Kokemusta turkiskuoriaisista?
Meillä on niitä ja tiedän, että niistä on todella vaikea päästä eroon. Pari vuotta sitten luulin jo, että päästiin, mutta viime syksynä huomattiin taas uusia reikiä vaatteissa. Putsattiin yksi vaatekaappi, mutta nyt talvella ollaan havaittu taas pari kuoriaista. Nyt aloin siivota omaa kaappiani ja läoysin sieltä yhden toukan ja ilmeisesti munia, sellaisia pienen pieniä palleroita - vai olisivatkohan ulostetta?
Tietääkö kukaan, tuhoutuvatko munat tavallisessa pseussa pesukoneessa, vai pitääkö olla erityisen kuumaa vettä? Meillä ei ole saunaa ja vain pienen pieni pakastin, niin että kumpikaan noista vaihtoehdoista ei käy päinsä.
Lisäksi ongelmia tuottaa se, että mun vaatteeni sijaitsevat taaperon huoneessa ja olen kaiken lisäksi raskaana. Samassa kaapissa mun vaatteitteni kanssa ovat myös taaperon ja tulevan vauvan vaatteet. En siis kai nyt voi myrkyttääkään millään, kun emme voi lähteä evakkoon (saatan synnyttää koska vaan). Biokilliä olemme aiemmin käyttäneet, siitä sanotaan, että voi laittaa vaatteisiinkin, mutta kai taaperon ja vauvan vaatteet pitäisi silti sen jälkiltä pestä ja ei kai taaperoa voi jättää nukkumaan huoneeseen, joka sillä on juuri myrkytetty?
Mitä te tekisitte mun sijassani? Olen heittämässä taas osaa vaatteista pois ja koetan saada vaatekaapin mahdollisimman väljäksi, mutta tuntuu niin toivottomalta taas tää pesurumbra, kun nelihenkisessä perheessä on kuitenkin tekstiilitavaraa aika rutosti, vaikka sen yrittäisikin pitää minimissään.
Kommentit (4)
Ja tavallaan niiden kanssa on vain opittava elämään. Kaappien siivous on tärkeää. Mä pesin vaatteita, siivosin kaapit ja ravistelin vaatteet kunnolla. Meillä oli vanha avovintti ja kuivaustila, jonne vein välillä kovilla pakkasilla "pakastumaan". Täysin niistä ei koskaan päässyt eroon, mutta säännöllinen pesu ja ravistelu auttoi. Myrkytin myös välillä, mutta ei se välttämätöntä ole. Tai tehokasta, olis pitänyt myrkyttää koko korttelin talot yhtaikaa.
siivoat ihan normaalisti ja laitat villavaatteet kannellisiin läpinäkyviin muovilaatikoihin. Et tarvii mitään biokilliä. Ei turkkarit tee ihmisille mitään. Pidä vaatteiden määrä vähäisenä kaapissa. Ei sun kaikkia tarvii pestä, voit tuuletellakin. Turkkarit tykkää lämpimistä ja pimeistä paikoista, eli kannattaa pitää valoja päällä esim. vaatehuoneessa. Pienet ruskeat pallerot ei oo mitään ulostetta, varmaankin kuolleita kuivuneita toukkia.
Olen vaan joutunut heittämään kalliita vaatteita pois noiden tuholaisten takia, siksi ärsyttää.
Kyllä ne pallerot oli jotain muuta kuin kuolleita toukkia, oli sellaisia pisteen kokoisia ja siinä ympärillä vaatteessa oli sellaista hämähäkinseitin oloista juttua.
Kiitos jos joku vielä jaksaa neuvoa, tuntuu aika toivottomalta yrittää päästä noista eroon ainakin mitä neitstä olen lueskellut.
ap
Ja tavallaan niiden kanssa on vain opittava elämään. Kaappien siivous on tärkeää. Mä pesin vaatteita, siivosin kaapit ja ravistelin vaatteet kunnolla. Meillä oli vanha avovintti ja kuivaustila, jonne vein välillä kovilla pakkasilla "pakastumaan". Täysin niistä ei koskaan päässyt eroon, mutta säännöllinen pesu ja ravistelu auttoi. Myrkytin myös välillä, mutta ei se välttämätöntä ole. Tai tehokasta, olis pitänyt myrkyttää koko korttelin talot yhtaikaa.