Mikä on mielestänne sopiva kotiintuloaika 17-vuotiaille viikonloppuisin?
Siis tietenkin niin, että tiedämme missä ovat (kyseessä nyt kaksostytöt)ja keiden kanssa.
Tytöt valittaa että sääntömme ovat liian tiukkija ja siksi kyselen täällä ennen kuin kerron miten meillä toimitaan :-)
Kommentit (35)
15 V AIKA NUORI MUUTTAAN KOTOA POIS...
eihän niiden tarvii pestä pyykkiä, kokata, tehdä mitään kun mammt vielä varmaan pyllynkin pyyhkii.. Onneksi on poikkeuksiakin.
t. en e jolle vastasit :>
vanhemmilla mennyt jotain pahasti pieleen, jos 15-vuotiaana joutuu muuttamaan kotoa pois - ja ehkäisyvalistuskin on ollut hakosalla, jos lapsena on jo raskaaksi tullut. Ei ihme, että on omatkin kiire saada pois jaloista lapsina
Nykyaikana joo, 15 V AIKA NUORI MUUTTAAN KOTOA POIS...
eihän niiden tarvii pestä pyykkiä, kokata, tehdä mitään kun mammt vielä varmaan pyllynkin pyyhkii.. Onneksi on poikkeuksiakin.
t. en e jolle vastasit :>
Luotettiin ja koulu meni hyvin. Kun täytin 18v, niin sitten ei ollut enää "sääntöjä" ja "rajoja" laisinkaan menemisteni suhteen. Ilmoitin toki missä suunnilleen menen ja kenen kanssa ja milloin tulen kotiin, että tietävät varata ruokaa vaikkapa. Ja jos en ollut tulossa etukäteen sovittuna aikana, niin soitin, etteivät huolestu tms. Tuo on ihan normaalia.
Jos ei olis luottoa, ja olis epämääräisemmissä menoissa ja koulu menis huonosti ja sellaista ikävää käyttäytymistä, pitäisi varmaan tiukemmat säännöt menemisille ja vielä tiukemmat säännöt kenen kanssa.
vanhemmilla mennyt jotain pahasti pieleen, jos 15-vuotiaana joutuu muuttamaan kotoa pois - ja ehkäisyvalistuskin on ollut hakosalla, jos lapsena on jo raskaaksi tullut. Ei ihme, että on omatkin kiire saada pois jaloista lapsina
jäädä kotiin pitämään välivuotta kas kun ihan jokapaikassa ei sitä opiskelumahdollisuutta siinä kotona ole. Edes lukiota. Saatika sitten jos haluaa jotain vähänkin erikoisempaa lähteä opiskelemaan. Näin meillä ja siksi lähdin opiskelemaan peruskoulun jälkeen eli loppuvuodesta syntyneenä siis 15 vuotiaana.
Kaikki eivät asu kehä kolmosen sisäpuolella... Mutta ehkä vanhemmillani meni sitten pahasti pieleen tuo asuinpaikan valinta? Itse kyllä rakastan Lappia ja olen oikein onnellinen että sain siellä lapsuuteni viettää.
Ja ehkäisyvalistuksen asiaan kuuluvuutta en oikein ymmärrä kun en sanonut missään vaiheessa että lapsi olisi ollut vahinko. Lapsi oli nimittäin haluttu ja suunniteltu, ja silloin 17-vuotiaana ensimmäinen raskauteni päättyi keskenmenoon jota surin kovasti. Toisesta syntyi esikoisemme.
Älkää aina olettako asioita joita ei ole edes sanottu...
Nykyaikana joo, 15 V AIKA NUORI MUUTTAAN KOTOA POIS...
eihän niiden tarvii pestä pyykkiä, kokata, tehdä mitään kun mammt vielä varmaan pyllynkin pyyhkii.. Onneksi on poikkeuksiakin. t. en e jolle vastasit :>
Siivota huoneensa kerran viikossa 20€:n viikkorahaa vastaan? XD
Jos osaa laittaa ruokaa, pestä pyykkiä jne. on ainakin paremmat valmiudet kyetä huolehtimaan itsestään..
kuten täällä ollaan jo sanottu, 17-vuotias on lähes täysi-ikäinen! jos tuossa iässä ei anneta mahdollisuutta opetella vastuun ottamista ja omista asioista huolehtimista, niin milloin sitten?
