etelänmatka suunnitteilla syksyksi, mies haluaa odottaa äkkilähtöjä
Miten saan miehen käsittämään ettei ole järkevää odottaa äkkilähtöjä kun on lähdössä matkaan kolmen lapsen (9v, 7v ja muutaman kuukauden ikäinen) jotka eivät ole koskaan olleet edes lentokoneessa.
Mies ei pidä pahana että saatamme joutua istumaan eripuolelle konetta tai että hotellimme voi olla sellainen jossa isommat lapset eivät pääse uimaan altaaseen. Puhumattakaan siitä että kuinka paljon äkkilähtöjä on tarjolla 5-henkiselle perheelle...
Minä en voi laittaa ensi kertaa lentokoneessa olevia lapsia istumaan ventovieraitten viereen. Ja haluan kyllä tietyn tasoisen hotellinkin, jo pelkästään vauvankin takia.
Harmitta kun matka näyttää tyssäävän tällaiseen asiaan :(
Kommentit (19)
Kysy varaushetkellä mieheltä, että lähteekö 1 vai 2 aikuista?
Paljon olen reissannut, pakettimatkoilla, reppumatkoilla, äkkilähdöillä. Ja on se kyllä niin, että lasten kanssa en lähde reppuilemaan tai äkkilähtöilemään.
perheet vierekkäin. Nykyään monille lomalennoille voi lisämaksusta valita paikan, mutta läheskään kaikki ei näin tee ja lhtöselvitys pyrkii joka tapauksessa laittamaan perheet vierekkäin.
Mutta en lähtisi äkkilähdöllä. Ikinä ei tiedä paljon niitä on tarjolla, jos tulee vaikka joku Egyptin kriisin tyylinen juttu uudestaan niin matkatarjonta supistuu ja äkkilähdöistäkin tulee pula. Eikä loppujen lopuksi äkkilähdötkään ole aina kovin edullisia ja niitä on hankala löytää isommille porukoille.
ja IKINÄ ei olla jouduttu eri puolelle konetta.... Ne paikat määräytyy vasta lentokentällä, eikä siellä matkatoimistossa. Äkkilähdöt on just parhaita, ja nimenomaan jos lapsia.
minulle äkkilähdöistä on nimenomaan sanottu että lentokoneessa istutaan siellä missä on tilaa eli että voi joutua eri puolelle konetta. Meitähän on kuitenkin viisi (tosi riittää jos kolme pääsee vierekkäin, vauvahan varmaankin on sylissä koko matkan)
Kenelläkään ei siis ole huonoja kokemuksia äkkilähdöistä lasten kanssa? kaipa minä joudun sitten luovuttamaan...
Oli siis lomaa töistä. No, tuli ensin Algerian ja sitten Egyptin kriisi. Vaikka ei noihin maihin olisi haluttukaan lähteä niin äkkimatkat oli täynnä, kun ko matkat oli peruttu...
Oltiin sitten kotona ja oli ihana talviurheilusää.
että kun ihmiset voi lisämaksusta valita paikkansa niin voi käydä niin, että koneessa on yksittäisiä hajapaikkoja. Kuitenkin käytännössä tuo on mahdottomuus, sillä suurin osa ei kuitenkaan valitse niitä paikkoja, koska ei halua maksaa siitä lisämaksua. Ja lähtöselvitys pyrkii aina laittamaan saman seurueen vierekkäisille tai lähekkäisille paikoille.
Äkkilähdöissä on se haitta, että koskaan ei tiedä onko niitä vai ei. Oltaisiin kerran lähdetty, mutta ainoa mitä oli tarjolla oli Kanaria noin 500 €/hlö. Ei sitten lähdetty tuolla hinnalla. Hyviä äkkilähtöaikoja on toukokuun loppu ja elokuun puoliväli. Silloin on yleensä paljon matkoja tarjolla.
minulle äkkilähdöistä on nimenomaan sanottu että lentokoneessa istutaan siellä missä on tilaa eli että voi joutua eri puolelle konetta. Meitähän on kuitenkin viisi (tosi riittää jos kolme pääsee vierekkäin, vauvahan varmaankin on sylissä koko matkan)
Kenelläkään ei siis ole huonoja kokemuksia äkkilähdöistä lasten kanssa? kaipa minä joudun sitten luovuttamaan...
