Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Raskauden aikainen tupakointi.

Vierailija
04.03.2011 |

Heti alkuun sanon, ennen kuin joku innostuu syyttelemään, että kyllä, poltan itse, mutta ei, EN ole itse raskaana.

Ystäväni, noin raskauden puolivälissä tällä hetkellä, polttaa edelleen askin parissa päivässä eli n. 10 tupakkaa per päivä. Olen häntä yrittänyt parhaani mukaan tuke lopettamisessa, mutta hän ei pysty! Ei auta sanoa, mitä vauvalle tapahtuu kun imee savua sisäänsä.

Senpä takia, nyt kaipaisin IHAN OIKEITA kokemuksia tupakkavauvoista. Millaisia sairauksia, epämuodostumia, mitä vaan, millä voisin ystävääni "pelotella".

Kommentit (61)

Vierailija
21/61 |
09.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsella on astma. Äiti poltti koko raskausajan. Tyttö on muutenkin jatkuvasti flunssassa.

Vierailija
22/61 |
04.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiiop.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/61 |
04.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ottaa siitä opiksi, mutta vielä 70-luvulle asti poltettiin ihan yleisesti sisällä. Asuttiin pienissäkin asunnoissa ja isä röökasi siellä lasten ja raskaana olevan äidin läsnäollessa. Jatkuva passiivinen tupakansavu ja tuota oli ihan kaikissa yhteiskuntaluokissa.

Vierailija
24/61 |
04.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta tuo liikkeiden tuntu on ihan yksilöllistä.

Jotkut tuntevat ne aikaisin ja jotkut vasta myöhemmin.

Istukka voi olla etuseinämässä vaimentamassa potkuja ja liikkeitä yms.

Vierailija
25/61 |
04.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka sisällänsä kasvaa, on tyhmä, luuseri, vastuuton, ääliö eikä ansaitse saada lasta ollenkaan. Kyllä se nyt vaan on niin, että jokainen pystyy luopumaan tupakista yms paskasta, jos vain haluaa! Turha selitellä tai lässyttää yhtään mitään! Vakuutelkaa vaan itsellenne, että lapselle ei koidu haittaa tai että ette pysty lopettamaan. Tuollaiset mätäpaiseet ei arvosta elämää!

Vierailija
26/61 |
04.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta todella ihmetyttää että useimmat vanhemmat ovat valmiita tekemään lastensa puolesta mitä vaan, kun ovat syntyneet. Miksi sitten odotusaikana millään ei ole väliä?

Tupakointi, alkoholi, vitamiinit, ravinto yleensä ei kiinnosta. Mutta kun lapsi syntyy, niin halutaan varmistaa sen terveys ja hyvinvointi.

Vierailija
27/61 |
04.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko sinä koskaan polttanut? Tuskinpa? Tiedän itse, että tupakka on todella koukuttava aine, ja se ei todellakaan ole kaikille helppoa lopettaa. Tuollainen mätäpaise joka täällä haukkuu ihmisiä mitä ihmeellisimmin, on mielestäni se mätäpaise.

joka sisällänsä kasvaa, on tyhmä, luuseri, vastuuton, ääliö eikä ansaitse saada lasta ollenkaan. Kyllä se nyt vaan on niin, että jokainen pystyy luopumaan tupakista yms paskasta, jos vain haluaa! Turha selitellä tai lässyttää yhtään mitään! Vakuutelkaa vaan itsellenne, että lapselle ei koidu haittaa tai että ette pysty lopettamaan. Tuollaiset mätäpaiseet ei arvosta elämää!

Vierailija
28/61 |
05.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poltin 10 vuotta melki askin päivässä. Tulin raskaaksi ja lopetin polttamisen. Ja olen niin helevetin ylpee siitä! Ja mä todella RAKASTIN tupakkia ja sen makua...

Oletko sinä koskaan polttanut? Tuskinpa? Tiedän itse, että tupakka on todella koukuttava aine, ja se ei todellakaan ole kaikille helppoa lopettaa. Tuollainen mätäpaise joka täällä haukkuu ihmisiä mitä ihmeellisimmin, on mielestäni se mätäpaise.

Vierailija
29/61 |
05.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeä aihe!

Vierailija
30/61 |
05.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kun tulin 24 vuotiaana raskaaksi niin lopetin kuin seinään. Siis ainuttakaan hatsia en vetänyt plussan jälkeen.

