Lukio vai ammattiopisto?
Tytär haluaa ammattiopistoon.
Isä panee hanttiin kynsin hampain.
GRRRRRRrrrrrrrrrrr...
Hänellä on nuo 80-luvun perustelut vaan mielessä.
Taitaa olla maailma muuttunut niistä ajoista kuitenkin.
Silloin oli muka luuseri jos ei mennyt lukioon.
Mies haraa siksi kaiketi vastaan.
Mun mielestä tyttö saa valita sen mikä maistuu. Mutta miehelleni pitää saada asiat perusteltua.
Eli onko johonkin myöhmepään valintaan jotain haittaa jos ei valitse lukiota?
Pääseekö ammattikorkeakouluun ilman lukiota? Yliopsitot kuitenkin vissiin poissuljettuja? Ei sen puoleen tyttöä ne kiinosta ainakaan nyt.
Tyttöä kiinnostaa musiikki ja laulaminen, musan tekeminen ja sanoitus. Haluaa tosissaan laulajaksi.
Kommentit (10)
Siis menisi ammattiopistoon ja kirjottaisi ylioppilaaksi samalla? Mun poika tekee niin ja se rauhoitti vauhkot sukulaiset.
Ei suorita koko lukiota jaan neljä ainetta jotka kirjoittaa. lukiota on puolitoista tuntia ilapäivisin, muuten amista.
En tiedä mitä alaa tyttösi haluaisi opiskelemaan, mutta jos häntä kiinnostaa musiikki, niin voisi pohtia musiikki- tai taidelukiota amiksen sijaan. Perustelen tätä sillä, että veljeni, joka kävi yhdistelmälukion (metalliala + yo) ei käynyt ainoatakaan taideaineiden kurssia, ne oli karsittu pois. Tytölle voisi tehdä hyvää olla muiden taiteesta kiinnostuneiden joukossa, joissain taidelukioissa ona tosi paljon valinnaista musaa jne. Itse kävin viestintälukion, jossa teimme lopputyönä musikaalin.
Tämä siis, jos tuo musiikki on ratkaiseva juttu. Jos ei ole, niin sitten sinne, mikä kiinnostaa. Amiksesta ei pääse suoraan yliopistoon, ammattikorkean kautta kyllä (elleivät tietoni ole vanhentuneet). Mitään ei siis suljeta pois, reitti saattaa olla pidempi. Ei siinäkään ole mitään järkeä, että ensin käy lukion ja sitten amiksen siihen unelma-ammattiin. Jos unelmia on, niin suorinta tietä niitä tavoittelemaan :)
Mainitsemiani taidelukioita on ainakin Tampereella ja Helsingissä, varmasti muuallakin, mutta en ole niistä tietoinen.
Pitää olla kahdessa paikassa motivaatiota.
Tytön opisto on sitäpaitsi eri kaupungissa kuin tuo lukio.
Sitä on kyllä mietitty, mutta raskaaksi todettu ja itse olen sitä mieltä, että suvun takia on turhaa opiskella jotain.
pitää mennä sinne, mikä itestä tuntuu hyvältä. Jos ei se lukeminen kiinnosta/on ollut ehkä heikompi peruskoulussa, niin miksi pitäisi mennä lukioon painostuksen takia?
Itse kävin lukion, mutta esim. siskoni kävi ammattikoulun ja myöhemmin iltalukion. Jokaisen pitäisi käydä se opinahjo, mikä tuntuu järkevimmältä siinä elämäntilanteessa.
It-lukio, joka oli yksi vaihtoehto vaatisi poismuuton, ei taida olla siihen ihan valmis. Rahakin vähän esteenä. Hänen haaveensa vaatisi englannin hyvä taidon.
Täällä perukoilla olisi Pop-konservatorio ammattipoistona tai joku sellainen se olisi.
Siellä olisi mahdollisuus valita laulua pääaineeksi. :)
Meillä varmasti sama edessä. Tytöllä ei lukuhaluja ja tuskin on lukioon asiaa. Minulle pettymys, mutta en sitä tytölle sano. Tosiasiassa minultakin on joskus huonona hetkenä lipsahtanut tuo luuserit menee amikseen. Sitä tosin olen pyytänyt tytöltä anteeksi. Valitkoon itse miten haluaa. MIeheni (joka itse aikonaan jättänyt lukion kesken) ja hänen sukunsa puhuu vain koko ajan lukiosta ja se harmittaa minua.
Onneksi Suomessa koulujärjestelmä on suunniteltu niin, että umpikujaa ei tule. Ammattikorkeakouluun pääsee ilman lukiota, samoin yliopistoon (voi lukea avoimen yliopiston kursseja ja hakea sen jälkeen erityiskiintiössä).
Toisin haastavaa voi olla, koska lukio antaa tiettyjä valmiuksia esim. kieliin ja äidinkieleen.
Mutta kun perheessä on tuollainen hiukkasen narsistisen luonteen omaava mies. On selkoperustelut tarpeen. Kaiken pitää pohjautua faktatietoon ennenku uppoaa. :(
Minä vastustaisin sitä paikkaa siitä syystä, että siellä oleva nuoriso on niin surkeaa, että kaveripiirikin on huonoa. Joukossa voi olla toki fiksujakin nuoria, mutta juuri muutama ammattikoulunopettaja sanoi sitä, että juuri tuosta kaveri-ilmapiiri -syystä ei omaa lastaan sinne haluaisi. Asenne opiskeluun on huono, asenne elämään on huono, tupakkaa polttaa melkein kaikki jne. Huumeet on yleisempiä kuin lukiossa.
Mutta kun perheessä on tuollainen hiukkasen narsistisen luonteen omaava mies. On selkoperustelut tarpeen. Kaiken pitää pohjautua faktatietoon ennenku uppoaa. :(
Sitten sanot miehelle, että on parempi, että tyttö opiskelee jotain, mikä kiinnostaa, kuin että jättää lukion kesken. Faktatietona voit kertoa, että amiksen papereilla pääsee ammattikorkeakouluun, joissa voi opiskella erilaisia musiikkiin liittyviä aloja (edelleen esimerkkinä Tampere ja musiikkiterapia). Jos väittää vastaan yliopistosta, niin sanot, että juu, pidentää tietä, mutta amk-papereilla pääsee yliopistoon, samoin hakemalla ns. erityisvalinnassa avoimen yliopiston pisteillä (joita tosin täytyy olla usein yli 50, jopa 70, mikä olisi 2 vuotta täyspäiväistä opiskelua). Amis ei siis sulje mitään ovia, ja tärkeintä on pitää nuoret yhteiskunnassa mukana, etteivät tipu rattailta vaille mitään suuntaa. Tsemppiä! Suunta löytyy varmasti :) Olin itse 2 vuotta lukion jälkeen ihan pihalla siitä, mitä haluaisin tehdä ja nyt olen YTM ja opiskelen toista tutkntoa LSE:ssä. Kaikille löytyy oma paikka :)
T: taidelukiota ehdottanut.
suoraan voi hakea ammattikorkeaan ja sieltä on mahdollisuus mennä vaikka yliopsitoon, jos rahkeet riittävät
tärkeintä opinnoissa on oma motivaatio, mistään ei muuten tule mitään
t. opo