Jos matka on siitä kiinni, pääseekö ap 9 ja 7 vuotiaiden kanssa vierekkäin istumaan koneessa niin paras jättää lähtemättä.
Miten ihmiset voi tehdä yhdestä lentomatkasta elämää suuremman asian? Kädestäkö niitä muksuja ap ajatteli pitää lennon aikana?
aikaan syksystä ajattelitte lähteä?
Juuri koulujen alkamisen jälkeen eli elokuun kahden viimeisen ja syyskuun kahden ekan viikon aikana on aina paljon äkkilähtömatkoja jäljellä. Siitä kun mennään kohti syyslomia, niin tarjonta vähenee.
Varaudu siihen, että äkkilähdöistä ei teille löydy edes vaihtoehtoa, jossa mahtuisitte kaikki samaan huoneeseen. Moniin äkkilähtöhotelleihin mahtuu vain yksi lisävuode, joten joutuisitte ottamaan kaksi huonetta. Tämä riippuu kyllä paljon kohteesta ja matkanjärjestäjästä.
Jos pärähtää kolmen lapsen kanssa siihen käytävälle ja kysyy, että tullaanko paikoille B, G, X ja Ö vai haluaisiko joku vaihtaa niin että saisimme paikat A, B, C ja D, niin kummasti voi vaihtohalua löytyä. Etenkin jos kysyjällä on sylissään huutava vauva. :D No, kyllä ne 7- ja 9-vuotiaat pärjäävät omillakin paikoilla, ei se kone niin iso ole. Hyvällä tuurilla löytyy vierekkäiset tai "käytävän yli" -paikat ja lapsilla on ihan oma hupinsa siinä, kun saavat olla vähän isoina lapsina omillaa. :)
Hotelliasiassa olisin ehkä tiukempi, jos kerta olette menossa rantalomalle ja uima-altaalle löhöämään. Juttelisin miehen kanssa ja kysyisin, että halutaanko kerrankin ottaa rennosti ja vähän luksusta, vai otetaanko riski että joudutaan johonkin apartomentokseen lämmittelemään hernekeittoa mikrossa? Raha ei aina ole se paras mittari, joskus pitää olla valmis maksamaan hyvästä olosta.
Etenkään, jos on kyse tietystä ajankohdasta ja paikasta, jonne haluaa lähteä.
Äkkilähtöjä joko on tai ei ole. Me ollaan lähdössä kesäkuun puolivälissä reissuun ja varattiin tammikuussa. Haluttiin tiettyyn paikkaa, tiettyyn hotelliin ja tiettynä aikana. Ei todellakaan jääty hengaamaan ja odottelemaan, olisko ko. matkaa tarjolla vielä viikkoa ennen lähtöä... Ja meille oli erityisen tärkeää se, että hotelli on lapsille mieluinen. En lähtisi perhematkalle sillä mielellä, että mahdollisimman halvalla jonnekin murjuun.
ja ehkä yhdeksänvuotiastakin jos kovasti jännittää. Muistan itse hyvin kuinka pelottava ensimmäinen lentomatka oli, kyllä vanhemman tuki oli silloin tarpeen. Ehkä olen ylihuolehtivainen sitten?
Katsotaan nyt tuleeko matkasta mitään, mies tosiaan haluaa matkan mahdollisimman halvalla ja siksi äkkilähdöstä haaveilee. Tuo pointti että äkkilähdöt eivt välttämättä ole sen halvempia on kyllä hyvä. Ja että ei välttämättä löydy tarpeeksi isoa huonetta (tämän jo kyllä tiesinkin) Viikko ilman seksiä voi jo muuttaa miehenkin mieltä ;) (koska me aikuisethan tietenkin jakaantuisimme eri huoneisiin)
Yksin en halua lähteä kolmen lapsen kanssa, ainakaan kun yksi on ihan vauva...
-ap-
on vaikeampi saada majoitusta, johon kaikki mahtuu. Isot huoneistot menevät ensimmäisinä ja niihin tulee harvemmin peruutuksia.