omasta nuoruudesta muistan, että ne joilla oli tiukimmat säännöt kotona, vetivät myös pahimmat överit sitten kun vihdoin pääsivät "vapaaksi".
meillä nämä asiat eivät vielä ole ajankohtaisia, mutta itselläni ei kyllä enää lukiossa ollut mitään kotiintuloaikoja ja homma toimi hyvin. ja tuon ikäisenä olin paljon viikonloppuja pois kotoa, joten kotiintuloaikojen kyttääminen olisi ollut muutenkin typerää :)
kuten täällä ollaan jo sanottu, 17-vuotias on lähes täysi-ikäinen! jos tuossa iässä ei anneta mahdollisuutta opetella vastuun ottamista ja omista asioista huolehtimista, niin milloin sitten?
omasta nuoruudesta muistan, että ne joilla oli tiukimmat säännöt kotona, vetivät myös pahimmat överit sitten kun vihdoin pääsivät "vapaaksi".
meillä nämä asiat eivät vielä ole ajankohtaisia, mutta itselläni ei kyllä enää lukiossa ollut mitään kotiintuloaikoja ja homma toimi hyvin. ja tuon ikäisenä olin paljon viikonloppuja pois kotoa, joten kotiintuloaikojen kyttääminen olisi ollut muutenkin typerää :)
yöhön asti jossain. Mitä sitä paitsi pitäisi tehdä klo 22 jälkeen viikolla ,mitä ei voi tehdä aiemmin päivällä/illalla. Kouluakin jaksaa käydä paremmin kun nukkuu tarpeeksi.
eli klo 20.15 on kotona. Muussa tapauksessa täytyy vanhempien noutaa.
Joskus kömpii kotiin kolmelta yöllä, joskus ei tule ollenkaan (ilmoittaa aina onko yötä poikaystävän tai jonkun kaverin luona), joskus ei mene minnekään viikonloppuna, joskus tulee poikaystävän kanssa meille klo 19 ja viettävät illan täällä.
kuten täällä ollaan jo sanottu, 17-vuotias on lähes täysi-ikäinen! jos tuossa iässä ei anneta mahdollisuutta opetella vastuun ottamista ja omista asioista huolehtimista, niin milloin sitten? omasta nuoruudesta muistan, että ne joilla oli tiukimmat säännöt kotona, vetivät myös pahimmat överit sitten kun vihdoin pääsivät "vapaaksi". meillä nämä asiat eivät vielä ole ajankohtaisia, mutta itselläni ei kyllä enää lukiossa ollut mitään kotiintuloaikoja ja homma toimi hyvin. ja tuon ikäisenä olin paljon viikonloppuja pois kotoa, joten kotiintuloaikojen kyttääminen olisi ollut muutenkin typerää :)
voi varmaan opetella muulloinkin kuin öisin?
Aamuun mennessä piti olla kotona ja kyllä noista aamuyötuloista mussutusta tuli, mutta ei selvää kieltoa. Viikolla oli ehdoton kotiintuloaika 22 ja se oli vielä täysi-ikäisenäkin, kun olin abi.
Hoidin koulun hyvin, olin huippuoppilas ja vanhemmat opettajia.
tuon ikäinen tarvitse kotiintuloaikoja, jollei ole ns. ongelmanuori. Mitä pahaa "riekkumisessa" on? Sosiaalista toimintaa sekin on, mikäli siihen ei liity pahantekoa.
Omakin kokemukseni on, että ne joilla säännöt olivat tiukimmat, överöivät sitten pahiten, kun viimein täyttivät sen 18.
Itse olin tuossa iässä kaikki viikonloput toisessa kaupungissa poikaystäväni kanssa. Hän oli pari vuotta vanhempi ja kävimme baareissa ja istuimme iltaa kavereiden luona. Aamuisin pokaystäväni äiti teki meille ihanat aamupalat, eikä nipottanut yhtään. Tämä oli mukavaa aikaa ja ihan vastuuntuntoinen ja tavallinen aikuinen minusta tuli.
Jos vanhempani olisivat vastustelleet, olisin siitä huolimatta mennyt. Nyt he antoivat bussirahaa ja toivottivat kivaa vloppua.
Koulun hoidin hyvin, ylioppilastodistus oli loistava.