Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Raskauden aikainen tupakointi.

Vierailija
04.03.2011 |

Heti alkuun sanon, ennen kuin joku innostuu syyttelemään, että kyllä, poltan itse, mutta ei, EN ole itse raskaana.

Ystäväni, noin raskauden puolivälissä tällä hetkellä, polttaa edelleen askin parissa päivässä eli n. 10 tupakkaa per päivä. Olen häntä yrittänyt parhaani mukaan tuke lopettamisessa, mutta hän ei pysty! Ei auta sanoa, mitä vauvalle tapahtuu kun imee savua sisäänsä.

Senpä takia, nyt kaipaisin IHAN OIKEITA kokemuksia tupakkavauvoista. Millaisia sairauksia, epämuodostumia, mitä vaan, millä voisin ystävääni "pelotella".

Kommentit (61)

Vierailija
1/61 |
04.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuollainen pelottelu auta, päinvastoin.

Vierailija
2/61 |
04.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jotain konkreettista olisi kiva olla, josta voisi sitten ystävällisesti puhua...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/61 |
04.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä röökaaminen tekee aikuisella, mitä se tekee kehittyvälle vauvalle.

Itsekästä ja tuosta on kyllä äidinrakkaus kaukana.

Siis ystäväsi käytöksestä ;)

Vierailija
4/61 |
04.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Senpä takia, nyt kaipaisin IHAN OIKEITA kokemuksia tupakkavauvoista. Millaisia sairauksia, epämuodostumia, mitä vaan, millä voisin ystävääni "pelotella".

Niin kauan kuin raskaudenaikainen tupakointi ei ole kiellettyä, niin jokainen tekee niin kuin itse haluaa. Ja ei, en ole itse tupakoija (en koskaan polttanutkaan).

Vierailija
5/61 |
04.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuollainen syyllistäminen nyt ei ainakaan auta!

Vierailija
6/61 |
04.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teidän mielestä 10 tupakkaa päivässä vähäinen määrä? Apua!! Olen kuullut videosta, jossa näkyy miten vauva kiemurtelee kun äiti polttaa tupakkaa. Mistä sellaisen löytää?

Vierailija
7/61 |
04.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teidän mielestä 10 tupakkaa päivässä vähäinen määrä? Apua!! Olen kuullut videosta, jossa näkyy miten vauva kiemurtelee kun äiti polttaa tupakkaa. Mistä sellaisen löytää?

:DD

Vierailija
8/61 |
04.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuntee itse, alkaako sikiö kiemurrella tupakoinnin aikana/seurauksena vai ei. Tuskin siihen mitään videoita tarvitaan.

Vierailija
9/61 |
04.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväni ei vielä tunne vauvansa potkuja, tai niin ainakin väittää...

Vierailija
10/61 |
04.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähentämättä yhtään, ja nyt imettää ja polttaa edelleen. Vauva on tosi vatsakipuinen ja sitä saa öisin marssittaa, mutta ei se silti edes yritä lopettaa. Mua vituttaa se. Vaikka ei olisi mun asiani, niin siltikin se vituttaa. Olen mä sanonut asiasta joskus, mutta ei sitä kiinnosta.

Vierailija
11/61 |
04.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä seurauksia tupakoinnilla?

Keskenmenoriski väestössä on 10–15 sataa raskaana olevaa kohden, mutta tupakoivalla se on jopa 33 sataa äitiä kohden. Tupakointi kaksin–kolminkertaistaa sikiön kasvuhäiriön «Sikiön kasvun hidastuma»4 riskin, ja tupakoivien äitien lapset syntyvät keskimäärin 200 grammaa kevyempinä. Tämä lisää kuolleena syntyneiden ja ensimmäisen elinviikon aikana kuolleiden lasten määrää ja vastasyntyneiden sairastavuutta. Istukan ennenaikaisen irtoamisen «Sikiön kasvun hidastuma»4 tai etisen istukan riski «Etinen istukka»3 on suurentunut tupakoitsijalla jopa 2,5-kertaiseksi.

