Isyystesti apuja!
Lyhyesti tilanne... avopuolisollani todettiin hyvin huonot siittiöt ja kysta kiveksessä, luultavasti myöskin suonikohjuja (lapsettomuushoidoissa siis olemme) ja tämän vuoksi on tullut mieleen sellainen asia että onko mahdollisesti mieheni edellisestä suhteesta saamansa lapsi oikeasti hänen (1,5v). Mieheni kanssa olemme tästä jutelleet ja hän myös itse epäilee tätä mahdollista isyyttään. Hän kun oli lapsen alulle saamisen aikoihin reissutöissä ja siis aina vaan 1-2 yötä viikossa kotona. Ja mikäli siittiöt ovat olleet tuolloinkin niin huonot, niin olisi aikamoinen ihme jos raskaus niillä alkaisi. Myöskin hänen exänsä "luonne" on antanut aihetta näille epäilyille....
Eli asiaan. Miten tässä nyt pitäisi toimia? Onko normaali terveyskeskuksessa mahdollista otattaa isyystestiä? Ja paljonko se maksaa? Noita netin isyystestejä ei viittis tilata kun ovat aika hinnakkaita :/
Kiitos jos joku osaa vastata!
Kommentit (24)
että isän kanneoikeus isyysasiassa on menetetty sillä hetkellä kun on tunnustanut isyyden. Isyyttähän ei koskaan tarvitse tunnustaa, jos epäilee, ettei ole isä (eli epäilyttävissä tilanteissa selvitetään tietysti dna).
Oliko siis lapsi saanut syntynyt avioliitossa? Silloin isyyttä ei tunnusteta, vaan se oletetaan, eli isän kanneoikeus säilyy (suomeksi sanottuna isyyden voi kumota).
perinteisen nyxälogiikan vuoksi :D ja sehän menee näin: IIK! Mieheni eksä on vakavasti mielenterveysongelmainen huora! Se huijasi mieheni isäksi vain koska halusi lapsen! Kuka tietää onko mies edes sen lapsen isä?! eli se narttu huijaa vain elarit!! ja se että heillä on taaperoikäinen lapsi ei TO-DEL-LA-KAAN tarkoita sitä että MINÄ olen ollut hajottamassa perhettä, niinku mitä häh???
Jos lapsen isyys on epävarma ja se halutaan selvittää, on syytä suorittaa DNA-tutkimukset, jotka isyyden vahvistamisen yhteydessä ovat maksuttomia. Mikäli mies isyyden vahvistamisen jälkeen alkaa epäillä isyyttään, on hänen itse maksettava tutkimuskulut ja hoidettava mahdollinen isyyden kumoaminen oikeusteitse.
Tunnustetun isyyden kumoamista koskevan kanteen voi nostaa isyytensä tunnustanut mies, äiti tai lapsi. Miehen ja äidin on pantava kanne vireille viiden vuoden kuluessa siitä, kun isyys on tunnustamisella vahvistettu.
www.laki24.fi
Isässä voi olla vikaa ja seksiäkin voi olla harrastettu harvoin, mutta raskauteen ei tarvita kuin yksi yhdyntä ja yksi normaali siittiö. Vai kuinka monta yhdyntää raskauteen kuvittelette tarvittavan?
Eli kyllä tuohon isyyden epäilemiseen nyt pikkasen muutakin tarvitaan.
Ja joo, tunnustetun lapsen testaamiseen tarvitaan lastenvalvojan apuja. Äiti tuskin on kovin innokas testeihin menemään, oli lapsi sitten miehen tai ei. Miehen on käytännössä haettava oikeudelta lupa isyyden uudelleen selvittämiseen.