Osa matkan tuottamaa iloa on sen odottaminen ja on kai h....tin kiva tietää, mitä odottaa. Äkkilähtöjä tuon kokoiselle poppoolle ei aina löydy. Tao miehelle järkeä. Jos kerran satsatyaan matkaan, niin sitten satsataan oikeasti.
Itse olen matkustellut äkkilähdöillä yksin ja lasten kanssa ja kaikki on mennyt ihan ok. Mutta varsinkin, jos meitä on ollut enemmän lähdössä tai vain tietty ajankohta mahdollinen, niin olen matkan varannut etukäteen.
Elokuun puolivälin jälkeen voi tulla halpojakin äkkilähtöjä, mutta toisaalta nämä matkat ovat jo listahinnaltaankin edullisempia. Jos teidän pitää päästä juuri tiettynä viikkona matkaan, voi hyvinkin käydä niin, että ei olekaan mitään ostettavaa. Teidän tapauksessa varaisin matkan jo nyt, pääsisitte varmasti samaan huoneeseen ja hotelli olisi tiedossa etukäteen. Ei sitä kaikista kalleinta tarvitse ottaa, edullisissakin on hyviä, saat varmistettua uima-altaat ja muutenkin tiedät minne olette menossa. Ja lapsille kivempi alkaa odottamaan ensimmäistä matkaa kun voit konkreettisesti näyttää minne olette menossa.
hotellissa? Esim Bulgariassa voi mennä minne tahansa uima-altaalle, joutuu maksamaan joka tapauksessa. Myös Kanarialla ne komeimmat altaat ovat julkisia, jonne pääsee maksamalla. Ihan turha jäädä oman hotellin altaalle kökkimään. Mua ei ainakaan haittaisi, vaikka omassa hotellissa ei olisi allasta, koska voi aivan hyvin mennä muille altaille ja valinnan varaa on tosi paljon, jos nyt ei mihinkään nysään kohteeseen mene.
Vanha ketju, mutta vastaan silti, jos se jotain toista auttaa. Thomas cook -lento kanarialle, Teneriffalle Finnmatkojen kautta, hyvissä ajoin (yli 10 kk aiemmin) varattu matka. Etukäteen ei koneen istumapaikkoja arvattu edes varata, kun aina oltu lapsen kanssa muutenkin vierekkäin, niin eipä tullut edes mieleenkään. Mutta eipä oltu thomas cookilla lentäessä, jopa 8-v lapsi oli sijoitettu istumaan ventovieraiden viereen ja meidän koko perhe (3hlö) hajautettu ympäri konetta. Paikkoja ei saanut vaihdettua, koska olivat kuulemma "etukäteen seated". Muilla lentoyhtiöillä tällaista ei ole meidän kohdalla tullut vastaan - voinette arvata että oli meidän eka ja VIIMEINEN kerta Thomas cook lennolla. Henkilökuntakin tosi töykeää - mutta liekö yllätys, suomalaisia kun olivat ;-)
Siirry takavasempaa ja anna miehen hoitaa homma yksin. Itse tekisin näin. Mitä väliä vaikka lopputulos ei sinua miellytä, ainakin mies saa opetuksen tai sitten sinä jos huomaatkin nalkuttaneesi turhasta.
Mekin jouduttiin ekalla matkalla kaikki eripuolille konetta. Ja kukaan ei suostunut vaihtamaan. Ei ketään kiinnostanut että joku vieras perhe joutuu istumaan hajallaan. Eli hyvinkin voi käydä niin ettei vapaita paikkoja ole enää vierekkäin.
Sen jälkeen vahingosta viisastuneena olen aina varannut paikat etukäteen.
Niitä paikkoja ei sitten tietenkään kenellekään luovuteta kun niistä on itse maksettu.
Viime lennollakin kuulin keskiriviltä huokailua että olispa kiva istua ikkunapaikoilla. Kun ajoissa varaa niin voi valita ihan mitkä paikat haluaa☺
Vanha aloitus, mutta en perheenä odottais äkkilähtöjä.
Me tehdään aina noin! Silloin voi olla melko varma siitäkin, etei kukaan ole kipeä, kun pitäis lähteä. Plus että se on huomattavasti halvempaa. Ja aina on jäljellä hyviä hotelleja ja hyviä matkakohteita.