Vastasyntynyt

Raskauden aikainen tupakointi altistaa paitsi raskaushäiriöille myös vastasyntyneen ongelmille: pH on pienempi, Apgarin pisteet huonommat, lapsivedessä on useammin mekoniumia eli lapsenpihkaa ja syntymänjälkeisen tarkkailun tarve on suurempi kuin muilla. Äidin raskaudenaikainen tupakointi jopa viisinkertaistaa lapsen äkkikuoleman (kätkytkuoleman) vaaran.

Haitat näkyvät myös lapsen myöhemmässä terveydessä. Raskausaikana tupakoineiden äitien lapset ovat muita alttiimpia hengitystieinfektioille. Oppimishäiriöitä ja ylivilkkautta kouluiässä todetaan tupakoivien äitien lapsilla useammin kuin muilla. Poikalasten myöhempi hedelmällisyys on heikentynyt, mutta tytöistä ei ole tutkimuksia.

Tupakoinnin lopettaminen

Jos tupakointi lopetetaan alkuraskaudessa, ennenaikaisuuden, istukan irtoamisen ja etisen istukan vaara vähenee. Jos tupakointi lopetetaan ennen raskauden puoliväliä, sikiön kasvu normaalistuu.

Vierailija
12/61 |
04.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

On mahdollista, ettei tupakka vaikuta mitenkään, mutta lapsella on kasvanut riski astmaan, allergioihin, keskittymishäiriöihin, ADHD, pienikasvuisuus, alentuneet matemaattiset taidot, hedelmällisyysongelmia aikuisena jne. Riski on siis selvästi kasvanut, mutta automaattisesti ei aiheuta mitään.

Tunnen kolme varmaa tapausta, joiden äiti on röökannut odotusaikana. Yksi noista kolmesta on tosi fiksu, siis superlahjakas ja kaksi muuta kouluvaikeuksissa. Sen verran tulee mieleen, että tuo ainoa superlahjakas on syntynyt 70-luvulla, jolloin tupakan haitoista ei niin paljoa tiedetty. Se taas tarkoittaa sitä, että fiksukin äiti saattoi poltella odotusajan ja lapsestakin tuli fiksu. Nykyään yleensä vaan vähälahjaiset tupakoi odotusaikana, joten kuinka paljon niistä ongelmista tulee siitä tupakista ja paljonko siitä, että geenit on surkeat muutenkin...

Vierailija
13/61 |
04.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväni ei vielä tunne vauvansa potkuja, tai niin ainakin väittää...

Noin pitkällä, eikä tunne liikkeitä. Onkohan sikiö menehtynyt kohtuun jo?

Vierailija
14/61 |
04.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi saatana!!

Vierailija
15/61 |
04.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

..tupakoiko vai ei. Itse en tunne lasta, jolle olisi tupakoinnin seurauksena jotakin vaivaa tai kehityshäiriötä tullut. Aika yksilöllistä tuokin kaiketi. Syyllistämällä saat varmasti ystäväsi kaikkoamaan, mutta siihen se varmasti jääkin. Itse ainakin arvostan ystävää, joka kunnioittaa minun päätöksiäni. Tupakka on sellainen vitsaus, että jotkut eivät koskaan pääse eroon siitä, ja halu lopettaa täytyy lähteä omasta itsestä. Hyväksy se, että jos ystäväsi ei pysty tai halua lopettaa, sinä et sille mahda mitään, eikä se sinulle kuulu. Ja kyllä, olen itsekin tupakoinut, mutta onnistuin lopettamaan melko pian kun sain tiedon raskaudestani. Silti en pidä itseäni pahana ja kamalana ihmisenä, jos silloin tällöin poltan muutamat hermosavut tms.

Vierailija
16/61 |
04.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suvussani on tapaus, jossa tupakointi aiheutti kohtukuoleman. Tupakointi raskaana ei ole mikään leikin tai hyysäämisen asia. Tupakoiva äiti ottaa tietoisen riskin, että tappaa lapsensa!