Tottakai teki hetken mieli ja oli vierotusoireita MUTTA mulle lapsen terveys ja alku hyvään elämään oli tärkeämpää kuin omat mielihalut.

Joten ihan turha tulla itkemään, ettei muka pysty lopettamaan. Jos haluaa niin pystyy PISTE.

Niin ja aloin uudelleen polttaa kun imetysaika oli ohi ja kun tulin 5 vuoden päästä uudelleen raskaaksi niin JÄLLEEN lopetin tupakoinnin siltä seisomalta.

Ja tuolle yhdelle ääliölle, joka sanoo ettei tupakointi ole laitonta raskaana ollessa niin eihän viinan juontikaan ole, joten onko sekin sinusta OK?

Valitettavasti laki ei puutu raskaudenajan olemiseen, vaikka onkin tiedossa että tietyt asiat ovat sikiön kehitykselle haitallisia. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että äiti voi sillä varjolla olla välittämättä lapsensa terveydestä.

Se, ettei nykypäivänä tiedosta ja ymmärrä tupakoinnin vaaroja sikiölle, osoittaa adottajan jonkin asteista heikkolahjaisuutta. ASiaa on niin paljon tutkittu ja kiistattomat tulokset todistavat tupakoinnin olevan haitallista. Tosisin väittävät eivät joko osaa/halua etsiä tietoa tai eivät pysty ymmärtämään faktoja tai sitten vaan laiskuuttaan tai omaa mukavuuden haluaan selittelevät asiat itselleen parhain päin.

Vierailija
31/61 |
05.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta todella ihmetyttää että useimmat vanhemmat ovat valmiita tekemään lastensa puolesta mitä vaan, kun ovat syntyneet. Miksi sitten odotusaikana millään ei ole väliä?

Tupakointi, alkoholi, vitamiinit, ravinto yleensä ei kiinnosta. Mutta kun lapsi syntyy, niin halutaan varmistaa sen terveys ja hyvinvointi.

Olettaisin, että ainakaan esikoistaan odottavat eivät vaan tiedä miltä se äitiys ja rakkaus lasta kohtaan oikeasti tuntuvat. Itse en ainakaan tiennyt. Eikä se lapsi vielä odotettaessa tunnu välttämättä oikealta ihmiseltä. Raskaus on myös aikaa, jolloin oman vartalon muutoksia ei voi kontrolloida, jolloin kontrollin säilyttäminen voi korostua muilla elämänalueilla ja esim. tupakointihan on sellainen asia josta voi itse määrätä.

Ap:lle vielä, vaikkei ystäväsi olekaan lopettanut tupakointia, ei se tarkoita, etteikö hän haluaisi tai etteikö tuntisi syyllisyyttä polttamisestaan. Ei välttämättä ystävyyssuhde parane siitä, että "valistat" häntä tupakoinnin vaaroista. Taitaapa jokainen odottaja jo muutenkin olla hyvin perillä tupakan ja muiden myrkkyjen (esim. meikit) vaaroista.

Vierailija
32/61 |
05.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja mulle sanottiin neuvolasta, että lopettamisen yrittämisestä tuleva stressi voi olla lapselle vaarallisempaa kuin polttamani noin 7 tupakkaa päivässä. Kehoitti vähentämään hiljalleen esimerkiksi kolmeen tupakkaan päivässä ja sitten lopettamaan jos mahdollista. Tämä siis vuonna 2006.

Vierailija
33/61 |
05.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja mulle sanottiin neuvolasta, että lopettamisen yrittämisestä tuleva stressi voi olla lapselle vaarallisempaa kuin polttamani noin 7 tupakkaa päivässä. Kehoitti vähentämään hiljalleen esimerkiksi kolmeen tupakkaan päivässä ja sitten lopettamaan jos mahdollista. Tämä siis vuonna 2006.

tai sitten vaan oli "munaton" paapoja, tämähän menttaliteetti niillä monilla on, mistään ei voi sanoa kunnolla, ettei vaan äipälle tule pahamieli.

Sama täti varmaan kehottaisi juomaan kaljaakin, ettei vaan tule stressiä raittiudesta.

Kyllä siitä tupakoinnista lapselle enemmän on haittaa kuin lopettamisesta.

Vierailija
34/61 |
05.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

neljä täysin tervettä aikuista ollaan nyt ja synnyttäessä ollaan oltu ihan normaalin kokoisia/hieman suurempia.

