Voiko niska-hartiaseutu olla niin jumissa, että rinnassa tykyttää?
Eli hartiani ovat aivan tulessa, jumissa ja särkee. Nyt oikea käsi ajoittain puutuu ja rinnassa tykyttää hassusti. VOiko tuollainen tykytys rinnanpuolella johtua hartiajumista?
Kommentit (29)
....tai sitten voi olla myös sydänoireita. Sinuna menisin lääkäriin, ihan vaan varmuuden vuoksi.
ja olivat psykosomaattista oireilua. Niska-hartiat jäykistyy stressistä - puutuminen sekä tykytys ovat oireita ahdistuksesta, paniikista jne.
Eli mietipä se puoli myös (toki fyysisten sairauksien poissulkeminen pitää tehdä myös).
Joten laitettiin varmuuden vuoksi vielä mammografiaan ja ultraankin. Lääkäri epäilikin, että niskajumista johtuu, mutta laittoi nuo lähetteet kuitenkin.
Fysiatrilta sain jumppaohjeet, joilla niska pysyy joten kuten asioissa.
Mulla sydän muljahtelee enemmän, nyt kun koko yläkroppa tosi jumissa. Jumitus säteilee selästä myös ylävatsaan jonka vuoksi on todella hankala ja huono olo ajoittain. Ei kivaa, mutta venytyksillä ja jumpalla lähtee.
Mulla ilmesty muljahteluja ja mitään ei löytynyt ja sitten yhdistin ne siihen, että hartiat ihan jumissa. Eli kun rintarankaa painaa niin siitä tulee. Mulle tuli ekan kerran sellaisessa tilanteessa kun vauva oli 8 kk ja sitä kanniskelin paljon, se oli painava eikä vielä kävellyt siis.
Siihen auttaa esimerkiks semmoinen venytys, että istut tuolissa ja venytät päätä taakse päin niin että kaulassa tunnet venytyksen ja sitä toistelet joitakin kertoja.
ja muutenkin olen aina kärsinyt hartiajumista. Tuo tykytys on sellaista elohiirimäistä, ei muljahtele. Ihan levossa ollessa huomaan, en muuten.
myös rinnanpuolelle. Jokin hermo voi siellä jumittaa ja jomottaa.
Minulla oli vaikea hengittää ja sydän tykytti. Luulin kuolevani..
Täältä sain ohjeen kääriä pyyhkeen tiukalle käärölle ja laittaa se kovalle lattialle ja yläselän alle niin että makaan sen päällä. Kädet "antaudun asentoon" ja rullaan siinä itseäni. Pari selkänikamaa yläselässä naksahti oikein kunnolla ja oireet loppuivat siihen.
Tuota pitää kokeilla. Olen tosiaan aina kärsinyt tuosta selkä/hartia/niskakivusta. Missä kohtaa sinulla tykytti ja oliko niinkun elohiiren tapainen tykytys?
Minulla oli vaikea hengittää ja sydän tykytti. Luulin kuolevani.. Täältä sain ohjeen kääriä pyyhkeen tiukalle käärölle ja laittaa se kovalle lattialle ja yläselän alle niin että makaan sen päällä. Kädet "antaudun asentoon" ja rullaan siinä itseäni. Pari selkänikamaa yläselässä naksahti oikein kunnolla ja oireet loppuivat siihen.
kun laittaa kaksi tennispalloa sukan sisään, sukka solmulle niin että pallot jäävät tiukasti peräkksäin, ja tämä poikittain rangan kahta puolta selän alle.
Minulla oli vaikea hengittää ja sydän tykytti. Luulin kuolevani.. Täältä sain ohjeen kääriä pyyhkeen tiukalle käärölle ja laittaa se kovalle lattialle ja yläselän alle niin että makaan sen päällä. Kädet "antaudun asentoon" ja rullaan siinä itseäni. Pari selkänikamaa yläselässä naksahti oikein kunnolla ja oireet loppuivat siihen.
johtua siitä että lihas on tulehtunut, kudoksissa on turvotusta tai siellä on esim. verisuoni painauksissa.
Kerroit myös että sinulla on vauva, joten voisiko oireilu tulla jotenkin rinnan alueen turvotuksesta, tulehduksesta, imunestekierron häiriöstä tms.?
kokeilin joskus tuota pallojuttuakin, mutta selkä oli siihen liian jumissa, sattui liikaa.
ja esim. fasettilukkoja. Pystysuoraan jos haluaa saada venytettyä pientä rintalihasta, mutta silloin siinä ei siis rullata itseään.
*fyssari*
kädet ylös ja rullataan itseä vasemmalta oikealle, vai?
että tuollaisesta jumitilasta voi tuntea tykytystä rintapuolella, kurkun alla?
mutta siis tuo toinen liike missä rullataan, on sellainen että laitetaan pyyhe poikittain selkärankaan nähden ja rullataan ylös ja alas rintarangan alueella. Samaan voi myös kokeilla tennispalloja. tässä tarkoituksena on parantaa rintarangan liikkuvuutta, mahdollisesti saada rintarangan alueen lihasjännityksiä rentoutumaan ja avata kenties olemassaolevia fasettilukkoja.
Toinen, aivan eri liiike, on sitten se jossa laitetaan pyyherukka rintarangan suuntaisesti pystyttin, maataan siinä kädet vartalon sivuilla ja vedetään lapoja yhteen. tässä ei rullata, vaan vedetään lapoja yhteen ja venytetään pientä rintalihasta.
*fyssari*
Kiva huomata, että se tehosi ja kelpaa vielä kierrätettäväksikin.
tulessa kun hartiat ja niska vetivät viikko sitten totaaliseen jumiin. Lähti fyssarin neuvomalla konstilla ja kunnon selkätreenillä