Vierailija
17/61 |
04.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsilleen jo ennen syntymää mut moni selittää sen sillä ettei voi olla varma.Mun äiti poltti sekä joi alkoholia odottaessaan mua ja kolmea muuta lastaan eikä meistä kellään ole mitään selkeää diagnoosia.Kaikki oltiin tasasen huonoja matematiikassa ja keskitasoa koulussa muutenkin.Ei mitään epämuodostumia eikä syndroomia.Kellään ei astmaa eikä allergioita.Mut juju piileekin siinä et me synnyttiin kaikki seitkyt luvun molemmin puolin.Ja kun oikeen muistelen en ollut kuullutkaan mistään ADHAD,stä tai muustakaan ennen kuin 2000-luvulla joten kyllä noihin sairauksiin vaikuttaa muut/muutkin seikat.Muistaako kukaan muu 70-luvulla tai sitä ennen syntynyt et teidän koulussa tai tuttava/ystäväpiirissä olis ollut lapsi/lapsia joilla hirvee määrä syndroomia kuten nyky lapsilla.Outoa on myös se miten paljon tarvitaan nykyään kouluihin erityisopetus luokkia,kouluavustajia terapeutteja yms.Kuka teistä kävi "tutkimuksissa" seitkytluvulla?????

Vierailija
18/61 |
04.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin koittanut lopettaa monen monen monta kertaa. Minulla myös lapsi, ja onnistuin olemaan aika hyvin polttamatta raskausaikana lukuunottamatta muutamia hermosauhuja. Ystäväni on tosiaan n. puolessa välissä. Muistaakseni viikolla 19. Itsekin tunsin liikkeet vasta rv 20+, joten ei nyt kannata tuollaisia piruja alkaa maalaamaan seinille :)

Vierailija
19/61 |
09.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavani poltteli salaa mieheltään koko raskauden ajan (en ymmärrä miten pysyi salassa). Lapsi syntyi terveenä ja normaalipainoisena, ei mitään nähtävää fyysistä haittaa, ei ollut mitenkään erityisen itkuinen.

Nyt kun poika on neljä vuotias olen alkanut huomata joitain asioita, kun olen häntä joskus ollut vahtimassa. Poika on herttainen kaikin puolin, mutta hänellä on selvästi keskittymisongelmia ja ylivilkkautta. Vaikka elokuussa lapsi täyttää jo viisi, ei puheesta saa vieläkään mitän selvää. Kesti ylipäätään todella kauan, ennen kuin hän alkoi puhua alunperinkään.

Jostain muistan lukeneeni, että lapsi kärsii äidin tupakoinnista aiheutuneista kehityshäiriöistä aina kymmeneen ikävuoteen saakka. Tämähän on juuri se aika kun lapsi kehittyy, kasvaa ja muodostaa omaa identiteettiään.

Onhan se viisi tupakkaa päivässä parempi kuin kymmenen, mutta täytyy muistaa kuinka kauan kestää, ennen kuin haittavaikutukset ovat kadonneet sikiön elimistöstä. Jos poltat aamulla kahdeksalta tupakan, sen haittavaikutukset ovat poistuneet sikiön elimistöstä vasta kolmelta iltapäivällä. Ei tarvita kovin hyvää matikkapäätä, että voidaan laskea, että kahden tupakan polttaminen päivässä (esim. klo 8 ja 15) pitävät sikiön haittavaikutusten alaisena koko äidin hereilläolon ajan!

Vierailija
20/61 |
09.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten en jaksa kommentoida aihetta, mutta tämän ohjelman olen nähnyt tv:stä. Siitä on aikaa jo useampi vuosi, itse olin silloin raskaana ja sen silloin katsoin ;( Vauva tosiaan reagoi kiemurtelemalla, kun äiti poltti. Kiemurtelu jatkui vielä pitkään tumppauksen jälkeen!