.... Tai pääsishän sitä yksityiselle mutta laitetaan tässä nyt jäitä hattuun ja toivotaan parasta. Ainakin tää pahoinvointi vaan jatkuu, joten " joku" muo vaivaa! :)
Ruusu rv 10 (tänään 10 täynnä!)
Tai taitaa olla varhainen keskiviikko :) En kauheen usein näköjään ehdi tänne kirjottelemaan, vaikka lomaviikko onkin! Nukahdin taas kuopusta nukuttaessa ja nyt on aivan pöllähtänyt olo. Jostain kumman syystä tytsy on ruvennut protestoimaan nukkumaanmenoa kamalasti. Ja itse kun nukkuisin mieluusti kellon ympäri...
Tänne etelään luvattiin yöksi lumimyräkkää ja koko päivä meni renkaita vaihdellessa. Kahdelle kaverille kävin laittamassa ja illalla vielä omaan autoon. Huh, nyt seki on onneks tehty. Ja luultavasti se lumisade ei edes sitten tuu... Lapset kyllä odottaa innoissaan!
Uudet mammahousut pitäis varmaan ostaa. Esikoista odottaessa ostin yhdet ja ne on jo elonsa ehtoopuolella. Kakkosta odottaessa pärjäsin tavallisilla housuilla viikolle 24 ja sillon vasta huomas sukulaisetkin, että jotain taitaa mahassa olla muutakin kuin ilmaa! Maha oli siis todella pieni. Ja kun syntyi vielä jouluna, niin talvitakki peitti senkin vähän, mitä näkyi. Kolmosen kanssa jouduin siirtymään mammapökiin jo viikolla 14 ja kolmosesta tuli myös ekat raskausarvet. Maha roikkui hassusti " alhaalla" En tiedä vaikuttiko siihen, että vauva oli perätilassa lähes loppuun asti.
Ekaa neuvolaa odottelen ja jännitän tietysti kuuluuko sydänäänet. Kaikissa on kyllä kuulunut viikolla 10+ ja ekan neuvolan aikaan viikkoja pitäisi olla 11+6. Sillon vasta varataan aika np-ultraankin. Täällä on mahdollisuus päästä 4D-ultraan, mutta sinne pääsee vaan hyvällä tuurilla, eli jos ultraava lääkäri sattuu siihen huoneeseen viemään, eikä viereiseen... Ja toivon todella, että kaikki on hyvin!! Vuodot on vähentynyt kyllä selvästi, nyt ei ole viiteen päivään tullut verta, mutta en vielä ala aaltoliiketttä tekemään.
Nalluri 10+4
Huh mikä ilma täällä, lunta tulee ihan vaakasuorassa, kun tuulee niin kovaa.
Mullakaan ei saatu kuulumaan sydänääniä viime perjantaina, mutta terkka sanoi että vauveli on vaan niin piilossa, ettei vielä kuulu (ei paljon lohduttanut siinä vaiheessa!!!) Kyllä mäkin kokoajan mietin, että jos siellä ei olekaan ketään, mutta jos se olisi mennyt kesken, niin eikös sitä vuotoa olisi tullut tai jotain muita oireita ollut? Millälailla muuten se tuulimuna ilmenee? Tai se, että vauva on van kuollut kohtuun? Anteeksi masentava kysymykseni, mutta kaikkia tässä alkuvaiheessa tulee mietittyä, kun niitä sydänääniä ei kuulunut...
Olipa helpottavaa lukea, että muillakin mahat ovat pullahtaneet näkösälle! Mä olen suorastaan itku kurkussa ihmetellyt kun nyt jo näkee ihan selvästi mistä on kysymys ja asian peittely alkaa olla todella vaikaa... Väsymys ei ole vielä kokonaan helpottanut, illalla tulee mentyä sänkyyn yleensä ysin jälkeen eikä silti meinaa päästä aamulla milllään ylös (viim 7:30 pitäisi). Pahoinvointi on melkoisesti helpottanut, mutta nälkä tulee todella helposti :(.
Mulla on viikkoja 11 + jotain, np ultra ensi viikolla. Sitä odotellaan, jotenkin sitä miettii josko kaikki on kunnossa kun ei ole vielä vauvasta mitään konkreettisiä merkkejä (niinkuin sydänäänet) kuultu.
Kyllähän tuo masu jo pullottaa siihen malliin, että olen myös kaivellut esiin esikoiselta jääneet mammavaatteet - joita on paljon! Sellainen takaisku vain, että ne ovat yhtä numeroa liian suuria. Kai noita pitää voi ja sopivat varmaan paremmin sitten myöhemmillä viikoilla, mutta ärsyttää kun olin ajatellut että mulla on yllin kyllin tyylikkäitä mammavaatteita, jotka ei nyt sitten istukaan päälle. Mutta sainpa toisaalta hyvän tekosyyn shoppailla uusia. Muista housuista matalavyötäröiset mahtuis vielä ihan hyvin, mutta ei tunnu mukavalta jos vyötärö jää suojattomaksi, varsinkaan näin kylmällä säällä, hyrrr!
Toispuoleisuudesta kysyttiin: mulla on usein aamuisin mahassa muhkura nukkumakyljen puolella, eli koko kohtu tai sen sisältö on valunut hassusti toiselle puolelle. Todella villin näköistä! Kun muutan asentoa, maha palautuu vähitellen symmetriseksi. Ensimmäisen kerran huomasin ilmiön viikolla 12 ja eiköhän se jatku koko keskiraskauden - kunnes vauva on niin suuri, että täyttää koko mahan, oli miten päin vain :-D