Itselläni 3 lasta ja ei tupakoinnista johtuvia sairauksia, poltin vaihtelevasti 0-10 tupakkaa päivässä.

Siskolla kaksi tervettä lasta, tupakoinnista huolimatta.

Vierailija
35/61 |
05.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle sanottiin samaa raskauden aikana. Poltin koko raskauden ajan vähän 2-3 tupakkaa päivässä, lapsella ei mitään oireita mistään, eikä ole kehityshäiriöitä.

Kaikkea ei voi yleistää, ja kyllä, tunsin huonoa omatuntoa tästä ja kyllä, yritin monta kertaa lopettaa. Elämäntilanteeni vain oli todella huono, ajoi tämäkin tupakoimaan ja sekin että tupakka koukutti minut todella pahasti heti aloitettuani! Eikä minulla niinkään nikotiinintarve, vaan se tapa. Ja myönnän olleeni heikko ja itkeneeni monta kertaa että aiheutan lapselleni jotain. Kiitollinen olen, ettei mitään tullut ja syyllisyyttä tunsin koko ajan!

Muiden paasaaminen asiasta ei auta!

Vierailija
36/61 |
05.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama olisi kun vastasyntyneen suuhun laitettais rööki... Hyi olkoon! Kamalaa! Minäkin lopetin heti polttamisen, kun tulin raskaaksi. Ja rispektii niille muille, jotka ovat myös ajatelleet lapsensa parasta ja lopettaneet!!

Vierailija
37/61 |
05.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

neljä täysin tervettä aikuista ollaan nyt ja synnyttäessä ollaan oltu ihan normaalin kokoisia/hieman suurempia.

Itselläni 3 lasta ja ei tupakoinnista johtuvia sairauksia, poltin vaihtelevasti 0-10 tupakkaa päivässä.

Vastuuton huono äiti olet. Ja siskosi. Kiittäkää omaa äitiänne tyhmyydestänne.

Vierailija
38/61 |
05.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta niin se vain loppupeleissä on, että muuttaa voi vain itseään, pelotteluyritykset ovat turhia ja voivat jopa kääntyä itseään vastaan.

Vierailija
39/61 |
05.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tätini joka on hyvin tunnollinen ihminen muuten ja hyvä äiti on ollut erinäisiä ongelmia lasten kanssa en nyt sano että ne tupakasta johtuis epäilen kuitenkin. Lapsiastma tai siis vauva-astma rohisee pojalla vieläkin vaikka on jo 8 vuotias astmaa ei enää ole. Oppimisvaikeuksia ekalla tytöllä koulussa ollut ja hidas puheenkehitys ja huono kuulo. Päässyt kuitenkin eroon putkista korvissa ja nykyään pärjää koulussa hyvin.

Vierailija
40/61 |
05.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini poltti meidän aikana,

kun mä nyt olen normaali ja mun lapset terveitä niin ei tupakka mitään aiheuta. JUST!

Mun kaverin äiti veti koko raskauden ajan viinaa ja mun kaveri sattuu olemaan terve, niin tarkoittaako se, että FAS on täysin tuulesta temmattu ja propagandaa.

Hämästyttää, että joku voi olla näin tyhmä. Noh ehkä se on se äidin tupakointi, joka vaikuttanut siihen miten osaa saatavilla olevaa tietoa käsitellä ja ymmärtää.

Ja mistä muuten tiedät että ne sun kaikki 3 lasta on täysin selvinnyt ilman tupakoinin vaikutuksia. Minkä ikäisiä ovat? Ovatko jo aikuisia, jolloin voit sanoa, ettei mitään oppimishäiriöitä esim ole tullut?

Niin ja jos edelleen olet sitä mieltä että toi "tilastointi" oli asian mukaista niin voin sitten esimerkkinä sanoa, että mun kaveri poltti läpi 3:n raskauden. Kaikki syntyi täysiaikaisina mutta painoltaan hyvin pieninä ja jokaisella heistä oli todella paljon itkuisuutta vastasyntyneenä ja lisäksi sitten todella voimakas koliikki.

Nyt kouluiässä 2:lla oppimis- ja keskittymisvaikeuksia. Johtuuko geeneistä vai tupakoinnista, kuka tietää. Mutta ainakin tämä äiti joutuu miettimään, onko itse aiheuttanut lapsilleen kyseiset ongelmat.